Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Byta hjullager!?

Har tyckt hojen bettet sig lite konstigt i kurvor. Som en hackande känsla och att bakdelen vandrat utåt typ... svårt att förklara men ni fattar säkert.

Så nu när jag äntligen köpt depåstöd så palla jag upp hojen och kände på däcket. Å visst fan var där glapp. Ett par mm kunde man rör däcket i sidled och det klonka lite i det. Så nu blir det till att meka.

Har jag fattat det rätt så sitter det tre lager, två till hjuler och ett vid drevet. Har bytt på crossen jag hade och det var ju inte så svårt så jag antar att det är ganska lätt på CBR:en med... eller?

Vad kan lagren kosta tror ni? Har ni några andra tips som kan vara bra att ha med sig? Måste det dra med moment? Blir det till att skruva isär allt som går att skruva isär, som drev, skiva m,m?

:confused:
 
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.
 
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.

Du kanske också har dåliga lager :gnissla
 
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.

Jag skulle prova med lös förspänning, hård kompressionsdämpning och mjuk returdämp.
 
Det är väl 100:de gången frågan dyker upp men....Hur får jag upp hojen på..

Skämt åsido, med risk för att framstå som helt lost, så undrar jag om det är något speciellt märke på 140 munstyckena och och tjocklek på brickorna som skall inhandlas för förgasarmodifieringen?

Tänkte göra ett ingrepp under semestern nästa vecka.

//Johan W
 
Det är väl 100:de gången frågan dyker upp men....Hur får jag upp hojen på..

Skämt åsido, med risk för att framstå som helt lost, så undrar jag om det är något speciellt märke på 140 munstyckena och och tjocklek på brickorna som skall inhandlas för förgasarmodifieringen?

Tänkte göra ett ingrepp under semestern nästa vecka.

//Johan W

Det var väl bara dubbla M3 brickor och vad jag förstod var det inga speciella munstycken förutom inner diametern som motsvarar storlek 140.
Ni som har gjort moden, vad blev resultatet?
Gjorde den själv förra veckan men kör med original ljuddämpare, tror jag skall prova att gå ner till 135 i storlek.
 
Det var väl bara dubbla M3 brickor och vad jag förstod var det inga speciella munstycken förutom inner diametern som motsvarar storlek 140.
Ni som har gjort moden, vad blev resultatet?
Gjorde den själv förra veckan men kör med original ljuddämpare, tror jag skall prova att gå ner till 135 i storlek.


Det var mc handlaren som frågade efter det och jag hade inget svar på det.
Kör själv med ett gammalt yoshi helsystem och tänkte fixa till luftburken också. För att tydliggöra ang brickorna, är en m3 alltid av samma storlek?:va

Ingen som har lite bilder från en operation?
 
Last edited:
Nu ligger det en begagnad luftburk på posten och väntar. Tänkte sätta kapen i den, ifall det skulle gå åt helvete så har jag ju min gamla kvar. :cdevil
 
Jag skulle prova med lös förspänning, hård kompressionsdämpning och mjuk returdämp.


Jag provade med fjäder i läge 2, komp ett halvt varv från max och returen ute 2 varv.
Blev magnifico ! Slutade iaf att studsa efter vägen ;)
1000 thanks för hjälpen.:tummenupp
 
Jag har upptäckt att mitt styre har ett slags mittläge, d.v.s. om jag lyfter upp hojen så framhjulet hänger i luften och vrider styret sakta så känner jag när det står rakt. Känns inte som om något glappar, men jag undrar om det ska vara så här?:confused:
 
Jag har upptäckt att mitt styre har ett slags mittläge, d.v.s. om jag lyfter upp hojen så framhjulet hänger i luften och vrider styret sakta så känner jag när det står rakt. Känns inte som om något glappar, men jag undrar om det ska vara så här?:confused:

Var likadant för mig, hade blivit märken på innerringen, dessa fördjupningar gjorde att det fanns ett "mittläge". Bytte lagring och det försvann.
 
Bara för att vara säker, vilken lagring talar du om, och vart sitter den? Vackra 2-färgsbilder från paint mottages tacksamt för en okunnig.

Jag pratar om styrlagret. Bifogar en dålig bild på detta, det är alltså lagren på POS 8 OCH 9, dessa är delade i en ytter och innerdel. Om kontaktytorna är slitna och får gropar blir effekten att den gärna stannar i en "dal". Byt dessa lager och det försvinner. De nya lagren är dessutom av en annan typ med rullar istället för kulor och gäller troligen på din också, min -96. Gör inte som jag när jag skulle demontera den nedre ringen som sitter med grepppassning lyckades jag slipa in i materialet på den undre gaffelkronan. Är man försiktig är det nog inget problem. Kanske använda avdragare också.
 

Bifogat

  • 900RRparts 95.jpg
    900RRparts 95.jpg
    86.6 KB · Visningar: 80
Hej söker vänstra motokåpan till min cbr 900 -92, någon som har en extra liggande :) ? Kåpor behövs inte mera för jag tänkte bygga fighter, blir lite billigare, tackar dock för alla pm jag fått.
 
Har moddat luftburken idag och provkört lite, utan ombestyckning. Kan nog kanske bli bra när jag bytt munstyckena, nu bluddra den mera än förut.

Så vad skall jag inhandla för storlek? 2x135 och 2x140? Eller skall man prova 140 på alla? Va ligger dom på i pris?

Sen skall man väll skruva på några blandningskruvar eller nått?
 
Har moddat luftburken idag och provkört lite, utan ombestyckning. Kan nog kanske bli bra när jag bytt munstyckena, nu bluddra den mera än förut.

Så vad skall jag inhandla för storlek? 2x135 och 2x140? Eller skall man prova 140 på alla? Va ligger dom på i pris?

Sen skall man väll skruva på några blandningskruvar eller nått?

Jag kör med 140 på alla 4a, funkar bra på min. Luftskruven öppnade jag ett halvt varv.

Ett munstycke brukar kosta kring 20:- ta med dig ett av dom gamla så du får rätt bara, finns olika. Om du inte vet vad förgasaren heter.
 
Jag kör med 140 på alla 4a, funkar bra på min. Luftskruven öppnade jag ett halvt varv.

Ett munstycke brukar kosta kring 20:- ta med dig ett av dom gamla så du får rätt bara, finns olika. Om du inte vet vad förgasaren heter.

20 spänn bara? Jag ringde till Bike idag och hörde, dom skulle nästan ha 400:- för alla fyra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top