hur många mil på pilot road

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Anders R skrev:
Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.
Damn, jag har bytt bakdäck tre ggr i år bara, kanske borde köpa pilot om det nu är bra grepp i det med!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Anders R skrev:
Greppmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då jag inte har något att jämföra med men de sägs duga för rätt avancerad landsvägsåkning. Slitagemässigt är de bra framdäcket är väl snart 2000 mil gammalt och bakdäcket snart 1000.

Det har lite betydelse hur man kör om nu någon inte trodde det.
Mina har gått ganska precis hälften och skall bytas nu.
Och då har jag ändå snikkört rakt fram för att inte få platt bakdäck.
Ändå tycker jag det är helt ok både grepp och livslängd.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Typ av hoj, körstil, ringtryck, inställning av fjädringskomponenter, med eller utan skjuts är alla faktorer som spelar väldigt stor roll för livslängden av däck. Så frågan är igentligen omöjlig att ge ett exakt svar på.

Med min körstil och min hoj med min sättning bla, bla, bla får jag ut mellan 1800 - 2300 mil per uppsättning på mina. Personligen anser jag att jag har bra grepp både i vått och torrt (kör som en kratta när det är vått visserligen).

Summa summarum är jag rätt nöjd med dem. men jag vet de som klagar på dem när däcktemperaturen börjar bli het dvs. vid hård bankörning med en effektstinn hoj.

Men om man kan klara sig med att inte vrida fullt med 170 hk jämt så tror jag nog att de flesta gatåkare klarar sig alldeles utmärkt med dessa däck.

// Niklas
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Hultan skrev:
Damn, jag har bytt bakdäck tre ggr i år bara, kanske borde köpa pilot om det nu är bra grepp i det med!
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
fezt skrev:
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp

Jag kan lätt åta mig att köra slut på vilket bakelitdäck som helst på mindre än hundra mil.
Så att påstå att Hultan har ett däck som greppar bättre än ett Power vet jag inte om det är rätt...
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
fezt skrev:
Det säger sig själv att de däcken du kör på har bättre grepp/mjukare gummiblandning än pilot road om nu folk åker över 1000mil med bakdäcket...

:tummenupp
Japp, visst gör det det, frågan är bara om jag behöver allt det greppet.. Jag behöver nog mer än mitt tillfälliga bakdäck just nu i alla fall, avon touring däck, fick en schysst sladd i en rondell i går, menmen, 170däck, kallt, lite blött.. Kanske inte skall skrapa knä då :rolleyes:
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
enhjuling skrev:
Jag kan lätt åta mig att köra slut på vilket bakelitdäck som helst på mindre än hundra mil.
Så att påstå att Hultan har ett däck som greppar bättre än ett Power vet jag inte om det är rätt...
Fast det har jag nog, har kört rejsdäck, förutom touring däcket jag har på nu lite tillfälligt..
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Om du inte har väldigt fina breda landsvägar där du bor så lär du inte göra med racingdäck på gatan (om du köper dem nya alltså).

Det är ju skitsvårt att köra så hårt att greppet brister på gatan och överleva nån längre stund, eller?

Jag menar inte att man måste köra på bakelitdäck, men nog överdriver en del när de kör med värsta mjukdäcken på gatan.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
eldklingan skrev:
nån som kört på pilot road här?
hur e dom greppmässigt o slitage mässigt?

Funkade utmärkt på gata (och även ett par gånger på bana) på gamla 'Stormen. Har för mig det blev runt 1000 mil på bakdäcket och klart mer (1500+) på framdäcket.

Dock var ju VTR:en varken supersportig eller -snabb, men Pilot Road räckte gott i mitt varierande tempo.
/F.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Poacher skrev:
Jag menar inte att man måste köra på bakelitdäck, men nog överdriver en del när de kör med värsta mjukdäcken på gatan.

Där satte du huvudet på spiken! Precis vad jag också vill påstå!

:tummenupp

// Niklas
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
På min hoj satt det ett Road bakdäck som hade gått drygt 300 mil när jag köpte hojen. Satte då på ett nytt Road fram och körde knappt 800 mil när både fram och bak var slut...
Alltså gick mitt bakdäck drygt 1100 mil medan framdäcket bara gick knappt 800 mil, hade väl iofs kanske kunnat klämma ur några mil till fram....

Greppet har jag aldrig haft något att klaga på, inte ens i regn...
Har dessutom hunnit köra en sväng på bana med dem men det var första gången ajg var på bana så det säger inte så mycket... :)

Åker nu på Pirelli Diablo och de greppar bättre har jag märkt...
 
Last edited:

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Blir lite konfunderad här...Pilot road: bra slitage, sämre grepp (har ett fram på min ZZR, gått 500 mil, märks knappt). Pilot sport: bra grepp, sämre slitage (har ett på ZX12:an, rullat ca 100 mil, ser fortfarande nytt ut).
Pilot power: nya modellen av sport, sägs ha ännu bättre grepp, men slits ju då fortare......Pratar alla om samma däck, road/sport/power :va
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Jag har lite negativa erfarenheter av Pilot road, Min thunderace spann vilt med sånna däck om man drog ordentligt trots att man startad rullande. Jag upplevde dom som alldeles för hårda. En thunderace är ju inte så mycket åka med. Jag är dock ingen expert på däck och kan inte skryta med stor erfarenhet men så upplevde jag dom
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Mitt Pilot Power bak är i princip slut efter 200 mil. Så nästa däck blir ett road.... Duger nog alldeles utmärkt på gatan :tummenupp


edit: Men jag har inte haft ett enda släpp bak.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Tänkte beställa ett par Pilot Sport först, men nu blev man lite sugen på Road istället. Tror ni det är stor skillnad på greppet mellan dom?
 

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Ort
Down under
Hoj
KawaHonda
Har Pilot Power fram och Road bak. Fungerar utmärkt.

Road är efterföljaren till Macadam, men har klart bättre grepp, speciellt i vått underlag.

Power är ett däck med mycket bra grepp, men samtidigt taskig livslängd/ekonomi.

Pilot Sport är ett mellanting mellan Road och Power. Det har dock fått en del kritik för att det kan bli snorhalt vid låga temperaturer.

Ett Road håller ca: 800-1000 mil
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
jag hade ett Macadam på Firestormen, körde 2000mil, syntes knappt att det var använt! JÄTTEBRA DÄCK! kunde säkert ha gått 2000mil till innan däcket blivit helt slut!
Rekommenderas varmt!! Det rykte skapligt om det när jag börnade upp skitdäcket...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top