Hur mycket högre bränslekostnader hade du accepterat för förnybara bränslen?

Skillnad i bränslekostnad (per uttagen kWh)

• Antal röstningar
    0

Kör elbil:yoparty
Dock inte jag på bilden men bilen...
stigogexpressen332x.jpg

Frågan är rätt irrelevant egentligen, tror väl f-n att man skulle köra hoj på miljövänligt bränsle om inget mer än miljöbelastningen skiljde. Fast visst, med tanke på svaren i pollen tror jag iofs att det finns en o annan som är korkad nog att känna tillfredsställelse i att miljösvina... :rolleyes:

För de allra flesta är bränslekostnaden en rätt hanterbar för att inte säga liten del av den totala kostnaden för hojintresset. Jag skulle utan att blinka pröjsa 20% mer för hojbränslet om det var miljövänligt, den skillnaden vore marginell jämfört med den totala hojbudgeten.

Med bilbränslet är det en annan sak, eftersom det går åt så mycket mer på ett år. Sedan jag bytte till en snål dieselbil gör jag av med ca 3000 liter diesel per år på jobbpendling plus kanske 2000 liter bensin till familjebilen. En skillnad på 20% där innebär tio tusen spänn extra ur hushållskassan.
Min jobbpendling drar nu 0,5 liter diesel per mil, istället för 1 liter bensin. Om alla som kunde bara tog det lilla jävla steget skulle mycket vara vunnet för miljön...:huvet

Elbil är mycket intressant för mig, men ännu så länge är den räckvidd jag behöver (12 mil kontinuerligt i motorvägsfart) för stor för att tillgodose med rimliga elbilar. När plugin-hybrider så småningom kommer till hanterbara priser kommer jag dock att stå långt fram i kön...

Last edited:
Frågan är rätt irrelevant egentligen, tror väl f-n att man skulle köra hoj på miljövänligt bränsle om inget mer än miljöbelastningen skiljde. Fast visst, med tanke på svaren i pollen tror jag iofs att det finns en o annan som är korkad nog att känna tillfredsställelse i att miljösvina... :rolleyes:

Elbil är mycket intressant för mig, men ännu så länge är den räckvidd jag behöver (12 mil kontinuerligt i motorvägsfart) för stor för att tillgodose med rimliga elbilar. När plugin-hybrider så småningom kommer till hanterbara priser kommer jag dock att stå långt fram i kön...

mmm, det är ganska många som har svarat att de skiter i det/inte tror på det? beklämmande, med tanke på att beläggen för växthuseffekten bara blir starkade med åren och det är långt mer sannolikt att den stämmer än att den inte gör det (IPCC-rapporten (och de bedriver inte lekskola direkt) säger att med 90% säkerhet att temperaturhöjningen är antropogen och att det kommer gå käpprätt, mest osäkerhet gåller kickbackeffekter). Betvivlar att man hade suttit sig på ett flyg med dem oddsen...

Jag skulle acceptera en MC med 60 pållar, toppfart 160 och räckvidd 15 mil, men då e ja ingen galen rejsare.

Att ingenting har hänt - inte ett dugg! - på fyrtio år med bränsleförbrukningen hos motorcyklar är genuint helkasst. Visst, prestanda och litereffekt har fördubblats flera gånger men en genomsnittshoj drar precis lika mycket soppa per mil idag som på 60-talet.

Största orsaken är förstås att det är precis vad hojköpare efterfrågar. Eftersom en hoj med 160 hk anses svinslö och snudd på okörbar jämfört med en på 180 hk, och en hoj som väger 190 kg är ett blysänke jämfört med en på 170 kg så är det rätt uppenbart var prioriteringarna ligger...:rolleyes:

Att ingenting har hänt - inte ett dugg! - på fyrtio år med bränsleförbrukningen hos motorcyklar är genuint helkasst. Visst, prestanda och litereffekt har fördubblats flera gånger men en genomsnittshoj drar precis lika mycket soppa per mil idag som på 60-talet.

Största orsaken är förstås att det är precis vad hojköpare efterfrågar. Eftersom en hoj med 160 hk anses svinslö och snudd på okörbar jämfört med en på 180 hk, och en hoj som väger 190 kg är ett blysänke jämfört med en på 170 kg så är det rätt uppenbart var prioriteringarna ligger...:rolleyes:

Ja, jag tyckte det var lite konstigt i början när jag började köra (jo, såhär blond var jag) att jag tyckte det var askonstigt att MCn drog nästan lika mycket som bilen - den vägde ju en femtedel! det var en gammal suka från 82 med 33 hk på 200 kg. kör en ny hoj nu på 200 kg och 80 hästar - den drar också halvlitern/milen!

det finns säkert en och annan här som faktiskt har det, men vem har egentligen användning för 180 kusar? Jag har 80 och fruktar polisen jämt.

Lurig fråga du ställt!
Om det inte fanns bensin utan bara någe annat att köra på som kostade 30:-/ litern tror jag nog tusan att jag skulle köra lika mycke som nu. Det gäller att prioritera sina intressen.

Last edited:
Lurig fråga du ställt!
Om det inte fanns bensin utan bara någe annat att köra på som kostade 30:-/ litern tror jag nog tusan att jag skulle köra lika mycke som nu. Det gäller att prioritera sina intressen.

ja. det hade man gjort. För som redan nämnts så är inte bränsle den tyngsta posten i MC-ekonomin.

