Bytte munstycken ikväll...

Dr.Bike

Guest
Fick för mig att fetta upp hojen lite.
Stiften blir alltsom oftast lite väl vita, och då jag inte visste vad som satt i gasarna så slet jag ner hojen i molekyyyler :)

Borde jag inte ha varit i en bänk och blandningsförhållandet istället för att "blindmeka"?
Jo det borde jag! Men! (alltid detta men...) med tanke på stiften så skulle en allmänn uppffettnig iaf bli "mer rätt än fel", och givetvis hade JAG ett ess i rockärmen!!
Andras arbete!

Jag har snokat rätt på vilka moddar som skall göras för lite olika typer av åtgärder nämligen.
OK alla motorer är individer och hej och hå... men nu KOMMER jag att bänka inom kort iaf.

Som jag misstänkte så satt de yttepyttiga små snåla original #115 munstyckena i.
Dessa ersattes raskt med #140
Nålarna hissades "två M3-brickor" :)
Och slutligen skruvades piloterna ut ett halvt varv ytterligare (kanske lite snålt, får se).

Bilder finns! Men kameran blev glömd i garaget! Så zum morgen.

Får drömma lite om Factory pro´s Racekit 1.7 så länge...undrar sa flundra om inte det vore nåt så man borrar lite i gasarna för rappare respons osv.
Nua mer koniska nålar och andra trottelfjädrar ingår oxå. :drool
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
Dr.Bike skrev:
2349870 Fick för mig att fetta upp hojen lite.
Stiften blir alltsom oftast lite väl vita, och då jag inte visste vad som satt i gasarna så slet jag ner hojen i molekyyyler :)

Borde jag inte ha varit i en bänk och blandningsförhållandet istället för att "blindmeka"?
Jo det borde jag! Men! (alltid detta men...) med tanke på stiften så skulle en allmänn uppffettnig iaf bli "mer rätt än fel", och givetvis hade JAG ett ess i rockärmen!!
Andras arbete!

Jag har snokat rätt på vilka moddar som skall göras för lite olika typer av åtgärder nämligen.
OK alla motorer är individer och hej och hå... men nu KOMMER jag att bänka inom kort iaf.

Som jag misstänkte så satt de yttepyttiga små snåla original #115 munstyckena i.
Dessa ersattes raskt med #140
Nålarna hissades "två M3-brickor" :)
Och slutligen skruvades piloterna ut ett halvt varv ytterligare (kanske lite snålt, får se).

Bilder finns! Men kameran blev glömd i garaget! Så zum morgen.

Får drömma lite om Factory pro´s Racekit 1.7 så länge...undrar sa flundra om inte det vore nåt så man borrar lite i gasarna för rappare respons osv.
Nua mer koniska nålar och andra trottelfjädrar ingår oxå. :drool


På dynojetkiten pluggar dom ju hål för bättre respons ?
I övrigt är det underbart med den gamla skolan.
Bromsbänk e fegt o tråkigt. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Så här kommer bilden. Vi ser att jag jobbar med 2.ans förgasare för ögonblicket.
ett bra tips för att slippa plocka av gaswirarna är en anpassad plywoodskiva att lägga över ramen :tummenupp Sen står man bekvämt och jobbar.
Gör bara inte som jag, och glöm chokestången... = fick plocka bort gasarna EN gång TILL!
 

Bifogat

  • Munstycksbyte.jpg
    Munstycksbyte.jpg
    134.2 KB · Visningar: 741

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det är coolt med munstycken... så underbart gammaldags!:hihi ;)
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
2350845 Ha... nar jag bytte munstycken gjorde jag det på plats. Trångt som fan men det gick :tummenupp

Bytte stiften idag UTAN att demontera allt ovanpå motorn...
Tänkte: Tja nån sekund kanske man sparar...
Hel-te vad trångt det var!!
En exakt avpassad 3/8 förlängare med sexkant upptill sedan en spärringnyckel gjorde jobbet! :tummenupp

Men jag gör INTE om det!
FF knopar på fingrarna...
Det hade varit lättare att måla om hallen genom brevlådan kan jag säga! :lol
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
UrbanTiger skrev:
2350914 Hur dom tänkte dom där Japanerna när dom konstruerade det där begriper inte en vanlig dödlig :va
Dom tänkte nog vi försöker göra en så snabbt och kompakt Sporthojj vi klarar av som går att köra bra på gatan.
Då blir det TRÅNGT!
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
2350914 Hur dom tänkte dom där Japanerna när dom konstruerade det där begriper inte en vanlig dödlig :va
Hur fick du ner dom nya stiften utan att riskera att döda dom i ett fritt fall :gnissla

Genom att sätta en bit gummislang på dem!
Sen kan man skruva i stiften för hand hela vägen tills det är dax för verktygen ;)

Hylsan har oxå en gummibit i sig som lyfter ur de gamla stiften.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Dr.Bike skrev:
2350687 Så här kommer bilden. Vi ser att jag jobbar med 2.ans förgasare för ögonblicket.
ett bra tips för att slippa plocka av gaswirarna är en anpassad plywoodskiva att lägga över ramen :tummenupp Sen står man bekvämt och jobbar.
Gör bara inte som jag, och glöm chokestången... = fick plocka bort gasarna EN gång TILL!
Skivan var inte dum, då slipper man dessutom att stoppa trasor i insugen så man inte tappar ner små dj-vla munstycken där :huvet.

Byta stift på tid var f.ö. en tävlingsgren på en TRX-träff i Tyskland :hihi. Många specialverktyg som konstruerades till den tävlingen... Och då har vi ju bara 2. Övning ger dock färdighet, nu vet man att man måste lossa kylaren i underkant först...
 

Dr.Bike

Guest
Kort utvärderingsrapport!!


Efter en liten kryssning med missilen via Enköping Uppsala och sen hem igen via Sigtuna kan konstateras följande efter ingreppet:

- Gasrespons: massiv förbättring
- Ork i alla register: massiv förbättring
- Förmåga att varva ur på 6:an: massiv förbättring! +20 i toppfart!
- Acceleration: massiv förbättring. Powewheelar på gaspådrag på 2.an efter kort dippning innan gaspåslag. :skrämd
- Lågvarvsegenskaper och stabil tomgång: Oförändrat bra.

Kul kul kul!!!
Får nog sätta tänderna i den där toppen snart!! Kan ju :cdevil inte åka otrimmat längre! Men skomakarn´s barn...osv.
NÄR ska man hinna sin egen hoj?

Är det sånt här som kallas Njutånger? ;)


Edit: Om du Kjecop läser detta...så var min toppfart INNAN fixen bara 90! Kom ihåg det!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Så det gick att få ner slangen, OK..
Vette fan om jag inte offrar lite tid ändå :D
Ja slangen går ju att böja vettu...;) Skämt åsido: Plenty of space rakt upp faktiskt. 4:ans stift var dock djävligt tight!


Ungefär hur tjocka är brickorna du la dit ?
Trot eller ej, jag mätte inte! (eller jo det gjorde jag, men på nålen. Den ska sticka ut 45,16 mm ur trotteln!) :tummenupp
Har inte lyft mina nålar nått utan bara 135 munstycken.
135 - var fick du den siffran ifrån? Bänkat fram? Tänk oxå på att det är nålen rom rular från 1/4 till 3/4 gas... så oavsett hur stort munstycke du pressar i så får den inte mer på mellanvarv. Alle man på däck: Hissa nålarna!!
Funderar på att fixa mässingsbrickor med exakt hål istället men det kanske är överdrivet. Helt överdrivet!
Sen vill man ju att dom är plana och fina så inte nålen viker sig och skaver i röret. Har inte heller nån betydelse då de inte är i kontakt med några rörliga delar.

Vad har du för "fix" ? Lite halvhemlig! ska utvärdera mera så återkommer jag med bildr och rapport! Men ett bolt-on iaf. Ett helsystem har varit på tapeten men det kostar ju en hel skjortfabrik! Ditt skumfilter kommer jag ihåg, och minns att vi diskuterade. Det kommer jag göra något liknande på ELLER filter på sablarna för att, preis som du oxå tänker "skapa en stor fri volym inne i burken utan massa restriktioner"
Jag har Micron bolt-on och ett eget skumfilter. Fundrar på att modda lufrburken med två cylindriska skumfilter på insidan av snablarna och sen anpassa orginalfilterplattan så att utrymmet framför trattarna blir så ostörda som möjligt. Tror Factorypro har sina filter på UTSIDAN..? eller minns jag fel? Bäst vore att bli av med originalfilterplattan i sin helhet!
 
Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Sitter här o är mer än lite imponerad över dina kunskaper... vad ska du ha för att ta dig an o ombestycka min r6a??:tomten
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
2355044 135 blev helt enkelt så för att det var det jag hade i en liten påse som jag hittade nere i garaget. Inte bänkat alltså. Satt 118 i förut och det var orginal som jag kan förstå.
Det blev en jäkla skillnad faktiskt. Tvekar inte på topp och planar inte ut alls som det gjorde innan. Jag känner dock att mellan är "svagt". Testade en vässad 929:a häromveckan och det var skaplig skillnad så jag känner att det kliar i fingrarna på att lyfta nålarna.
I luftburken tänker jag mig en skiljevägg av finmaskigt nät mellan filterenheterna och området kring trattarna. Detta för att inte filtren inte direkt ska utsättas för några tryckförändringar och börja vibrera. Det gäller att få en stor nätad yta på behörigt avstånd ifrån trattarna. Vinterjobb är det..


Precis så som du beskriver karaktären är det jag upplever det hela.
Förut "planade" den ut och bara såsade till sig.
Nu morrar den grymt hela vägen! (ja upp till 110 dårå :rolleyes: Kjecop!) ;)
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
2379642 Jahappp.. så petade jag i brickor i nålarna ikväll. Fick inte plats med två brickor för då låste sig nålen mot det fjädrande sätet. Skulle behöva fräsa ur 2mm i nålhållaren för att få i två brickor me bibehållen fjädrande upphängning.
En annan grej som jag såg var att det va borrat två hål (ca 1mm) i trottelarna nerifrån. Är det så orginal eller ?

Jepp. Utan dessa hål - inget åka.
Det är där vakuumet smiter upp och lyfter trotteln vettu.
Viss förgasartrim har jag hållit på med men jag minns inte om det var större hål man skulle borra, eller om ETT av dem (det bakre skulle pluggas, och det främre boras) för att trotteln skulle lyftas snabbare.)

Det GÅR alltså att få vakumfuggar rätt rappa!
Factory Pro har ett racekit med nålar och hej och hå + borranvisningar som jag är sugen på, och McDoktorn i Blekinge är lite generalagent som det ser ut.

Jahadu bara EN bricka säger du innan den bottnade ur uppåt...? Hm jag hade original + 2 = inalles tre brickor. nålen fjädrade ändå.

Har du vråltjocka brickor? Mina var som lövtunna shims iofs.
Jag ska kolla upp hur mycket till jag kan lägga i, för jag vill ha upp dem mer.
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
2382116 Okej.. med två brickor blev dom helt stumma. Brickorna är ca 1mm och dom var inte helt plana och fina då det var tre märken stämplade på dom. Planade till dom lite grann på ett bryne. Ska söka rätt på lite finare brickor.
Resultatet av bytet blev att den bränner ur fint från 6000 och uppåt, mot tidigare 8000 innan det brann rent. Känns och hörs tydligt när det händer. Ett par snäpp på lågfartsmunstyckena skulle inte skada tror jag.
En sak med nålen var att dom var inte konade dom sista 7-8mm nängs ner. Likadant på din?


