Nytt, mindre halkigt bakdäck, vilket?

Min BMW S1000XR är en tung hoj med en del vrid så den äter bakdäck, förra säsongen så krängdes tre bakdäck på 950 mil. Vissa touringdäck jag testat känns riktigt hala när de pressas i högre farter så jag har försökt att hitta däck som har bra grepp med någorlunda bra körsträcka. Riktigt mjuka däck för gata med suveränt grepp slaktas på 150-250 mil, så de går bort i min jakt på det ultimata däcket!!

Så min rekommendation för däck med bra grepp & hyfsade mil är:
Metzeler M7RR & M9RR, Michelin Power 4-5, Michelin 2CT, Pirelli Rosso 2-3-4, Pirelli Diablo Rosso 2-3-4, Dunlop Roadsmart 2-3-4, Dunlop Sportsmart 3-4.

Det är en svår kombination med bra grepp & hållbarhet, blir oftast mellan 300-500 mil på ett bakdäck för min hoj & mitt körsätt.

Nu har jag beställt Mitas Sport Force+ bara för att testa under säsongen. (På väg från Italien just nu)

Däck som jag aldrig kommer köra med igen: Michelin Road 4
Däck som fungerade sådär: Pirelli Angel ST (kommer säkert testa Angel GT i framtiden)

De däck du nämner är kanske inte kända för många och långa mil på landsväg? Sportdäck som kräver lite värme för att fungera bra.

Sedan måste man ju undra hur du kör då betydligt tyngre hojar med betydligt mer vrid klarar minst dubbla körsträckorna även med passagerare och last i tex Alperna.

Michelin Pilot Road har väl tex aldrig varit kända för att ha dåligt grepp, snarare tvärtom och då särskilt vid våt vägbana.


Mvh
 
Jag kör som en mes märker jag, jag fick ut nästan 2000 mil på PR4 och då är mitt lok inte direkt en lättviktare (men det är heller inget kraftpaket) Har haft släpp bak en gång men då var jag klart oförsiktig med gaspådrag i en rätt tight kurva i blött väder.

Tror inte jag tillförde något vettigt :)
 
Jag kör som en mes märker jag, jag fick ut nästan 2000 mil på PR4 och då är mitt lok inte direkt en lättviktare (men det är heller inget kraftpaket) Har haft släpp bak en gång men då var jag klart oförsiktig med gaspådrag i en rätt tight kurva i blött väder.

Tror inte jag tillförde något vettigt :)
Jag körde bara 2250 mil på Metzler Roadtech Z6. Tycker du det var lite svarade Kjelle på Wheeler Dealer. Eh, aha, jag har ingen koll längre. Jag tar ett likadant igen tack.
Billigt och bra. Utgången modell nu.

@RN du är en raceputte. 👍
 
Jag undrar verkligen hur ni kör på gata alltså.
Vi är ett gäng gubbar i medelåldern som åker med Sporthoj Örebro & det går rimligt fort på kurviga vägar på de körningarna!! Sedan tar vi mysiga snabba turer däremellan också.
De däck du nämner är kanske inte kända för många och långa mil på landsväg?

Sportdäck som kräver lite värme för att fungera bra.

Sedan måste man ju undra hur du kör då betydligt tyngre hojar med betydligt mer vrid klarar minst dubbla körsträckorna även med passagerare och last i tex Alperna.

Michelin Pilot Road har väl tex aldrig varit kända för att ha dåligt grepp, snarare tvärtom och då särskilt vid våt vägbana.
Nej, absolut inte! Det finns däck som absolut klarar mer mil men de klarar inte det grepp JAG vill ha med det körsätt som JAG använder min hoj på. Så enkelt är det bara.

Absolut så är värme i däcken viktigt, jag har aldrig upplevt att däcken kall-rivits när vi kört men vissa av touringdäcken har överhettats, både på bana och gata när det gått fort.

Det finns däck & hojar med förare som klarar både dubbel & trippel körsträcka med bra grepp med DERAS sätt att köra & framföra hojen, jag önskar att jag fick ut den hållbarheten i ett däck.

Michelin Road 4 är ett jättebra däck när det körs lugnt och på blöt vägbana med väldigt bra mil men som trådskaparen skrev så tappade hans Michelin Pilot Road 4 greppet vid gaspådrag i kurvor & jag skrev "kändes riktigt hala när de pressades i högre farter. Jag fick ut 490 mil på Michelin Road 4 bakdäcket, om jag hade touring-kört det däcket så hade det absolut hållit mycket längre.
 
Det verkar som TS har dålig gas kontroll…😕
Jag har kört Michelin road 4,5,6 på bana och de har blivit överhettade i slutet på passen och börjat sladda , men fortfarande kontrollerat👍.deär inte konstruerat för att man skall köra så mycket på kanterna.
På landsvägen har jag svårt att förstå hur man kan överhetta dem 😕
 
Tog licens igår och körde gathojen med T32 och funkade bra för det tempot! Jag höll igen och det hade säkerligen kunnat släppa om man hade höjt tempot. Med det sagt kommer jag aldrig någonsin känna att jag behöver något mer än sport touring däck på gatan. Förstår inte hur man kan hålla sånt tempo på gatan.
 

Bifogat

  • 899f27a4b8bfa4e9a9d9b84c054bdbab.jpeg
    899f27a4b8bfa4e9a9d9b84c054bdbab.jpeg
    534.5 KB · Visningar: 22
Min BMW S1000XR är en tung hoj med en del vrid så den äter bakdäck, förra säsongen så krängdes tre bakdäck på 950 mil. Vissa touringdäck jag testat känns riktigt hala när de pressas i högre farter så jag har försökt att hitta däck som har bra grepp med någorlunda bra körsträcka. Riktigt mjuka däck för gata med suveränt grepp slaktas på 150-250 mil, så de går bort i min jakt på det ultimata däcket!!

Så min rekommendation för däck med bra grepp & hyfsade mil är:
Metzeler M7RR & M9RR, Michelin Power 4-5, Michelin 2CT, Pirelli Rosso 2-3-4, Pirelli Diablo Rosso 2-3-4, Dunlop Roadsmart 2-3-4, Dunlop Sportsmart 3-4. 👏

Det är en svår kombination med bra grepp & hållbarhet, blir oftast mellan 300-500 mil på ett bakdäck för min hoj & mitt körsätt.

Nu har jag beställt Mitas Sport Force+ bara för att testa under säsongen. (På väg från Italien just nu)

Däck som jag aldrig kommer köra med igen: Michelin Road 4 🤮
Däck som fungerade sådär: Pirelli Angel ST (kommer säkert testa Angel GT i framtiden)
Michelin 2CT beställt och enbart för att det ser ut att ha mest gummi mellan mönsterrillorna. Borde vara stadigare i sidled än det tidigare som mest liknar ett regndäck...
 
Jag hade ju Michelin på min stora ninja.
Bakhjulet släppte i rondeller. Kontrollerade kast. Ok gammalt däck. Men bytte till Avon eller nåt. Vet inte vad som sitter på min lilla.
Men dom är nya och verkar bra
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top