Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Precis sån här info vill jag ha. Inget jag såg själv. Men sen undrar jag som nybörjare: Vad är "bobbiner"?

Bobbiner används som sagt för depåstöd. Det är inte precis livsviktigt att ha, men det kan vara bra att veta innan man köper ett depåstöd med hakar som jag gjorde bara för att upptäcka att det inte gick.

Finns special-depåstöd bak för 929an, kostar som vanliga, men är anpassade för den sneda svingen. Se här
 
Är det nån som vet om bakfälgen från en äldre ca:93 blade passar på en 00:a 929 ??
 
Bromsskivor -98 sökes

Som nybliven bladeägare är jag på jakt efter ett par skivor.

Någon som har bra tips?
 
Om du ska ha nya kan jag rekomendera EBC-skivor, de är billigare än original & biter bra, tycker jag.
Jag beställde från www.calsportbike.com & betalade 3300:- med frakt och tull. ( Skapligt tycker jag )
Annars finns alltid ISR.
 
Jag har köpt Biltemas sadelväskor, funkar kalasbra! De är billiga o har helt ok kvalite. Sedan kan man komplettera med tankväska (jag har en från Lidl) o ryggsäck så får du med dig mycket!!!
Kan lägga upp bilder när jag kommer till min dator...

packningbakifrnutanregpeo5.jpg

redofravfrdec6.jpg

tjena, köpte väskorna från biltema, men tycker att dom sitter lite sladdrigt. hur spänner du fast dom?
 
Är det någon som vet höjdskillnaden på svingen på 929.an?

Tänkte fräsa en ny gummiklack till mitt depåstöd. Visst kan jag försöka mäta på min egen hoj, men det vore kul att få till det rätt på första försöket för en gångs skull. :)

/Linus
 
Så, jag har hittat 17-tums VFR800 fälg till min -98. Vad behöver jag göra för att den ska passa, är det skivcentrum som måste göras om och isf hur? Nån nämnde tidigare en firma i Tyskland som gjorde detta, länk eller adress dit? Fälgen finns på tyska eBay så det skulles ju funka att skicka via dem isf om det inte blir för dyrt...

Hjälp! :rolleyes:

Det vore kul att kunna handla däck utan vidare... :gnissla
 
Firman i Tyskland du söker: http://www.thurn-motorsport.de/html/ubersicht.html Jag är i samma sits som du, men tycker att det blir för dyrt att skicka den till Tyskland för modifiering. Ska försöka att fixa det hos någon här i sverige. Jag tippar att dom tar lika mycket för modifikationen som du gav för fälgen, om inte mer(119 Euro):näsblod
Så, jag har hittat 17-tums VFR800 fälg till min -98. Vad behöver jag göra för att den ska passa, är det skivcentrum som måste göras om och isf hur? Nån nämnde tidigare en firma i Tyskland som gjorde detta, länk eller adress dit? Fälgen finns på tyska eBay så det skulles ju funka att skicka via dem isf om det inte blir för dyrt...

Hjälp! :rolleyes:

Det vore kul att kunna handla däck utan vidare... :gnissla
 
Ska hämta min 929:a efter lunch idag till 99% säkerhet. Har fjärilar i magen som när jag fick min första helt nya cykel. Känns precis som när jag satt i skolbänken och längtade tills vi fick gå hem och jag skulle få cykla min 3-VÄXLADE (oohhh) Crescent.
 
Ska hämta min 929:a efter lunch idag till 99% säkerhet. Har fjärilar i magen som när jag fick min första helt nya cykel. Känns precis som när jag satt i skolbänken och längtade tills vi fick gå hem och jag skulle få cykla min 3-VÄXLADE (oohhh) Crescent.

Grattis och lycka till :banana

Hoppas du blir nöjd
 
Nu är hojen min!!!

Fattar dock inte hur jag ställer klockan. Finns ju bara 2 knappar. Den vänstra skiftar mellan A och B trip-mätare. Den högra självt verkar inte göra nåt. Båda ihop nollställer aktuell tripmätare. Har provat att hålla in båda samtidigt. Hållt in den högra. Tryckt på den högra och vänstra 5 ggr.

Är det nån som vet hur man ställer klockan på den???

Tacksam för svar.
 
Nu är hojen min!!!

Fattar dock inte hur jag ställer klockan. Finns ju bara 2 knappar. Den vänstra skiftar mellan A och B trip-mätare. Den högra självt verkar inte göra nåt. Båda ihop nollställer aktuell tripmätare. Har provat att hålla in båda samtidigt. Hållt in den högra. Tryckt på den högra och vänstra 5 ggr.

Är det nån som vet hur man ställer klockan på den???

Tacksam för svar.

du håller in den högra, tryck in den vänstra. då ska timdelen börja blinka. du ställer in genom att trycka på den högra, när du vill byta till minutrarna trycker du på den vänstra. ställ in på samma sätt som innan. Siffrorna slutar blinka efter ett tag. Färdigt!

grattis till nya hojen förresten!! Bra val!
 
du håller in den högra, tryck in den vänstra. då ska timdelen börja blinka. du ställer in genom att trycka på den högra, när du vill byta till minutrarna trycker du på den vänstra. ställ in på samma sätt som innan. Siffrorna slutar blinka efter ett tag. Färdigt!

grattis till nya hojen förresten!! Bra val!

Tack! Nu är hojen komplett. Måste ju kolla hur lång tid det tar att köra till jobbet imorgon.

Visste du det i huvudet eller var du tvungen att gå ut o pilla för att komma ihåg?
 
Sådärja, då var hojen strippad på dekaler och imorron bär det iväg för lackering. Inte riktigt bestämt mig för färg änn men blir nog helsvart metallic, kör nog på en enda färg och kanske slänger på några dekaler i efterhand.

Någon som annars har någon snygg färg att tipsa om? Samt eventuellt bild på detta? Helst en och samma färg, fast kombinationer går iofs också att tipsa om. Som sagt lutar åt svartmetallic då jag gillar svart på bil och hoj :)

--------------------------

En sak till! Hojen lever om en del, knackande ljud ungefär. Tror att det är Kamremsspännarna som börjar vara kassa, någon som har sprängskiss eller information om hur man byter dessa? Samt är dom dyra?

Funderar även på en ventiljustering men behöver också sprängskiss på detta om någon vet vart jag kan hitta detta vore det trevligt med en länk.
 
Last edited:
Apropå kamremsspännare...

Det knackade en del innan jag köpte min. De åtgärdade detta men jag hör fortfarande lite missljud. En del av det är skrammel från nåt externt. Typ en kåpa eller nåt. Är detta vanligt på dessa hojar?

Hade ju en hornet innan och den gick ju som en symaskin i ljudet.
 
tjena, köpte väskorna från biltema, men tycker att dom sitter lite sladdrigt. hur spänner du fast dom?

Jag sätter de tjocka kardborrespännena rakt över sadeln, spänner de så väskorna hamnar ganska långt upp. Sedan tar jag de främre småspännnena och spänner fast i passagerar fotpinnen, de bakre småspännena sätter jag bara ihop och klämmer fast mellan bakljusen. Brukar lägga en handduk mellan väskorna och kåporna för att skydda lacken lite.

Väskorna känns sladdriga om man inte har dem ganska fullpackade, har bara använt expansions möjligheten en gång o då fick jag pressa ner saker i väskorna...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top