Honda Hornet 900

Att kärlet är tomt betyder inte så mycket eftersom det ligger utanför den trycksatta kylkretsen. Det viktiga är att kolla under det riktiga kylarlocket på kylaren.

Bromsen känns mycket desintare eftersom hojen har bra bromsar och saknar ABS vilket dom nya trafikskolehojarna har.

Okej, sitter det någon typ av ventil för att då vattnet ska nå den del som är relevant? Jag menar, vattnet bör inte kunna nå kärlet igen efter det en gång nått kylaren? Eller är det just ett tryckkärl?

Angående bromsen så känns den ändå som att den skulle kunna ta närmare handtaget snarare än att man bara ska snudda lite på den. Men det må vara en vanesak.
 
Nån som har koll på hur mycket olja det ska vara i gafflarna?

Har köpt nya packboxar, är det någon som erfarenhet att byta packboxar på ställbara dämpare? Är det något man vill göra själv eller är det värt att lämna in hojen för att få dom utbytta?
 
Hej!
Har lyckats klanta mej vid årets första längre åktur. Tappade oljestickan!
Nån som har koll vart man får tag i någon sådan eller rent utav har en att sälja?
Gäller en CB900 -81.
 
Last edited:
Hej!
Har lyckats klanta mej vid årets första längre åktur. Tappade oljestickan!
Nån som har koll vart man får tag i någon sådan eller rent utav har en att sälja?
Gäller en CB900 -81.


Tror detta är fel tråd för en CB900 - 81? Det är väl generationen innan Hornet?

Men spontant borde valfri Honda ÅF ha, alternativt valfri MC-skrot?


/Jocce
 
Söker efter bakblinkers som går att montera under tailen / på sidan / på baklampan, som helst är godkända, men som INTE kräver håltagning.
Se bild...

De jag har nu som gamla ägaren satte dit är inte speciellt vackra och börjar bli sunkiga.

Några tips?

20190520_222712.jpg

/Jocce
 
Hej på er!
Ska se om det är någon aktivitet nu för tiden i tråden :)

Har precis köpt en cb900f Hornet -02 som gått 6100 mil. Går kanon i motorn inga missljud eller konstigheter.

Är det några av er som har en med liknande milantal som gjort en andra ventilkontroll/justering utöver den som görs vid 2400 mil? Är det vanligt att de ligger utanför specifikationerna vid andra kontrollen? Någon kanske har lite input :)

/Jocke
 
Hej på er!
Ska se om det är någon aktivitet nu för tiden i tråden :)

Har precis köpt en cb900f Hornet -02 som gått 6100 mil. Går kanon i motorn inga missljud eller konstigheter.

Är det några av er som har en med liknande milantal som gjort en andra ventilkontroll/justering utöver den som görs vid 2400 mil? Är det vanligt att de ligger utanför specifikationerna vid andra kontrollen? Någon kanske har lite input :)

/Jocke
Omöjligt att svara på den frågan är den körd hårt mycket på höga rpm då bör du nog kolla, en bränd ventil blir våldsamt mycket dyrare än en ventil koll.
 
Omöjligt att svara på den frågan är den körd hårt mycket på höga rpm då bör du nog kolla, en bränd ventil blir våldsamt mycket dyrare än en ventil koll.
Det förstår jag. Frågan var om det fanns några som gjort en andra kontroll och om denna resulterade i justeringar eller endast kontroll. Mer nyfikenhet.
 
Det förstår jag. Frågan var om det fanns några som gjort en andra kontroll och om denna resulterade i justeringar eller endast kontroll. Mer nyfikenhet.
Inga missljud eller konstigheter skriver du, så jag hade skippat ventilkontrollen. Det är ju en japanare du kör. Hade de varit en italienare eller österrikare så hade det varit en annan femma…
 
Om du hör missljud så släng på ett slipon så slipper du höra missljudet mera. Honda bara går och går, nästan ;) .
Tills den inte gör det ;)
Får se hur tråden utvecklar sig. Någon borde ju ha gjort en andra ventiljustering tycker jag?? Eller tänker folk att det räcker med 1 för all evighet? :p
 
Hej igen på er,
Verkar inte vara så mycket drag på tråden men vill ändå kolla en sak till med er. Jag fick ju ingen direkt input från forumet gällande en andra ventilkontroll, och erfarenheter kring detta. Tänker i alla fall göra en :p Vilka packningar byter man? Någon som vet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top