Varför är försäkringen på ZX4rr så jäkla dyr?!

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
TL;DR Läs två sista paragraf

Jag köpte en Ninja 650 2021 modell förra sommaren och tecknade helförsäkring hos bilsportmc för ungefär 6000kr. Var folkbokförd i Jönköping då men fick flytta till Göteborg p.g.a. studier och det gick upp till 11 000kr. Ringde bolaget och de var snälla och sänkte den till 9000kr. Fortfarande dumt då hojen står i vinterförvaring hos Mickes motor mest av tiden jag är i GBG men jag förstår att de måste utgå från där man är folkbokförd.

Skaffade just denna hojen för att man ville inte ha något för snabbt som första hoj och 650n har varit extremt lätt att köra och säker (den är strypt). Personligen så har jag alltid älskat sporthojar, det har varit en dröm att äga en så långt jag kan minnas. Jag gillar inte ens att köra snabbt, men jag gillar stilen bara, ljudet, känslan, m.m. Ni kan då säkert förstå hur ledsen jag blev när jag kom på att det är nästan omöjligt att köra en med överkomligt försäkring. Det var just för denna anledning jag ville skaffa en 650 istället för en MT07 även då de är nästan likadana (övningskörde med en). Även då 650n egentligen räknas som "sport touring" så ser den ändå jätte sportig ut.

Parallelttwinnen blir tråkig rätt snabbt dock. Den har ingen känsla i ljudet och det känns inte heller som att man sitter på en riktigt sporthoj. Även när jag testkörde den innan jag satt på strypningen. Det var då jag fick höra talas om att Kawasaki planerade att hämta tillbaka 90 tals vibb av rad 4 med små slagvolym; ZX4rr. Denna hojen är perfekt för mig tänkte jag. Har bara 5kW mer kraft än min, 40% mindre torque, ungefär samma acceleration, lite högre topfart, sexig och en rad 4 som går upp till 16000rpm haha!

Min fråga är då varför i hela helvetet kostar den mer än dubblett att försäkra? Jag kontaktade bilsportmc och de sa det är en nyare årsmodell och då det är en ny mc, känner de ännu inte till statistiken. Detta var för några månader sen då jag blev erbjuden 17000kr för hel. Idag går jag in och får 21000kr.... När jag testar en 2024 ninja 650, får jag 9200kr. 650n har samma pris. Svedea säger samma sak och andra bolag är helt värdelösa.

Hela poängen med denna hoj är att man ska ha en billig alternativ gällande sporthojar riktat mot unga körare. Jag förstår verkligen inte då varför det ska vara så svindyrt att försäkra den. Även trafikförsäkringen är galet. Det känns verkligen som att Sverige inte gillar sporthojar, och det deprimerar mig på en allvarlig nivå. Jag vet att priserna sjunker när man går förbi 30 år, men man vill ju njuta av såna här hoj när man är ung fyfan. Är 25 år.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bilsport o mc är helt fel bolag för sporthoj -ja dom är dyra men ring runt då bolaget plockar russinen ur kakan
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köp en lite äldre sporthoj och kör bara halvförsäkring. Det är så de flesta unga inklusive jag gjorde för 15 år sedan.

Kolla en R6 99 typ. Asgrym och snygg hoj och rapp som fan över 13k varv.
Den borde vara billigare.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kör med bara trafikförsäkring. Det har jag alltid gjort, även på fabriksny bil. Z800 2014 kostar mig 1600kr/år i trafikförsäkring. Ingen sporthoj men billig i inköp och försäkring.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kör med bara trafikförsäkring. Det har jag alltid gjort, även på fabriksny bil. Z800 2014 kostar mig 1600kr/år i trafikförsäkring. Ingen sporthoj men billig i inköp och försäkring.
Fabriksny bil? Jag rek inte detta. Tänk på att trafik inte innehåller stöld. I storstäderna är det massor av tattare som vill ta andras grejor.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Kör med bara trafikförsäkring. Det har jag alltid gjort, även på fabriksny bil. Z800 2014 kostar mig 1600kr/år i trafikförsäkring. Ingen sporthoj men billig i inköp och försäkring.
Har redan tappat min 650 2 ggr. På samma sida som tur. Inget farligt, både ggr var inom parkerings område där man kröp. Ibland tappar man förlorar man balansen bara, helt oförutsägbart... Har kraschpuckar, både på sidorna och änden av styret så de tog mest av skadan, men många delar blev ändå repade och böjda. Eftersom MCn är japansk, är det svin dyrt med reservdelar då man måste importera. Bara delen som håller passagerare fotstöd kostar 3000kr! Skulle säga totala skadan ligger säkert på 10000kr. Men då man är försäkrad, betala 3000kr i självrisk och de tar hand om allt.

