Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

#Olsson# skrev:
Mc Donnalds har sålt 200 miljarder Big Mac. Den måste vara en riktig gormé-ing. :D

Det enda man kan göra med en Big Mac är att lägga den under bakhjulet så att hojen orkar burna....detta gäller ju givetvis bara dom som kör Puch...:hihi

Niklasinorr skrev:
Det enda man kan göra med en Big Mac är att lägga den under bakhjulet så att hojen orkar burna....detta gäller ju givetvis bara dom som kör Puch...:hihi

:lol

Appropå Code, Jag fick hem en av böckerna och sålde den på SH dagen efter. Det mesta var en flummig smörja som han verkar mest hitta på ur luften, eller kanske är det förankrat i kristendom, vad vet jag? Jag läste två halva kapitel innan jag insåg att den här snubben kommer inte i närheten av att förklara hur det funkar. Han verkar försöka beskriva något som i sig är tekniskt i sin natur, med hans högst personliga mentala uppfattningar om världsbilder och annat. Hur skall man kunna relatera till sådant?

PacMan skrev:
Skulle du alltså kunna bromsa lika bra med vänsterhanden bakom ryggen då, om du nu inte lägger någon vikt på styret när du bromsar?

Ja det funkar alldeles utmärkt. Satt bakpå en körskolelärare som gav mig en liten läxa i bromsteknik, mig bakpå i 90km/h satt han med en hand och bromsade utan problem.

För övrigt håller jag med Sensei :tummenupp

#Olsson# skrev:
:lol

Appropå Code, Jag fick hem en av böckerna och sålde den på SH dagen efter. Det mesta var en flummig smörja som han verkar mest hitta på ur luften, eller kanske är det förankrat i kristendom, vad vet jag? Jag läste två halva kapitel innan jag insåg att den här snubben kommer inte i närheten av att förklara hur det funkar. Han verkar försöka beskriva något som i sig är tekniskt i sin natur, med hans högst personliga mentala uppfattningar om världsbilder och annat. Hur skall man kunna relatera till sådant?

Så du menar att bara för att DU inte förstår det han skriver, så är det smörja :va

Eller var det för att du läste 2 HALVA kapitel, kanske bättre om du hade läst 2 HELA :hihi

Tycker själv att han skriver väldigt lättförklarligt och har läst alla böckerna :)

#Olsson# skrev:
Ja, vad ska jag annars göra mina bedömningar utifrån? Från någon annan som läst boken? :va

Jag kan inte annat än hålla med dej...om man bara läsar ettan vill säja. Del två är helt eljest och mycket bra, rekommenderas starkt...

...och om du inte fattar del 2 så föreslår jag att du anmälder dej till en SMC-kurs så får du det förklarat hur det funkar:)

Vanish skrev:
Ja det funkar alldeles utmärkt. Satt bakpå en körskolelärare som gav mig en liten läxa i bromsteknik, mig bakpå i 90km/h satt han med en hand och bromsade utan problem.

För övrigt håller jag med Sensei :tummenupp

Ja OK, det kan jag köpa, men var det en sporthoj?
Jag har svårt att se hur man skulle kunna bromsa riktigt hårt, på gränsen till bakhjulslyft, utan att lägga någon vikt alls på styret som Sensei påstår, och det på en sporthoj där man sitter ganska framåtlutad.

Som någon skrev tidigare så ser det inte direkt ut som MotoGP-förarna bromsar på detta sätt. Dom har ju knät utfällt långt innan dom har bromsat klart, och då är det svårt att knipa om tanken.

Jag får la poängtera att jag inte ifrågasätter för ifrågasättandets skull nu utan vill bara reda ut det här. :)

PacMan skrev:
Ja OK, det kan jag köpa, men var det en sporthoj?
Jag har svårt att se hur man skulle kunna bromsa riktigt hårt, på gränsen till bakhjulslyft, utan att lägga någon vikt alls på styret som Sensei påstår, och det på en sporthoj där man sitter ganska framåtlutad.

Som någon skrev tidigare så ser det inte direkt ut som MotoGP-förarna bromsar på detta sätt. Dom har ju knät utfällt långt innan dom har bromsat klart, och då är det svårt att knipa om tanken.

Jag får la poängtera att jag inte ifrågasätter för ifrågasättandets skull nu utan vill bara reda ut det här. :)

Det är inga problem att lära sej att bromsa hårt utan nämnvärd vikt på styret, det är precis som andra skrivit här att man kan ta upp hela bromskraften med rygg, ljumskar och mage, kolla stuntförare som gör stoppies med en hand på styret till exempel.
Vad det gäller MotoGP killarna så satt jag och kollade detta igår och fäller inte ut knät när dom bromsar som hårdast utan när dom börjar lägga ner i svängen med bromsen på. När dom bromsar från 280 knutar på raken så sitter dom rakt med böjda armar, helt enligt skolboken :)

Det man skall komma ihåg är att dom här killarna är dels topptränade idrottsmän med en ansenlig fysik, och låg vikt, dessutom kör dom hoj på det här sättet som yrke, vi skall nog inte jämföra oss med dom... :rolleyes: :)

Det var en artikel i Performance Bikes för några år sedan där dom loggade Chris Walker på någon engelsk bana och det var helt sanslöst just hur han bromsade. Han hade antingen gas eller full broms, och det anmärkningsvärda var att bromsningen var konstant hela tiden, dvs ca 1G oavsett vilken fart han körde innan bromsningen...Det är ingen lek just på grund av att hjulet låser sej lättare ju saktare det går :tummenupp

Suzuki GSXR skrev:
Här kommer ett urklipp ur en bra artikel från "vedbodtrimmarens handbok".

