Honda Hornet 900

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Att kärlet är tomt betyder inte så mycket eftersom det ligger utanför den trycksatta kylkretsen. Det viktiga är att kolla under det riktiga kylarlocket på kylaren.

Bromsen känns mycket desintare eftersom hojen har bra bromsar och saknar ABS vilket dom nya trafikskolehojarna har.

Okej, sitter det någon typ av ventil för att då vattnet ska nå den del som är relevant? Jag menar, vattnet bör inte kunna nå kärlet igen efter det en gång nått kylaren? Eller är det just ett tryckkärl?

Angående bromsen så känns den ändå som att den skulle kunna ta närmare handtaget snarare än att man bara ska snudda lite på den. Men det må vara en vanesak.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Nån som har koll på hur mycket olja det ska vara i gafflarna?

Har köpt nya packboxar, är det någon som erfarenhet att byta packboxar på ställbara dämpare? Är det något man vill göra själv eller är det värt att lämna in hojen för att få dom utbytta?
 

ErikB

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2019
Ort
Järna
Hoj
Honda CB900 -81
Hej!
Har lyckats klanta mej vid årets första längre åktur. Tappade oljestickan!
Nån som har koll vart man får tag i någon sådan eller rent utav har en att sälja?
Gäller en CB900 -81.
 
Last edited:

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Hej!
Har lyckats klanta mej vid årets första längre åktur. Tappade oljestickan!
Nån som har koll vart man får tag i någon sådan eller rent utav har en att sälja?
Gäller en CB900 -81.


Tror detta är fel tråd för en CB900 - 81? Det är väl generationen innan Hornet?

Men spontant borde valfri Honda ÅF ha, alternativt valfri MC-skrot?


/Jocce
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Söker efter bakblinkers som går att montera under tailen / på sidan / på baklampan, som helst är godkända, men som INTE kräver håltagning.
Se bild...

De jag har nu som gamla ägaren satte dit är inte speciellt vackra och börjar bli sunkiga.

Några tips?

20190520_222712.jpg

/Jocce
 

Jara

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2023
Hoj
Honda cb900f Hornet -02
Hej på er!
Ska se om det är någon aktivitet nu för tiden i tråden :)

Har precis köpt en cb900f Hornet -02 som gått 6100 mil. Går kanon i motorn inga missljud eller konstigheter.

Är det några av er som har en med liknande milantal som gjort en andra ventilkontroll/justering utöver den som görs vid 2400 mil? Är det vanligt att de ligger utanför specifikationerna vid andra kontrollen? Någon kanske har lite input :)

/Jocke
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej på er!
Ska se om det är någon aktivitet nu för tiden i tråden :)

Har precis köpt en cb900f Hornet -02 som gått 6100 mil. Går kanon i motorn inga missljud eller konstigheter.

Är det några av er som har en med liknande milantal som gjort en andra ventilkontroll/justering utöver den som görs vid 2400 mil? Är det vanligt att de ligger utanför specifikationerna vid andra kontrollen? Någon kanske har lite input :)

/Jocke
Omöjligt att svara på den frågan är den körd hårt mycket på höga rpm då bör du nog kolla, en bränd ventil blir våldsamt mycket dyrare än en ventil koll.
 

Jara

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2023
Hoj
Honda cb900f Hornet -02
Omöjligt att svara på den frågan är den körd hårt mycket på höga rpm då bör du nog kolla, en bränd ventil blir våldsamt mycket dyrare än en ventil koll.
Det förstår jag. Frågan var om det fanns några som gjort en andra kontroll och om denna resulterade i justeringar eller endast kontroll. Mer nyfikenhet.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Det förstår jag. Frågan var om det fanns några som gjort en andra kontroll och om denna resulterade i justeringar eller endast kontroll. Mer nyfikenhet.
Inga missljud eller konstigheter skriver du, så jag hade skippat ventilkontrollen. Det är ju en japanare du kör. Hade de varit en italienare eller österrikare så hade det varit en annan femma…
 

Jara

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2023
Hoj
Honda cb900f Hornet -02
Om du hör missljud så släng på ett slipon så slipper du höra missljudet mera. Honda bara går och går, nästan ;) .
Tills den inte gör det ;)
Får se hur tråden utvecklar sig. Någon borde ju ha gjort en andra ventiljustering tycker jag?? Eller tänker folk att det räcker med 1 för all evighet? :p
 

Jara

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2023
Hoj
Honda cb900f Hornet -02
Hej igen på er,
Verkar inte vara så mycket drag på tråden men vill ändå kolla en sak till med er. Jag fick ju ingen direkt input från forumet gällande en andra ventilkontroll, och erfarenheter kring detta. Tänker i alla fall göra en :p Vilka packningar byter man? Någon som vet?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top