Jag är ännu inte så erfaren och vågar inte köra utan hel... När man har lite fart så är jag inte rädd, med då man kryper har jag svårt med balans. Kuggade uppkörningen p.g.a. det en gång. Kanske för man är rätt kort, vet inte.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Fabriksny bil? Jag rek inte detta. Tänk på att trafik inte innehåller stöld. I storstäderna är det massor av tattare som vill ta andras grejor.
Många försäkringsbolag kan lägga till stöldförsäkring på trafikförsäkringen om man frågar, jag har väldigt ofta haft såna försäkringar.
Min nuvarande bil kostar tex 3k för trafik + stöld, om jag går upp till halvförsäkring sticker kostnaden iväg till 5k5.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Bilsport o mc är helt fel bolag för sporthoj -ja dom är dyra men ring runt då bolaget plockar russinen ur kakan
Vilka bolag rekommenderar du då? Vad jag vet är det bara Svedea och Bilsport som erbjuder SMC rabbat och är bland annat snälla med motorcyklister. Länsförsäkringar vill ha 40 000kr för min 650... Jag köpte hojen för 70 000kr för i helvetet... Alla de stora bolagen ligger nånstans där och några av de tänker bara erbjuda trafik för ZX4rr eller inget alls då det är en "sporthoj". Förstår ärligt inte hur de tänker. Är det för den har två jävla "R" i namnet? Det finns säkert glidare hoj som har högre risk, är snabbare, svårare att styra, högre stöld statistik men ändå har den mkt billiagere försäkring för att den är inte sport...

Kan förstå att de behandlar en ZX6r eller ZX10r såhär, men ZX4an är nästan en jävla A2 hoj. Min 650 är värre på många olika sätt. Så det är helt löjligt för det ska kosta så mkt att försäkra. Det finns jävligt många fördomar mot sport hoj och personer som kör de i detta landet. Och det måste allvarligt sluta. Men kanske det är berättigat fan vet jag...
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Köp en lite äldre sporthoj och kör bara halvförsäkring. Det är så de flesta unga inklusive jag gjorde för 15 år sedan.

Kolla en R6 99 typ. Asgrym och snygg hoj och rapp som fan över 13k varv.
Den borde vara billigare.
R6 är ikonisk. Och jag gillar din ide, har redan hittat några hoj på blocket. Men när jag skriver in de i systemet av bilsport eller svedea eller andra bolag, står det antingen att det inte försäkrar den eller att man måste ringa för att få pris. Vilket baserat på min erfarenhet betyder att den kostar mycket. Detta var en 2001 R6.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Försäkringsbolagen sätter inte premier efter någon dold agenda eller av elakhet.

Det är förväntat skadeutfall som styr.

Som hyfsat ny och hyfsat ung motorcyklist är detta något att reflektera över.
Men motorcykeln blev tillgänglig just för några månader sen under vintern. Vad är det för statistik de baserar det på om det är fortfarande ingen som kör den eller ens köpt den?? Jag kan bara tänka att de då använder prestandan av hojen. CC, max effekt, acceleration, m.m. Men som jag nämnde innan, min 650 slår den i många av dessa kategorier. Det enda slutsatsen jag kan dra då är att 650n är sporttouring och zx4rr är sport. Det är bara löjliga fördomar mot sporthojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men motorcykeln blev tillgänglig just för några månader sen under vintern. Vad är det för statistik de baserar det på om det är fortfarande ingen som kör den eller ens köpt den?? Jag kan bara tänka att de då använder prestandan av hojen. CC, max effekt, acceleration, m.m. Men som jag nämnde innan, min 650 slår den i många av dessa kategorier. Det enda slutsatsen jag kan dra då är att 650n är sporttouring och zx4rr är sport. Det är bara löjliga fördomar mot sporthojar.
De har ingen statistik så de använder schablontabellen för sporthoj. Sporthoj är sketadyrt.
Vilket bolag som för ögonblicket har resonabel-aktig försäkring för sport varierar väldigt kraftigt. När jag köpte min GSXR1000 2016 så fick jag ett årpris på 4k hel/hel hos Stygg Hansa, nu vill samma bolag ha 30k per år, sådär 7 år senare för samma hoj.
Så, ring runt och fråga. Särskilt för en modell som inte finns på markanden här än. De kan ha olika sätt att sätta schablonen som gör en enorm skillnad. Något bolag kanske inser att det inte är en tussilago, utan tittar på prestanda på hojen istället och så får du en mer resonabel summa.

Och ja, de flesta bolagen tar inte literklubbor och tjejhundror.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en 5 år gammal GSX750F för några år sen, för skojs skull jämförde jag försäkring med en något år äldre GSXR1100, och den var betydligt mycket billigare per år :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men motorcykeln blev tillgänglig just för några månader sen under vintern. Vad är det för statistik de baserar det på om det är fortfarande ingen som kör den eller ens köpt den?? Jag kan bara tänka att de då använder prestandan av hojen. CC, max effekt, acceleration, m.m. Men som jag nämnde innan, min 650 slår den i många av dessa kategorier. Det enda slutsatsen jag kan dra då är att 650n är sporttouring och zx4rr är sport. Det är bara löjliga fördomar mot sporthojar.


Nyckelord: "förväntat"

Inse att det inte bara är en "R-modell" (triggerord) utan i detta fallet kallas "RR" av producenten - vilket måste betyda döden direCkt enligt försäkringsbolagens erfarenheter.

Skulle någon ambitiös försäkringstjänsteman ge sig till att bildgoogla innan sitt beslut så ser denne modellen presenterad på Kawasakis hemsida som...



Screenshot_20240313-113146~2.png

...någonslags fabriksräcerreplika.
"Racing Team" får nog sägas vara ett annat triggerord i branschen.

1. Kolla efter något annat.

2. Gör som Ulvhamne säger - fråga runt tills någon tabbar sig och ger "fel pris".
Du kan dock räkna med att priset skjuter i höjden efter ett eller två år när verkligheten kommit ikapp. Då riskerar du att sitta fast med en svårsåld cykel eftersom de flesta tycker att den är för dyr att försäkra i förhållande till vad den ger.

3. Visa alla hur fel dom har genom att köra med enbart trafikförsäkring.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vilka bolag rekommenderar du då? Vad jag vet är det bara Svedea och Bilsport som erbjuder SMC rabbat och är bland annat snälla med motorcyklister. Länsförsäkringar vill ha 40 000kr för min 650... Jag köpte hojen för 70 000kr för i helvetet... Alla de stora bolagen ligger nånstans där och några av de tänker bara erbjuda trafik för ZX4rr eller inget alls då det är en "sporthoj". Förstår ärligt inte hur de tänker. Är det för den har två jävla "R" i namnet? Det finns säkert glidare hoj som har högre risk, är snabbare, svårare att styra, högre stöld statistik men ändå har den mkt billiagere försäkring för att den är inte sport...

