VFRippe
Medlem
Du får spela in ljudet av en V8 och lägga ut i högtalare så blir omgivningen säkert glada
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig i det mesta, klokt tillverkad elenergi slår allt annat....Däremot går jag precis tvärs emot gängse miljömupp-uppfattningen när det gäller kärnkraften, jag tycker att den är bra och att vi bör bygga ut den, istället för att låta ryssarna bygga ut den för att vi sedan ska köpa deras överskott.
Jag tror nämligen att vi är duktigare på att sköta tryckkokarna än vad ryssarna är.
Jag blir fly förbannad på att vattenfall köper in sig i tyska kolkraftverk...
Där jag kommer ifrån (Åland) går det inte att smälla upp ett enda vindkraftsverk utan att det ska bli spaltkilometer gnäll om att "det fuckar upp utsikten vid min sommarstuga yo!" då går de cred till farsan kusin som hiva upp ett på sin bakgård. För miljömuppar som jag är det lika vackert i solnedgången som en stolt skägårdsfura.

Jag tycker det är lustigt att undersökningar som t.ex. den att träden tar upp mer koloxid än vad bilarna klarar av att spruta ut och att om man såg till att decentralisera mera så skulle träden klara av att ta upp kolDIoxiden också och därmed minimera växthusgasutsläppet i atmosfären (som fortfarande inte är bevisad). Fast såna undersökningar går ju inte att använda i miljöhets. Och det skulle ju också kräva att man slutar skövla regnskog och DET innebär ju att vi i väst inte skulle få våra mahognystolar till rödvinsfesten heller.
Om jag hade råd att köra så pass ny bil att det fanns begagnade miljöbilar så skulle jag göra det.
Jag sätter dock aldrig min röv i en etanol-ford, någonstans går gränsen.
På vilket sätt förstör de närmiljön?Sen att vindkraftverk förstör närmiljön och väsnas rätt bra gör ingenting eller?![]()
På vilket sätt förstör de närmiljön?
...text...
Man bör också tänka på att vindkraftverk kan ses som en temporär lösning, efter 20-25 år, som idag är beräknad livslängd på ett verk, så kan man helt och hållet montera ner vindkraftverket och återställa platsen.
/perris
)vindkraftverken nere vid stranden störde fåglarnas häckning där, det var nåt jäkla fridlyst fågelhärke som häckade där och det störde visst fiskarna nere i strandkanten också. Och ljudet var faktiskt ganska jobbigt när vi var där nere men det var inte ljudnivån för bebyggelse som var av störande karaktär utan för djurlivet i närheten.Nu lyfter du fram negativa saker med thailändsk turism, men det finns ju positiva sidor med den också. Så stora att folk blev t.o.m. uppmuntrade att gynna den genom att fortsätta resa dit efter tsunamin.
Fast, det är klart, då tänkte man nog inte så mycket på miljön, utan i första hand thailändarna.

Jo, det är sant att fågellivet kan bli stört, i väst-Norge har man tex upptäckt att några havsörnar har flugit in i rotorbladen och således blivit hackfärs. Men någon övrig påverkan på djurlivet har mig veterligen inte kunnat påvisas. Oftast så anpassar sig djurlivet ganska snabbt till det nya inslaget i deras miljö.När jag bodde i Landskrona klagades det från miljöaktivisters håll på att de fyra (tre?)vindkraftverken nere vid stranden störde fåglarnas häckning där, det var nåt jäkla fridlyst fågelhärke som häckade där och det störde visst fiskarna nere i strandkanten också. Och ljudet var faktiskt ganska jobbigt när vi var där nere men det var inte ljudnivån för bebyggelse som var av störande karaktär utan för djurlivet i närheten.
I Sverige är myndigheterna oerhört restriktiva vad det gäller bygglov om man jämför med många andra länder. Men i just Öresund så byggs det ju faktiskt just nu en av världens största vindkraftparker, (som man givetvis kan tycka vad man vill om): http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/521964aktue/522474lillg/index.jspMen det är ju pga av närmiljön som det t.ex. inte byggts några jättekraftverk till havs eller i Öresund t.ex.
Jo visst är det så, men samtidigt blir verken mer och mer effektiva. Det är en oerhört snabbväxande bransch, de största verken har idag en installerad effekt på 4-5 MW.Fast det är inte så allvarligt iofs när det gäller ett eller två men för att de ska göra nytta måste man ju ha en hel flock och alla som åkt genom Danmark eller Nordtyskland vet att det är inte vidare vackert och det tar upp mark som kan användas till andra, mer ekonomiska projekt (obs. inte min åsikt).
Jo, men problemet är ju att Uranet inte kommer existera i all oändlighet, och som ett resultat av detta så stiger priserna. Men visst, det är en mycket säker elframställningsprocess, och billig, om man ser till de befintliga verk vi har idag, inget snack om den saken. Just nu byggs ju också fiusionsprovanläggningar på några ställen i världen, ska bli mycket spännande att se om de får nån fart på maskineriet.Men det sista du säger stämmer väldigt bra, det är ju bara att plocka ner skiten när de inte behövs längre. Själv tycker jag att nedrustning av kärnkraften är bland det dummaste som svenska politiker har kommit på. Det är ju bara svenskars okunskap som gör att vi inte har nånstans att slutförvara skiten, för min egen del skulle jag inte ha några som helst problem att bo, var det 400 m, ovanför en slutförvaring.
I Sverige är myndigheterna oerhört restriktiva vad det gäller bygglov om man jämför med många andra länder. Men i just Öresund så byggs det ju faktiskt just nu en av världens största vindkraftparker, (som man givetvis kan tycka vad man vill om): http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/521964aktue/522474lillg/index.jsp
Just nu byggs ju också fiusionsprovanläggningar på några ställen i världen, ska bli mycket spännande att se om de får nån fart på maskineriet.
/perris
Men det var ingen som tänkte så efter tsunamin. Då tänkte man på thailändarna och deras framtid.
El - jättebra i städer. Helt oltroligt jättedåligt annars, och kan därmed endast komma på tal som andrabil i en familj. I en tank bensin finns ungefär samma energi som i en hel massa ton med batterier. Så om inte annat så lär det ju iallafall folk att köra snålt.
.
Grejen med "elbilar" är ju att dom är ju precis så miljövänliga som elen dom laddas med.
Köper Vattenfall ett till tyskt kolkrafterk för att kunna ladda era elbilar så ser inte jag speciellt stor vinning med att köra omkring med ett ton miljöfarliga batterier under arslet.
Bränsleceller som ger tillräcklig uteffekt utan att behöva batteribank, eller att bränna vätgasen i en förbränningsmotor ( varför inte en turbin som drar en generator? ) är nog framtiden, för batterier måste vi komma bort ifrån innan vi kan kalla elbilar för miljöbilar.

Oj då kommer jag inte kunna köra hem idag då...
Glöm inte bort att bensinbilarna var urkassa innan...
Sök på tesla..... sen kan du få äta upp dina argument med en gaffel![]()
Den stora boven med batterierna just nu är att det inte finns någon som serieproducerar i större skala och då blir inte priserna låga heller.
Nä, du kommer inte komma hem om du har längre än 10 mil dit.
Nä, jag har aldrig sagt att elbilarna inte kan bli bättre. I dagsläget är det tyvärr du som tuggar gaffel. Om inte om vore kunde jag tugga med.
Bensinbilarna är urkassa ur många aspekter, men idag tar de en iallafall dit man vill, oavsett hur dåliga de var innan...
I stadstrafik/kortdistans däremot vidhåller jag att elbilarna är jättebra.
Egentligen är det här andrabilssyndromet inte begränsat till bara elbilar. Det är väl egentligen ett av våra stora dilemman att vi tvingas dimensionera våra bilar efter den största belastningen. Hur många åker inte 2mil till och från jobbet varenda dag med en jättekombi, därför att de behöver lastutrymme två veckor per år när de ska på semester? Här ser iallafall jag en motorcykel som ett miljömässigt OCH praktiskt bra komplement.
Vad menar du med klara sig utmärkt? De har det redan mycket fattigare i Thailand än här. Som om inte det vore nog ska vi alltså skära bort en helt näringsgren hos dom och hoppas på det bästa.
Det känns som ett ganska stort steg i fel riktning att lägga ner Thailands turistnäring och börja med bistånd till dom igen.
Jag förstår att du vill lägga ner flyget och Thailands turistnäring i miljöns namn, men det är rätt drastiska åtgärder. Speciellt i ett fattigt land där man tjänar ca 10 % av Sveriges BNP/capita. Så därför tycker jag det är relevant att även fundera en hel del kring konsekvenserna för folket i Thailand, och inte bara miljön.
Grejen är att det låter inte som att du tänkt igenom den delen särskilt väl alls. Ömsom låter det som att det blir nog bra där borta ändå, ömsom som att vi ska återinföra bistånd till dom.
Kan detta bero på att du inte bara tycker miljö är viktigare än ekonomi, utan även att miljö är viktigare än människor och hur dom har det?
Grovt håller jag med, men du har helt fel när du säger att det är +/- =0 . DU blandar in produktion av biogas med etanolproduktion. Det är sant att Etanol inte är 100% fönyelsebart. Men klart mer än 50% även om produktion och transport av bränslet tas med. Ger dock obehagliga formaldehyder i förbränningen som gör det till ett absolut dåligt alternativ i stadsmiljö.Etanol - bara skit, när konstgödsel, skörd, transporter, bearbetning, mera transporter, utvinning och ännu mera transporter är klara går energibalansen fossilt/förnyelsebart plus minus noll. I bästa fall. Kanske kan bli bättre om man får ordning på syntesgasprocessen, men då är det bättre med metanol.