Jepp. Helt rak nål inledningsvis, och sedan som du säger, rak och tunn längst ned (där huvudmunstycket regerar).

Jag vred upp pilot jet screw ett halvt varv oxå förresten, om jag glömde säga det. (mest på måfå, men i sfte att iaf ge den mer än innan) Kanske man kan vrida upp dem ännu lite mer?
 

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Dr.Bike skrev:
2349870 Fick för mig att fetta upp hojen lite.
Stiften blir alltsom oftast lite väl vita, och då jag inte visste vad som satt i gasarna så slet jag ner hojen i molekyyyler :)

Borde jag inte ha varit i en bänk och blandningsförhållandet istället för att "blindmeka"?
Jo det borde jag! Men! (alltid detta men...) med tanke på stiften så skulle en allmänn uppffettnig iaf bli "mer rätt än fel", och givetvis hade JAG ett ess i rockärmen!!
Andras arbete!

Jag har snokat rätt på vilka moddar som skall göras för lite olika typer av åtgärder nämligen.
OK alla motorer är individer och hej och hå... men nu KOMMER jag att bänka inom kort iaf.

Som jag misstänkte så satt de yttepyttiga små snåla original #115 munstyckena i.
Dessa ersattes raskt med #140
Nålarna hissades "två M3-brickor" :)
Och slutligen skruvades piloterna ut ett halvt varv ytterligare (kanske lite snålt, får se).

Bilder finns! Men kameran blev glömd i garaget! Så zum morgen.

Får drömma lite om Factory pro´s Racekit 1.7 så länge...undrar sa flundra om inte det vore nåt så man borrar lite i gasarna för rappare respons osv.
Nua mer koniska nålar och andra trottelfjädrar ingår oxå. :drool


Tjenare....

skal precis göra samma sak som dig men när jag ringde min lokala honda verkstad så visste inte han riktigt vilka munstycken jag menade,,,,finns det något namn eller nummer på grejerna,,för det är väl en mikunu förgasare.

Mest det att jag måste ta hojen dit för o handla så skruva ner o ta munstycket med mig går ju inte......

tackar för svar..

Jonas
 

Dr.Bike

Guest
Precis

Om du vill ha huvudmunstycken Jonas, och handlaren topprider dig med ett överlägset flin bara för att du inte visste exakt vad det hette, och dessutom inte hjälper dig tillrätta, så välj en annan handlare.

Stadskatten har stl.135, jag 140,(Original är 115) på huvudmunstycken. Så där någonstans hamnar du om hojen f.ö är standard, men med ett slipon eller motsv.

Var bor du? Bor du i de mänskliga delarna av Sverige så kanske jag kan hjälpa dig.
 
Last edited:

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Dr.Bike skrev:
2384976 Precis

Om du vill ha huvudmunstycken Jonas, och handlaren topprider dig med ett överlägset flin bara för att du inte visste exakt vad det hette, och dessutom inte hjälper dig tillrätta, så välj en annan handlare.

Stadskatten har stl.135, jag 140,(Original är 115) på huvudmunstycken. Så där någonstans hamnar du om hojen f.ö är standard, men med ett slipon eller motsv.

Var bor du? Bor du i de mänskliga delarna av Sverige så kanske jag kan hjälpa dig.

jag bor i skåne i landskrona..4 mil norr om malmö.Så tyvärr kanske e en bit o åka :tungan ,,,Men jag får ringa o snacka med dom igen för det är ju Hondamccenter i helsingborg och dom borde väl reda ut detta med vad jag ska ha för munstycke....

Förövrigt så var det handlaren som sa att det var mikinu förgasare osså....han låter ju inte nykter då :va
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top