Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

Flytta bak röven och håll emot med armarna, svårare än så är det väl inte? Ni får det att låta som raketforskning.

Magnus-Sthlm skrev:
Jag undrar bara en liten sak.

Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.
...

jag posta för att jag är intresserad av svaret och ville dela med mig av vad jag tror för att få kommentarer på det och sen osså höra va andra tror och kunna jämnföra. thats it.

Zenit skrev:
jag posta för att jag är intresserad av svaret och ville dela med mig av vad jag tror för att få kommentarer på det och sen osså höra va andra tror och kunna jämnföra. thats it.

Det är skitbra. Alla gör exakt samma sak. Vi tror en jävla massa och vill få det bekräftat, testat, diskuterat etc. I ditt fall skrev du ju dessutom att du spekulerar. M a o ett perfekt inlägg, oavsett om det i sak ligger nära eller långt från verkligheten.

Martin skrev:
Flytta bak röven och håll emot med armarna, svårare än så är det väl inte? Ni får det att låta som raketforskning.
Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???

Läst igenom alla inlägg hit och ingen har nämnt att man inte ska hänga på styret.

Korrekt bromsätt enligt mig.
Knip allt du kan över tanken. Räta upp kroppen. Spänn mage, rygg så att du orkar hålla emot med knäknip och kropp. Var avslappnad i armarna. Häng INTE på styret. Blicken långt långt fram. Koncentrera dig bara på att ha kontroll på inbromsningen.

Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.

Var du sitter har visst betydelse... Men att börja labba med tyndpunkter när det väl gäller... Ställer mig tveksam till det..
Fast med träning så kommer det kanske automatiskt...
//Esso

Tjo!
Viktig fråga, hoppas du kan tolka ut något av de svar som ges! Viktigast är tyngdpunkten, den kan du påverka något, men du ska inte börja flytta dig innan bromsning vid hård inbromsning skall allt fokus vara att stanna så snabbt som möjligt utan att lätta baken eller låsa framhjulet.

Tips som jag plockade upp vid en bandag, finns här nedan från Sensei (bra skrivet) det man kan komplettera med är att trycka på fotpinnarna också, hjälper till att flytta tyngdpunkten neråt. Öva detta varje gång du bromsar. Har man fritt bak, bromsa lite senare innan stopp och nöt in så tekniken sitter innan du behöver använda det i skarpt läge.

Hänger du på armarna har du flyttat tyngdpunkten uppåt, jämfört med att hålla hårt om tanken, stötta med rygg och mage, samt trycka med fötterna på fotpinnarna.

Blick högt och allt det där också viktigt!

my 2 cents...

/K

SENSEI skrev:
Ursäkta.. hålla emot med armarna?? Vad händer när hjulet låser sig???

Läst igenom alla inlägg hit och ingen har nämnt att man inte ska hänga på styret.

Korrekt bromsätt enligt mig.
Knip allt du kan över tanken. Räta upp kroppen. Spänn mage, rygg så att du orkar hålla emot med knäknip och kropp. Var avslappnad i armarna. Häng INTE på styret. Blicken långt långt fram. Koncentrera dig bara på att ha kontroll på inbromsningen.

Vad händer om du istället håller emot med armarna... dvs hänger på styret.
Jo vid en låsning så kommer du trycka styret endera åt vänster endera åt höger... Och är du inte snabb nog att släppa bromsen då så står du på öronen.

Var du sitter har visst betydelse... Men att börja labba med tyndpunkter när det väl gäller... Ställer mig tveksam till det..
Fast med träning så kommer det kanske automatiskt...
//Esso

#Olsson# skrev:
Jo, men räcker det för att hålla mot 1G? Tveksamt.
Man håller ju emot med hela kroppen. Och det tar ju inte tvärstopp när du trycker på bromsen...

Har bromsat fullt från över 200 blås med denna teknik. Hojen står i princip på framhjulet. Bakändan börjar åma sig men genom tillämpa det jag beskrev så kan man göra sådanna inbromsningar med full kontroll.
Hänger du på styret gör du fel.

I karaten kommer den största kraften i tekniker från höften. På så sätt sänker man kroppens tyngdpunkt och man får en starkare teknik. (de som tränat karate förstår hur jag tänker, Ni som inte gjort det är välkommna på en lektion) Samma sak gäller faktist här. När du spänner upp lår, mage, rygg så trycker man fram höften med.. Ungefär som en "juck" rörelse.. Höften skjuts framåt.. Man trycker ner tygden i hojen... Dvs ser till att man får en lägre tyngdpunkt.
I det läget ska du idealt kunna släppa styret under en inbromsning... (om det nu vore möjligt)

Ett tipps till er som vill lära er, förbättra er, Anmäl er till SMCs kurv och bromskurser...

