Framända Fireblade

Dr.Bike

Guest
Körde lite aktivt med min -96 blade, och jo, i VISSA kurvor kändes det som den verkligen FÖLL in i kurvorna.
Folk säger: Det är skottkärrshjulet. (Den har ett 16" fram) Sätt på ett 17 från en 600, blackbird eller en VFR.

Så hittade jag detta Engelska test av just detta fenomen. Nån som har några kommentarer av er övriga bladerunners?

The CBR 900 RR has been labeled as having a nervous front end due to the steep steering geometry and it's 16" front wheel. Critics have called for the bike to be issued with a 17" front wheel to increase the front's stability over bumpy corners. In reality, the 16" wheel is more an issue of not having a wide variety of rubber available. With proper front end setup the CBR's leading end is just fine for sport road riding. However, for serious racing applications the 17" front is a must.

The following is a test performed by FARROKH JAHANDARI and Slipstream Racing. Draw your own conclusions from the data. Great job guys!

>Here is what we did. We tested a stock 1994 (only mod was a steering damper) with two sets of different tires and then compared it to my relatively highly modified 1995 (17-inch F-3 front wheel, BT56 tires, steering damper, RaceTech Gold valves forks, stiffer RT fork springs and 7-Wt oil.)

Test 1: 1994 bike was fitted with both a BT50 front and rear. "Myth" was there big time; steering performance was crap with scary oversteer and over leans into a turn scenario.

Test 2: 1994 bike with MEZ-1 race front and MEZ-1 rear. Awesome, felt like a totally new front end on a new bike. The "myth" was completely gone. Felt solid, turned well and without any of the oversteer or the lean scenario. Remember all we did was change the rubbers.

Test 3: We compared the 1994 bike setup in Test 2 with my 1995. The two bikes felt very similar, hardly justifying any of the significant fork, and wheel changes totaling well over $1,000! It became very obvious that very few differences are caused by the reworked fork work and the 17-inch wheel on most street riding scenarios.

Test 4: We changed the tires on my 1995 bike to MEZ-1 Race fronts and MEZ-1 rears. Then we pitted both the 94 and 95 with identical tires against each other to see the differences. Both riders regularly switched bikes and exchanged comments. We both felt that the MEZ-1 made the 95 bike feel a little bit better in some turns; however, overall differences were minor. The only difference between the BT56 and MEZ-1 on the 95 bike was that it stoppies like a mother fu**er! Otherwise for most road conditions and advanced street riding the changes between the BT56 and MEZ-1 are moderate.

Conclusions: Test 1 clearly indicated that the Bridgestone BT50 is totally worthless shit. IT seems to solely cause "The Phenomenon", as shown in Tests 2 and 3. Here is the *real* kicker though. There was hardly ANY difference between the bikes in Test 2 and 3 in almost all typical advanced road riding scenarios. Want to do hard leans and flick on the street? Go with a MEZ-1 Race front MEZ-1/2 rear *or* the BT56 on both. Save all the money for fork and wheels and do better things with it. As we seem to read again and again, the 900-RR FireBlade IS very sensitive to front tires. Get the best tire you can afford; it will make a *huge* difference. Also front tire wear is critical, replace frequently! The BT50 seems to wear unevenly and poorly further screwing up the front end.

Moral of the story is this. Get rid of your BT50 ASAP. Then either get a BT56 or a MEZ-1 setup based on your own feelings and or availability. If you want to Stoppie then go to the MEZ-1 RACE front and regular MEZ-1 or MEZ-2 on your rear. This solution is very easy, it is relatively cheap, and it *really* works. Also remember that when you get a 17-inch wheel for the front you are *adding* weight. Which is a no-no for wheelies and general weight issues on a ultra high performance bike.. etc.!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Intressant.

Och vad kör du med för däck då?
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
17" är det enda som gäller om man vill ha moderna sportdäck.
BT50 är sporttouring däck, håller bra men tveksamt grepp för
aktiv körning.

slangningsnacket är givetvis bara trams, det är lättare att slanga
om man har bra grepp i sulorna.

PS. jag har ett par blacka svarta Dymag-fälgar (magnesium) i nyskick för honda liggande, 17" givetvis, PM:a om du vill ha lite bling-bling
 

Dr.Bike

Guest
Zee skrev:
Intressant.

Och vad kör du med för däck då?


Mikkelajnare bak och det ökända Bro-Sten BT50 fram! :skrämd
Nu är det slut och ska bytas. Blir nog ett Mätt&ler ME1...
 

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
Räkna på det och du kommer se att det inte skiljer ett jäkla dugg (lite kanske) på rulldiametern om du jämför 16" mot 17 " i orginal mot välkända dimensioner. Jag antar att den största skillnaden som du märker är att däckets profil förändrar styregenskaperna och inte fälgens diameter. Det är en helt sjuk profil på 16" som man knappast kan utnyttja hela däcksbanan på.
Sen har jag märkt att om lufttrycket blir för lågt så faller hojen av sig självt i kurvorna. Alltså kraftig överstyrning som följd av lågt tryck i framdäcket. Giissningsvis för att sidokrafterna gör att däcket kalvar i sidled.


Tack för DEN infon! Nice:ea kunskaper att ha i bagaget.
Vilka ostar rullar din kareta på?
 

Dr.Bike

Guest
Tack för tipsen!!

Kan ni med fireblade lista i följande ordning:

1: billigaste och effektivaste modden ni gjort
2: onödigaste modden
3: nödvändigaste modden (även om ni inte gjort den)
4: planerat trim/mod
5: egna reflektioner

Tackar på förhand, låt nu denna tråd bli lååång! :tummenupp
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
1. bytte cdi boxen = varvade ju bara ca 9 k när jag handlade den. 700:- (beg) Och drevat ner en kugg fram :tummenupp
2.Tonat förhöjt kåpglas = blir inte bra film och ser nästan fulare ut
3. Koppling/bromshantag i kolfiber
4. Har påbörjat sving/rampolering. Och ska ska rensa upp baken lite i vinter.
5. En lång vinter på väg :3freak
 
Last edited:

Sniper

Guest
ett par bilder på min gamla hoj, för mycket att lista lättare o säga vad
som e orginal :)
 

Bifogat

  • HPIM0245b.JPG
    HPIM0245b.JPG
    135.3 KB · Visningar: 326
  • HPIM0229.JPG
    HPIM0229.JPG
    106.4 KB · Visningar: 526

Dr.Bike

Guest
Nice med bilderna! Men... lite grejer man inte SER kanske vore sköj att höra om?

Och: jag läser på alla forum att en kugg mindre fram är SÅÅ bra! Är det det?
Dvs tar den från en föredetting till en pigg och glad pensionär? :hihi

Och: Är det verkligen bara TVÅ bladeägare här som har nån åsikt??? *huh* :6surkart
Kom igen!! :7peta
Några fler borde väl kunna berätta lite? :fattartil
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dr.Bike skrev:
Nice med bilderna! Men... lite grejer man inte SER kanske vore sköj att höra om?

Och: jag läser på alla forum att en kugg mindre fram är SÅÅ bra! Är det det?
Dvs tar den från en föredetting till en pigg och glad pensionär? :hihi

Och: Är det verkligen bara TVÅ bladeägare här som har nån åsikt??? *huh* :6surkart
Kom igen!! :7peta
Några fler borde väl kunna berätta lite? :fattartil

Det där med att dreva är enl min mening bara onödigt,du har växellåda på hojen.

Har provat på både landsvägs och offroadhojar och sedan bytt tillbaka,det blir bara surrigt och sen känns det som du tappar en växel,byt körstil istället det ger mer.
 

Dr.Bike

Guest
Långa farbron skrev:
Det där med att dreva är enl min mening bara onödigt,du har växellåda på hojen.

Har provat på både landsvägs och offroadhojar och sedan bytt tillbaka,det blir bara surrigt och sen känns det som du tappar en växel,byt körstil istället det ger mer.

Ja och JO...men! :)

Är den för högt drevad så KÄNNS den väl seeeeg? Särskilt på ettan?
Att man sedan helt riktigt har samma avstånd mellan växlarna då det väl är dax att växla är ju helt klart, och oavsett utväxling så blir det ju (nästan) sak samma.
Utom vid ytterligheterna: Hojen tokvarvar och har ingen toppfart, samt hojen orkar inte varva ur.

Men i övrigt håller jag med dig förutom max acc då.
 

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Dr.Bike skrev:
Ja och JO...men! :)

Är den för högt drevad så KÄNNS den väl seeeeg? Särskilt på ettan?
Att man sedan helt riktigt har samma avstånd mellan växlarna då det väl är dax att växla är ju helt klart, och oavsett utväxling så blir det ju (nästan) sak samma.
Utom vid ytterligheterna: Hojen tokvarvar och har ingen toppfart, samt hojen orkar inte varva ur.

Men i övrigt håller jag med dig förutom max acc då.


Hade en 97a som enligt bänken gav 125hk på bakhjulet och jag va nöjd på alla sätt. Men efter att ha minskat med en kugg fram och ökat med 2 bak så trodde jag inte de va samma hoj!! Känslan va ungefär som en dynojettad hoj med bättre mellanregister! Fick mycket bättre drag från 5000rpm och uppåt. Innan upplevde jag den som lite seg till 7000rpm. Så den drar jämnare över hela registret med omdrevning! Sen att den blir lite hetsig och vill upp på bakhjulet är ju mest skoj!

/Johan
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Långa farbron skrev:
Det där med att dreva är enl min mening bara onödigt,du har växellåda på hojen.

Har provat på både landsvägs och offroadhojar och sedan bytt tillbaka,det blir bara surrigt och sen känns det som du tappar en växel,byt körstil istället det ger mer.

Nu har jag en 929 men ändå. Jag tänkte nästan sälja den för den va så tråkig och seg, var nästan svårt att komma iväg på ettan och kändes helt död. Jag köpte ett 15 drev och det kändes som en helt ny motor i den, nu känns den som den borde göra. Originaldrevning är bra om man ska åka till Spanien inget annat.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dr.Bike skrev:
Ja och JO...men! :)

Är den för högt drevad så KÄNNS den väl seeeeg? Särskilt på ettan?
Att man sedan helt riktigt har samma avstånd mellan växlarna då det väl är dax att växla är ju helt klart, och oavsett utväxling så blir det ju (nästan) sak samma.
Utom vid ytterligheterna: Hojen tokvarvar och har ingen toppfart, samt hojen orkar inte varva ur.

Men i övrigt håller jag med dig förutom max acc då.

Du får dreva din hoj som du vill om du tycker att den är seg.

Jag ger dom erfarenheter jag har av det,sen utgår jag ifrån att Hondas tekniker gjort sin hemläxa och gett hojen en bra utväxling orginal som passar motorkaraktären och effektkurvan.

Men testa, det är en liten aha-upplevelse att dreva den jag lovar.
Du kommer tycka att du kan svänga som en gud och den drar som aldrig förr.

:)
 

Dr.Bike

Guest
Långa farbron skrev:
Men testa, det är en liten aha-upplevelse att dreva den jag lovar.
Du kommer tycka att du kan svänga som en gud och den drar som aldrig förr.

:)


Hehe... placepoeffekten kan försätta berg...men jag är villig att prova. Se nedan på erfarenheterna. Och alla på alla engelska forum kan ju inte ha fel?
 
Last edited:

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Däck??

Har en blade 929-00 sen nån månad tillbaks.
Framdäck:bridgestone battlax bt-001r (120/70 r17)
Bak:Avon av46-st (190/50zr17)
Då jag inte har nån erfarenhet vad som funkar på r-hojar undrar jag hur dessa är?Tycker att den liksom hugger lite vid nerlägg i farter under ca 100km/t.Upplever inga problem i högfartsböjar men tror att assfalten är av bättre kvalitet på större vägar.Bra tråd det här,passar på att tacka alla som delar med sig av sina erfarenheter. :va :Bugar
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dr.Bike skrev:
Tack för tipsen!!

Kan ni med fireblade lista i följande ordning:

1: billigaste och effektivaste modden ni gjort
2: onödigaste modden
3: nödvändigaste modden (även om ni inte gjort den)
4: planerat trim/mod
5: egna reflektioner

Tackar på förhand, låt nu denna tråd bli lååång! :tummenupp

CBR 96-97
1. en kugg mindre framdrev
2. röda aluskruvar till spisen
3. 4-1 från Yoshi, mindre framdrev, dynojettning i bänk (funkar kalas).
4. -
5. Världens bästa hoj

EDIT: Ta bort växellänkaget och fetta in, det gör underverk för känslan.

/Världens bästa fredde
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan ni med fireblade lista i följande ordning:

1: Monterat BB motor (Billigast i effekt/pengar räknat)
2: ISR justerbart "broms" handag på kopplings sidan. (ingen wire på BB) Denna punkten kan för övrigt täcka upp hela din tråd!
3: Döskallen på tanken.
4: Stroker vev för att komma up i 1350cc sådär ungefär (om nu det dyker upp nått tips om detta :7peta )
5: Kul med effekt... :banana

När ska du ha din plastbit?

Lägger in en före och en efter bild!
 

Bifogat

  • IMG_2943 Jätte liten.jpg
    IMG_2943 Jätte liten.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,058
  • Krockad hoj mindre bild.jpg
    Krockad hoj mindre bild.jpg
    117.2 KB · Visningar: 275
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top