Honda Hornet 900

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Håller med dig istvan84, Honda horent 900 är riktigt fin hoj. Det ända jag inte gillar med den är toppfarten, efter 220-230 tappar den mycket. Hade önskat att den hade 140-150 hästar. Då hade jag nog aldrig funderat på att bli av med den. Varje gång jag vill sätta ut den på annons så lyckas jag ta en åktur och efteråt har jag glömt tanken på annonsen :yoparty


Jag har drevat ner min, så min varvar ur 6:an hur lätt som helst, det är ca 245km/h enligt mätaren. Men 232km/h ärlig fart :) Har inget emot det alls, tycker somsagt min varvar ur snabbt på 6:an.

När jag kör mot polarens -04 CBR600RR med 120hk och lättare hoj så kommer han bara om mig oftast när jag slår i varvstoppet på min.

Tycker det räcker gott och väl med 245km/h mätarfart, gillar ändå inte att bara ligga och pressa 300 på motorvägen. Speciellt inte med naken hoj, tycker min toppfart är jobbig som den är efter bara en kort stund :)
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
tjena boys !

min varvar oxå ut lätt på 6:an , dock svårt att se mätaren ;) ca 230-240 tror jag.

jag ska kolla vad min gör på 3:an en dag ,enklare att se vad vi får fram.

Istvan: jag upplever inte min som vek där fram , min är helt perfekt. Jag ska stripsa gaffelbenet så kan vi gämföra hur mkt den trycker ihop sig....vid hårt inbromsning.

Hörs senare !!
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
Hej på er !

Jag testade 3:an fullt ut till varvstoppet: 190 km/h exakt

Istvan: jag har laddat upp en bild på min sida. Gör samma sak med stripset som jag har gjort. Jag bromsa hårt från 100km/h , den bottna 85 mm ,jag tycker det känns helt okej.
Ska bli kul vad du får fram :)

Sälj inte biken Devil ! Kan en hoj bli roligare ??

Jag har haft massor av hojar:) även tävlat i Supersport 600. Var mekaniker till tvåfaldige SM mästaren Stefan Folkesson i typ 6 år :)
Vi har nog besökt alla europas banor , sett och hört allt och det är inte lite :)



Honda är helt klart den bästa hojen ,det går inte att gämföra med andra märken !!!

Här är några av mina gamla hojar :)

Suzuki GT 125 1979
Yamaha RD 125 1983
Suzuki GSXR 750 1987
Yamaha FZR 600 1991
Honda CBR 600 1992
Kawasaki ZXR 750 1991
Honda CBR 600 1993 ( 2 st )
Kawasaki ZXR 400 1994
Suzuki DR 650 1994
 
Last edited:

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Pelle, nej jag upplever inte men vek heller, framförallt inte mot min 600:a som jag hade, den var MKT vekare, men hade vart kul att ha den uppdateringen så man kan justera lite på framgafflarna som 04/05 fick. Det var först när jag körde lite sporthojar som jag märkte att min var mjukare i fram än dessa. Men å andra sidan, tycker nog det passar min körstil. Och tycker den är tillräcklig hård redan för att bli obekväm på lite stötigare vägar. (Jag vägar bara 70kg också)

Min gör 232km/h ärlig fart på 6:an vid 9500rpm uträknat med en formel på utväxling, däck, varv m.m. så får man fram den teoretiska toppfarten :) Har inte testat 3:an varvstopp men vet att den gör 180 iaf för det har jag haft uppe den i flera ggr.

Jo just det, en sak jag kom på Pelle. Har du märkt att på 6:an så går varvstoppet i vid 9500rpm. Medans på de lägre växlarna kan iaf jag varva över 10000rpm. Lite underligt, vet att det går göra sådant med styrsystemet. Men trodde inte att denna hojens var så "high-tech". Inte för att det är särskilt avancerat, men jaa, du fattar :)

Vart är bilden du talar om? Hittar inte den? Kan absolut göra det. Tror iom jag väger ganska lite att jag inte ens kommer få ner den så mkt. Somsagt, jag tycker inte min är mjuk på något sätt. Men vill testa köra bana snart, och då hade det varit skönt med lite justeringsmöjligheter :) Men på landsväg funkar det toppen.

Har 2ggr när jag wheelat och velat växla till 3:an fått i jäkla mellanläget istället (pga slarvig växling från min sida) och den har slått rakt ner i backen från en hög wheelie, blev skit skraj att jag pajja packningarna eller nåt, men inget, tror inte ens den slog igenom :)

Btw, vad hade du för drevning? Jag har en kugg mindre fram och org bak. Alltså 15/43
:)

MVH
István
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tycker fjädringen känns bra överhuvudtaget (Väger 97kg). Ska nog också dreva om min vad kör ni på ? istvan84 blir det stor skillnad på en kugg mindre fram ? Körde en runda idag med en kawasaki zx636 och en r6. Så mot 600cc sporthoj är den ganska jämlik:tummenupp
 
Last edited:

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Ja, fjädringen är nog en bra kompromiss för våra vägar :) Bara jag som fick lite nojja när mina polare på sina sporthojar kan ställa sina framgafflar hur de vill, och betydligt hådrare än min ;)

Den blir rappare med 1 kugg mindre fram, men ändå påverkar det inte så jätte mkt på hastigheten. (Jag sa fel innan, min hoj toppar 228km/h ärlig fart med min drevning nu vid 9500rpm. Och original drevning så skulle den toppa ca 242km/h ärlig fart) Alltså man tappar 14km/h i toppfart.

1:an vill den resa sig på så fort du kommer över 4000rpm. Nu när man kopplar upp den på 2an så går den upp mkt lättare, även ifall man kopplar lite halvkasst så den inte kommer upp ordentligt så orkar den dra upp sig självt bara av kraften resten av vägen. Innan hade man inte fått upp den.

Det är hur jag upplever det iaf :)
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
Hej boys !

Bilden är på min sida: https://picasaweb.google.com/110826498945192407207/HondaHornet900?authkey=Gv1sRgCMCu6LePgp73Dg#

Jag har inte toppat min på det viset som du Istvan. Jag ser absolut inte mätarna i den farten , hjälmen och typ hela jag håller på att blåsa av :)

ett sätt att bli av med mellanlägen vid wheelis är vänd växlarna. Det tar ett tag men går ganska snabbt att lära sig växla omvänt. Det är lättare att trycka i växlarna vid wheelies än att dra upp dom...är du med ?
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Pelle, haha, nä det blåser ju en hel del ;)
Du kan ju räkna ut det själv iaf på www.919.org sen klickar du på "mods" längst upp, och sen "Gearing Spreadsheet" :)

Jo ja fattar du hur du menar, ha de som på banhojjar, men jag har nog hellre dem riktigt, har kört en hoj med vänd växlar och det är ganska ovant. Visst man vänjer sig men händer ju ibland att man provar nån annans mc osc, då vill man ju inte felväxla med deras pga man vant sig vid min...
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag har bestämt mig för att sälja min hornet. det blir aldrig tid att köra något. Skicka ett PM om någon skulle vara intresserad. Det är en svart -05:a med 1200 mil på mätaren. Yoshi kolfiber slip-on, fatbar styre mm. Jag har även en PC3 och sportfilter som ej hunnit bli monterat än. 2005 är första årsmodellen med justerbar fjädring :tummenupp

Hojen såld! Men PC3 och filter finns kvar
 
Last edited:

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Ort
uddevalla
Hoj
honda hornet 900
Jag har bestämt mig för att sälja min hornet. det blir aldrig tid att köra något. Skicka ett PM om någon skulle vara intresserad. Det är en svart -05:a med 1200 mil på mätaren. Yoshi kolfiber slip-on, fatbar styre mm. Jag har även en PC3 och sportfilter som ej hunnit bli monterat än. 2005 är första årsmodellen med justerbar fjädring :tummenupp

du har pm...:tummenupp
 

Hojan

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB900F Hornet
Tja!
Jag har som fler ser jag :) bestämt mig för att sälja min hornet.
Det är en -03:a helt original matt grå och matt svarta fälgar.
1430mil på mätaren och endast 2 ägare jag och en till.
Fullstämplad servicebok och ägarhistorik. Alla papper och kvitton finns med andra ord.
Hojen finns i Göteborg.
Hör av er vid intresse.

Har inte lagt ut den på annons ännu.
Säljer gärna till nån på forumet så har man lite koll på vart den tar vägen :)
 

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
I höst ska hojen få en ny färg! (SVART)

Nu sitter jag å klurar på emblem... hmm
Har hela tiden sagt att den ska va emblemfri..
Nu såg jag ett klipp på tuben där killen har röda emblem.. Ser ganska läckert ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLpFqcUp9u8&feature=related

Det är ju fan att jag hittade det klippet, nu blev jag ju lite kluven :tungan

Vad tycker resten av gänget? Kan behöva lite smakråd..
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Jag har ju svart hoj med röda detaljer, det ända jag tycker skär sig är just min gråa honda logga på tanken. (Har plockat bort loggona bak) Och där har jag funderat att slänga på en röd logga om jag nu bestämmer mig för att behålla den svart.. :)

Så jag tycker det är snyggt, men tycker nog dock att hornet märket bak kan kvitta, tycker nästan det blir lite för mkt!

MVH
 

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
Jo det är sant... Tycker det är snyggt när det är rent.. Fast å andra sidan så blir det ju rätt tomt utan nått på tanken...

Ähh ja vettifan.. Får la ta ett beslut framöver...

Men det är ju kul å höra vad andra tycker... Det är som att fråga publiken i "Vem vill bli millionär" :p
 

Overlander

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
02 Honda hornet 900
Har precis blivit ägare till en blå 02:a med magspoiler bugshield och puckar nu fattas bara ett par pipor så det blir lite bätre sång!:)
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Har precis blivit ägare till en blå 02:a med magspoiler bugshield och puckar nu fattas bara ett par pipor så det blir lite bätre sång!
Grattis till en underbar hoj, rätt färg också ;) (Lite bilder tack)

I höst ska hojen få en ny färg! (SVART)
Nej va fan du ska väl inte ta bort den vackra blå färgen ? Om du nu måste så tycker jag du ska köra med röda honda dekaler.

Grabbar har tänkt beställa fälgstripes. Nu undrar jag vilken färg jag ska välja finns ju Bright Blue eller Dark Blue, vilken färger tror ni kommer närmast mcens färg ? ( som är blå )
 
Last edited:

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
Grattis till en underbar hoj, rätt färg också ;) (Lite bilder tack)


Nej va fan du ska väl inte ta bort den vackra blå färgen ? Om du nu måste så tycker jag du ska köra med röda honda dekaler.

Grabbar har tänkt beställa fälgstripes. Nu undrar jag vilken färg jag ska välja finns ju Bright Blue eller Dark Blue, vilken färger tror ni kommer närmast mcens färg ? ( som är blå )


Ja jag tänkte det att den skulle få bli svart =)
Har fått en ful repa på tanken med så då kan jag lika gärna lacka om hela skiten :p

Ang. fälgstripes så är jag nog fel person att svara på det... varifrån ska du köpa dom?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top