Hur kan motverka att cykeln går på bakhulet?

Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt..

Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta påminner mig om dragracing förr, något som intresserade mig för mycket. På 70-talet hade man ruttna däck och man hade inte riktigt fattat det där med burnouter = ruttet fäste! Då hände det att man plockade bort stötdämparna fram och mjukade upp fjädringen JÄTTEMYCKET runt om. Resultat; Vid start satte sig bakänden samtidigt som fronten klättra en halvmeter mot skyn. Detta medförde en fet tp-förflyttning och bättre tryck på bakhjulen = bättre fäste.
 
Jag släppte på compen bak då försvann problemet med att den gick på bakhjulet.Men jag har problem med få nå grepp ut ur apex.Det bara sladdar och man får smyggasa..även tomasS påpekade att det inte såg så bra ut.
ska jag prova höja/sänka fram/bak?!?
 
Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

blablabla...

Precis så är det men offknuff vill inte inse att han har ganska fel ;)
 
Större bakdrev ger mindre kraft i kedjan, borde väl också påverka (större drev fram måste man ju självklart ha för att kompensera utväxlingen)
 
Större bakdrev ger mindre kraft i kedjan, borde väl också påverka (större drev fram måste man ju självklart ha för att kompensera utväxlingen)

Det spelar ingen roll. För en given acceleration är det ändå samma moment som bakdrevet måste angripa bakhjulet med.
 
Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta påminner mig om dragracing förr, något som intresserade mig för mycket. På 70-talet hade man ruttna däck och man hade inte riktigt fattat det där med burnouter = ruttet fäste! Då hände det att man plockade bort stötdämparna fram och mjukade upp fjädringen JÄTTEMYCKET runt om. Resultat; Vid start satte sig bakänden samtidigt som fronten klättra en halvmeter mot skyn. Detta medförde en fet tp-förflyttning och bättre tryck på bakhjulen = bättre fäste.

Det intressanta nu är att du beskriver samma sak som jag vill få fram, sänk hojen bak, den går på bakhjulet och du får massa mer fäste.. Men knappast mindre wheelie-tendens..

Precis så är det men offknuff vill inte inse att han har ganska fel ;)

Är det många hojar som har tyngdpunkten under hjulaxlarna?
 
Last edited:
Är det många hojar som har tyngdpunkten under hjulaxlarna?

Väldigt få, men även om hojen har tyngdpunkten en liten bit ovanför hjulaxlarna så medför en sänkning bak att tyngdpunken flyttas mycket nedåt och marginellt bakåt. Rita lite så får du se själv.

Och faktum kvarstår att hojen blir mindre benägen att wheela ;)
 
Väldigt få, men även om hojen har tyngdpunkten en liten bit ovanför hjulaxlarna så medför en sänkning bak att tyngdpunken flyttas mycket nedåt och marginellt bakåt. Rita lite så får du se själv.

Och faktum kvarstår att hojen blir mindre benägen att wheela ;)

TP över eller under en linje mellan hjulaxlarna spelar hur som helst ingen roll. Motorcykeln pivoterar ju kring bakdäckets gränsyta mot asfalten
 
Jag har förmodligen otur när jag tänker.
Men jag föreställer mig att mc stegrar lättare om tyngdpunkten är högre än lägre.
Tänk om tyngdpunkten varit skyhög (typ flera meter över mc)
Då hade den väl slagit runt väldigt lätt?
 
Jag har förmodligen otur när jag tänker.
Men jag föreställer mig att mc stegrar lättare om tyngdpunkten är högre än lägre.
Tänk om tyngdpunkten varit skyhög (typ flera meter över mc)
Då hade den väl slagit runt väldigt lätt?

Ecksackt! Och samma fast åt andra hållet, om en hoj hade tp 1 cm över marken så skulle man få ha MYCKET fäste (typ kugghjul) för att kunna wheela...

Hur kan "främre hjulaxeln" vara vridningspunkt?

Om du sitter på hojen och släpper en himla massa på förspänningen bak så kommer hojen att sjunka BAK (och bara bak) och göra detta kring framaxeln...

Fast nu när jag sitter här och skriver så inser jag ju att du har rätt, systemet roterar ju kring framdäckets kontaktyta!!! Inte krin framaxeln! Såklart!:)

Donq:ens resonemang stämmer dock, tp flyttas mer nedåt än bakåt och därför BORDE hojen bli mindre benägen att wheela

Det måste väl bero på om hojens tp ligger över eller under höjden på främre hjulaxeln (som väl måste bli systemets vridningspunkt). Ligger hojens tp under hjulaxelns höjd så flyttas hojens tp framåt vid en sänkning bak.

Detta resonemang är alltså FEL och går delvis bort! Vridningspunkten är framdäckets kontaktyta!:)
 
Last edited:
Systemet roterar kring bakdäckets kontaktyta när man wheelar menar du väl! ;)

Ecksackt! Och samma fast åt andra hållet, om en hoj hade tp 1 cm över marken så skulle man få ha MYCKET fäste (typ kugghjul) för att kunna wheela...



Om du sitter på hojen och släpper en himla massa på förspänningen bak så kommer hojen att sjunka BAK (och bara bak) och göra detta kring framaxeln...

Fast nu när jag sitter här och skriver så inser jag ju att du har rätt, systemet roterar ju kring framdäckets kontaktyta!!! Inte krin framaxeln! Såklart!:)

Donq:ens resonemang stämmer dock, tp flyttas mer nedåt än bakåt och därför BORDE hojen bli mindre benägen att wheela



Detta resonemang är alltså FEL och går delvis bort! Vridningspunkten är framdäckets kontaktyta!:)
 
Systemet roterar kring bakdäckets kontaktyta när man wheelar menar du väl! ;)

Visst! Absolut. Men (som jag beskriver) om du sitter på hojen och släpper på förspänningen bak, så kommer systemet att rotera kring FRAMdäckets kontaktyta och alltså sänka tp (och flytta den något bakåt).
 
Visst har väl vevaxelns placering viss påverkan på wheelie-tendenserna också? Inte för att man kan göra så värst mycket åt den, men ändå. :)
 
Kör CBR1000 04-07. De har 92% av vikten på framhjulet och snäll effektkurva. Har aldrig kört så fort som på min 1000rr trots "klen" motor. Kör INTE GSXR1000 01-04 den har 4 cm lång sving och brytstark motor.
 
Visst! Absolut. Men (som jag beskriver) om du sitter på hojen och släpper på förspänningen bak, så kommer systemet att rotera kring FRAMdäckets kontaktyta och alltså sänka tp (och flytta den något bakåt).

Nej men det är nog faktiskt inte så trots allt. Jag har tänkt fram och tillbaka några gånger, och slutat vid att hojen roterar kring framhjulsaxeln. Det är ju en fix punkt som det roterar kring. Att det sedan sitter ett hjul där framme som har kontakt med marken har ingen betydelse. Så gå du tillbaka till ursprungsidéen :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top