[klipp].... Vid samma hastighet måste en stor och tung hoj lutas mer i en kurva än en lättare hoj. Det innebär att ett lättare ekipage kan ha högre kurvhastighet än ett tyngre..... [klipp]

Detta är HELT FEL!

Man lutar hojen för att med tyngdkraften balansera centrifugalkraften i kurvan. Storleken på dessa krafter bestäms av motorcykelns massa hastighet och lutning. Du får en större cetrifugalkraft med en tyngre hoj, men samtidigt blir då också tyngdkraftens verkan större när du lutar hojen. En lätt hoj lutar lika mycket som en tung vid samma hastighet.

(sen finns det säkert nån som säger att det heter centripetalkraft men det bjuder jag på :hihi )

Retep skrev:
Detta är HELT FEL!

Man lutar hojen för att med tyngdkraften balansera centrifugalkraften i kurvan. Storleken på dessa krafter bestäms av motorcykelns massa hastighet och lutning. Du får en större cetrifugalkraft med en tyngre hoj, men samtidigt blir då också tyngdkraftens verkan större när du lutar hojen. En lätt hoj lutar lika mycket som en tung vid samma hastighet.

(sen finns det säkert nån som säger att det heter centripetalkraft men det bjuder jag på :hihi )

Vad är anledningen till att en lätt hoj kan åka fortare i kurvorna då? Är det för att centrifugalkraften är större på den tyngre hojen men friktionen mellan däck och asfalten är hyfsat lika?

#Olsson# skrev:
Ja, vad ska jag annars göra mina bedömningar utifrån? Från någon annan som läst boken? :va

Underbart svar :rolleyes:

Vjag menar är att OM det hade varit smörja så hade han väl aldrig haft någon framgång med böckerna, men som sagt om man bara skummar boken och läser halva kapitel så kan jag förstå att man inte förstår sammanhanget :D

Men du har väl rätt och alla andra som förstår boken fel..., eller :va

Gabor skrev:
baskunskap, lär ni er ingenting i körskolan nuförtiden.???
Tog kortet förra sommaren och kan ärligt säga: Nej.
Körde förvisso mest privat, men tog även några lektioner, och det enda som var intressant var att man skulle kunna "bromsa kontrollerat" rakt fram. Aldrig ett ord om hur man tar en kurva (ens på teorin), eller hur man bromsar effektivast. Bara att "90% av bromsverkan ligger på framhjulet". Bra att veta, men knappasts allt som finns att veta...
Nej, lite egna initiativ (som broms- och kurvkurser) efter taget kort är mycket användbart.

SWE 1 skrev:
Vad är anledningen till att en lätt hoj kan åka fortare i kurvorna då? Är det för att centrifugalkraften är större på den tyngre hojen men friktionen mellan däck och asfalten är hyfsat lika?

Om man tittar rent fysikaliskt på det hela så är friktionen också kopplad till vikten på hojen. Det blir större centrifugal kraft på den tyngre hojen, men den pressas ner hårdare mot marken av sin vikt vilket ökar friktionen mellan däck och asfalt.

Rent statiskt sett så borde lätta och tunga hojar gå lika fort i kurvorna, men det finns ju andra praktiska faktorer, så som att en lättare hoj är kvickare att lägga ner vilket betyder en hel del.

*Superlight* skrev:

Vjag menar är att OM det hade varit smörja så hade han väl aldrig haft någon framgång med böckerna, men som sagt om man bara skummar boken och läser halva kapitel så kan jag förstå att man inte förstår sammanhanget :D

Den första Twist of the wrist boken är ganska "flummigt" :tomten skriven. Tvåan är mycket bättre. Har man tvåan behöver man inte ettan.

Med andra ord köp inte ettan, köp tvåan. Den är klart läsvärd.

Retep skrev:
Rent statiskt sett så borde lätta och tunga hojar gå lika fort i kurvorna, men det finns ju andra praktiska faktorer, så som att en lättare hoj är kvickare att lägga ner vilket betyder en hel del.

Lättare hoj medger ju även att man kan påverka ekipaget mer med sin egen vikt, t.ex. hänga ut mer för att skapa mer markfrigång. Dessutom är lättare hojar, typ 125 racers, betydligt smalare och av den anledningen borde dom tillåta mer nerlägg, förutsatt att däcken pallar det då.

Jag har svårt att komma på någon bättre förklaring till varför lätta hojar kan köras fortare i kurvor, så om någon vet, förklara gärna. :)

Retep skrev:
Om man tittar rent fysikaliskt på det hela så är friktionen också kopplad till vikten på hojen. Det blir större centrifugal kraft på den tyngre hojen, men den pressas ner hårdare mot marken av sin vikt vilket ökar friktionen mellan däck och asfalt.

:va Vikten på hojen ger ett konstant tryck nedåt på däcken. Centrifugalkraften varierar med hastigheten. Om man jämför två hojar med olika vikt så bör centrifugalkraften "gånger" vikten ge mer kraft utåt i kurvan på den tyngre hojen. Däckytan är lika i bägge fallen. Så långt är vi överrens.

Men eftersom kraften utåt i kurvan ökar med hög vikt och hög hastighet så bör ju det kräva mer grepp för en större eller snabbare hoj. Men greppet är konstant. Har svårt att tänka mig att greppet blir bättre pga tyngden i samma mån som centrifugalkraften gånger vikten ökar. Alltså kan en lättare hoj åka snabbare genom en kurva utan att tappa greppet. Knepigt skrivet, jag vet. :va

Retep skrev:
Den första Twist of the wrist boken är ganska "flummigt" :tomten skriven. Tvåan är mycket bättre. Har man tvåan behöver man inte ettan.

Med andra ord köp inte ettan, köp tvåan. Den är klart läsvärd.

Vad heter den, Twist of the wrist 2?

*Superlight* skrev:

Jag syftar till "The Soft Science of RR MC". Twist 1 och 2 har jag ej läst men kollat på några blad på Amazon. De båda(1 o 2) tycks vara väldigt annorlunda och verkar vetenskappligt förankrade. Soft Science kanske är det också, men det saknas stöd för i princip alla resomnemangen så det blir ointressant och inte trovärdigt. Länk till den.

Ja, det var min uppfattning. M a o är boken dålig. Enligt mig. Jag hoppas att det är ok att jag tycker så? :D

#Olsson# skrev:
Ja, det var min uppfattning. M a o är boken dålig. Enligt mig. Jag hoppas att det är ok att jag tycker så? :D
Nej, det är inte ok att du tycker så. Keith Code är gud. Han vet allt om motorcykelkörning. Och han har förklarat allt i sina böcker. Det som inte är förklarat lär han ut på sina kurser. Att du tycker att de är flummiga beror på att du är underhaltig, icke värdig.

Om du framhärdar i ditt hädiska förhållningssätt måste vi bränna dig på bål. Om du framhärdar i ditt läsande av avgudars skrifter måste vi bränna dig på bål - ty du skall inga andra gudar hava brevid Keith Code. Det är inte försent att avvika från förtappelsens spårval. Ånger är det första steget. Avgudars förnekande och underkastelse inför den ende guden är det slutliga.

General E skrev:
:va Vikten på hojen ger ett konstant tryck nedåt på däcken. Centrifugalkraften varierar med hastigheten. Om man jämför två hojar med olika vikt så bör centrifugalkraften "gånger" vikten ge mer kraft utåt i kurvan på den tyngre hojen. Däckytan är lika i bägge fallen. Så långt är vi överrens.

Men eftersom kraften utåt i kurvan ökar med hög vikt och hög hastighet så bör ju det kräva mer grepp för en större eller snabbare hoj. Men greppet är konstant. Har svårt att tänka mig att greppet blir bättre pga tyngden i samma mån som centrifugalkraften gånger vikten ökar. Alltså kan en lättare hoj åka snabbare genom en kurva utan att tappa greppet. Knepigt skrivet, jag vet. :va
I teorin är friktionskraften proportionell mot massan. "Centrifugalkraften" är också proportionell mot massan. En tyngre hoj får högre "centrifugalkraft", men det förändrar i teorin inte kurvhastigheten eftersom friktionskraften ökar lika mycket.

Teorin förutsätter dock att friktionskoefficienten är konstant. Jag tror att det det kan vara så att däck har lite högre friktionskoefficent med lägre belastning.
Är det inte så har jag en annan teori :) Däcket kanske deformeras mer när det sitter på en tung hoj, vilket minskar stabiliteten/greppet.

Bingo skrev:
Nej, det är inte ok att du tycker så. Keith Code är gud. Han vet allt om motorcykelkörning. Och han har förklarat allt i sina böcker. Det som inte är förklarat lär han ut på sina kurser. Att du tycker att de är flummiga beror på att du är underhaltig, icke värdig.

Om du framhärdar i ditt hädiska förhållningssätt måste vi bränna dig på bål. Om du framhärdar i ditt läsande av avgudars skrifter måste vi bränna dig på bål - ty du skall inga andra gudar hava brevid Keith Code. Det är inte försent att avvika från förtappelsens spårval. Ånger är det första steget. Avgudars förnekande och underkastelse inför den ende guden är det slutliga.

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...