Kan förstå att de behandlar en ZX6r eller ZX10r såhär, men ZX4an är nästan en jävla A2 hoj. Min 650 är värre på många olika sätt. Så det är helt löjligt för det ska kosta så mkt att försäkra. Det finns jävligt många fördomar mot sport hoj och personer som kör de i detta landet. Och det måste allvarligt sluta. Men kanske det är berättigat fan vet jag...
Har alltid haft bättre pris hos if eller trygg-Hansa men ring alla , det ligger dig ju till last om du har nytaget kort och använt vagnskadan nyligen också så det är ett bättre alternativ med en äldre och halv eller trafikförsäkring
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Har redan tappat min 650 2 ggr. På samma sida som tur. Inget farligt, både ggr var inom parkerings område där man kröp. Ibland tappar man förlorar man balansen bara, helt oförutsägbart... Har kraschpuckar, både på sidorna och änden av styret så de tog mest av skadan, men många delar blev ändå repade och böjda. Eftersom MCn är japansk, är det svin dyrt med reservdelar då man måste importera. Bara delen som håller passagerare fotstöd kostar 3000kr! Skulle säga totala skadan ligger säkert på 10000kr. Men då man är försäkrad, betala 3000kr i självrisk och de tar hand om allt.

Jag är ännu inte så erfaren och vågar inte köra utan hel... När man har lite fart så är jag inte rädd, med då man kryper har jag svårt med balans. Kuggade uppkörningen p.g.a. det en gång. Kanske för man är rätt kort, vet inte.
Och där berättade du själv varför det är dyrt, i alla fall delvis. Sporthoj betyder fler kåpor, det kostar multum att ersätta, och de har säkert statistik som visar att de som kör sporthoj generellt är mer inblandade i olyckor (eller att hojarna är mer stöldbegärliga osv). Om det sen är sant eller inte spelar nog ingen roll, det är ingen välgörenhet de håller på med, de ska tjäna pengar.

Men det är synd, ZX4RR ser trevlig ut och rejsig ut, även med moderata prestanda.

Jag har inga andra tips, titta runt på olika hojar och eller ring runt till olika försäkringsbolag.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Nyckelord: "förväntat"

Inse att det inte bara är en "R-modell" (triggerord) utan i detta fallet kallas "RR" av producenten - vilket måste betyda döden direCkt enligt försäkringsbolagens erfarenheter.

Skulle någon ambitiös försäkringstjänsteman ge sig till att bildgoogla innan sitt beslut så ser denne modellen presenterad på Kawasakis hemsida som...



View attachment 496216

...någonslags fabriksräcerreplika.
"Racing Team" får nog sägas vara ett annat triggerord i branschen.

1. Kolla efter något annat.

2. Gör som Ulvhamne säger - fråga runt tills någon tabbar sig och ger "fel pris".
Du kan dock räkna med att priset skjuter i höjden efter ett eller två år när verkligheten kommit ikapp. Då riskerar du att sitta fast med en svårsåld cykel eftersom de flesta tycker att den är för dyr att försäkra i förhållande till vad den ger.

3. Visa alla hur fel dom har genom att köra med enbart trafikförsäkring.
Om du tar fram ninja 650n så ser den ut exakt samma som på den bilden. Min egna har t.o.m. "Kawasaki Racing Team" klistermärken överallt. Det är just detta min hela poäng är. I jämförelse så är zx4rr EXTREMT likt en 650 men försäkringen skiljer sig drastiskt. Och det är helt orimligt. De enda stora skillnaderna jag kan se är som hag har nämnt innan: "R" i namnet och klassad som en sport jämfört med sporttouring.

Gällande din lösning med trafikförsäkring, så är den också svin dyr. Och det känns ärligt inte värt att betala så mkt bara för att kunna köra och inga andra förmåner.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Har du kollat Trygg Hansa? Till skillnad från andra här på forumet har jag endast goda erfarenheter av dem. Prismässigt överlägsna på min RSV4. Dessutom har jag haft 3 vagnskadeärenden och ett motorskadeärende (på bil) som de har hanterat klockrent genom åren.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
+1 på den är bara dom och if som kan erbjuda nån premie som man ka överväga iallafall på nyare sporthojar än -17 ,är visserligen ett par år från 50 och bor i skogen så har inte samma förutsättningar som trådskapar’n
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top