Portning före och efter

Dr.Bike

Guest
Fotat i exakt samma vinkel. Den skarpögde ser att "golvet" är sänkt, och att man ser betydligt mycket mer av ventilsätet. Puckeln runt styrningen och en liten snibb av den är oxå borta. Delaren vass och fin och sist är allt blästrat.
Hoppas detta inspirerar fler att få lite flås i hojen! :tummenupp
 

Bifogat

  • Före och efter CBR900RR liten.jpg
    Före och efter CBR900RR liten.jpg
    129.2 KB · Visningar: 919

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Ser mycket bra ut det där :hihi

Men en fråga. Påverkas ventilen (livslängd?) något nämnvärt av att du kapat styrningen lite?
 

Dr.Bike

Guest
Fräd skrev:
2100072 Ser mycket bra ut det där :hihi

Men en fråga. Påverkas ventilen (livslängd?) något nämnvärt av att du kapat styrningen lite?

Jo det skulle man kunna tycka, och självfallet gör det en viss inverkan.
I detta fallet nästan ingen då styrningen bara är naggad i kanten och inte förlorat mer än ca 5mm på den sidan och ff har full längd inåt sett.

Styrningen i sig är så lång att det bara kommer ha en teoretisk påverkan.
Nu är detta till en rejshoj, så det spelar ingen roll.

Men rent generellt har du rätt, och för gatportningar BRUKAR man inte fimpa allt.

Gör man en RIKTIG raceportning, såna som Brink och Bohlin gör, där taket oxå höjs osv då helt plötsligt börjar styrningen krympa såpass att du nog åker ner en 25-30% i livslängd på styrningarna.

Så svaret är både ja och nej, Det beror på.

I just detta fallet där portningen ligger någonstans mellan street och race så klarar det sig hyggligt.

Bra fråga! :tummenupp
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2100094 Soon my friend! I en bänk nära dig...

Med massor av snack, cola & cigaretter! :lol

Triggerhappy skrev:
2100102 Snyggt, ser ju nytt ut.... :tummenupp

Hur många grästuvor kommer vi få ner där i sommar ?? :hihi

Med tanke på att det kommer sitta stoora trattar utanpå så kommer det mumsas i stora tuvor och Leca kulor!
Första hojen som kommer lämna brun rök u pipan!
 

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX 750
Såg ju bra ut det där. En liten undran. Har inte enaning om sådant där om portning. Säg till min hoj (ZX7R) vad skulle det kosta och vad ger det för skillnad i hk (har 122hk org). Eller portar man av någon annan anledning? Mvh Micke
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tjena! Ser snyggt ut det där, men jag måste bara undra lite. Jag har portat själv i vinter och gjort precis tvärtom enligt den metod som beskrivs på www.mototuneusa.com med upplastat golv och mindre/trängre kanaler än orginal. Om du vill kan du kolla på tråden "plasta portar". Först märkte jag ingen större skillnad men nu när jag kört lite så inbillar jag mig att visst blev lite mer knuff än förut, inte så mycket men en del i alla fall. Ser fram emot att få ta del av lite bänkkurvor framöver eftersom jag själv är för lat/ ont om tid för att ta mig till nån bänk. Skall bli intressant att se vad Anders Brink har att tillföra om dessa två olika portningsalternativ.
Snyggt var det i alla fall. Ha de.............Per:squid
 

Dr.Bike

Guest
hugge skrev:
2100491 Såg ju bra ut det där. En liten undran. Har inte enaning om sådant där om portning. Säg till min hoj (ZX7R) vad skulle det kosta och vad ger det för skillnad i hk (har 122hk org). Eller portar man av någon annan anledning? Mvh Micke

En omöjlig fråga att svara på, då varje hoj har sina flaskhalsar, men bortsett från det (om vi ponerar att du har moddat luftburken, satt i ett bättre filter, har minst ett slip-on eller kanske t.om ett helsystem och en lite vildare kam så att hojens övriga delar kan svara upp mot portningen fullt ut) så säger man att en viss ökning i % av flödet i insuget, ger halva %-talet som effektökning räknat på originaleffekten.

Exempel: Vi ordnar ett 25% bättre flöde på din maskin.
Du har 122 an der schlange säger du så det blir då:

122 x 1,125 = 137,5 D.v.s cirkus 15,5 ärliga pållar.

