Highland Supermoto Cup 2006

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
RookieSM skrev:
Hur det är i Highlandcupen kan jag inte uttala mig om(antar att det är helt fritt som förra året?) men du ska säkert köra fler tävlingar och då gäller svart på vitt för 450 och svart på gult för Open, samma gäller för både A- och B-förare enligt reglementet.
Det där med färgerna i reglementet såg jag, men jag uppfattade inte att det gällde b-förare! Du ser, tack! :krama

Får se om HW eller Bakhjulsflikkan har ngn annan ståndpkt vad gäller Highlandcupen då.

Last edited:
Känns väl lite onödigt att ändra på det för en cup på 3 tävlingar? Borde väl va ungefär samma reglemente.

Dessutom vill jag ju inte riva bort allt och göra om! :död :rolleyes:

Självklart kommer de inte ha egna färgkombinationer, antingen är det fritt som förra året eller så håller de sig till reglementet. Så stripar ni cyklarna efter reglementet så behöver ni inte oroa er, det var så jag menade om det gick att tolka annorlunda. :)

Men eftersom A och B förarna kommer ha samma färger enligt reglementet så lär väl inte många tejpa upp dom bara för Highland cupen. Så ingen kommer se skillnad :gnissla Ja förutom på att A förarna ligger långt fram =P

Wheeliegirl skrev:
Som sagt så är det mycket svårt att dela in i olika klasser. Men att Husaberg 650 får möta KTM 660 var det även förra året och som Hannes säger, så hänger det mest på föraren i motionsklassen.
Denna gat-klass kommer att bli inom själva racet, så alla kör tillsammans och har sedan två skilda prisutdelningar och resultatlistor.
Detta för att även nya förare med gat-hojar ska få komma ut i rampljuset lite mer... :)

Förslag är alltid välkomna, så tack för det! :tummenupp
Ok, jag kan köpa vad ni försöker åstadkomma, inga problem. Jag tycker dock bara den motivationen inte håller just på er bana av alla banor. Iom att den är så snabb som den är så ger ett schysst vikt/effektförhållande en riktigt fördel.

Notera att jag inte skriver detta i eget intresse eftersom jag ju [förhoppningsvis om jag nu får tummen ur m.m.] kommer att köra i icke-gatklassen så..... Jag vill bara, precis som ni, få dit så många nya åkare som möjligt och att dom åxå ser det som en rättvis tävling. Därav förslaget.

All respekt för det ni gör.

.

Viktig info!!!!!
Pga. skolavslutningar den 15 Juni, så har det datumet i Highland Supermoto Cup flyttats till den 22 Juni.
Sprid detta till alla förarna. De som redan anmält sig får ett mail om detta.

Last edited:
Kommer man kunna ta poäng för uppklassning på racen?

Wheeliegirl skrev:
Viktig info!!!!!
Pga. skolavslutningar den 15 Juni, så har det datumet i Highland Supermoto Cup flyttats till den 22 Juni.
Sprid detta till alla förarna. De som redan anmält sig får ett mail om detta.

En solig halsning fran Spanien , kan ni lagga ut vilka forare som anmalt sig till cupen , de jag saknar kan jag jaga pa att de skall anmala sig

I dagsläget behöver man inte klassa upp sig för att få bli A-förare. Det är lite upp till Svemo att dela ut sådana poäng men jag har inte hört något om det. Vill du däremot tillgodoräkna dig något från cupen så tror jag säkert att Peter och Chrille lyssnar och låter dig klassa upp dig förutsatt att du inte ställer till med någon skandal på tävlingarna.

/ HW

HW skrev:
I dagsläget behöver man inte klassa upp sig för att få bli A-förare. Det är lite upp till Svemo att dela ut sådana poäng men jag har inte hört något om det. Vill du däremot tillgodoräkna dig något från cupen så tror jag säkert att Peter och Chrille lyssnar och låter dig klassa upp dig förutsatt att du inte ställer till med någon skandal på tävlingarna.

/ HW

Ja nu menade jag inte i år =P i år ska jag snällt va B förare, ja tänkte mest på att man får uppklassnings poäng så man klassas upp till nästa år.

Svaret är det samma.

Edit: Om du kör med b-licens i år och känner att du borde ha en A-licens nästa år men inte lyckats bevisa det genom att ta nog många poäng så kommer du få en A-licens i alla fall bara du säger till.

Edit 2: Tänk dig att vi har 300 förare. Bara de som lyckats ta poäng i någon av sm-tävlingarna får klassa upp sig till a-förare. Det skulle innebära ca 8 st / tävling x 6 tävlingar. Max 40st skulle i så fall kunna bli A-förare per år.

Licensklassningen är inget belöningssystem och det vet Svemo. Målsättningen är att rätt förare skall köra med rätt licens så att motståndet och skillnaderna i skicklighet blir så lika som möjligt. Därför kommer den som vill att få byta till rätt licenstyp utan att ta exakt rätt antal poäng.
Så kommer det vara tills det balanserat sig.

Notera som exempel att i roadracing, som haft a och b-licens sen gusav vasa levde, där fick Fredde Wats sin A-licens efter sin FÖRSTA tävling. Det var en bedömning av Svemo, som väl kan anses ha varit korrekt. Han vann tävlingen med 15 sekunder om jag inte minns fel. Den som orkar kan läsa om det på hans webbsida.

/HW

Last edited:
Håller med dig !

Skulle va intressant att se vilka som är anmälda om det går ??
vill kunna börja psyka :näsblod ....hehe
och även dra fler förare till er tävling !
:tummenupp
Crille

Supermoto-rider skrev:
En solig halsning fran Spanien , kan ni lagga ut vilka forare som anmalt sig till cupen , de jag saknar kan jag jaga pa att de skall anmala sig

HW skrev:
...Edit: Varning för lite buggar... jag var nog inte helt klar med den ännu.. :argpådato
Ja, du ska visst tävla i alla klasser! :va :7peta

Är synd att man bor en bra bit bort samt att tävlingen är mitt på veckan så jag kan inte anmäla mig än förrän närmare i tid. Hoppas jag kan komma och köra något av racen.

Okey, ja då får man väl se hur man står i jämförelse då, så om jag kommer 15 sekunder före dom andra får jag A license =P

HW skrev:
Svaret är det samma.

Edit: Om du kör med b-licens i år och känner att du borde ha en A-licens nästa år men inte lyckats bevisa det genom att ta nog många poäng så kommer du få en A-licens i alla fall bara du säger till.

Edit 2: Tänk dig att vi har 300 förare. Bara de som lyckats ta poäng i någon av sm-tävlingarna får klassa upp sig till a-förare. Det skulle innebära ca 8 st / tävling x 6 tävlingar. Max 40st skulle i så fall kunna bli A-förare per år.

Licensklassningen är inget belöningssystem och det vet Svemo. Målsättningen är att rätt förare skall köra med rätt licens så att motståndet och skillnaderna i skicklighet blir så lika som möjligt. Därför kommer den som vill att få byta till rätt licenstyp utan att ta exakt rätt antal poäng.
Så kommer det vara tills det balanserat sig.

Notera som exempel att i roadracing, som haft a och b-licens sen gusav vasa levde, där fick Fredde Wats sin A-licens efter sin FÖRSTA tävling. Det var en bedömning av Svemo, som väl kan anses ha varit korrekt. Han vann tävlingen med 15 sekunder om jag inte minns fel. Den som orkar kan läsa om det på hans webbsida.

/HW

Aja får se om jag är med, men i så fall blir det i motionklassen!
Skitsamma om jag blir sist, jag ska köra för att det är skoj :yoparty !
För nåra 200 på raksträckan kan jag ju än sålänge bara drömma om me 125an :näsblod :) !

Jag fattar inte riktigt syftet med att dela upp motionsklassen i två delar om det ändå krävs licens. Är det så att gatklassen ska lämpa sig mer för t.ex. XR650, LC4 o.s.v. medans oreggat ska rikta in sig på amtörer med "prestandahojar"?

Tycker själv att jag borde köra i klassen Amatör/oreggat eftersom jag jag har en raceanpasad hoj (som förvisso är gatreggad), är det så arrangören tänkt? Innehar b-licens om det nu påverkar saken...

erik skrev:
Jag fattar inte riktigt syftet med att dela upp motionsklassen i två delar om det ändå krävs licens. Är det så att gatklassen ska lämpa sig mer för t.ex. XR650, LC4 o.s.v. medans oreggat ska rikta in sig på amtörer med "prestandahojar"?

Tycker själv att jag borde köra i klassen Amatör/oreggat eftersom jag jag har en raceanpasad hoj (som förvisso är gatreggad), är det så arrangören tänkt? Innehar b-licens om det nu påverkar saken...
Licensstuffet kan du sluta fundera på. Man måste ha licens för att ställa upp öht, så enkelt är det. Sen om det är en engångs eller ej spelar ingen boll.
Sen att dela upp reggat och oreggat är (nog) mest till för att inte skrämma bort några potentiella förare som av ena eller andra orsaken är tveksamma. I ditt fall är hojen reggad vilket (antagligen) gör att du får välja grupp i rookieklassen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT