Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

Magnus-Sthlm skrev:
Jag undrar bara en liten sak.

Vad är det för fel på folk?
Jag är helt och hållet med dig. Fast som du säger så är folk i den här tråden iallafall ärliga och säger att dom inte vet.

#Olsson# skrev:
Rent skitsnack!! Det finns inget fel. Följderna blir bara lite olika beroende på vad och hur man gör.

Om du nu inte klarar knipa mer än upp till en viss nivå (G) men vill forsätta öka bromskraften - skall du då tvingas flyga över styret bara för att någon har sagt att man-får-inte-hänga..? (Speciellt när man inte fått ett framhjulssläpp vid bromsning, någonsin - och inte ens när man försökt framtvinga det)

Du skall inte lyssna på de där SMC-nissarna. De tutar i folk vad de vill. :hihi

Dags att åka ut och testa... eller?

Imorgon är det motoGP... Kolla in hur de grabbarna gör...

Last edited:
SWE 1 skrev:
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare
Du kommer lära dig det när du tar körlektioner för körkortet

Gabor skrev:
baskunskap, lär ni er ingenting i körskolan nuförtiden.???

Körskolan??? Varför ska jag gå i körskola när allt jag behöver veta finns på SH!? :hihi

Dessutom verkar det inte vara baskunskap hur man gör effektivast möjliga inbromsning när man ser alla olika svar.
Antar att de flesta i tråden har kk och att många har gått i körskola för att få det, så hur bra är egentligen körskolorna?

Jag kan bromsa, (även fast jag inte har kk för hoj ännu) den enkla biten handlar bara om att lära sig att dosera bromsarna så att man inte låser hjulen. Nu har jag iof inte gått i körskola men vad jag har hört så verkar det som att utlärningen av bromsteknik slutar där. Jag vill veta mer, de lär finnas en massa små knep, hur gör proffsen? Vilket ger bäst resultat i olika situationer, osv? Ponera att jag kan minska min bromssträcka från 100-0 med 3m, det kan vara skillnaden mellan liv och död i en skarp situation!

//Nybörjare

SENSEI skrev:
Dags att åka ut och testa... eller?

Faktiskt, man kan lära sig massor av att bara se hur andra gör, dock kan det vara svårt att se detaljer. Jag vindsurfar mesta tiden av min fritid och där kan en liten förskjutning av höften vara tricket som gör "det". Sådana små detaljer är svåra och i bland omöjliga att se...

Tackar och bugar jag för alla tips och råd, de är kanon! :Bugar

SENSEI skrev:
Vänta... jag ska bara hämta-..... :corn

Bara ett försök till förtydligande:

Jag gissar att vi är ganska överens faktiskt och hoppas att mina inlägg tydligt visar att jag aldrig argumenterat mot dina resonemang i huvudsak. Jag kniper t ex själv allt vad jag kan, precis som du beskrev, och det funkar mycket bra, och det minskar krafterna till styret. Min enda poäng var att om det inte räcker, d v s man har trots detta, svårt att hålla sig stilla på hojen, så är inte enda optionen att minska på bromskraften. Man kan istället bibehålla samma bromskraft och använda styrhalvorna för att ta upp resterande del av kraften och utan att det måste betraktas som fel.

Lite grovt, man kan ju tänka sig en väldigt tung person och med svaga muskler, teknik etc i de regioner där det behövs. Han skall väl inte behöva reducera sin tillgängliga bromskraft bara för att han kanske är mer beroende av att "hänga på styret".

SENSEI skrev:
Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.
Jag har i alla fall 2 armar att hålla emot med, har inte du?
Dessutom är det väldigt sällan framhjulet låser sig, det har funkat för mig på banan i inbromsningar från 250 km/h så jag tror det funkar för vanlig gatåka också. Man får inte köra fortare än 110 där :mattias

#Olsson# skrev:
Bara ett försök till förtydligande:

Jag gissar att vi är ganska överens faktiskt och hoppas att mina inlägg tydligt visar att jag aldrig argumenterat mot dina resonemang i huvudsak. Jag kniper t ex själv allt vad jag kan, precis som du beskrev, och det funkar mycket bra, och det minskar krafterna till styret. Min enda poäng var att om det inte räcker, d v s man har trots detta, svårt att hålla sig stilla på hojen, så är inte enda optionen att minska på bromskraften. Man kan istället bibehålla samma bromskraft och använda styrhalvorna för att ta upp resterande del av kraften och utan att det måste betraktas som fel.

Lite grovt, man kan ju tänka sig en väldigt tung person och med svaga muskler, teknik etc i de regioner där det behövs. Han skall väl inte behöva reducera sin tillgängliga bromskraft bara för att han kanske är mer beroende av att "hänga på styret".

Ju mer vikt du lägger på styret desto större risk är det att du går omkull. Jag utgår bara från mig själv och jag klarar att ligga på full bromsverkan utan att lägga vikt på styret. Och utan att flyga över styret med för den delen...

Som jag skrev så ideal så ska du ha noll vikt på styret vid en inbromsning, Nu är ett idealt tillstånd praktiskt omöjligt att uppnå i verkligheten, och iom att du har händerna på styret så kommer det att fördelas kraft/vikt även dit.

