Hjälpstart-Powerbank-Batterier och Laddningsregulatorer, en djungel

Bifogat

• Screenshot_20250502_011203_Outlook.jpg
    Screenshot_20250502_011203_Outlook.jpg
    155.6 KB · Visningar: 8
Last edited:
Nu har de även lagt till att serie-regulatorn är gjort med MOSFET teknologi efter att jag mailade och frågade.

Jag gissar att orsaken till att man bytt till MOSFET teknologi är att
MOSFET teknologi idag är billigare än Tyristor teknologi. Visserligen skriver man i den här artikeln att fördelen är lägre spänningsfall.
Citat: The use of thyristors in conjunction with conventional diodes implies a terrible short circuit of the stator by the regulator, reaching high voltages (more than 2V) instead of an ideal short circuit (0V) with which a large amount of power is dissipated in the regulator.
....
Since almost all of the electrical systems in these vehicles are 12V, the use of schottky diodes with a Vr>=15V is feasible, which allows a very low Vf of the order of 0.2V for normal operating currents.
slut citat
Det låter ju fantastiskt 0,2 Volts spänningsfall. Den Schottkydiod han använder är
MBR20100 så jag drar hem databladet för MBR20100 och läser att vid 10 A är spänningsfallet 0,85 Volt vid +25 C och 0,75 Volt vid +125 C.
1746257510718.png
Det jag reagerar mot är att 0,2 Volts spänningsfall enligt databladet blir 0,85 Volt vid 10A, ~300 % högre. Att jämföra med mätningar på en "vanlig 35A 1000V" likriktare, EJ Schottky som jag gjorde för någon vecka sedan, vid rumstemperatur ca +22C 0,85Volt vid 10A. En H4 lampa i serie med dioden för det är lättare ställa in ett Labbagregatet i området 0 - 12 Volt för 0-10A ström än ställa in det för 0 - 0,85 Volt för 0 -10A ström.
1746257802177.png
Artikeln är för övrigt intressant för han skriver att den genererade spänningen från en MC generator kommer att seriekopplas med statorn inre Resistans Re och statorns inre Impedans Ze
(Alla spolar har Impedans och ju fler varv och ju högre frekvens dessto högre Impedans)
Vilket innebär enligt artikeln att generatorströmmen begränsas av Ve/(Re+Ze) och eftersom impedansen stiger med varvtalet så ska en MC-generator ge ungefär samma maximala ström från tomgångvarv till maxvarv.
Citat: Since the impedance increases with frequency as well as the generated voltage, there is a substantially constant maximum short-circuit current limited by Ve/(Ze+Re) since Ve/Ze is constant, and the stator resistance (Re) is considerably low, a maximum short-circuit current value is reached which is substantially constant throughout the entire speed range.
slut citat.
En slutsats jag drar är att ju mer MCgeneratorn belastas med strålkastarlampor, bensinpump, tändsystem osv, dessto mindre Ström måste den konventionella Shuntregulatorn kortsluta bort. Och tvärtom med tex LED strålkastarlampor istället för Halogenlampor, ja då ska strömbesparingen med LED-lampor kortslutas bort i den konventionella Shuntregulatorn som blir varmare.

Last edited:
En slutsats jag drar är att ju mer MCgeneratorn belastas med strålkastarlampor, bensinpump, tändsystem osv, dessto mindre Ström måste den konventionella Shuntregulatorn kortsluta bort. Och tvärtom med tex LED strålkastarlampor istället för Halogenlampor, ja då ska strömbesparingen med LED-lampor kortslutas bort i den konventionella Shuntregulatorn som blir varmare.
Det låter ju logiskt med det resonemanget.
Och eftersom spänningen stiger tämligen linjärt med varvtalet, så kommer effektutvecklingen att göra detsamma.
Så högre varvtal skapar mer värme tänker jag.

Det låter ju logiskt med det resonemanget.
Och eftersom spänningen stiger tämligen linjärt med varvtalet, så kommer effektutvecklingen att göra detsamma.
Så högre varvtal skapar mer värme tänker jag.
Nja, vad författeren till ovan påpekade var att impedansen Ze i MC-generatorn också stiger linjärt med varvtalet och efter som lindningarnas resistans är liten (Re liten) så kommer maximala strömmen från generatorn Iutmax=Ve/(Re+Ze) kunna förenklas till Iutmax=~Ve/Ze och eftersom både Ve och Ze är direkt proportionella mot varvtalet så är Iutmax=~Ve/Ze i det närmaste konstant från Tomgångsvarvtal till Maxvarv

Nja, vad författeren till ovan påpekade var att impedansen Ze i MC-generatorn också stiger linjärt med varvtalet och efter som lindningarnas resistans är liten (Re liten) så kommer maximala strömmen från generatorn Iutmax=Ve/(Re+Ze) kunna förenklas till Iutmax=~Ve/Ze och eftersom både Ve och Ze är direkt proportionella mot varvtalet så är Iutmax=~Ve/Ze i det närmaste konstant från Tomgångsvarvtal till Maxvarv
Ja, vi kanske pratar om samma sak, eftersom det är det som måste regleras som jag tänker på.
Så någonstans måste man ju reglera ner den, och ta hand om det överskjutande.
I och för sig inte en linjär effekturveckling, det var slarvigt uttryckt av mig, men jag kommer till min fundering kring det längre ner.
I princip så jordar man ju ner statorn för att reglera ner spänningen, och det måste regulatorn hantera.
Gamla fordon med några rent resisitva laster gick ju att designa så att dom faktiskt klarar sig utan regulator.
Man designar helt enkelt lasten utifrån vad statorn kan ge i ström vid en vald spänning.
Risken med det är att om en lampa går sönder, då minskar lasten (strömmen) och spänningen stiger (med ökat varvtal på motorn), vilket kan ge följdfel som att alla lampor går sönder.
Att komplettera med ett batteri var därför en lösning på det problemet.
Så utifrån det kanske vi pratar om samma sak?
Ändrar man designen på systemet, det vill säga minskar lasten, då kommer den överskjutande delen att behöva hanteras i förhållande till det som ska shuntas bort.

Min erfarenhet är dock att teori och praktik skiljer sig här.
Jag lindade nämnligen om en stator, för att få ut mer effekt, och då gjorde jag en hel del mätningar, mycket för att försöka förstå det själv.
Och utifrån det tror jag att det är svårt att designa ett system optimalt, det kommer alltid att finnas ett optimalt varvtal, och övriga varvtal blir kompromisser i form av över eller underspänning i någon omfattning.

I praktiken så visade det sig att min stator gav ca 28V vid en tomgång på ca 1000rpm, och kortslöt jag den så gav den 4A.
Höjde jag varvtalet till ca 2000 så blev spänningen det dubbla, knappt 60V, men kortslutningsströmmen ökade något, till drygt 5A, och vid 4000rpm så hade jag nästan 120V och strömmen blev ca 6A.
Så min erfarenhet är att man inte kan utgå från att den ökade impedansen skapar ett linjärt förhållande när det gäller kortslutningsströmmen.
Eller så räknar författaren med ett reaktivt effektförhållande, och inte den resistiva delen som vi har nytta av?

Putta gärna in egna erfarenheter här, för detta blev ju väldigt intressant tycker jag.

Last edited:
hannuse, en stor eloge för dina mätningar ! :Bugar
hannuse sammanfattning från ovan
I praktiken så visade det sig att min stator gav ca 28V vid en tomgång på ca 1000rpm, och kortslöt jag den så gav den 4A.
Höjde jag varvtalet till ca 2000 så blev spänningen det dubbla, knappt 60V, men kortslutningsströmmen ökade något, till drygt 5A, och vid 4000rpm så hade jag nästan 120V och strömmen blev ca 6A.
Så min erfarenhet är att man inte kan utgå från att den ökade impedansen skapar ett linjärt förhållande när det gäller kortslutningsströmmen.
slut sammanfattning
dvs spänning
1000 RPM ca 28 VAC, kortslutningsström 4 A
2000 RPM knappt 60 VAC, kortslutningström drygt 5A
4000 RPM nästan 120 VAC, kortslutningström ca 6 A
Varvtalet ökar 4 ggr, Obelastad utgångsspänning ökar 4 ggr (direkt propotionalitet)
kortslutningsströmmen ökar 1,5 ggr.
Slutsatsen är att kortslutningströmmen är konstant stämmer bara i enkel teori.
I praktiken är kortslutningströmmen Ks närmare Ks=~"EnKonstant" x (Varvtalet/1000)^0,29
Är det nu så att bensinpump, tändning och ????? drar mer ström vid ökande varvtal så kan det innebära att belastningen på en shuntregulator inte ökar så mycket med varvtalet som
sambandet Ks=~4 x (Varvtalet RPM/1000)^0,29 antyder.
1746283353358.png

Last edited:
Är det nu så att bensinpump, tändning och ????? drar mer ström vid ökande varvtal så kan det innebära att belastningen på en shuntregulator inte ökar så mycket med varvtalet som
sambandet Ks=~4 x (Varvtalet RPM/1000)^0,29 antyder.
View attachment 514356
Det är mycket möjligt, så där har vi nästa sak att reda ut.
Lite nördigt.....men...mycket intressant! :)
Fint diagram förresten - tack!

Det är nördarna som förändrar världen.👍😁
Och om de inte gör det så är deras idéer stulna.
Eller köpta. Microsoft köpte MS-dos, ja det hette ju något annat.
Microsoft hired Tim Paterson in May 1981 and bought 86-DOS 1.10 for US$25,000 that July.
Musk investerade i en elbilstillverkare, det blev Tesla.
Zuckerberg snodde iden av två bröder som gett honom uppdraget göra ett dataprogram för deras ide.
Om jag fick till det rätt.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey