CBR-topp före och efter "städning"

Dr.Bike

Guest
Städfirman "full fräs" har varit framme och rensat upp den astmatiske CBR:ens andningsvägar :hihi
 

Bifogat

  • Före.jpg
    Före.jpg
    96.2 KB · Visningar: 540
  • efter.jpg
    efter.jpg
    18.1 KB · Visningar: 519

Fist Woman

Guest
Ser ut som om du tagit ganska mycket i överkant av kanalerna och lämnat golvet lite som det var, medvetet eller? Varför inte korta av styrningen bara ha ventilskaftet kvar? Ja du vet vad jag menar.
Är du lat och eftertraktar livslängd? :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Fist Woman skrev:
Ser ut som om du tagit ganska mycket i överkant av kanalerna och lämnat golvet lite som det var, medvetet eller? Varför inte korta av styrningen bara ha ventilskaftet kvar? Ja du vet vad jag menar.
Är du lat och eftertraktar livslängd? :hihi

Relevanta frågor. Vi tar dem en och en:

Ser ut som om du tagit ganska mycket i överkant av kanalerna och lämnat golvet lite som det var, medvetet eller?

Det stämmer bra. "Golvet" i denna del av kanalen som man ser har redan en bra utformning och jag vill inte bidra till en skarpare vinkel i lilla radien ner mot ventilen än nödvändigt.
"Taket" är oxå i stort sett orört vad avser grundlinjen, men en del fula förträngningar p.g.a gjutpluggarnas utseende är borta.
Ventilstyrningarna är ett kapitel för sig, och precis som du säger så kan man "fimpa hela skiten" Men denne kund vill ha livslängd, och visst, vill man ha ut de sista %-en (och är beredd att betala för det) så tar man ur styrningarna, rensar upp, svarvar styrningarna spetsiga utan att korta av dem, osv men detta kräver en regelrätt MIRA-fräsning efteråt då styrningarna aldrig hamnar i samma kärnlinje två gånger.


Är du lat och eftertraktar livslängd?

Där borde ditt "och" ha varit ett "eller" för det är just det som var önkemålet, d.v.s livslängd som sagt, och här har jag rensat av det som går av "bullen" som styrningen kommer ut ur så att flödet på ömse sidor av styrningen iaf "blir så bra det kan bli" med de medel som står till buds.

Delaren är som ni ser sylvass nu jämfört med bred och rund tidigare, vilket i sig skapar en stillastående laminärbubbla som hindrar flödet mer än vad själva delaren ger sken utav.
Delaren har oxå flyttats fram för ge lite mer "plenumkammare" innan de små kanalerna tar vid.

Avgaskanalerna var nästan ännu mer tacksamma då gjutpluggen inifrån förbränningsrummet konade ihop så kraftigt att arean på kanalen nära nog gick ner till 50% innan den ökade igen.
Visst...avgaser hittar ut rätt väl ändå... men men. Nu är det rakt ner + en fin lillradie. Även här duttades det på bullen bredvid styrningarna, men inte lika mycket, för här vill man ha material för värmeavledning.
Likaså var övergången från kanal till sätesring mkt dålig i insugen.
På gränsen till tjänstefel...skärpning Honda!
Ett offer på massproduktionens altare.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snyggt jobb Dr.Bike!

Fist Woman skrev:
Varför inte korta av styrningen bara ha ventilskaftet kvar?

Skillnaden i area mellan styrning och icke-styrning är försumbar på en gathoj. Livslängden minskar inte linjärt med förkortning av styrning utan mycket mer drastiskt. Så här kan det t.ex. se ut, dvs det som håller 3 ggr kortare tid än en originalstyrning.
 

Bifogat

  • superproepoxy.jpg
    superproepoxy.jpg
    56.6 KB · Visningar: 302

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Intressant. Vad går ett sådant arbete loss på, på en vanlig 4cyl 16v topp? Runt 3kkr eller?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hmm.. min sambo :tuttar vill att jag ska städa hemma, men mitt "fina" garage tycks inte "räknas"..!?
Jag dammar också alla "kill-prylar" typ dator osv men inte är hon nöjd!! :huvet

Obs: ironi!!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
Snyggt jobb Dr.Bike!


Tack för det! *rodna*

wannagofast skrev:
Hmm.. min sambo :tuttar vill att jag ska städa hemma, men mitt "fina" garage tycks inte "räknas"..!?
Jag dammar också alla "kill-prylar" typ dator osv men inte är hon nöjd!! :huvet

Obs: ironi!!


Livsregel 2: Otack är världens lön...

Henkka skrev:
Intressant. Vad går ett sådant arbete loss på, på en vanlig 4cyl 16v topp? Runt 3kkr eller?

Är du intresserad så går det bra att PM:a :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Dr.Bike skrev:
Är du intresserad så går det bra att PM:a :tummenupp

Min hoj var portad när jag köpte den, men om det är bra gjort eller inte kan jag inte svara på. Men man får ta sånna påståenden av tidigare ägare med en skyffel salt. :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
Så där ja...

Bäst jag ställer upp lite mer trim på min steroidCBR så man hinner undan! :hihi

Ja nu är ju inte det här MIN topp så frågan är VEM du vill hinna undan!
Folk som läst Bomber magazine vet nog att hålla låg profil när du dyker upp i alla fall! :skrämd
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dr.Bike: jamen för f-n, du ska ju följa Mekmans (?) råd och MINSKA arean; gång på gång på gång. :va :D
/u
 

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
Dr.Bike: jamen för f-n, du ska ju följa Mekmans (?) råd och MINSKA arean; gång på gång på gång. :va :D
/u

Ha ha...jaa, jo, det kan vara sant mycket det han skriver den där mekman, eller är det motoman du menar? Men istället för att minska kanalen där den är för stor, så ökar jag upp den där den är för liten!!

:lol
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top