Drivpaket, hur många mil?

Har bytt ganska många drivpaket, men bara nitat en enda gång, i övrigt kört med clips.
Med det så säger jag inte att clips är den bästa lösningen, men bara det att jag har aldrig haft problem med det.
Den gången jag nitade, då lånade jag ett verktyg som heter Kellermann av en bekant.
Det fungerade oerhört smidigt, så jag vet faktiskt inte varför jag inte har ett sådant?
Troligvis ren snålhet, och att clipslås fungerar lika bra?
Så här såg det ut.

@VS har nog relevantare tips :)

View attachment 502063
Ja, Kellermann är ett tyskt fint verktyg. Inte använt en sån, men kännt o klämt på en. Dom som har den är lyriska.

Jag själv använder MotionPro, smart litet verktyg med sitt vändbara block. Dock, krånglig om man använder den sällan.
Lånade ut den förr men folk stressade, orkade inte läsa instruktionerna så.....var o varannan var trasig. Jag har nitat kanske 20-30 kedjor och kapat kanske 40-50 kedjor med min.

Nuförtiden lånar jag ut en billig Regina. Ser ut som den är huggen ut med yxa men....den känns omöjlig att ta sönder. Lånat ut den till rätt många och hittills har den kommit tillbaka hel.(just nu är den nere i Jönköping)

Brukar skicka med en text till dom som ska nita första gången och är osäkra:
"Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt."


Clipslås börjar ju mer eller mindre försvinna. Har man typ 150+ hästar så finns det inga kedjor där man kan köpa clipslås(finns några, men då ska man ifrågasätta livslängden på den för gatkörning)
Säkert ingen större fel på clipslås annars. Bra man är "motorcyklist" som fattar man man håller på med. Sett med åren vad ett clipslås kan ställa till med för katastrofer.

Sen är det ju såhär:
Den som kör med clipslås har inga kompisar.
Den som har ett kedjeverktyg brukar få massor av nya kompisar :)
 
Typ 4000 mil bytte jag hela paketet, minns inte riktigt varför, kan ha varit framdrevet som var lesset.
VS hjälpte till med prylar och moraliskt stöd :)
 
Uppdatering #2
Så här ser länkarna ut efter 3700 mil rost och tydliga spår i länkarna, men dreven däremot ser riktigt bra ut.
 

Bifogat

  • kedja.jpg
    kedja.jpg
    1.1 MB · Visningar: 20
Nya drivpaketet från Triumph monterat och provkört idag, det rullar lätt och fint med lägre ljud från drivlinan. Triumph ville ha 2000 för sitt nitverktyg så köpte ett på Amazon istället för 400 spänn, nu har jag bara använt det till att pressa på ytterlänken och nita kedjan och till det funkade det perfekt.
 

Bifogat

  • Nitverktyg.jpg
    Nitverktyg.jpg
    2.8 MB · Visningar: 16
Angående BMW’s / Regina’s så kallade underhållsfria kedja så ställer jag mig ytterst tveksam. Regina har ju helt självförvållat lyckats eliminera sig själv från all racing på hög nivå med alltför många kvalitetsproblem. Inom racing är det de japanska märkena DID, EK och RK som gäller, förmodligen också i den ordningen…

Den som letar efter ett bra kedjeverktyg bör överväga EK’s. Säljs av bl.a. Addemoto.

Och naturligtvis Knipex så kallade ”tångnyckel” för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första tiondelarna. Amatörer använder polygrip som trycker snett och orsakar snygga märken. Proffs kör ”tångnyckel” som trycker ihop plana käftar rakt mot varandra…
 
Angående BMW’s / Regina’s så kallade underhållsfria kedja så ställer jag mig ytterst tveksam. Regina har ju helt självförvållat lyckats eliminera sig själv från all racing på hög nivå med alltför många kvalitetsproblem. Inom racing är det de japanska märkena DID, EK och RK som gäller, förmodligen också i den ordningen…

Den som letar efter ett bra kedjeverktyg bör överväga EK’s. Säljs av bl.a. Addemoto.

Och naturligtvis Knipex så kallade ”tångnyckel” för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första tiondelarna. Amatörer använder polygrip som trycker snett och orsakar snygga märken. Proffs kör ”tångnyckel” som trycker ihop plana käftar rakt mot varandra…
En sådan här Goding ! :)
 
Ja. De finns i olika storlekar, men jag använder exakt en sådan (180 mm) till mina kedjor. Kraften räcker alldeles utmärkt för att positionera och klämma fast låsets ytterplatta de första, kritiska tiondelarna. Resten tar kedjeverktyget hand om.

Det viktiga (för mig) är att denna - till skillnad från polygripen - har släta backar och att backarna trycks rakt mot varandra. För mig finns inget värre än kvarlämnade polygrip- och skruvstycksmärken...

Jag skulle dock shoppa den på något annat ställe än din länk. Kostar runt femhundringen hos den lokala verktygsslusken...
 
Det viktiga (för mig) är att denna - till skillnad från polygripen - har släta backar och att backarna trycks rakt mot varandra. För mig finns inget värre än kvarlämnade polygrip- och skruvstycksmärken...

Jag skulle dock shoppa den på något annat ställe än din länk. Kostar runt femhundringen hos den lokala verktygsslusken...
För den som är mer snål än profsig så kan jag tillägga att min lösning är en bit plattjärn, två skruvar och fem minuters snidande med vilkelslip/borr. Inga märken, definitivt rakt nog. :)
 
Installerat en semi automatisk kedjeoljare, typ "Cobrra Nemo 2", blir intressant att se hur det påverkar livslängden med mer frekvent smörjning.
Tycker att hela konceptet med runt 15 smörjningar tillgängligt på styret är fantastiskt. Ska enligt tillverkaren räcka för mellan 300-450 mils körning.
Måste ju ändå rengöras då och då men iaf en sak mindre att tänka på :)
 
Installerat en semi automatisk kedjeoljare, typ "Cobrra Nemo 2", blir intressant att se hur det påverkar livslängden med mer frekvent smörjning.
Tycker att hela konceptet med runt 15 smörjningar tillgängligt på styret är fantastiskt. Ska enligt tillverkaren räcka för mellan 300-450 mils körning.
Måste ju ändå rengöras då och då men iaf en sak mindre att tänka på :)
En sak TILL att tänka på menar du... :)
 
En sak TILL att tänka på menar du... :)
Äsch då, är ändå en liten grej att vrida på behållaren var 30e mil.
Mer jobb att böka upp på depåstöd och spraya. Vet dock inte hur den faktiska funktionen/smörjningen står sig mellan spray och oljaren? Kan mycket väl vara så att spray är bättre, eller oljaren.... Svårt att veta utan att testa. "En sak mindre att tänka på" bygger på att jag var sjukt dålig på att böka upp den på depåstödet, jag är mycket bättre på att vrida behållaren ...
 
Äsch då, är ändå en liten grej att vrida på behållaren var 30e mil.
Mer jobb att böka upp på depåstöd och spraya. Vet dock inte hur den faktiska funktionen/smörjningen står sig mellan spray och oljaren? Kan mycket väl vara så att spray är bättre, eller oljaren.... Svårt att veta utan att testa. "En sak mindre att tänka på" bygger på att jag var sjukt dålig på att böka upp den på depåstödet, jag är mycket bättre på att vrida behållaren ...
Scottoiler fanns ju åtminstone förr. Kladdigt men man slapp jobbet, särskilt under längre turer i regnväder är det ju smutt att slippa det där vid varje tankning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top