Nu skall det sägas att detta exempel förutsätter att vi kan utnyttja hela den teoretiska flödesökningen, och att ingen av de restriktorer jag räknade upp tidigare hämmar detta.
I den verkliga och otäcka verkligheten är ju inte allt optimalt, så man får nog slå av några % på det hela iaf.
Antagligen är det kammen som sätter stopp för detta, då du kan porta tills fan avlöser dig om du bibehåller ett lyft och duration i originalutförande.
Men visst finns det att hämta även med originalkammen kvar! O ja.
Så detta exempel ligger inte utom räckhåll.

Sen är det kanske inte så många hästar på papperet..
Men vilka hästar sen!
Det blir en HELT annan motor!

per7 skrev:
2100521 Tjena! Ser snyggt ut det där, men jag måste bara undra lite. Jag har portat själv i vinter och gjort precis tvärtom enligt den metod som beskrivs på www.mototuneusa.com med upplastat golv och mindre/trängre kanaler än orginal. Om du vill kan du kolla på tråden "plasta portar". Först märkte jag ingen större skillnad men nu när jag kört lite så inbillar jag mig att visst blev lite mer knuff än förut, inte så mycket men en del i alla fall. Ser fram emot att få ta del av lite bänkkurvor framöver eftersom jag själv är för lat/ ont om tid för att ta mig till nån bänk. Skall bli intressant att se vad Anders Brink har att tillföra om dessa två olika portningsalternativ.
Snyggt var det i alla fall. Ha de.............Per:squid


Jodå - jag (och många med mig) har ju läst MOtoman på mototune.
Han har iaf en svada!
Och jodå, gashastighet rules big time, men men...
Det är ju inte gashastigheten som ger effekten utan faktiskt den totala VOLYM färskgas vi kan få in under insugs-cykeln.

Om jag skall extremdra vad jag menar så kan jag ta ett exempel:
Om ett McDonalds-sugrör hade varit vår insugskanal... då hade vi haft en EXTREM gashastighet... Men till vilken nytta?
Vår fyllnadsgrad hade iaf varit sämst i världen.
Och talar du med turbomaffian så kan de intyga att ett högt minutliterflöde är det som får fram hästar, de lever visserligen i en annan värld där de mosar in gas precis som man sondmatar gäss, men det är lite det jag menar; Hög gashastighet allena är ingen hit.

Så en kompromiss då?
Självfallet är Hondas tekniker inte tappade bakom en vagn.
Så golvet jag moddade hade ju redan detta utseende (om än inte lika extremt som motoman i usa har.)
Nu gör ju inte EN svala en sommar, och summa summarum fanns det en större mängd fel i resterande delar av kanalen som fick fixas till, och det upphöjda golv vi talar om var bara ETT av dessa.
Det var nog rätt tänkt, men anpasssat för ur ett ur gatperspektiv "everyday-use" Lite multipurpose och allt vad med kompromisser det för med sig.
Faktum var att det var så illa utformat att kanalen VÄXTE i dia. efter "puckeln" såpass att jag iaf anser att gashastigheten retarderar, och det brukar inte vara något bra i dessa sammanhang.

Choke-pointen var alldeles för trång för bra andning, och kanalen hade formförändringar hela tiden som gick från D-form till rund till någon slags kvadrat-rundad variant som mest liknade glasen i Jan Öivind Swahns brillor...

Och som alla fabrikstoppar så har två olika gruvskift jobbat från varsitt håll, och när de möttes så fick alla semester, och toppen levererades.
 
Last edited:

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX 750
Tack man lärsig något nytt varje dag :tummenupp
Vad kostar det att portatoppen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
2100562Och som alla fabrikstoppar så har två olika gruvskift jobbat från varsitt håll, och när de möttes så fick alla semester, och toppen levererades.
:rofl
Intressant läsning Doktorn! :tummenupp

Jag köper att man bör kompromissa när det gäller diametern för att få rätt strömningshastighet och luftvolym. Men, man ska ju samtidigt optimera insugskanalen så att man får en optimal fyllnadsgrad, helst över 100%. Hur viktigt tycker du att det är att få en perfekt diameter (strömningshastighet) i insuget, kontra det varvtal där man vill ha max effekt, och insugsrörens längd? Eller är det viktigare med ett slätt insug som minimerar friktionsförlusterna, dvs turbulensen? Riskerar man att få en motor med konstigt register om man räknar för mycket och kör by the book för mycket?
Borde inte avgassidan vara nästan lika viktig också? :va Om man har avgasrester kvar i förbränningsutrymmet så kan det ju inte komma in lika mycket färskgaser, och det gör inte hästarna varken fler eller starkare...
 

Dr.Bike

Guest
Hoztic skrev:
2100738 :rofl
Intressant läsning Doktorn! :tummenupp

Jag köper att man bör kompromissa när det gäller diametern för att få rätt strömningshastighet och luftvolym. Men, man ska ju samtidigt optimera insugskanalen så att man får en optimal fyllnadsgrad, helst över 100%. Hur viktigt tycker du att det är att få en perfekt diameter (strömningshastighet) i insuget, kontra det varvtal där man vill ha max effekt, och insugsrörens längd? Eller är det viktigare med ett slätt insug som minimerar friktionsförlusterna, dvs turbulensen? Riskerar man att få en motor med konstigt register om man räknar för mycket och kör by the book för mycket?
Borde inte avgassidan vara nästan lika viktig också? :va Om man har avgasrester kvar i förbränningsutrymmet så kan det ju inte komma in lika mycket färskgaser, och det gör inte hästarna varken fler eller starkare...


Kluriga frågor - men jag ska vara ärlig: Jag räknar inte på detta.
Av två anledningar: Precis som du säger; "by-the-book" i aall ära men teorier är alltid teorier, och nu ska jag leverera en sanning:

Teoriböcker är den starkes stöd och den svages bibel!

SÅ utan att säga att jag kan allt, tvärtom, och inte för att säga att teori suger, för det gör den inte heller, den är den starkes stadiga grund, så har iaf alltid en arbetsmodell för MIG varit att plugga teoretiskt, men ALLTID ALLTID ha en PRAKTISK förståelse av tillämpningarna. (i ett större perspektiv)
Hur lät det?
(handen på hjärtat - hur många FÖRSTOD verkligen alla fysikexperiment till fullo? ;))
Det här är lite filosofiskt, men jag möter så många människor var dag som kan ALLT. I teorin.
Försöker man införa kompromisser i en sån människas liv eller förenklingar så kraschar deras tankebanor.
De hetsar upp sig och rösten går mot falsett.
Den 18.e decimalen bakom kommat är LIKA viktig för dem, som det som står framför.

Jag tycker det är lte synd. Både om dem, och ett stort resursslöseri.
Själv kan jag ingenting om nånting, så en kompromiss vore här på sin plats! :lol

Jag har alltså som många andra läst (och till del förstått) Graham Bell osv, jag har hängt i garage där det byggdes dragbikes, jag har oxå testat testat och åter testat.
I en mix av alla dessa världar ser man att:

- Teori ÄR inte detsamma som praktik
- Man får kapa de största hörnen. 80% av optimalt är oftast så långt man når.
- Ren tankekraft KAN ersätta teori, och ibland blir det rena Voodo-magin då man inte ens för sig själv kan motivera allt man gör! :D

Men det KÄNNS rätt! (f-n nu erkänner jag något som jag alltid gnäller på hos cheyer...det KÄNNS rätt!) :lol) Men det är viktigt!
Maggropskänslan ÄR det viktigaste instrumentet.
Men det instrumentet är oxå stämt men hjälp av alla dessa teoriböcker + all samlad erfarenhet.

Så det är vad jag brukar använda för att kompensera min egen "inkompetensnivå" s.a.s.. då i form av saker jag inte KAN hantera: D.v.s verkliga flödesberäkningar, som inte BARA är ett maxflöde i en bänk utan en dynamisk vågrörelseberäkning med kompressionsfaser och undertryckspulser om vartannat i insuget.
Dessa värden skulle ändå inte säga mig (eller de flesta) något heller, för de är som sagt bara teori, och utgör endast en ögonblicksbild av verkligheten.
I ett visst givet ögonblick och vid ett givet varvtal.

Allt beroende på volym i repektive kanal, längd, dia. stående våg-fenomen, luftdensitet, förgasarens förmåga att leverera en turbulensfri blandning osv osv.

Så visst kan man räkna på det.

Faktum är att det skulle bli en herrans massa data, som skulle behöva tabelleras, ungefär som en artilleristisk skjuttabell, och den skulle ändå inte täcka alla uppkommande fall, då ett visst givet varvtal kan rendera två eller flera olika vakuum i insuget, och därmed ändra pre-chargeeffekt osv osv.

Allt hänger ihop, och summan av kardemumman är att hur man än gör så blir det en kompromiss.
Men kunskaper och goda tankar kan man göra kompromissen så optimal det går. Man får helt enkelt välja sin "sweet spot" i denna gigantiska mängd av data.
Så - ju mer man vet, ju mindre vet man, och nöjd lär man aldrig bli.
Det vore ju relativt enkelt att bygga en motor för endast maximal effekt. Men hur kul skulle den vara?
Oandvändbar.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tjena doktorn! Nu har jag ju iaf inte plastat igen dom till ett sugrörs diameter men bara till 65% av ventildiametern. Nu var ju Kawas orginalportar inte alls så taffligt gjorda som de Hondaportar du beskriver utan ganska fina, tom mycket fina och Kawas ingejörer är ju inga idioter dom heller och kan säkert göra en bättre port än vad jag kan, men som du säger, det handlar om kompromisser. Nu kan det ju vara så att orginalkammarna sätter en gräns och det finns säkert en del att hämta på att bänka den och få FCR-arna odentligt bestyckade. Det sitter ett Akra Race Conical helsystem på och det borde räcka till på avgassidan kan jag tycka. Jag passade oxå på att jämna till lilla radien i avgaskanalerna (gott om vassa kanter där) när jag ändå var igång. I dagarna får jag hem en topp från tyska Kainzinger som jag ropade in på E-bay, komplett med kammar och man får väl se om den är bättre (borde vara det, dom är ju proffs iaf) och hur dom har gjort.
Per
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Byt ut ordet "kompromiss" mot "balans" och det låter genast så mycket trevligare att uppnå! :D

Vilken typ av balans det är man vill uppnå beror helt och hållet på vilken typ av karaktäristik man vill få ut av en motor. Som någon frågade i en annan tråd "hur får jag 30 hästar mer ur min gamla 750", det är förmodligen möjligt med en stor plånbok - men hojen blir våldsamt nervös och jobbig att köra.

Hoztic skrev:
Jag köper att man bör kompromissa när det gäller diametern för att få rätt strömningshastighet och luftvolym.
<snip>
Borde inte avgassidan vara nästan lika viktig också?

Avgassidan är i 101 fall av 100 redan överdimensionerat från fabrik - utom på nyare moderna 600-kubikare där allt är matchat från första början.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Dr.Bike skrev:
2100910 Faktum är att det skulle bli en herrans massa data, som skulle behöva tabelleras, ungefär som en artilleristisk skjuttabell, och den skulle ändå inte täcka alla uppkommande fall, då ett visst givet varvtal kan rendera två eller flera olika vakuum i insuget, och därmed ändra pre-chargeeffekt osv osv.

Så, konklusionen är att vägen till förväntad fulländad portning är "trial and error" :hihi


Mycket intressant läsning
 

Dr.Bike

Guest
Badger skrev:
2102010 Så, konklusionen är att vägen till förväntad fulländad portning är "trial and error" :hihi


Mycket intressant läsning


Mnjaaa...*kliar det obefintliga skägget* Trial and success skulle jag vilja säga!

Ge mig en Craydator och en duktig aerodynamiker så kan man nog räkna fram en bra grundform, men därifrån är det precis som Brinken säger "balansen" man ska hitta.

Ett exempel: Du kan RÄKNA ut hur du ska förföra jordens sexigaste kvinna, och din beräkning är fiffig som f-n och helt korrekt (enligt DIG), men den beräkningen överlever oftast inte ens första "stridskontakten"... :hihi
Så då återstår bara försök...

per7 skrev:
2101917 Tjena doktorn! Nu har jag ju iaf inte plastat igen dom till ett sugrörs diameter men bara till 65% av ventildiametern. Nu var ju Kawas orginalportar inte alls så taffligt gjorda som de Hondaportar du beskriver utan ganska fina, tom mycket fina och Kawas ingejörer är ju inga idioter dom heller och kan säkert göra en bättre port än vad jag kan, men som du säger, det handlar om kompromisser. Nu kan det ju vara så att orginalkammarna sätter en gräns och det finns säkert en del att hämta på att bänka den och få FCR-arna odentligt bestyckade. Det sitter ett Akra Race Conical helsystem på och det borde räcka till på avgassidan kan jag tycka. Jag passade oxå på att jämna till lilla radien i avgaskanalerna (gott om vassa kanter där) när jag ändå var igång. I dagarna får jag hem en topp från tyska Kainzinger som jag ropade in på E-bay, komplett med kammar och man får väl se om den är bättre (borde vara det, dom är ju proffs iaf) och hur dom har gjort.
Per


LÅter intressant! Ett par hyggliga bilder i denna tråden vore grejt! :tummenupp

Och som jag skrev i textem ovan: Teknikerna på fabrikerna har ju gjort alla beräkningar - sen kommer vi tokar in som tror att vi kan mer! :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top