Honda Hornet 900

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Hello har en fråga. När jag var ute och körde idag skulle jag testa och växla utan att koppla men inget hände, jag vet att det går för har gjort det förr. Vad är det jag gör för fel någon som kan fylla upp min minneslucka.

Släpper du gasen?

För i princip är det bara göra som man gör när man växlar vanligt, men skippa kopplingen...
Man får juh trycka lite hårdare på pedalen dock...


/Jocce
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
du höllt antagligen kvar i gasen !?!? du kan inte växla under gaspådrag , du måste släppa efter lite annars går inte växlarna i. Kör precis som du brukar med koppling och gas fast utan att kopplingen....visst släpper du efter gasen då :)

Pelle


Hello har en fråga. När jag var ute och körde idag skulle jag testa och växla utan att koppla men inget hände, jag vet att det går för har gjort det förr. Vad är det jag gör för fel någon som kan fylla upp min minneslucka.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Jo jag släpper gasen men det gick inte, kanske ska trycka lite hårdare. Ska ut och testa nu igen.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Fick det att funka, jag var tvungen att trycka lite hårdare:tummenupp. Varför jag vill göra det, jo för när man e uppe i dom högre hastigheterna är det smidigare att växla så tycker jag(180-200+). Funderar på att köpa mindre koppling, tycker inte dom långa är så smidiga.

Peace out
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej på er alla! Nu är jag på jakt efter en Hornet 900. Det känns som ett vettigt köp för mig som vill åka billigt och driftsäkert utan att åsidosätta det roliga. Har ni några tips på vad som är vettigt att kolla efter? Vad görs på service (1200-3000 mil)? Svaga punkter o s v?

Eller är de helt enkelt lika driftsäkra som hyndor brukar vara? Måste ju erkänna att jag saknar min 600RR titt som tätt, fast jag har lovat mig själv att aldrig mer köra "äkta" sporthoj på gata. Därför kikar jag mer och mer på hornet som verkar ge väldigt mycket pang för pengarna :)
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
Hej !

Hornet 900 är skottsäkra :)

Stor service vid 2400 mil med ventiljustering. Det är sällan problem med dessa hojar , som du säger: Honda är driftsäkra.

Du kommer inte bli besviken , det är en asball hoj !!!

Pelle

Hej på er alla! Nu är jag på jakt efter en Hornet 900. Det känns som ett vettigt köp för mig som vill åka billigt och driftsäkert utan att åsidosätta det roliga. Har ni några tips på vad som är vettigt att kolla efter? Vad görs på service (1200-3000 mil)? Svaga punkter o s v?

Eller är de helt enkelt lika driftsäkra som hyndor brukar vara? Måste ju erkänna att jag saknar min 600RR titt som tätt, fast jag har lovat mig själv att aldrig mer köra "äkta" sporthoj på gata. Därför kikar jag mer och mer på hornet som verkar ge väldigt mycket pang för pengarna :)
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Hej på er alla! Nu är jag på jakt efter en Hornet 900. Det känns som ett vettigt köp för mig som vill åka billigt och driftsäkert utan att åsidosätta det roliga. Har ni några tips på vad som är vettigt att kolla efter? Vad görs på service (1200-3000 mil)? Svaga punkter o s v?

Eller är de helt enkelt lika driftsäkra som hyndor brukar vara? Måste ju erkänna att jag saknar min 600RR titt som tätt, fast jag har lovat mig själv att aldrig mer köra "äkta" sporthoj på gata. Därför kikar jag mer och mer på hornet som verkar ge väldigt mycket pang för pengarna :)

Hejsan! Absolut är det ett vettigt köp med en skottsäker motor, vet folk i USA som kört långt över 10tusen mil utan ett enda problem :)

Som Pelle skrev är det ventiljustering var 2400:e mil :)

Och som lite tröst kan jag ju meddela att jag med min kör ifrån min kompis 600RR -04. Han kommer förbi mig när jag ligger på varvstopp på 6:an :D Så det är mkt hoj för pengarna, vet inte om min går ovanligt bra, men den hänger på bra mot dessa R hojjar :)

MVH
István
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
Hejsan! Absolut är det ett vettigt köp med en skottsäker motor, vet folk i USA som kört långt över 10tusen mil utan ett enda problem :)

Som Pelle skrev är det ventiljustering var 2400:e mil :)

Och som lite tröst kan jag ju meddela att jag med min kör ifrån min kompis 600RR -04. Han kommer förbi mig när jag ligger på varvstopp på 6:an :D Så det är mkt hoj för pengarna, vet inte om min går ovanligt bra, men den hänger på bra mot dessa R hojjar :)

MVH
István

håller med Istvan !

det är ett jävla tryck i Horneten :)

har du drevat ner din Istvan ? Jag hade 15 kuggars på min , sen låg det ett 17 kuggars i lådan jag fick med vid köpet....vad är oe drevningen ?

ps. Jag fick på mina grepp igår :) samt plugga pair systemet ordentligt.

kolla bilderna på : https://picasaweb.google.com/110826498945192407207/HondaHornet900?authkey=Gv1sRgCMCu6LePgp73Dg#

Pelle
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tjena Pelle snygga bilder ;) Hur har du gjort med slylthållaren? Du har skruvat på den på dom två skruvarna som sitter där under va?
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
aha ok. Vad har du för skyllthållare ? Mycket snyggare med dom nya Broms och kopplingshandtagen. Är det kort varianten eller lång ?
 
Last edited:

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det låter lovande! :) Får kika runt och invänta "min" hoj, sen blir det köp! Vill gärna köpa en grå med slipon, miniblinkers och crosstyre. Sen vill man självklart ha originalgrejerna också. Vi får se om jag hittar nåt :)
 

900hornet

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Kungälv
Hoj
2006 900 Hornet
Svedea försäkringar

Tjena

Är det någon som använder Svedea försäkringar? kollade priset hos dom och det skillde mycket mot IF
Betalar idag 12000/året märkesförsäkring ej avställningsbar
Svedea tar 5900/året halvförsäkring avställningsbart!

dom har högre premie sommarhalvåret, men det skiljer ju en hel del.. så slipper man sälja hojjen till vintern för att slippa betala försäkring:Bugar
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
håller med Istvan !

det är ett jävla tryck i Horneten :)

har du drevat ner din Istvan ? Jag hade 15 kuggars på min , sen låg det ett 17 kuggars i lådan jag fick med vid köpet....vad är oe drevningen ?

ps. Jag fick på mina grepp igår :) samt plugga pair systemet ordentligt.

kolla bilderna på : https://picasaweb.google.com/110826498945192407207/HondaHornet900?authkey=Gv1sRgCMCu6LePgp73Dg#

Pelle

Ja faktiskt, körde mot polarens Fighter CBR900 med bänkade 130hk på hjulen igår, kört många ggr innan. Men vi gjorde ett kul test och startade dra på 6:an från ca 80 blås. Var i stort sett dött lopp. Blev förvånad själv :)

Jag har med 15 i fram, original är det 16/43 drevning :)

Blev ju riktigt nice med greppen, dags för mig att beställa med me andra ord :D Vad tycker du om att plugga systemet nudå? Det gör ju ingen effektskillnad, och jag personligen stör mig inte så jätte mkt på bludrandet vid gaspåsläpp.. Tyckte du det var värt det?

Btw, snyggt med nya skylthållaren :)

Ja just det, har ju glömt fråga dig, hur fixa du till ditt avgas? Är med sugen på en singelpipigt avgas :) Så berätta gärna! (Kan skicka PM med)
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Vet att det har varit uppe förut i denna tråd men hittar det inte :(

Har beställ crashcpuckar...
Vart ska dom monteras sen när de väl kommer?


/Jocce
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
Ja faktiskt, körde mot polarens Fighter CBR900 med bänkade 130hk på hjulen igår, kört många ggr innan. Men vi gjorde ett kul test och startade dra på 6:an från ca 80 blås. Var i stort sett dött lopp. Blev förvånad själv :)

Jag har med 15 i fram, original är det 16/43 drevning :)

Blev ju riktigt nice med greppen, dags för mig att beställa med me andra ord :D Vad tycker du om att plugga systemet nudå? Det gör ju ingen effektskillnad, och jag personligen stör mig inte så jätte mkt på bludrandet vid gaspåsläpp.. Tyckte du det var värt det?

Btw, snyggt med nya skylthållaren :)

Ja just det, har ju glömt fråga dig, hur fixa du till ditt avgas? Är med sugen på en singelpipigt avgas :) Så berätta gärna! (Kan skicka PM med)

Klart jag kan förklara !

Jag köpte främre röret från en CBR 900 RR ( 1995-1999 )
www.spinnin-wheel.se/

Kolla så du får ett rostfritt bara !!!!

Det finns svart också men vet ej om det är så snyggt….smaksak.

Det passar rakt på , du får skära av det lilla fästet på röret mitt under för det tar i centralstödsfästet , ingen big deal.

Jag tror nästan att du kan behålla hela och köpa ett slipon för just CBR 900 RR , kanske det passar rakt på. Jag skickar länkar där du ser lite olika alternativ. En har svetsat och en har behållet hela systemet

http://www.wristtwisters.com/f94/another-900rr-conversion-done-25207.html


här ser du original röret , det ligger faktisk ganska fint , men han kanske har värmt det och bockat lite osv….

http://www.wristtwisters.com/attachment.php?attachmentid=15182&d=1285104479



Ska det svetsas så får du sitta och hålla det i rätt position när en polare svetsar fast det.

Nu till det jobbigaste !!

Det gamla systemet ska av ! Det innebär att stötdämpare ska bort ! Du får inte ut Y-röret annars.

Så när du fått alla delarna så gäller det att alla är med på noterna. Passa in det , kapa lite , palla upp cykeln så du avlastar bakfjädern , hålla i främre röret , hålla i sliponet , ringa polare som har svets….allt måste liksom klaffa…man vill ju inte låta den stå en vecka eller två.

Pelle
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top