Finns duktiga instruktörer där som kan och vill lära er.

// Ezzo

Last edited:
SWE 1 skrev:
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare

Åk o kör ett par bandagar, så frågar du en av instruktörerna hur man ska hantera hojen i olika situationer.(brukar ofta vara duktiga roadracingåkare), väldigt nyttigt. Humlan o Skalman har riktigt bra arrangemang på Anderstorp emellanåt.

H-son skrev:
Tjo!
Viktig fråga, hoppas du kan tolka ut något av de svar som ges!

:Bugar Ja, allt utom det som du sa med fotpinnarna, känns bara som om det skulle ge mig högre tyngdpunkt, eller är det själva klacken som gör tricket?

H-son skrev:
det man kan komplettera med är att trycka på fotpinnarna också, hjälper till att flytta tyngdpunkten neråt.

...

Hänger du på armarna har du flyttat tyngdpunkten uppåt,

Det finns ett enda sätt att förflytta tyngdpunkten, och det är att förflytta massa. Det gör du inte genom att trycka på fotpinnarna, hänga på styret och så vidare. Tyngdpunkten förblir densamma, du fördelar bara om hur vikten av massan bärs upp.

ft skrev:
Det finns ett enda sätt att förflytta tyngdpunkten, och det är att förflytta massa. Det gör du inte genom att trycka på fotpinnarna, hänga på styret och så vidare. Tyngdpunkten förblir densamma, du fördelar bara om hur vikten av massan bärs upp.

Ok, nu hänger jag inte me!? :confused:

He, nu börjar det bli intressant!

Ang. tyngdpunkten så är det sant, om man inte gör en förflyttning av massan ändras inte tyngdpunkten, sant, mitt fel där...

Men, (finns alltid ett men) om man tittar på kraftvektorer och vridmoment kring den negativa kraftvektorn (anlägger mot framhjulet i stort sett), och så måste vi blanda in gravitationen... puh... Här kommer man in på det du nämner om hur massan bärs upp.

Genom att ta upp din vikt på lägre anläggningsytor, så som att hålla i tanken, "spjärna emot med fötterna" och slappnar av i mot styret, kommer vridmomentet att minska, kring framhjulet och du kan bromsa hårdare utan att bakändan lyfter...

Klockan är 2 på natten så jag är inte säker på att detta är begripligt, men men... :tummenupp

Bromskurser mm, åk på så många ni kan, nöt in det i ryggmärgen hur man bromsar effektivt, och för er/oss som inte ställer av då det blir blött på vägen, testa att bromsa på grus, åk så långt ni kan med låst hjul fram... Tro mig det hjälper att ha övat på detta då du kommer ut ur kurvan det har regnat lite, blöt och kall, vill bara hem :( och en traktor står i vägen, man nyper vad kan (givetvis enligt alla goda teorier i denna tråd :banana ) framhjulet låser! Då är det bra att inte hänga fullt på styret, och ha lite känsla för vad man ska/kan göra inte panika. Det gick kalas, höjd puls, lite skakiga knän, men annars fullt ös hemåt igen :hihi

God natt folket!

/K

ft skrev:

är det inte 70% fram och 30% bak eller 90% fram och 10% bak. tyngden alltså. eller är jag ute och cyklar :tuttar

SENSEI skrev:
Hänger du på styret gör du fel.

Rent skitsnack!! Det finns inget fel. Följderna blir bara lite olika beroende på vad och hur man gör.

Om du nu inte klarar knipa mer än upp till en viss nivå (G) men vill forsätta öka bromskraften - skall du då tvingas flyga över styret bara för att någon har sagt att man-får-inte-hänga..? (Speciellt när man inte fått ett framhjulssläpp vid bromsning, någonsin - och inte ens när man försökt framtvinga det)

SENSEI skrev:
Ett tipps till er som vill lära er, förbättra er, Anmäl er till SMCs kurv och bromskurser...

Du skall inte lyssna på de där SMC-nissarna. De tutar i folk vad de vill. :hihi

Magnus-Sthlm skrev:

Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.

Nu frågar trådskaparen om hur man bromsar hårt på bästa sättet, en ganska viktig sak i säkerhetssynpunkt. Då kommer det en massa dravel och första inlägget inleder med "Nu har jag ingen aning vad jag snackar om", förvisso bättre än att försöka påvisa att man vet men ändå. Varför överhuvudtaget göra sig besväret att svara om man har noll koll. Och att det viktigaste är att hålla sig kvar är väl något man knappast behöver påpeka heller, det är för f-n en självklarhet att man sitter kvar på motorcykeln om man ska kunna bromsa.

