Martin
Don't call it a comeback
Flytta bak röven och håll emot med armarna, svårare än så är det väl inte? Ni får det att låta som raketforskning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Magnus-Sthlm skrev:Jag undrar bara en liten sak.
Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.
...
Zenit skrev:jag posta för att jag är intresserad av svaret och ville dela med mig av vad jag tror för att få kommentarer på det och sen osså höra va andra tror och kunna jämnföra. thats it.
Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???Martin skrev:Flytta bak röven och håll emot med armarna, svårare än så är det väl inte? Ni får det att låta som raketforskning.
SENSEI skrev:..Knip allt du kan över tanken.
SENSEI skrev:Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???
Läst igenom alla inlägg hit och ingen har nämnt att man inte ska hänga på styret.
Korrekt bromsätt enligt mig.
Knip allt du kan över tanken. Räta upp kroppen. Spänn mage, rygg så att du orkar hålla emot med knäknip och kropp. Var avslappnad i armarna. Häng INTE på styret. Blicken långt långt fram. Koncentrera dig bara på att ha kontroll på inbromsningen.
Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.
Var du sitter har visst betydelse... Men att börja labba med tyndpunkter när det väl gäller... Ställer mig tveksam till det..
Fast med träning så kommer det kanske automatiskt...
//Esso
Man håller ju emot med hela kroppen. Och det tar ju inte tvärstopp när du trycker på bromsen...#Olsson# skrev:Jo, men räcker det för att hålla mot 1G? Tveksamt.
SWE 1 skrev:Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra?![]()
//Nybörjare
H-son skrev:Tjo!
Viktig fråga, hoppas du kan tolka ut något av de svar som ges!
H-son skrev:det man kan komplettera med är att trycka på fotpinnarna också, hjälper till att flytta tyngdpunkten neråt.
...
Hänger du på armarna har du flyttat tyngdpunkten uppåt,
ft skrev:Det finns ett enda sätt att förflytta tyngdpunkten, och det är att förflytta massa. Det gör du inte genom att trycka på fotpinnarna, hänga på styret och så vidare. Tyngdpunkten förblir densamma, du fördelar bara om hur vikten av massan bärs upp.
ft skrev:Det finns ett enda sätt att förflytta tyngdpunkten, och det är att förflytta massa. Det gör du inte genom att trycka på fotpinnarna, hänga på styret och så vidare. Tyngdpunkten förblir densamma, du fördelar bara om hur vikten av massan bärs upp.
SENSEI skrev:Hänger du på styret gör du fel.
SENSEI skrev:Ett tipps till er som vill lära er, förbättra er, Anmäl er till SMCs kurv och bromskurser...
Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.
Nu frågar trådskaparen om hur man bromsar hårt på bästa sättet, en ganska viktig sak i säkerhetssynpunkt. Då kommer det en massa dravel och första inlägget inleder med "Nu har jag ingen aning vad jag snackar om", förvisso bättre än att försöka påvisa att man vet men ändå. Varför överhuvudtaget göra sig besväret att svara om man har noll koll. Och att det viktigaste är att hålla sig kvar är väl något man knappast behöver påpeka heller, det är för f-n en självklarhet att man sitter kvar på motorcykeln om man ska kunna bromsa.
Det här dyker upp titt som tätt i så gott som varje tråd. Jag kan förstå att man är lite ivrig om man tex är ny på forumet men det vore att föredra att fler intog en mer passiv roll och att man läser och lär och frågar istället för att försöka svara på något man inte har kunskap om.
#Olsson# skrev:Vid rakt-fram-bromsning har framdäcket oftast stort överskott med fäste till ingen nytta. Bågen tenderar att göra en "stoppie". Om man flyttar masscentrum bakåt (genom att sitta långt bak) så kan man öka den bromsande kraften och med minskad stoppie-tendens.
/Nybörjare
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra?![]()
//Nybörjare
//Nybörjare
H-son skrev:Ang. tyngdpunkten så är det sant, om man inte gör en förflyttning av massan ändras inte tyngdpunkten, sant, mitt fel där...
Men, (finns alltid ett men) om man tittar på kraftvektorer och vridmoment kring den negativa kraftvektorn (anlägger mot framhjulet i stort sett), och så måste vi blanda in gravitationen... puh... Här kommer man in på det du nämner om hur massan bärs upp.
Genom att ta upp din vikt på lägre anläggningsytor, så som att hålla i tanken, "spjärna emot med fötterna" och slappnar av i mot styret, kommer vridmomentet att minska, kring framhjulet och du kan bromsa hårdare utan att bakändan lyfter...
Klockan är 2 på natten så jag är inte säker på att detta är begripligt, men men...![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |