Hej!
Skall försöka göra saken så otydlig jag kan..
Inom cross eller rr så....... jaja, det är mycket som görs inom en disiplin för att utvecklingen, kulturen och smidighet har drivit saker hit och dit.
Vad jag vill se i denna fråga framöver är att man går en kurs innan man tar sig in på en tävling detta för allas säkerhet. Och det räcker inte med att man kört cross eller rr i x år det finns luckor som mellan disiplinerna som kan skapa farliga och olyckliga sitvationer. Detta just för att många förare har olika aktiva bakgrunder där kulturen skiljer sig åt.
Men det finns idag ingen regel som hindrar en tävlingsledare att släppa in en förare utan kurs och då på engångslicens. Men det är alltid tävlingsledarens ansvar att genomföra tävlingen och ha koll på alla förare etc.
Ett lämpligt sätt att hantera det på, om tävlingsledaren tycker det är ok, kan vara att instruera eventuella nybörjare på sidan om innan de släpps ut så de vet vad de har att förvänta sig och att de uppför sig som andra medtävlande förväntar sig. Men detta bör vara undantagsfall.
Det finns bra utbildningar att gå antingen i rr eller cross och de är inte speciellt dyra heller för vad de ger, så ingen bör behöva sitta nu och fundera på vad som händer om jag inte har kursen i sommar det är bara anmäla sig omgående till en kurs nära dig. Om du inte hittar någon ring till en cross klubb nära dig så fixar de en!
Planer för att utarbeta ett mer SuperMoto specifikt utbildningsmaterial är på gång men vet inte om det hinner bli verklighet innan sommaren är över.
mvh
Peter Larsson
SVEMO
RookieSM skrev:
Det kan man nog i alla discipliner men då måste du väl genomgått en licenskurs först? Det var det frågan gällde här iaf.
HW, har ni diskuterat klart den frågan än, hur löser ni det? Lösa engångslicens utan att genomgått licenskurs?