Helt fel...
Det har funnits naturliga variationer i klimatet som du säger, men dessa bleknar snabbt inför vad vi står inför nu.
Skillnaderna som förut var milda, i jämförelse mot stundande prognos, efter år 0 har i perioder givit svåra svältår och stora folkvandringar.
Och ja, det har varit stora förändringar tidigare, men då har hundratusentals arter, ibland miljoner arter dött ut. Lite cyniskt att påstå att vi har rätt att orsaka detta själva.
Vi har ett moraliskt ansvar för våra kommande barn att inte förstöra deras jord. Innan jag har dött har inte dom värsta klimatomsvängningarna hänt. (100års eftersläpning mellan utsläpp och effekt)
Behöver inte jag bry mig då??![]()
Under den tid då dom flesta pampiga kyrkor och slott byggdes blomstarde ekonomin och grönland var grönt, det var ca 3 grader högre medeltemperatur då om man får tro experterna.
Jordklotets naturliga produktion av CO2 är mångfalt det vi producerar genom förbränning. Vattenånga som ständigt produceras helt naturligt ger mer växthuseffekt än den CO2 vi producerar (inte per liter men det finns djävligt mycke vattenånga). Det finns inget vi kan göra som ens kan närma sig solens effekt på jorden och bara en liten förändring av avståndet eller solens aktivitet resulterar i betydligt större och snabbare förändringar. För att inte tala om de gånger jorden träffats av himlakroppar och stora vulkaner haft utbrott.
Jag har inte sagt att vi har rätt att förstöra någon planet för någon jag har bara sagt att det antagligen finns betydligt viktigare saker än växthuseffekten att göra något åt. Det är bokstavligen livsfarligt att stirra sig blind på ett eventuellt problem när det finns mycket större uppenbara problem.
Ja, jag har skaffat värmepump, kör miljöbil, bor på landet, håller en låg temparatur inomhus, undviker "förädlade" matråvaror, spar på varmvattnet, åker inte in till stan, ........ etc.
Håller me dej att vi i sverige inte e värst när det gäller växthuseffekten, men vi är inte heller de bästa.. För dej verkade vara viktigt att dela upp "skulden" på länder/invånare och mäta på landets yta, men tar du då med i din beräkning att många industrier är placerade utomlands tex i kina, där de släpper ut massa, massa gifter o skit rakt ut i luften!
Så vi har lika mkt skuld för andra länders utsläpp grabben