Raceknep för najning av oljefilter

Dr.Bike

Guest
Doktorn rekommenderar ALLA att borra/naja sina oljerelaterade grejer. såväl oljeplugg/ar som oljefilter.
Att man borrar ett eller ett par hål genom skallen på skruvar som skall najas är väl allom bekant?
Men hur najar man ett oljefilter??

Se här nedan: Man tar en lagom stor slangklämma som är större än oljefiltret, då får man lite överlängd på den del av klamman som sticker ut.
Den ska vi använda oss av sen. (man kan gärna ha en klamma med större överlängd än vad JAG har på dessa bilder, då olika filter kan ha olika diametrar)

- Borra ett eller som jag, två hål i snibben som sticker ut på klamman. Det är dessa vi ska naja i, INTE skruvskallen, för då måste vi klippa najningen varje gång vi byter filter. Nu slipper vi det och får en "evighetsnajning". Glöm för allt i världen inte att grada hålen och kanterna på klamman. Annars är tråden snart av.

- Naja fast lagom lång tråd så den räcker dit du ska dra den(dra igenom hålet/en dubbelt, fäst i borrmaskin och vira med den! tidsbesparande och blir perfekt! naja inte FÖR hårt). Lämna överlängd så du har att fästa med sen.

- Tänk på att: najtråden skall alltid dras åt det håll som motsvarar ÅTRDRAGNING av skruvar osv så dragriktningen alltså är MEDURS.
Vill man vara lite snitsig här så låter man klammans skruvmekanism hamna förbi kl.12 sett framifrån så dess egentyngd hjälper till om det värsta händer: najtråden går av OCH filtret skruvar upp sig! (vem har sagt att jag är paranoid!! ;) ) Men detta går inte alltid p.g.a fysiska omstänigheter, så ej heller för mig i detta montaget.

- Leta upp lämpligt hål/föremål att ha som ankarplats för najtråden. Samma sak gäller här: Undvik vassa kanter osv och borrar du ett eget hål så gradar du det osv.

Filtret drar du dit med 8-12 Nm innan klamman fästs upp givetvis, och har du ingen oljefilteranpassad på/avdragare är inte det hela världen, för du orkar dra filtret duktigt med handkraft oftast. Glöm inte olja packningen bara.

Ut i garagen med er nu! Mycket nöje!
 

Bifogat

  • Racetips oljefilter.jpg
    Racetips oljefilter.jpg
    119.3 KB · Visningar: 390
  • Racetips oljefilter klar.jpg
    Racetips oljefilter klar.jpg
    115.9 KB · Visningar: 460
Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Lite "fiffigt" av dej! :)

Jag åker aldrig bana eller nå't men det där känns som en bra säkerhets grej och komer att införas på Banditen.

//Fredrik
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Ser bra ut förutom att man inte ska sätta slangklämman mitt på filtret, pga att det är så tunnt att det pulserar och klämman släpper. Alternativt drar man sönder filtret när man drar åt klämman.
Sätt fast slangklämman i ena kanten av filtret, helst närmast gängorna så kommer det bli toppenbra!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det där filtret är inte korrekt låst.

Klamman får som förgående talat påpekade inte sitta mitt på filtret.
och ska det vara riktigt 100% najat skall najjtråden löpa igenom skruvmejselspåret på klammans skruv.
Den skruven kan släppa likväl som andra.
Just detta med filternjaning är dock överlag dåligt skött och trådskaparens initiativ är :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kobbe skrev:
Ser bra ut förutom att man inte ska sätta slangklämman mitt på filtret, pga att det är så tunnt att det pulserar och klämman släpper. Alternativt drar man sönder filtret när man drar åt klämman.
Sätt fast slangklämman i ena kanten av filtret, helst närmast gängorna så kommer det bli toppenbra!

Jepp det skulle vara ett tilägg om det, för man har inte alltid det valet, och jag kan t.ex inte ha den längst in där filterhuset ar stabilast (helt riktigt påpekat av dig). För då tar najtråden i en vattenslang av gummi = hål snart nog.

Nu kunde jag kju tillägga att det VISST går att ha den mitt på, med det tillägget att man inte behöver BLÅDRA! :lol
Det gäller ju f.ö alltid.
Det räcker faktiskt att dra den lite lätt. Lagom så man inte rår dra den runt för hand = inte särskilt hårt alls.

Tack för synpunkten!
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
fiffigt!
Skönt du skall vara med i teamet!
Känns som jag kommer o ha alla skruvar i en plastpåse på rejs moppen sedan=)
Här har du pojk svarva o fräs till dem här så dem passar o blir fina!
Hade jag fått bestämma så e självborrande skitbra :D









Vad gör man ej som yngling i teamet :)
 

Dr.Bike

Guest
R2 skrev:
Det där filtret är inte korrekt låst.

Klamman får som förgående talat påpekade inte sitta mitt på filtret.
och ska det vara riktigt 100% najat skall najjtråden löpa igenom skruvmejselspåret på klammans skruv.
Den skruven kan släppa likväl som andra.
Just detta med filternjaning är dock överlag dåligt skött och trådskaparens initiativ är :tummenupp :tummenupp


Nu är jag ingen rejsputte, och som jag påpekar tidigare: Det är ju BÄST att ha den längst in. Detta är alltså REGLEMENTERAT i racingen?
Klokt isf!!

I mitt fall ville jag bara ha hängslor OCH livrem! ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dr.Bike skrev:
Nu är jag ingen rejsputte, och som jag påpekar tidigare: Det är ju BÄST att ha den längst in. Detta är alltså REGLEMENTERAT i racingen?
Klokt isf!!

I mitt fall ville jag bara ha hängslor OCH livrem! ;)
Jag kan ärligt inte svara på om det är skrivet så här i reglementet, troligen inte specat så noggrant...
På en del besiktningar släpper dom igenom vad som helst, på andra kräver dom en jävla snygg najning med den lösning jag skrev, alltså najtråden genom skruvmejselspåret.
Och klämman mitt på godkänns inte i RR.

Jag najar alltid så, better safe then sorry..

Det där med att olja oringen på nya filtret vet nog de flesta, men jag har en gång sett en skitfin askittad GSXR750 bli kaffeved pga olja på bakdäcket pga sprucken oring pga ingen olja på oringen, rokkie1000 mantorp 2002 tror jag..
 
Last edited:

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Dr.Bike skrev:
Nu är jag ingen rejsputte, och som jag påpekar tidigare: Det är ju BÄST att ha den längst in. Detta är alltså REGLEMENTERAT i racingen?
Klokt isf!!

I mitt fall ville jag bara ha hängslor OCH livrem! ;)

Japp det är bäst att ha klämman längst in, näst bäst är att ha den längst ut.
Problemet med att ha den i mitten är att plåten i filtret är så tunn att filtret kommer att pulsera när motorn är igång, därför kommer den inte att låsa filtret om man drar åt för lite. Om man däremot drar för hårt drar man sönder filtret :huvet
Men visst det är ju bättre att sätta en klämma lite löst mitt på än att inte göra något alls :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
R2 skrev:
Jag kan ärligt inte svara på om det är skrivet så här i reglementet, troligen inte specat så noggrant...
På en del besiktningar släpper dom igenom vad som helst, på andra kräver dom en jävla snygg najning med den lösning jag skrev, alltså najtråden genom skruvmejselspåret.

JO, och det man INTE ser på min bild då jag inte ville förvilla, är att jag HAR borrat ur skruvskallen på klamman... men ville sedan ha en "evighetslösning, så jag skippade najningen där just för att jag var lite lat... ;)

Pulsationer i filtret JA. Men nu är det ju förspänt i ett trycköst tillstånd varför jag inte ser att det någonsin kommer komma et läge med LÄGRE tryck än 0, d.v.s nåt som gör att filterhuset sviktar INÅT.
Snarare kommer trycket bara spänna fast klämman ännu mer.

Ska leta bättre ankarplats vid tillfälle/borra lämplig närasittande skruvskalle så jag kan ha klämman längst in.
Filtret jag bytte sågade jag isär och det var betydligt stadigare där inne nära skarven p.g.a stödet som den tjocka gaveln ger.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dr.Bike skrev:
Pulsationer i filtret JA. Men nu är det ju förspänt i ett trycköst tillstånd varför jag inte ser att det någonsin kommer komma et läge med LÄGRE tryck än 0, d.v.s nåt som gör att filterhuset sviktar INÅT.
Snarare kommer trycket bara spänna fast klämman ännu mer.
förspännd klamma på kallt filter kan, obs kan, senare bli ihopklämmt filter med lägre genomströmning och motorskador.
har hört talas om det men inte sett själv.


men men, vi är överens ju, om möjligt sätter man klamman längst in :)
 

Petteri

R1000 kanske nästa år då
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Motala
Hoj
R1 RR (såld)
K&N filtrena har färdiga hål för najning jag kör dock också med slangklämma pga ren lathet/smidigt.
 

Dr.Bike

Guest
R2 skrev:
men men, vi är överens ju, om möjligt sätter man klamman längst in
:)

Jepp, och; nej, det ÄR ingen MIDJA på filtret!
Kommer aldrig att bli heller, och NEJ! Jag drar aldrig så hårt, och det orkar ingen med vanlig mejsel. Det är f.ö 4 mm kvar mellan filterelementet och filterhuset i normaltillstånd.
D.v.s inte ens i TEORIN kan man dra åt ett "avsnörande förband" på filtret då detta skulle kräva en FULLSTÄNDIG demolering av filterhuset för att nå filterelementet!

OCH! :lol Till yttermera visso, OM man nu ändå fick filterhusplåten att gå emot filtret, så skulle olja strömma ner via och genom filtervecken = hela fiterarean används ändå.
Och även om vi ANTOG att den yttre delen av filtret var bortkopplad, så skulle HALVA filtret ff fungera som vanligt = ingen ko på isen, men kanske kanske skulle överströmmaren öppna på toppvarv, vilket inte heller är nåt att yvas över.
Att någon någonsin fått en motorskada av ett lätt bucklat filter tar jag för osannolikt.
Just nu finns det inte så mycket som en krusning i filterhusets plåt.

Så avslutningsvis: Nej, det kommer inte kunna bli ett problem.

Petteri skrev:
K&N filtrena har färdiga hål för najning jag kör dock också med slangklämma pga ren lathet/smidigt.

Ja jag har sett dem. Men där sitter hålet mitt på i centrum va? På den fyrkantstapp de brukar ha för av/på montage.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kobbe skrev:
..filtret kommer att pulsera när motorn är igång...
Vad kommer pulserna ifrån ? Vevhustrycket ? Isf borde det vara väldigt olika för t.ex. rak 4a o stånka/boxer o likn.
Pulserande oljetryck ? Dom flesta motorer har väl kugghjulspumpar, dom pumpar väl rätt jämnt ?

Att motorer vibrerar vet jag, men det är väl inte det ni menar, antar jag.
/u
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
'Pulsationer i filtret' ? Vad kommer dom ifrån ? Vevhustrycket ? Isf borde det vara väldigt olika
för rak 4a o stånka/boxer o likn.
Pulserande oljetryck ? Dom flesta motorer har väl kugghjulspumpar, dom pumpar väl rätt jämnt ?

Att motorer vibrerar vet jag, men det är väl inte det ni menar, antar jag.
/u

Tänkte på detsamma Ulf, men jag gjorde ett antagande att skribenten menade "variationer i oljetrycket beroende på varvtal"

Men inte ens det är särdeles stort eller ens ofta förekommande.
De flesta pumpar uppnår ju maxtryck redan nåt tusental varv per minut över tomgång för att därefter hålla sig på det trycket resterande körtid.
Eventuella pulsationer (om ens några) tar ju övertrycksventilen hand om, så inga tryckstötar kommer någonsin nå filterhuset.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Jag gick och köpte ett oljefilter som var förberett för najjning. (bulthuvud med hål igenom)Inte alls mycket dyrarare, och borde väl vara det bästa eller?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Övertrycksventilen jämför väl oljetryck med vevhustryck så den vägen kanske vevhustrycket
slår igenom, tänkte jag. Men, som sagt, jag vet inte. Vi låter väl Kobbe berätta vad han tänkte på.
/u
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Dr.Bike skrev:
Tänkte på detsamma Ulf, men jag gjorde ett antagande att skribenten menade "variationer i oljetrycket beroende på varvtal"

Men inte ens det är särdeles stort eller ens ofta förekommande.
De flesta pumpar uppnår ju maxtryck redan nåt tusental varv per minut över tomgång för att därefter hålla sig på det trycket resterande körtid.
Eventuella pulsationer (om ens några) tar ju övertrycksventilen hand om, så inga tryckstötar kommer någonsin nå filterhuset.

Jag får väl erkänna att jag likt en tränad papegoja bara upprepar vad som har sagts till mig utan vidare eftertanke :död
Sätt slangklämmejäveln var ni vill :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Men där sitter hålet mitt på i centrum va? På den fyrkantstapp de brukar ha för av/på montage.
Ja, såna ska jag köpa så slipper man slangklammor och kan dessutom lätt dra filtret med (moment)nyckel. På vissa hojmodeller kan man sätta slangklamman så att skruven tar mot godset och då slipper man tråden i alla fall, kommer inte ihåg om det var R6 eller CBR600 eller båda.

KN%20Oil%20Filter.jpg
 

Dr.Bike

Guest
Anneli skrev:
Jag gick och köpte ett oljefilter som var förberett för najjning. (bulthuvud med hål igenom)Inte alls mycket dyrarare, och borde väl vara det bästa eller?

Njaa, bäst i förhållande till vad?

Just att najningen sitter i centrum tillåter ju filtret att rotera relativt fritt innan najtråden spänns så mycket att den kommer in i funktion s.a.s
Även om du spänner den hårt från början.

Fördelen med en klamma (som då helst ska sitta vid baxen av fitret eller längst ut) är ju att najningen sker perifert, vilket gör att oljefiltret inte kan röra sig en endaste liten mm.

Men helt klart är de filter som har både nyckeltag samt najhål värda en eloge :klappar
Och det är väl som min egen lösning: Så OÄNDLIGT mycket bättre än utan! :tummenupp

ulf_lundin skrev:
Övertrycksventilen jämför väl oljetryck med vevhustryck så den vägen kanske vevhustrycket
slår igenom, tänkte jag. Men, som sagt, jag vet inte. Vi låter väl Kobbe berätta vad han tänkte på.
/u


Ja det väntar vi på. Men vevhustrycket mäts i några få millibar så det är nog inte särdeles signifikant... Inte heller pulserar det så himla mycket då det har en relativt stor volym att utjämnas i.

Kobbe skrev:
Jag får väl erkänna att jag likt en tränad papegoja bara upprepar vad som har sagts till mig utan vidare eftertanke :död
Sätt slangklämmejäveln var ni vill :D

:lol Jag bjuder på bärs när vi ses kompis!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top