hur många mil på pilot road

Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.
 
Anders R skrev:
Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.
Damn, jag har bytt bakdäck tre ggr i år bara, kanske borde köpa pilot om det nu är bra grepp i det med!
 
Anders R skrev:
Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.

Det har lite betydelse hur man kör om nu någon inte trodde det.
Mina har gått ganska precis hälften och skall bytas nu.
Och då har jag ändå snikkört rakt fram för att inte få platt bakdäck.
Ändå tycker jag det är helt ok både grepp och livslängd.
 
Typ av hoj, körstil, ringtryck, inställning av fjädringskomponenter, med eller utan skjuts är alla faktorer som spelar väldigt stor roll för livslängden av däck. Så frågan är igentligen omöjlig att ge ett exakt svar på.

Med min körstil och min hoj med min sättning bla, bla, bla får jag ut mellan 1800 - 2300 mil per uppsättning på mina. Personligen anser jag att jag har bra grepp både i vått och torrt (kör som en kratta när det är vått visserligen).

Summa summarum är jag rätt nöjd med dem. men jag vet de som klagar på dem när däcktemperaturen börjar bli het dvs. vid hård bankörning med en effektstinn hoj.

Men om man kan klara sig med att inte vrida fullt med 170 hk jämt så tror jag nog att de flesta gatåkare klarar sig alldeles utmärkt med dessa däck.

// Niklas
 
Hultan skrev:
Damn, jag har bytt bakdäck tre ggr i år bara, kanske borde köpa pilot om det nu är bra grepp i det med!
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp
 
fezt skrev:
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp

Jag kan lätt åta mig att köra slut på vilket bakelitdäck som helst på mindre än hundra mil.
Så att påstå att Hultan har ett däck som greppar bättre än ett Power vet jag inte om det är rätt...
 
fezt skrev:
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp
Japp, visst gör det det, frågan är bara om jag behöver allt det greppet.. Jag behöver nog mer än mitt tillfälliga bakdäck just nu i alla fall, avon touring däck, fick en schysst sladd i en rondell i går, menmen, 170däck, kallt, lite blött.. Kanske inte skall skrapa knä då :rolleyes:
 
enhjuling skrev:
Jag kan lätt åta mig att köra slut på vilket bakelitdäck som helst på mindre än hundra mil.
Så att påstå att Hultan har ett däck som greppar bättre än ett Power vet jag inte om det är rätt...
Fast det har jag nog, har kört rejsdäck, förutom touring däcket jag har på nu lite tillfälligt..
 
Om du inte har väldigt fina breda landsvägar där du bor så lär du inte göra med racingdäck på gatan (om du köper dem nya alltså).

Det är ju skitsvårt att köra så hårt att greppet brister på gatan och överleva nån längre stund, eller?

Jag menar inte att man måste köra på bakelitdäck, men nog överdriver en del när de kör med värsta mjukdäcken på gatan.
 
eldklingan skrev:
nån som kört på pilot road här?
hur e dom greppmässigt o slitage mässigt?

Funkade utmärkt på gata (och även ett par gånger på bana) på gamla 'Stormen. Har för mig det blev runt 1000 mil på bakdäcket och klart mer (1500+) på framdäcket.

Dock var ju VTR:en varken supersportig eller -snabb, men Pilot Road räckte gott i mitt varierande tempo.
/F.
 
Poacher skrev:
Jag menar inte att man måste köra på bakelitdäck, men nog överdriver en del när de kör med värsta mjukdäcken på gatan.

Där satte du huvudet på spiken! Precis vad jag också vill påstå!

:tummenupp

// Niklas
 
På min hoj satt det ett Road bakdäck som hade gått drygt 300 mil när jag köpte hojen. Satte då på ett nytt Road fram och körde knappt 800 mil när både fram och bak var slut...
Alltså gick mitt bakdäck drygt 1100 mil medan framdäcket bara gick knappt 800 mil, hade väl iofs kanske kunnat klämma ur några mil till fram....

Greppet har jag aldrig haft något att klaga på, inte ens i regn...
Har dessutom hunnit köra en sväng på bana med dem men det var första gången ajg var på bana så det säger inte så mycket... :)

Åker nu på Pirelli Diablo och de greppar bättre har jag märkt...
 
Last edited:
Blir lite konfunderad här...Pilot road: bra slitage, sämre grepp (har ett fram på min ZZR, gått 500 mil, märks knappt). Pilot sport: bra grepp, sämre slitage (har ett på ZX12:an, rullat ca 100 mil, ser fortfarande nytt ut).
Pilot power: nya modellen av sport, sägs ha ännu bättre grepp, men slits ju då fortare......Pratar alla om samma däck, road/sport/power :va
 
Jag har lite negativa erfarenheter av Pilot road, Min thunderace spann vilt med sånna däck om man drog ordentligt trots att man startad rullande. Jag upplevde dom som alldeles för hårda. En thunderace är ju inte så mycket åka med. Jag är dock ingen expert på däck och kan inte skryta med stor erfarenhet men så upplevde jag dom
 
Mitt Pilot Power bak är i princip slut efter 200 mil. Så nästa däck blir ett road.... Duger nog alldeles utmärkt på gatan :tummenupp


edit: Men jag har inte haft ett enda släpp bak.
 
Tänkte beställa ett par Pilot Sport först, men nu blev man lite sugen på Road istället. Tror ni det är stor skillnad på greppet mellan dom?
 
Har Pilot Power fram och Road bak. Fungerar utmärkt.

Road är efterföljaren till Macadam, men har klart bättre grepp, speciellt i vått underlag.

Power är ett däck med mycket bra grepp, men samtidigt taskig livslängd/ekonomi.

Pilot Sport är ett mellanting mellan Road och Power. Det har dock fått en del kritik för att det kan bli snorhalt vid låga temperaturer.

Ett Road håller ca: 800-1000 mil
 
jag hade ett Macadam på Firestormen, körde 2000mil, syntes knappt att det var använt! JÄTTEBRA DÄCK! kunde säkert ha gått 2000mil till innan däcket blivit helt slut!
Rekommenderas varmt!! Det rykte skapligt om det när jag börnade upp skitdäcket...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top