Victor
Shake that ass!
Jag är helt och hållet med dig. Fast som du säger så är folk i den här tråden iallafall ärliga och säger att dom inte vet.Magnus-Sthlm skrev:Jag undrar bara en liten sak.
Vad är det för fel på folk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag är helt och hållet med dig. Fast som du säger så är folk i den här tråden iallafall ärliga och säger att dom inte vet.Magnus-Sthlm skrev:Jag undrar bara en liten sak.
Vad är det för fel på folk?
Martin skrev:Flytta bak röven och håll emot med armarna, svårare än så är det väl inte? Ni får det att låta som raketforskning.
#Olsson# skrev:Rent skitsnack!! Det finns inget fel. Följderna blir bara lite olika beroende på vad och hur man gör.
Om du nu inte klarar knipa mer än upp till en viss nivå (G) men vill forsätta öka bromskraften - skall du då tvingas flyga över styret bara för att någon har sagt att man-får-inte-hänga..? (Speciellt när man inte fått ett framhjulssläpp vid bromsning, någonsin - och inte ens när man försökt framtvinga det)
Du skall inte lyssna på de där SMC-nissarna. De tutar i folk vad de vill.![]()
SENSEI skrev:Dags att åka ut och testa... eller?
Du kommer lära dig det när du tar körlektioner för körkortetSWE 1 skrev:Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra?![]()
//Nybörjare
Vänta... jag ska bara hämta-..... :corn#Olsson# skrev:Ja, det är ett konstant testande varje år, om och om igen.![]()
Gabor skrev:baskunskap, lär ni er ingenting i körskolan nuförtiden.???
SENSEI skrev:Dags att åka ut och testa... eller?
Imorgon är det motoGP... Kolla in hur de grabbarna gör...
SENSEI skrev:Vänta... jag ska bara hämta-..... :corn
Jag har i alla fall 2 armar att hålla emot med, har inte du?SENSEI skrev:Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.
#Olsson# skrev:Bara ett försök till förtydligande:
Jag gissar att vi är ganska överens faktiskt och hoppas att mina inlägg tydligt visar att jag aldrig argumenterat mot dina resonemang i huvudsak. Jag kniper t ex själv allt vad jag kan, precis som du beskrev, och det funkar mycket bra, och det minskar krafterna till styret. Min enda poäng var att om det inte räcker, d v s man har trots detta, svårt att hålla sig stilla på hojen, så är inte enda optionen att minska på bromskraften. Man kan istället bibehålla samma bromskraft och använda styrhalvorna för att ta upp resterande del av kraften och utan att det måste betraktas som fel.
Lite grovt, man kan ju tänka sig en väldigt tung person och med svaga muskler, teknik etc i de regioner där det behövs. Han skall väl inte behöva reducera sin tillgängliga bromskraft bara för att han kanske är mer beroende av att "hänga på styret".
SWE 1 skrev:Dessutom verkar det inte vara baskunskap hur man gör effektivast möjliga inbromsning när man ser alla olika svar.
//Nybörjare
SENSEI skrev:jag klarar att ligga på full bromsverkan utan att lägga vikt på styret.
SENSEI skrev:Imorgon är det motoGP... Kolla in hur de grabbarna gör...
Korrekt enligt mig oxåSENSEI skrev:Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???
Läst igenom alla inlägg hit och ingen har nämnt att man inte ska hänga på styret.
Korrekt bromsätt enligt mig.
Knip allt du kan över tanken. Räta upp kroppen. Spänn mage, rygg så att du orkar hålla emot med knäknip och kropp. Var avslappnad i armarna. Häng INTE på styret. Blicken långt långt fram. Koncentrera dig bara på att ha kontroll på inbromsningen.
Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.
//Esso
I stort sett har du rätt angående tekniken. Men du får det att låta som att man dör om man håller emot med armarna. Det gör man inte. Det är tvärtom en självklarhet att man håller emot. Räcker din knä/arselfriktion för att hålla dig kvar är du antingen osedvanligt stark i lårmuskulaturen eller bromsar du inte särskilt hårt.SENSEI skrev:Ju mer vikt du lägger på styret desto större risk är det att du går omkull...
SWE 1 skrev:Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra?![]()
//Nybörjare
General E skrev:3. Bromsa hårt i början och mindre hårt när farten avtar
#Olsson# skrev:Eller?
Mattias skrev:Vad är "långt fram" och "horisonten"? Jag brukar titta dit jag ska åka. I alla lägen faktiskt.
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |