Highland Supermoto Cup 2006

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Supermoto skrev:
Licensstuffet kan du sluta fundera på. Man måste ha licens för att ställa upp öht, så enkelt är det. Sen om det är en engångs eller ej spelar ingen boll.
Sen att dela upp reggat och oreggat är (nog) mest till för att inte skrämma bort några potentiella förare som av ena eller andra orsaken är tveksamma. I ditt fall är hojen reggad vilket (antagligen) gör att du får välja grupp i rookieklassen.

Det blir INTE två olika grupper i Motion, endast två skilda prisutdelningar där vi delar in er i två klasser.. Alla kör samma race och träning. (dock med separat tidtagning!)
Syftet var att uppmärksamma förare som kanske tävlar för första gången och gör då detta oftast i Gat-reggat-klassen....

Wheeliegirl skrev:
Det blir INTE två olika grupper i Motion, endast två skilda prisutdelningar där vi delar in er i två klasser.. Alla kör samma race och träning. (dock med separat tidtagning!)
Syftet var att uppmärksamma förare som kanske tävlar för första gången och gör då detta oftast i Gat-reggat-klassen....
Ja, det var ju det jag sa. Grupp i rookieklassen.
Att alla i rookieKLASSEN kör samtidigt, oavsett GRUPP, tycker jag har framgått så exemplariskt bra att det inte behövde påpekas. :tummenupp
Skulle jag sagt klass i rookiegruppen istället :confused: ;)

HÄR anmäler du dig som funktionär till Highland Supermoto Cup.

Alla är välkomna! Utan er blir det ingen tävling... :tummenupp
Så är du förare och känner någon som kan ställa upp, sprid gärna detta!

Vart det någonting med infolapparna?

Jocke W skrev:
Vart det någonting med infolapparna?

Ja, det blir det! Ni kommer att få en halvsida i programbladet! Vi kommer att inom kort skicka info om det till alla som anmält sig! :tummenupp
Det blir det upplägget vi gick ut med innan.....:)

För alla som är intresserade av att presentera sig själv och sina sponsorer i programbladet så kommer det inom kort upp ett anmälningsformulär på LMS hemsida!!

Mvh,
Sara
Sammankallande LMS Supermoto

Last edited:
HW skrev:
Den där frågan har vi inte diskuterat klart ännu. Vi vill ju inte riktigt låsa oss vid SM-seriens licensregler utan lämnar elitklasserna öppna även för b-förare.

To be continued....
Innom Crossen kan man lösa engångslicens vid enklare tävlingar. Även Serie tävlingar.

fetsladd skrev:
Håller med dig !

Skulle va intressant att se vilka som är anmälda om det går ??
vill kunna börja psyka :näsblod ....hehe
och även dra fler förare till er tävling !
:tummenupp
Crille
Nä Strunta idet det är är bara personer som är rädda för konkurans som kollar startlistor.He-HE

Fastway skrev:
Innom Crossen kan man lösa engångslicens vid enklare tävlingar. Även Serie tävlingar.
Det kan man nog i alla discipliner men då måste du väl genomgått en licenskurs först? Det var det frågan gällde här iaf.

HW, har ni diskuterat klart den frågan än, hur löser ni det? Lösa engångslicens utan att genomgått licenskurs?

Hej!

Skall försöka göra saken så otydlig jag kan.. :)

Inom cross eller rr så....... jaja, det är mycket som görs inom en disiplin för att utvecklingen, kulturen och smidighet har drivit saker hit och dit.

Vad jag vill se i denna fråga framöver är att man går en kurs innan man tar sig in på en tävling detta för allas säkerhet. Och det räcker inte med att man kört cross eller rr i x år det finns luckor som mellan disiplinerna som kan skapa farliga och olyckliga sitvationer. Detta just för att många förare har olika aktiva bakgrunder där kulturen skiljer sig åt.

Men det finns idag ingen regel som hindrar en tävlingsledare att släppa in en förare utan kurs och då på engångslicens. Men det är alltid tävlingsledarens ansvar att genomföra tävlingen och ha koll på alla förare etc.
Ett lämpligt sätt att hantera det på, om tävlingsledaren tycker det är ok, kan vara att instruera eventuella nybörjare på sidan om innan de släpps ut så de vet vad de har att förvänta sig och att de uppför sig som andra medtävlande förväntar sig. Men detta bör vara undantagsfall.

Det finns bra utbildningar att gå antingen i rr eller cross och de är inte speciellt dyra heller för vad de ger, så ingen bör behöva sitta nu och fundera på vad som händer om jag inte har kursen i sommar det är bara anmäla sig omgående till en kurs nära dig. Om du inte hittar någon ring till en cross klubb nära dig så fixar de en!

Planer för att utarbeta ett mer SuperMoto specifikt utbildningsmaterial är på gång men vet inte om det hinner bli verklighet innan sommaren är över.

mvh
Peter Larsson
SVEMO

RookieSM skrev:
Det kan man nog i alla discipliner men då måste du väl genomgått en licenskurs först? Det var det frågan gällde här iaf.

HW, har ni diskuterat klart den frågan än, hur löser ni det? Lösa engångslicens utan att genomgått licenskurs?

Om man vill ha en plats i cupen så är det dags att anmäla sig!
Platserna är snart slut i Open! :tummenupp

EDIT: Just nu finns det 28 anmälda i Open, 21 i 450 samt 21 i motionsklassen

Max. 30 i varje klass.....

Mvh,
Sara
Sammankallande LMS Supermoto

Last edited:
Förarpresentation i Programbladet!

Nu är det klart, som anmäld förare kan man köpa en halvsida i programbladet till cupen. Priset är 500:- som betalas på plats vid första deltävlingen. Programmet är det samma för hela cupen.

Skicka alla information samt en huvudbild i bra kvalitet via mail till Supermoto.

Programbladet kommer se ut ungefär såhär:
forarpres.jpg

Just nu finns det 30 anmälda i Open, 22 i 450 samt 23 i motionsklassen.

Mao. så är Open fullt, 8 platser kvar i 450 samt 7 i motionsklassen....

Sara

RookieSM skrev:

Fick någon något svar ang. detta? Vad är det som kommer att gälla för oss motionärer ?

Engångslicens (genomgång på plats?)
Engångslicens + genomgången kurs (cross/rr)
Svemo B-licens

.

Last edited:
Open är inte fullt förrän vi fått in betalning från 30st. Det går utmärkt att anmäla sig fortfarande. Jag har aldrig varit med om att de 30 första att skriva upp sig på en lista är de 30 första att betala. Dock har man till sista betaldatum på sig, om man är en av de 30 första.

Rörigt? Nejdå!

/HW

Spider skrev:
Fick någon något svar ang. detta? Vad är det som kommer att gälla för oss motionärer ?

Engångslicens (genomgång på plats?)
Engångslicens + genomgången kurs (cross/rr)
Svemo B-licens

.

I motionsklassen kan du köra med engångslicens utan att ha gått någon kurs. Det är en inkörsport och svemo / Peter Larsson hjälper de som behöver hjälp med instruktioner.
I elitklasserna måste man dock ha en licens eller ha gått en licenskurs i någon lämplig diciplin.

Så, nu är det bestämt! :tummenupp

/HW

HW skrev:
I motionsklassen kan du köra med engångslicens utan att ha gått någon kurs. Det är en inkörsport och svemo / Peter Larsson hjälper de som behöver hjälp med instruktioner.
I elitklasserna måste man dock ha en licens eller ha gått en licenskurs i någon lämplig diciplin.

Så, nu är det bestämt! :tummenupp

/HW
Topp :tummenupp

Sen ytterligare en fråga som jag glömde nyss; vad gäller för buller ? 96dB ?
Sorry om jag missat det någonstans men jag tycker mig ha läst så noga jag bara kan utan att hitta någon info.

.

Tyst som fan... samma som för hela supermotosverige!

4.3.1 Ljuddämpning och avgassystem
Max ljudnivå 96 dB(A), mätt enligt bestämmelser i NT. Förare som under pågående heat inte har intakt avgassystem ska avflaggas.

HW skrev:
Tyst som fan... samma som för hela supermotosverige!

4.3.1 Ljuddämpning och avgassystem
Max ljudnivå 96 dB(A), mätt enligt bestämmelser i NT. Förare som under pågående heat inte har intakt avgassystem ska avflaggas.
Tack för det.

Så klart så såg jag det nyss i Inbjudan att ni kör enl. Svemo/FIM. Ibland så undrar man.....

Pratar vi om att det är 28st anmälda i Motion hela cupen? Eller första tävlingen, eller hur ligger det till? Anar att det är hela cupen? :tomten

Ha de gôtt!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...