Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

#Olsson# skrev:
Nej, det har jag aldrig menat. Dessutom skrev jag tidigare i tråden att jag tillämpar knip-metoden själv, och har inga som helst argument mot den. Det enda var, vad jag såg på Eurosport med Rossi och grabbarna.

Ok, men då är det väl dom som gör fel...:hihi

#Olsson# skrev:
Maila Rossi och säg det. :hihi

"-Hörru Valentino, nu får du f-n ta och skärpa dej, vi är helt övertygade på Sporthoj.com om hur man bromsar och vi anser att du gör fel..."

Jag var ute och körde lite nu ikväll, och kände efter lite om det skulle vara möjligt att bromsa riktigt hårt utan att behöva hålla emot med armarna. Att säga att jag skulle kunna bromsa bra utan någon kraft alls mot styret skulle vara att ta i, men jag insåg att jag nog kan avlasta styret betydligt mer än vad jag gör när jag bromsar.

Nu är jag beredd att köpa idén om att man kan sänka ekipagets tyngdpunkt genom att hålla emot med höft och knän mot tanken. :)

Bearing skrev:
http://media.putfile.com/Motogp-Cult
1:10 in i filmen ser man en inbromsning med benet ute. Ser ut som att tanken ger tillräckligt stöd mot kroppen för att kunna avlasta armarna.

Kenny Roberts Sr sa i en intervju någon gång att han uppfann knäpuckarna och hänget, då nämde han att man lägger ut benet också för att användas som luftbroms plus att det ökade motståndet på "svängssidan" gör att hojen svänger in bättre. Jag har fär mej att Wayne Rainey sa samma sak.

Btw, vid omkörningen vid 2:25 så bromsar Rossi precis max för att komma förbi, och då ser man tydligt att han håller emot med kroppen, men fortfarande med böjda armar, knät läggs ut först i svängen.

PacMan skrev:
Jag var ute och körde lite nu ikväll, och kände efter lite om det skulle vara möjligt att bromsa riktigt hårt utan att behöva hålla emot med armarna. Att säga att jag skulle kunna bromsa bra utan någon kraft alls mot styret skulle vara att ta i, men jag insåg att jag nog kan avlasta styret betydligt mer än vad jag gör när jag bromsar.

Nu är jag beredd att köpa idén om att man kan sänka ekipagets tyngdpunkt genom att hålla emot med höft och knän mot tanken. :)
Det är träning träning träning! Lätt att man återgår till det gamla när det väl "gäller"!

Jag brukar köra med en hand bak på sadeln (vänster hand är att föredra) och bara mata på runt banan. Då märker man hur mycket man verkligen "sabbar" hojjen genom att hålla i...

Suzuki GSXR skrev:
[
..Ju fortare hjulet snurrar destå mer energi måste bromsas bort. Därför måste bromskraften vara större när det går fort för att få en konstant bromsverkan.

Ja, jag har gett upp min idé för länge sedan. Det är för mycket osäkerhet och okända faktorer för mig, och jag kan inte argumentera för/mot någonting. Samtidigt är det en del annat. Kylningen ökar vid högre effekt och ett "steady state" equilibrium (temp) inträder som systemet tydligen skall nå. Om nu tempen kan hållas konstant trots att effekten förändras, så kanske samma handtagstryck resulterar i samma bromskraft? Ja, ännu en pervers gissning. :D

F ö så har jag märkt enorma skillnader i bromskraft på bana när man får upp tempen ordentligt. Det känns som att gå från bil utan bromsservo till bil med servo. En helt annan värld liksom. Tre lägen kanske bör diskuteras, perioden kallt, varmt och övergången från den ena till den andra. Ja, något struligt.

PacMan skrev:
2039840 Jag var ute och körde lite nu ikväll, och kände efter lite om det skulle vara möjligt att bromsa riktigt hårt utan att behöva hålla emot med armarna. Att säga att jag skulle kunna bromsa bra utan någon kraft alls mot styret skulle vara att ta i, men jag insåg att jag nog kan avlasta styret betydligt mer än vad jag gör när jag bromsar.

Kul att du märkte skillnad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...