Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Fall

Det va en gång, som va sandad
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda cbr 954 rr fireblade -03
Det är väl ingen i hela världen som vill sälja sin fireblade ;)
 

Dr.Bike

Guest
Super. Nu har vi ett ställe att posta lite goa tips.

Jag har en del motortips, och det har nog Urban Tiger oxå.
Great!
Nu ska jag iaf gå och laga mat. Sen får jag väl länka till en del mektips som finns i mekavdelningen.

Överlag är jag väldigt nöjd, och en fireblade jag portade och satte ett helsystem på hänger med betydlit nyare maskiner i litersklassen! Kul :tummenupp
Sen när den får sina kammar och FCR downdraft då :cdevil :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2483958
Överlag är jag väldigt nöjd, och en fireblade jag portade och satte ett helsystem på hänger med betydlit nyare maskiner i litersklassen! Kul :tummenupp
Sen när den får sina kammar och FCR downdraft då :cdevil :D

Supermoppen! :yoparty
Kommer att få bekänna färg till sommaren då det ska åkas ERF och R1000 med gamla bettan!

Firebladen för övrigt om vi snackar 92-99 är en kalashoj som man kan hålla vid liv för en vettig peng!

Jag har 2 och bygger nu på nr 3...

En är besudlad med Blackbird motor och kommer få en sån höfläkt monterad...

En är en ren banhoj som DR bike filat sönder toppen på. :D

Och den sista är spridda delar....

Bara garaget blir klart nån gång så!:tungan

(Betydligt stavas med ett g)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nåväl stavningskontrollanten! Du spakade ju maskinen i fråga på ett bra sätt, så det går ju inte sticka under stol med att det behövs en skicklig pilot, men oavsett det, de andra killarna (nej det var inga tjejer där) var ju inga dunungar de heller. Desto roligare att "den gamle bladen" hängde med iaf!

SÅDÄR JA nyäten och fin!

Då ska vi se var vi ska börja...

Bling bling är ju inget för mig, så det får andra tipsa om hur man kitchar till hojen med massa tramsiga saker ;)
Nej här blir det effekt och väghållning!
Endast sånt som kapar varvtider räknas.
Såklart ska det vara finish. Funktionell finish.

Punkt ett: Väl intrimmat räcker bladens chassie långt! Man måste alltså inte oundgängligen ha Öhlins runt om, även om det givetvis inte är fel!
Bakdämpen går ju att ta i sär helt och därmed renovera samt byta olja i, vilket gör att den kan få evigt liv.
Inte dumt.

Jag återkommer med braiga grundinställningar på chassiet som inte äter upp däcken på bana, men som oxå funkar på väg.
Lappen ligger i garaget, och nu ligger jag och vilar middag! :)

Motorn då?
Tjaa, jag har nu utvärderat min luftburksmodd, och den har adderat en hel del mos till i princip ingen kostnad.
UT (Urban Tiger) har en han med, så när vi samrått lite så får vi se vems som verkar bäst. Min är alltså en snik, men motorn fick ett nytt liv! Så bra blev det.
Jag vill fota lite osv och återkommer, men i stort är det som följer:

Modifiering av mellanvägg inne i luftburk
Sex nya hål i burken på speciell plats
Borttagande av "tratten" inne i burken
snablarna är kvar likaså originalfiltret, men minus metallgallret och nätet.

Förgasarna fick #140 huvudmunstycken mot #125 original
Nålarna hissades m.h.a M3-brickor. 2 brickor under var nål.
Blandskruvarna skruvades ut ½ varv vardera.

Motorn har ett original grenrör men med ett Yoshi bolt-on
Framdrevet är en kugg mindre än original.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2484114 Nåväl stavningskontrollanten!

Gotcha! :D

Att tillägga i trimdebatten är kompökning...

Kan göras på många sätt men billigt är alltid bra!
Banfirebladen har fått en avkasning på ca 0,5 mm om man mäter borttaget material...
Vad som är borttaget material kan man ju fundera på! :tungan
Detta ger en bra knuff och en HRC box utan övervarvningsskydd får den att trumpeta som den värsta bålgeting.

Längtar bara efter de sista delarna till FCR 39orna så vi får lite skönt sörpel i den!

När väl bromsbänken i garaget är klar kan det trixas i all evighet för att leta små pollar här å där!
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Kul med en Firebladetråd, jag tänkte startat en flera gånger när jag hade min Fireblade i våras/sommras.

900RR var verkligen en hoj före sin tid som tyvärr i mina ögon blev lite osportig i sina sista årsmodeller.

Jag hade en -93 som var vässad av Marklund. Portad topp, kammar, helsystem, dynojet och hemfixad luftburk. Den var inte värlens vackraste hoj men det gick bra och hade inga problem att hänga med nyare hojar. Enda nackdelarna tycker jag var något jobbig körställning vid långkörning ( ett DB-glas är ett krav på denna hoj! )och att den var ganska trött på låga varv.

Massor av hoj för pengarna!:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Suveränt trådinitiativ :tummenupp

Kommer nog hänga här en hel del då jag förmodligen kommer behöva lite praktisk vägledning nu under vintern då nyförvärvet ska få nytt liv. Har i alla fall beställt en Haynes verkstadshandbok som jag väntar på. I vinter blir det nog mest uppiffning i största allmänhet men till nästa vinter är målsättningen att få på en stressfläkt :yoparty
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kamikaze kid skrev:
2484227
Detta ger en bra knuff och en HRC box utan övervarvningsskydd får den att trumpeta som den värsta bålgeting.

Nu har jag ingen Blade, men jag VILL kanske ha en så jag tycker att jag kan få hänga här lite också. :rolleyes: Måste bara fråga hur det funkar utan övervarvningsskydd. Vad är det (om inte föraren) som sätter stopp för varvet, och går det sönder dyra saker då?
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Äntligen en Fireblade tråd! :tummenupp

Har ägt och kört sönder min i 4 år nu. Idag har jag förberett avställning genom att plocka av alla sidokåpor och tvättat grundligt. Det är helt fantastiskt hur mycket skit det samlas bakom dessa kåpor för att inte tala om hur motorn ser ut :skrämd Planen i vintern är att:

1) Byta lamellerna
2) Allt som har med bromsar att göra (rengöra, vätska, nya belägg osv)
3) Byta packboxarna i gaffeln då den vänstra har gåt sönder.
4) Försöka laga de sprukna kåporna och främre staget som gav med sig lite vid senaste marksyningen.
5) Få någon att hjälpa mig att ställa ventilerna.

Någon som har ett bra tips på något starkt rengöringsmedel som biter på skiten som sitter på motorn?

Om det finns intresse så kan jag försöka att dokumentera mina försök att laga bladen, speciellt intressant kanske är lamell och packbox bytet?

Ska bli intressant att följa tråden iaf :tummenupp

EDIT:
PacMan skrev:
2485024 Nu har jag ingen Blade, men jag VILL kanske ha en så jag tycker att jag kan få hänga här lite också. :rolleyes: Måste bara fråga hur det funkar utan övervarvningsskydd. Vad är det (om inte föraren) som sätter stopp för varvet, och går det sönder dyra saker då?

Min kommer att vara till försäljning till våren :gråta
 

Dr.Bike

Guest
RR_Jonas skrev:
2485050 Äntligen en Fireblade tråd! :tummenupp

Planen i vintern är att:

5) Få någon att hjälpa mig att ställa ventilerna.

Du vet ju att både jag och kidden kan ställa dina ventiler.
 
Nyheter
ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

Top