Aj aj... förbjuden fråga, FÖRBJUDEN FRÅGA! Väldigt politiskt inkorrekt. :D

Förklaringen är naturligtvis just att du bara har 80 hk. Hade du haft 180 så hade du dragit från de orättfärdiga snutsvinen, som en Riktig Sporthojsåkare.:tungan

jo lär väl bli överöst med "hörrödudu:n", men hur många på hoj med 150+ hk behöver OCH kan hantera all that? kan man inte köra ifrån polisen på min cykel? Har aldrig hamnat på att försöka, men man har ju fortfarande smidigheten att spela på.

varför måste nödvändigtvis ett förnyelsebart bränsle bli dyrare än vad ett dito fossilt är?

varför måste nödvändigtvis ett förnyelsebart bränsle bli dyrare än vad ett dito fossilt är?

det måste det inte nödvändigtvis, men OM de är dyrare, vilket de flesta är med dagens teknik, skulle ni acceptera merkostnaden med hänsyn till miljön. för närvarande är det ju billigare att pumpa upp saker ur jorden än att bemöda sig att göra det själv, men det lär ju omkastas när kvarvarande oljan är för otillgänglig för att vara konkurrenskraftig prismässigt. Men om de kommer på ett sätt att utvinna gashydrater skiter jag ner mej. DÅ är vi dömda till undergång.

Last edited:
Vad är det som är dyrare, bränslet eller motorn som använder bränslet?

i vissa fall bägge. I endel fall är motorn dyrare och bränslet billigare och i andra fall vice versa. Som gasbilar. Billigare bränsle, dyrare och snäppet tyngre och slöare motorer. Men jag kanske borde ha formulerat det så eftersom det oftast också är en merkostnad för fordonet för att det ska funka.

Tyvärr är inte mcn eldriven än.... men funderingar på det finns..

då slipper man också motorbrölet, som jag personligen gärna kan vara utan men är ganska ensam om det.

Last edited:
Varför skulle vi betala mer för ett miljövänligt bränsle?
Anledningen till att bensinen är så dyr är ju alla miljöskatter eller hur var det nu... Antagligen kommer det inte bli billigare nu när alla vet att vi gladeligen betalar 12 kr för en liter bensin.

i vissa fall bägge. I endel fall är motorn dyrare och bränslet billigare och i andra fall vice versa. Som gasbilar. Billigare bränsle, dyrare och snäppet tyngre och slöare motorer. Men jag kanske borde ha formulerat det så eftersom det oftast också är en merkostnad för fordonet för att det ska funka.

Vill du konkretisera i vilka fall de förnyelsebara bränslena blir dyrare än exempelvis bensin? Pratar du om några specifika bränslen eller är det generaliserande påstående du har?

Om det bara ibland är dyrare att tillverka motorer anpassade för förnyelsebara bränslen, varför tillverkas då de dyrare motorerna?

Just vätgasbränsleceller ser jag som en utmärkt framtida teknik, när vi har fyllt våra skärgårdar med vindkraftverk, då kan dom på nätterna utnyttja överskottet till att spjälka havsvatten till vätgas istället för att flöjla till ingen nytta.
Vätgas är ett utmärkt sätt att ta tillvara och lagra överskott.

Däremot går jag precis tvärs emot gängse miljömupp-uppfattningen när det gäller kärnkraften, jag tycker att den är bra och att vi bör bygga ut den, istället för att låta ryssarna bygga ut den för att vi sedan ska köpa deras överskott.
Jag tror nämligen att vi är duktigare på att sköta tryckkokarna än vad ryssarna är.
Jag blir fly förbannad på att vattenfall köper in sig i tyska kolkraftverk.

Så någon traditionell miljömupp är jag inte, men kan man göra en sak på två sätt och det ena är miljövänligt så föredrar jag det miljövänliga alternativet.

Håller med.
Det mest realiserbara med dagens teknik, och som också är den metod jag tror att västländer skulle ta till om oljan tog slut om en timme. Är att spjälka vätgas ur vatten mha kärnkraft.

Sedan är det billigare att bränna vätgasen i hederlig kolvmotor i dagsläget istället för dagens ömtåliga och dyra bränsleceller. Men det ska det väl förhoppningsvis snart bli ändring på.

Ett annat intressant ämne är ju tillverkning av syntetdiesel mha Fischer-Tropz metdoden som tyskarna använde under andra värdlskriget för tillverkning av flygbensin och ubåtsdieselbränsle. Det ger ett betydligt bättre dieselbränsle än förestringstekniken bakom FAME etc.
Syntediesel kan tillverkas av det mesta, från slakteriavfall till de flesta organiska ämnen. Det byggs FischerTropz-verk i Sverige idag.

/J

....då slipper man också motorbrölet, som jag personligen gärna kan vara utan men är ganska ensam om det.

:3freak

Last edited:
...Om det bara ibland är dyrare att tillverka motorer anpassade för förnyelsebara bränslen, varför tillverkas då de dyrare motorerna?

Etanol kan du i stort sett köra direkt i den vanliga bensinmotor. Etanol är ju inte direkt det bästa man kan köra på men det är i alla fall inget fosiltbränsle.
Att utveckla en ny sorts motor lär ju inte vara gratis så därför blir de ju dyrare. Som det verkar nu är väl bränsleceller det mest miljövänliga men det återstår väl att se inom en förhoppningsvis snar framtid.

Min personliga uppfattning är att det är bättre att köra på diesel med en motor som drar mindre än att köra med en motor som gör på etanol, som troligtvis drar ca det dubbla.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard