Husaberg modifieringar

larzan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppl. Väsby
Hoj
Yamaha R1 -03 Gasgas 300 -09 Tws pro 110cc
Jag har precis hämtat ut min nya motard. En Husa 650. Nu vill jag ha tips om vilka modifieringar man måste göra för att den ska gå som det är tänkt. Allt från strypning, drevning och inkörning.
Perfekt att ha hojen färdig direkt när våren kommer.
 

Bifogat

  • Husa 04.jpg
    Husa 04.jpg
    37 KB · Visningar: 155
Beroende på hur duktig din handlare har varit på att lyfta bort strypningarna så har du följande:

Trottelstopp+luftsnorkel+konstig förgasarbestyckning

Gnistgaller och massa annat skräp i ljudämparen.

Så var det på tidigare modeller vet ej på 04 men troligen liknande.

Vad det gäller inkörning så finns det flera olika teorier om hur man skall köra för att få max effekt alt max livslängd.

Dock rekomenderar jag följande:

Slå på mineralolja ut och kör ett gäng mil utan att idiotvarva eller segdra tappa av och byt olja+filter. Nu kan du slå på syntetolja och börja öka motorbelastningen det är dock onödigt att idiotvarva.
 
Kör in hojen på det sätt som står i instruktionsboken och var noga med oljebyten.
 
Handlarn hade inte gjort någon avstrypning alls. Så det var trottelstopp, nålbyte, lågfartsmunstycke och gallret i ljuddämparen enligt handlarn. Men gissa om den gick som skit när jag testade den. Orsaken var ju att det var att hela insuget var täckt med en plåt som hade 4 stycken 8mm:s hål. Men efter att tagit bort det så börjar det märkas potential i hojen. Om det bara skulle kunna vara lite varmare ute!

Drevningen var hög, ska nog lägga på det drivpaket som följde med i lådan.
 
larzan skrev:
Handlarn hade inte gjort någon avstrypning alls. Så det var trottelstopp, nålbyte, lågfartsmunstycke och gallret i ljuddämparen enligt handlarn. Men gissa om den gick som skit när jag testade den. Orsaken var ju att det var att hela insuget var täckt med en plåt som hade 4 stycken 8mm:s hål. Men efter att tagit bort det så börjar det märkas potential i hojen. Om det bara skulle kunna vara lite varmare ute!

Drevningen var hög, ska nog lägga på det drivpaket som följde med i lådan.


Håller med om drevningen....fattar inte varför dom stoppat på den TOURING utväxlingen :huvet
 
Men jag måste säga att det var bra att Husaberg skickade med ett x-tra drivpaket och en ryggsäck. Hade det varit en japsare hade man säkert fått köpa till det!
 
wheelielover skrev:
Var i boken står det om inkörning?
Har ju bara kört hem hojen men vore ju bra att veta innan man tar ut den:)

Jag kommer inte i håg vilken sida, och det stod inte så mycket. Men det stod om jag kommer ihåg rätt de 3 första timmarna inte mer än halvgas och inte mer än 3/4 gas upp till 12 timmar. Sen är det tydligen bara att gasa.
 
wheelielover skrev:
Var i boken står det om inkörning?
Har ju bara kört hem hojen men vore ju bra att veta innan man tar ut den:)
Ja, det enklaste är väl att du tittar i boken själv :) . Jag kan en del om hojar men när det kommer till sidnummer i instruktionsböcker går jag bet tyvärr... :rofl :rofl :)
 
Jag laddade hem manualen på Husabergs hemsida. På sidan 20 långt ner står det följande (se bild):
 

Bifogat

  • husa.jpg
    husa.jpg
    28.2 KB · Visningar: 107
larzan skrev:
Men jag måste säga att det var bra att Husaberg skickade med ett x-tra drivpaket och en ryggsäck. Hade det varit en japsare hade man säkert fått köpa till det!

Ryggsäcken är till för att kunna ha verktygen med sig när när man är ute o åker... :rofl :rofl
;)
 
larzan skrev:
Jag kommer inte i håg vilken sida, och det stod inte så mycket. Men det stod om jag kommer ihåg rätt de 3 första timmarna inte mer än halvgas och inte mer än 3/4 gas upp till 12 timmar. Sen är det tydligen bara att gasa.
Jag hittade det:)
 
hp skrev:
Ja, det enklaste är väl att du tittar i boken själv :) . Jag kan en del om hojar men när det kommer till sidnummer i instruktionsböcker går jag bet tyvärr... :rofl :rofl :)
Jo jag hittade det.
Men notisen va så liten att jag hade gått förbi den:)
 
larzan skrev:
Handlarn hade inte gjort någon avstrypning alls. Så det var trottelstopp, nålbyte, lågfartsmunstycke och gallret i ljuddämparen enligt handlarn. Men gissa om den gick som skit när jag testade den. Orsaken var ju att det var att hela insuget var täckt med en plåt som hade 4 stycken 8mm:s hål. Men efter att tagit bort det så börjar det märkas potential i hojen. Om det bara skulle kunna vara lite varmare ute!

Drevningen var hög, ska nog lägga på det drivpaket som följde med i lådan.

Plåten vid insuget, var satt den. Vid luftfilter eller nån annan stans???. Har ej hittat någon.
 
4-STROKER skrev:
Plåten vid insuget, var satt den. Vid luftfilter eller nån annan stans???. Har ej hittat någon.

Fel kanske att kalla den bricka, det var närmare en skiva.
Skruva loss skruven som håller luftfiltret, ta bort filtret, där var skivan.
Det följde med en vingmutter som var kortare för att skruva fast filtret när skivan var borta.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top