Har egentligen samma fördelar och nackdelar som Etanol, brinner dock med osynlig låga och har högre risk för explosion vid vardaglig hantering och i samband med trafikolyckor. Kommer aldrig att godkännas som bränsle av detta skäl. Har dessutom oxå problem med aldehyd-biprodukter såsom Etanol.Metanol- producerat av bioråvaror. Skulle kunna vara något. Speciellt som metanol kan vara en vettig energibärare både för kolvmotorer och bränsleceller. Vore bra att bygga en infrastruktur redan nu.
Fortfarande ett fossilt bränsle, även om det är bättre kan det aldrig bli en lösning på något.Diesel- vår troliga räddare (om det räcker). Tar inte bort koldioxidutsläppen, men minskar dom. Precis vad som behövs. Alla andra länder har fattat det, men i glesbefolkade sverige tycker dieselhatarna på naturvårdsverket att partiklarna är farligare än växthuseffekten. Jag tror det är annat än luften som skulle behöva vädras ut där.
Det finns olika försök, bland annat ett lyckat i Piteå:Biodiesel- som diesel fast ännu bättre. Mycket bättre energibalans än etanolen eftersom utvinningsprocessen är effektivare. Går dessutom att blanda med det fossila vid behov.
Din slutsats bygger på den batteriteknik som finns idag. Skulle Elbilar komma på marknaden skulle batterier snabbt utvecklas och komma att ge bra räckvidd. Elbilar fanns redan 1910 som alternativ. Problemet är snarare tillgång på miljövänlig el.El - jättebra i städer. Helt oltroligt jättedåligt annars, och kan därmed endast komma på tal som andrabil i en familj. I en tank bensin finns ungefär samma energi som i en hel massa ton med batterier. Så om inte annat så lär det ju iallafall folk att köra snålt.
Tekniken är dock intressant, men med andra motorer för produktion av el. Exempelvis biodiesel. Skulle inte själv tro att hybridtekniken är dömd att misslyckas. Kommer en hybridbil med biogas eller biodiesel som drivkälla så skulle jag nog bli väldigt sugen.Hybridbilar - finns ju hopp för nu när psa-gruppen gör allt rätt. De ska nämligen bygga en hybrid med liten dieselmotor, som dessutom är laddbar för ca 90% av stadstrafikbehovet. Toyotas Prius är ju bara tragisk, presterar ungefär samma förbrukningssiffror som min gamla Cittra BX14 gjorde för 15 år sen. Med samma innerutrymmen och sämre komfort.
Att det blir något slöare motor uppvägs av det faktum att biogas är det enda alternativet idag som tydligt visar att man får lägre bränslekostnad mot bensin. Bör om jag förstått saken rätt köras någon gång emellanåt på bensin, då går bilen bättre sedan på biogasen. Har inga vetenskapliga belägg dock. HAr pratat med några som kör V70 på biogas och dom påstår att det går att köra på 8-9kr/mil i bränslekostnad.Biogas - sannolikt det miljövänligaste som finns att få idag, men det ger lite slöare motorer, till skillnad från etanolen som gör tvärtom.
Nya försök pågår med en typ av tank som bygger på att man under högt tryck och kyla binder in vätgasen mot ytan av en katalysatormetall. Med denna teknik kan större mängd gas bindas. avges dessutom långsamt vid en olycka. När denna teknik kommer ut på marknaden så blir vätgasbilar grymma. Problemet var man skall tillverka vätgasen med för energikälla kvarstår dock. Samma problem som för elbilar egentilgen.Vätgas - nej, nej. Tankarna går tomma på fem dar, vare sig man kör eller ej. All metall som ligger mot väte blir spröd med tiden. Det är explosivt. All form av lagring och transport blir jättetungt.
Annars är det bra, när man väl fått det till motorn är det i stort sett nollutsläpp, om det inte görs av naturgas vilket ju är det vanligaste idag.
Diesel
Fortfarande ett fossilt bränsle, även om det är bättre kan det aldrig bli en lösning på något.
Elbilar
Din slutsats bygger på den batteriteknik som finns idag. Skulle Elbilar komma på marknaden skulle batterier snabbt utvecklas och komma att ge bra räckvidd. Elbilar fanns redan 1910 som alternativ. Problemet är snarare tillgång på miljövänlig el.
Var skall den nya Elen komma ifrån, barsebäck?
(knappast polska kolkraftverk, om det skall vara ett miljöalternativ)
Hybrider
Tekniken är dock intressant, men med andra motorer för produktion av el. Exempelvis biodiesel. Skulle inte själv tro att hybridtekniken är dömd att misslyckas. Kommer en hybridbil med biogas eller biodiesel som drivkälla så skulle jag nog bli väldigt sugen.
Vätgas
Nya försök pågår med en typ av tank som bygger på att man under högt tryck och kyla binder in vätgasen mot ytan av en katalysatormetall. Med denna teknik kan större mängd gas bindas. avges dessutom långsamt vid en olycka. När denna teknik kommer ut på marknaden så blir vätgasbilar grymma. Problemet var man skall tillverka vätgasen med för energikälla kvarstår dock. Samma problem som för elbilar egentilgen.
Jag jobbar som kemist/miljörevisor tycker därför detta är intressant....

|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|