Vi kan iaf enas om att det bästa är att få ner tp i motorcykelns. Ju lägre tp desto bättre... och ju närmare motorcykelns tp den man kommer desto bättre. (eller tom flytta den längre bak) Detta för att öka rörelsemängsmomentet med avseende på tp:s axel. När du gör en hård inbromsning.

tp=tyngdpunkt.

I

SWE 1 skrev:
Dessutom verkar det inte vara baskunskap hur man gör effektivast möjliga inbromsning när man ser alla olika svar.

//Nybörjare

De flesta i tråden är överrens.
1 Sitt normalt och knip åt med benen runt tanken
2 Titta långt fram
3 Bromsa hårt i början och mindre hårt när farten avtar
4 Det du inte orkar hålla emot med benen får du ta med armarna
5 Var snabb på att släppa lite på bromsen om du börjar få sladd

Jag föredrar att ha 2-3 fingrar på bromsen, körskolan säger hela handen, alltid. Överlag så var min körskola riktigt dålig, körde mest privat.

Resten, dvs om du skall laborera med vart du har klacken, 10% eller 20% broms på backhjulet osv är inte så noga på din nivå.

Som någon annan sade så är övning nyckeln.
Bromsa 10ggr från 20km/h, 10ggr från 30km/h osv.
Hitta en annan plats med annan asfalt och gör samma sak.
Öva öva öva.

EdIt: Försök hitta fingertopsskänsla för hur hårt du kan bromsa

Bifogat

• fingertopskänsla.jpg
    fingertopskänsla.jpg
    2.8 KB · Visningar: 249
Last edited:
SENSEI skrev:
jag klarar att ligga på full bromsverkan utan att lägga vikt på styret.

Skulle du alltså kunna bromsa lika bra med vänsterhanden bakom ryggen då, om du nu inte lägger någon vikt på styret när du bromsar?

Magnus-Sthlm:
Jag tycker nog precis tvärtom. Det är så mycket roligare att hänga på ett forum där folk vågar diskutera och spekulera, och dessutom tror jag att vi lär oss mer om vi deltar aktivt i diskussionerna. Om bara de som kunde riktigt mycket skulle få posta saker, så hade det varit ett bra forum att söka info på, men ett jäkligt tråkigt sådant.

SENSEI skrev:

Ja, jag slog på burken och en snubbe som kör MotoGP och heter Valencia Rosso eller liknande (osäker på förnamnet) på en Yamaha. De hade datalogging med gas och broms. I slutet av start/målrakan, och från 260, såg man att samtidigt som han applicerade nära nog full broms, så sticker han ut höger ben/knä. Varför vet jag inte men det verkar i alla fall svårt att knipa med benen isär. :D

SENSEI skrev:
Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???

Läst igenom alla inlägg hit och ingen har nämnt att man inte ska hänga på styret.

Korrekt bromsätt enligt mig.
Knip allt du kan över tanken. Räta upp kroppen. Spänn mage, rygg så att du orkar hålla emot med knäknip och kropp. Var avslappnad i armarna. Häng INTE på styret. Blicken långt långt fram. Koncentrera dig bara på att ha kontroll på inbromsningen.

Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.

//Esso
Korrekt enligt mig oxå :tummenupp
Får dessutom en betydligt större möjlighet att göra en undanmanöver om inte hela kroppstyngden redan vilar på styret...... :)

Last edited:
SENSEI skrev:
Ju mer vikt du lägger på styret desto större risk är det att du går omkull...
I stort sett har du rätt angående tekniken. Men du får det att låta som att man dör om man håller emot med armarna. Det gör man inte. Det är tvärtom en självklarhet att man håller emot. Räcker din knä/arselfriktion för att hålla dig kvar är du antingen osedvanligt stark i lårmuskulaturen eller bromsar du inte särskilt hårt.

SMC:s patentmetoder känns väldigt lågnivå - duger åt nybörjaren men inte längre.

Vad är "långt fram" och "horisonten"? Jag brukar titta dit jag ska åka. I alla lägen faktiskt.

SWE 1 skrev:
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare

luta dig över tanekn och bromsa så hårt du kan! så slipper du låsa framhjulet! testa!
:tummenupp

General E skrev:
3. Bromsa hårt i början och mindre hårt när farten avtar

Vid höga hastigheter lastas framhjulet av p g a kraften som skapas av luftmotståndet. Kraften verkar ovanför ekipagets TP (totala) och vrider fronten och hojen bakåt-uppåt. Vid extrema hastigheter har framdäcket tappat all last och frambromsen blir obrukbar. Storleksordningen på den förlorade lasten är vid 200 km/t i trakterna runt 23%. Då bör ju det rimligtvis vara bättre att vid hög hastighet, initialt bromsa mindre med frambromsen. När hastigheten minskar, så får framdäcket lasten åter och man kan då öka bromsvekan. Eller?

#Olsson# skrev:

Ingen aning egentligen men låter lite konstigt, på bilar har man ju downforce som ökar med hastigheten. Varför skulle man ha tvärtom på hojar, en upforce, som ökar med hastigheten :va

Mattias skrev:
Vad är "långt fram" och "horisonten"? Jag brukar titta dit jag ska åka. I alla lägen faktiskt.

Asså nybörjare har en tendens att titta prexis framför framdäcket när de bromsar. Risk att man missar saker (hål i vägen, bilar etc) som händer på vägen längre fram. Mao de tittar inte där de skall åka.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing