Framända Fireblade

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Angående drevning: På vissa hojar blir det bättre och på andra inte.

På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.

På en KMX 125 -01 gjorde det en jädra skillnad med två kugg mindre fram. Innan omdrevningen så hade den en teoretisk toppfart på 140kmh (detta original från fabriken). Men den toppfarten var som sagt var teoretisk. Den sjätte växeln användes aldrig och man fick ligga och växla mellan 4an och 5an för att ens kunna hålla 100kmh. Efter nerdrevning fram klarade den ca 120kmh utan allt för stora problem och den fick betydligt trevligare acceleration.

På en DR 650 -02 (borrad till 703cc) så blev det en ganska fin skillnad att gå upp två kuggar på bakdrevet. Innan var den väldigt ryckig och lite svår att köra mjukt med. Gasen hade tidigare två lägen (på eller av) vilket gjorde att den antingen accelererade vilt eller hade ganska hård motorbroms. Efter uppdrevningen bak så blev gasen mera lättdoserad och den är nu lättare att köra fort längs skogsbilvägar eller i stan.

Men det är ju en viss skillnad på 125cc Kawa och 900cc Honda. :tomten
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Esquire skrev:
Angående drevning: På vissa hojar blir det bättre och på andra inte.

På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.


Och varför inte det då? :va
 

Dr.Bike

Guest
Oerhört skoj med alla erfarenheter som dyker upp!
Tackar!!

Stålomspunna slangar lär det bli i vinter, det sätter jag på alla hojar jag har.
Det är verkligen "da shit" to have när det gäller känsla i jämförelse med de oarmerade rågummislangar som sitter original, och bara flexar... :hihi

Skulle tro att det blir ett annat filter oxå samt bänkning hos 2 meter.

Urban: HUR moddade du? Och var det ett filter tänkt till bladen, eller hittade du på nåt själv?
Bilder?

Kamikaze: Jag kommer upp till dig endera dan! Ruhe! :)
 

Sniper

Guest
Dr.Bike skrev:
Nice med bilderna! Men... lite grejer man inte SER kanske vore sköj att höra om?

Och: jag läser på alla forum att en kugg mindre fram är SÅÅ bra! Är det det?
Dvs tar den från en föredetting till en pigg och glad pensionär? :hihi

Och: Är det verkligen bara TVÅ bladeägare här som har nån åsikt??? *huh* :6surkart
Kom igen!! :7peta
Några fler borde väl kunna berätta lite? :fattartil
Jag satte 3 kugg större bak, typ samma som en fram ,men drevar man bak
flyttar man fram bakaxeln, mycket roligare med kortare hjulbas :tummenupp
jämfört med orginal så varvar den ut på 6,an i alla läge.
CBR 900 96,a som bas, motor 99,a
Portad topp
HRC kam,kolv,ventil kit
HRC topp packning
Kahin race fuggar
Renthal aludrev, röd RK kedja
954,ans bromsok,breaking waveskivor,goodrich bromsslangar
Shark helsystem titan /kolfiber
Yoshimura kitbox
R1 kolfiber framskärm
17 tum framhjul
98,ans kåpor fram , 954,a bakände 03,a
Massa eloxerade skruvar,muttrar, mm
Tror jag fick med det mesta.
 

Dr.Bike

Guest
*wow* Dräggel... hur många ardenners gav allt detta på slangen?



Sniper skrev:
Jag satte 3 kugg större bak, typ samma som en fram ,men drevar man bak
flyttar man fram bakaxeln, mycket roligare med kortare hjulbas :tummenupp
jämfört med orginal så varvar den ut på 6,an i alla läge.
CBR 900 96,a som bas, motor 99,a
Portad topp
HRC kam,kolv,ventil kit
HRC topp packning
Kahin race fuggar
Renthal aludrev, röd RK kedja
954,ans bromsok,breaking waveskivor,goodrich bromsslangar
Shark helsystem titan /kolfiber
Yoshimura kitbox
R1 kolfiber framskärm
17 tum framhjul
98,ans kåpor fram , 954,a bakände 03,a
Massa eloxerade skruvar,muttrar, mm
Tror jag fick med det mesta.
 

Dr.Bike

Guest
Såg superbra ut!
Bättre andning är "da shit" i vinter kan jag säga + drevning.

På tal om nålar, jag kan inte se i min manual att de har hack och c-clips för justeing. Är det ok att lägga brickor under den befintliga brickan och därigenom höja dem? Eller är den plast/gummigrej som skall "klicka" på plats och låsa dem för tight så den inte kommer ner ordentligt då?
 

Sniper

Guest
Dr.Bike skrev:
*wow* Dräggel... hur många ardenners gav allt detta på slangen?
150 + :) man saknar den lite ibland,men så tar man en tur på gixxern så
går det över.
 
Last edited:

Sniper

Guest
Dr.Bike skrev:
:lol
:tummenupp

Dock är Honda alltid Honda... :hihi
Det har du rätt i, synd att cbr1000rr är tråkig på gata och har ett rätt så
tamt register, annars skulle jag kört Honda :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kamikaze kid skrev:
2099090 Japp...

Fick byta ut hela motorn till en Blackbird för att handtaget skulle passa! :D
Men jag vet att ISR gjort ett kopplingshandtag för wire.

Ofan............ mycket löööööö ...............då :banana :fyllisar
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Såg superbra ut!
Bättre andning är "da shit" i vinter kan jag säga + drevning.

På tal om nålar, jag kan inte se i min manual att de har hack och c-clips för justeing. Är det ok att lägga brickor under den befintliga brickan och därigenom höja dem? Eller är den plast/gummigrej som skall "klicka" på plats och låsa dem för tight så den inte kommer ner ordentligt då?

Det borde gå bra. Det är standardförfarande i staterna på suzuki B12/DR650 att lägga brickor under c-clippet då deras nålar saknar hacken vi har.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top