Det här dyker upp titt som tätt i så gott som varje tråd. Jag kan förstå att man är lite ivrig om man tex är ny på forumet men det vore att föredra att fler intog en mer passiv roll och att man läser och lär och frågar istället för att försöka svara på något man inte har kunskap om.

och svaret på trådskaparens fråga lyder: :va :va :va :7peta ..

#Olsson# skrev:
Vid rakt-fram-bromsning har framdäcket oftast stort överskott med fäste till ingen nytta. Bågen tenderar att göra en "stoppie". Om man flyttar masscentrum bakåt (genom att sitta långt bak) så kan man öka den bromsande kraften och med minskad stoppie-tendens.

/Nybörjare

Detta är svaret på frågan...bra sagt.

Sitt still på hojen, lyft kroppen från tanken , se långt fram, bromsa med fast grepp, lite bakbroms för att få hojen att sätta sig....dosera med frambroms, släpp efter lite när farten har minskat till det du vill, risk för låsning om du lägger in i en sväng med bibehållen bromskraft. baskunskap, lär ni er ingenting i körskolan nuförtiden.???

Magnus-Sthlm skrev:

:tummenupp

SWE 1 skrev:
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare

Tror inte det har den minsta betydelse hur du sitter, vid hård inbromsning så niger hojen och tack vare massans tröghet att vilja stanna var den är, så hjälper den till att skjuta fram tyngdpunkten, bromsar du hårt så lättar kroppen med fram en bit också! Gör den INTE det? Då får du dra hårdare i "hejdarna" för då bromsar du INTE hårt heller.

Last edited:
SWE 1 skrev:

//Nybörjare

Du ska inte flytta vikten någonstans! Vikten kommer att "fördela" sig själv och vara så stor att du inte kan göra något åt det i alla fall...

EDIT: Jag var visst lite långsamare än SporTlovEr, sorry!

Last edited:
H-son skrev:
Ang. tyngdpunkten så är det sant, om man inte gör en förflyttning av massan ändras inte tyngdpunkten, sant, mitt fel där...

Men, (finns alltid ett men) om man tittar på kraftvektorer och vridmoment kring den negativa kraftvektorn (anlägger mot framhjulet i stort sett), och så måste vi blanda in gravitationen... puh... Här kommer man in på det du nämner om hur massan bärs upp.

Genom att ta upp din vikt på lägre anläggningsytor, så som att hålla i tanken, "spjärna emot med fötterna" och slappnar av i mot styret, kommer vridmomentet att minska, kring framhjulet och du kan bromsa hårdare utan att bakändan lyfter...

Klockan är 2 på natten så jag är inte säker på att detta är begripligt, men men... :tummenupp

Begripligt är det, men fortfarande fel. ;)

För att accelerera din kropp bakåt (retardera/bromsa in din massa) måste en kraft appliceras på dig. Den kraften kommer från styret, knäna mot tanken, arslets friktion mot sadeln och vilka andra sätt du kan komma på att klänga dig fast.

Slår man ihop alla de krafterna kommer man att finna att de kan förenklas till en enda kraft som verkar genom din egen tyngdpunkt och vars storlek är en funktion av vad du väger och den acceleration (inbromsning) du utsätts för. Kraften är massan gånger accelerationen, F = m*a.

Den kraft motorcykeln känner är precis den motsatta till den sammanslagna kraften du utsätts för. Aktion och reaktion, väldigt grundläggande princip inom fysiken. Du <I>kan</I> inte minska t ex vridmomentet du applicerar runt framhjulet genom att flytta vikt från tanken till fotpinnarna. Det enda sättet är att minska avståndet mellan din tyngdpunkt och framhjulet vinkelrätt mot decelerationsriktningen, d v s sänka din tyngdpunkt. Momentet är sträckan mellan kraften och rotationscentrum mätt vinkelrätt mot kraften gånger kraften, M = d * F.

Det påverkar inte hur motorcykeln beter sig om den kraften är fördelad 50% på tanken, 25% på styret och 25% på fotpinnarna eller om det är 80% på tanken, 15% på fotpinnarna och 5% på styret. Summan av krafterna är alltid lika med totalkraften, och fördelningen styrs främst av att de måste ge en momentjämvikt runt ditt masscentrum för att du inte skall börja rotera ovanpå hojen (vilket brukar betyda att du trillar av).

Kraftfördelningen kan däremot påverka hur följsam <I>du</I> är på hojen. Spänner du armarna får du t ex svårt att reagera genom styrutslag och svårare att känna vad hojen gör genom armarna. Du stelnar till när du spänner dig.

Att lägga vikt på fotpinnarna kan nog ha varit ett annat sätt att försöka få dig att spänna benen i s f armarna och på så sätt flytta den kraft som håller dig kvar på hojen till nedre delen av kroppen?

Mvh,
/Fredrik

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP