Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Solid snake skrev:
Jahadu, köp skiten, låter det skit så lämna tillbaka det och säg att det låter skit, vifta gärna med en lagbok också för du har lagen på din sida.

Man har rätt till att ångra sitt köp om man handlar i affär.

Menar han att man kopplar bose-högtalarna till subben eller?

Tyvärr finns ingen lagstadgad rätt till varken öppet köp eller bytesrätt. Annars hade jag köpt dem, lämnat tillbaks dem oavsett och fått känna känslan av att bryta emballaget igen när jag köpt dem på ett annat ställe. :D

Jag vet inte vad han menade, det kändes konstigt när man för fjärde gången frågade:
"Men det måste väl ändå vara skillnad på de olika förstärkarna?" och fick till svar:

"nej"

:3freak

Jag tror att du kommer ha stora problem med att höra skillnad mellan den där H/K förstäkaren med bose-högtalarna och bose-förstärkaren med bose-högtalarna i den miljön...

Markus skrev:
Tyvärr finns ingen lagstadgad rätt till varken öppet köp eller bytesrätt. Annars hade jag köpt dem, lämnat tillbaks dem oavsett och fått känna känslan av att bryta emballaget igen när jag köpt dem på ett annat ställe. :D

Jag vet inte vad han menade, det kändes konstigt när man för fjärde gången frågade:
"Men det måste väl ändå vara skillnad på de olika förstärkarna?" och fick till svar:

"nej"

:3freak
Är det inte så? Jag hade för mig att man hade rätt till det, aja men där ser man. :3freak

Nej det är ingen skillnad, okej, då hade jag nog gått till en annan affär om han säger så.

Han verkar inte kunna speciellt mycket...

"Nej det är ingen skillnad på detta slutsteget till ett PA och denna lilla ministereon."

morlock skrev:
Jag tror att du kommer ha stora problem med att höra skillnad mellan den där H/K förstäkaren med bose-högtalarna och bose-förstärkaren med bose-högtalarna i den miljön...

Mycket möjligt, men det är ändå tretton lappar och då vill man liksom inte sitta (utan öppet köp) med gråten i halsen hemma och lyssna på något som man inte är nöjd med och förbanna sig själv för att man inte ens lyssnade innan.

Solid snake skrev:
Nej det är ingen skillnad, okej, då hade jag nog gått till en annan affär om han säger så.

Och det är precis det jag vill, men att hitta folk som säljer både BOSE och HK är inte så lätt - hittat två nu men de hjälper ju inte till.

Markus skrev:
Mycket möjligt, men det är ändå tretton lappar och då vill man liksom inte sitta (utan öppet köp) med gråten i halsen hemma och lyssna på något som man inte är nöjd med och förbanna sig själv för att man inte ens lyssnade innan.

Och det är precis det jag vill, men att hitta folk som säljer både BOSE och HK är inte så lätt - hittat två nu men de hjälper ju inte till.
Så de säljer inte hela systemet så att säga på samma ställe? Isf kan det ju bli svårt, jag köpte min förstärkare för 8000 utan att provlyssna, var väl lite sådär med det. :3freak

Men jag fick iaf höra på en annan förstärkare som skulle ha samma ljud, och det var bra nära faktiskt.

Kolla in detta: http://www.hifiklubben.com/SE/Produ.../DENON_AVR-1306_DVD-1720_SYS-56HT__Silver.htm

Farsan hade provlyssnat det, han tyckte att det lät rätt så bra faktiskt.
Fördelen med det är att det inte kostar multum och du har möjlighet att byta ut högtalarna och är inte bunden vid högtalarna som man får till om man köper t.ex ett system för 2000:- så det är rätt bra, enligt mig.

Du kan väl lyssna på BOSE-systemet utan H/Kn och få en uppfattning över hur det högtalarpaketet låter. Det är ett paket av satellit-typ där satelliterna spelar diskant/mellan och är således inte speciellt känsliga över vad som driver dem. Det är inga tungjobbade doningar med andra ord. Baslådan har ett eget slutsteg så där blir det ingen skillnad...

morlock skrev:
Du kan väl lyssna på BOSE-systemet utan H/Kn och få en uppfattning över hur det högtalarpaketet låter. Det är ett paket av satellit-typ där satelliterna spelar diskant/mellan och är således inte speciellt känsliga över vad som driver dem. Det är inga tungjobbade doningar med andra ord. Baslådan har ett eget slutsteg så där blir det ingen skillnad...

Ja, de där satelliterna låter ju bra och jag hade motsvarande högtalare hemma fast i 3-2-1 tappning i helgen och det lät ju bra här hemma det med. Men ändå vill man ju höra innan man betalar. Det är lite av en principfråga också. :4skrika
Kan i och för sig tänka mig att beställa allt på internet, då får man automatiskt ångerrätt. :)

Morlock, du menar förresten att högtalarna inte är känsliga för vad som driver dem, hur menar du då? Signalen ut är väl viktig oavsett hur stora elementen är?
Tror du AV235 är ett bra val då? Jag menar, om du menar att det är mindre viktigt kanske man kan ha en än enklare receiver?

Det där paketet spelar säkert minst lika bra med en enklare receiver. Större fullregisterhögtalare kräver mer av receivern för att kunna spela med kontroll än vad satellithögtalare gör.

Köper du en enklare receiver tappar du även inkopplings- och justermöjligheter. Hur många anslutningar tror du dig komma behöva?

Markus skrev:
Anslutningar till vad? :tomten
Jag äger dvd och vhs och tv och ps2.
1 x Koaxial S/PDIF från DVD.
1 x 2xRCA analog ljudanslutning från VHS.
1 x 2xRCA analog ljudanslutning från TV.
1 x Optisk Toslink från PS2.

Alla receivrar möter de kraven...

morlock skrev:
1 x Koaxial S/PDIF från DVD.
1 x 2xRCA analog ljudanslutning från VHS.
1 x 2xRCA analog ljudanslutning från TV.
1 x Optisk Toslink från PS2.

Alla receivrar möter de kraven...

Nej, men det där räcker aldrig. Alltså, jag är hyfsad materialist ändå och ska inte komma undan med några gamla RCA-utgångar. :)
Jag ska ha en skärm med HDMI, behöver inte receivern HDMI då? Elelr räcker det att DVD:n har HDMI?
Observera att jag egentligen säkert inte behöver HDMI men det låter rätt så ballt och det är säkert den åtråvärda "framtiden" att ha det så jag ska ha det också. :fakta

Jo, köp en receiver med goda möjligheter att videoväxla. Helst uppkonvertera olika signaltyper också till HDMI. Minst 2 HDMI-ingångar och 1 utgång. En receiver med HDMI har i regel också komponent-ingångar så det räcker...

Anslut allt till receivern och låt den sköta växlandet av A/V-källorna. 5000:- för en receiver räcker dock inte långt om du vill ha dessa möjligheter.

Vad får receivern kosta?

Markus skrev:
Så du menar att det är fel? Ok. t-recks har alltid fel så det är föga förvånande. ;)
Vad tror du om det här paketet, kan det vara något*?

1. http://www.larsbengtsson.se/produkter/3/53/826/
2. http://www.larsbengtsson.se/produkter/48/49/236/

*=nej, nu ska ingen länka till mellersta sveriges största högtalare med tillhörande vitrinskåp med belysning och takfläkt, ni ser ungefär vad jag vill ha i dessa länkar. :)

Hörrdu marx.

Stärkaren är riktigt fin faktiskt. Men högtalarna. Är du helt tväranti mot större högtalare?

Jag har bara lyssnat på 2,5i i denna serie, men här har du bara ett exempel! http://www.blocket.se/vi/7295388.htm?ca=15_s

Dessa är också omtyckta i hemmabiosammanhang i dessa prisklasser.
http://www.blocket.se/vi/7384539.htm?ca=15_s

Annars så köper du dessa golvare, skaffar en center efter nästa månadslön, och sedan dammar du upp nåt gammalt som bakhögtalare!
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Golvhoegtalare/B-W_DM603_S3_Hoegtalare_Svart.htm

Jag lägger hellre ner mycket mer på ljudet framifrån, än sateliterna bak. Dom väsnas ändå bara marginellt..

Ädit: Tänkte eftersom du tänker långsiktigt med stärkaren. Skaffa bra stärkare, bra frontar, och sen bygger du vidare. Blir billigare än att byta ut hela sytemet om två år... B&W,na passar in grymt bra på slottet!

Last edited:
Best sound har ett bra erbjudande nu på Elac XL set II, så långt lagret räcker. Kolla in på http://www.bestsound.se/ Köper du det får du med en Marantz 4600 reciever på köpet. Det blir då lite billigare än ni pratat om tidigare (synd va), har tyvärr inte HDMI men för priset jäkligt bra + att högtalarna inte är direkt stora.

Länk till test på Elac: http://www.elac.com/en/tests/2004/show.php?d=dvdrev1004_cin2
http://www.elac.com/en/tests/2004/show.php?d=esshifihomecin3704_xlset2

Marantz, inget test, bara omdömen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=64020

Måste bara lägga in en kort fråga. Har precis börjat intressera mig för bioljud och köpt upp mig på Jmlab:s chorus set (front 707, center 700 cc, samt deras surround. Drivs med en HK 2000)

Nu jagar jag sub. och funderar på Audio pro:s sub nova alt evidence. En 10:a resp 8:a.
Känner att jag vill lägga mig i nivå med resten utgiftsmässigt.

Jmlab har ju en väldigt klar och ljus karaktär, är det då fördelaktigt att möta upp med en större sub? (10:an då) eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

//Grön på ljud!

morlock skrev:
Jo, köp en receiver med goda möjligheter att videoväxla. Helst uppkonvertera olika signaltyper också till HDMI. Minst 2 HDMI-ingångar och 1 utgång. En receiver med HDMI har i regel också komponent-ingångar så det räcker...

Nu driver du med mig va? :D

morlock skrev:
Anslut allt till receivern och låt den sköta växlandet av A/V-källorna. 5000:- för en receiver räcker dock inte långt om du vill ha dessa möjligheter.

igen va? :D

morlock skrev:
Vad får receivern kosta?
Kanske sex, sju tusen. Men helst mindre. 4-7 säger vi.

Men, om det här HDMI nu marknadsförs våldsamt på skärmar, är jag retarderad som vill ha det på resivern då?
DeeCati, vad säger du?

juha01 skrev:
Stärkaren är riktigt fin faktiskt. Men högtalarna. Är du helt tväranti mot större högtalare?

Ja, jag ska inte och kan inte och får inte och vill inte ha stora högtalare igen. Jag hittade just på en passande slogan:
Ljud ska höras, inte synas.
Bra va? :D

Markus skrev:
Men, om det här HDMI nu marknadsförs våldsamt på skärmar, är jag retarderad som vill ha det på resivern då?
DeeCati, vad säger du?

Helt onödigt med hdmi-växel i dagsläget! Du har inte långt försteg med det jämfört med komponentväxel så satsa på det istället.
Du får tex Yamahas nya rxv757 för runt 5000:-, full uppkonvertering av bildsignal till komponent (komposit->s-video->komponent)
Hyffsad kräm är det i alla Yamahas stärkare så denna är nog inget undantag.
Du klarar dig gott med en hyffsad dvd-spelare för runt 2000:- med hdmi som du kör direkt till bildskärm, om du nu ska köra digitalt. Annars blir det ju grymt bra bild med "endast" komponent, och i vissa fall har det visat sig bli bättre bild med komponent men det är ju så olika beroende på vad du kör för setup.
Jag favoriserar Marantz produkter framför många andra men då spelar designen en viktig roll för mig, men samtidigt tycker jag att man får fruktansvärt mycket för pengarna.
Jag tror inte du blir besviken vad du än väljer, men strunta i hdmi-växel iaf.

Edit/ såg nu att du funderade över ett bose-system!!!! Ge fan i det, överskattat skit där du betalar det dubbla för ingenting :(
Ring Best sound i sthlm på 08-309908 och fråga om de har något system uppe med Mordaunt Short Genie. Såg att de säljer detta paket ihop med Marantz sr4600 för 11 995:-! Du får säkert byta ut stärkaren mot något annat om du inte vill ha just den, men dessa högtalare är mer än hälften så bra som bose som kostar det 3-dubbla. Ser du matematiken!?
Annars är JBL's scs260.5 ett prisvärt paket för typ 4000:-. Jag kör Jbl i sovrummet och är mycket nöjd med såna små skithögtalare, skulle inte byta ut dem mot bose iaf.

Last edited:
Gillar du inte kabeldragning och har ont om plats.
så köp en Yamaha YSP1000 eller YSP800. en högtalare med 40-50 element och lika många förstärkare. Jag har provlyssnat det och det låter mycket bra.
snyggt är det också.

ysp1000.jpg

ysp1000.jpg

crashtestdummy skrev:
Gillar du inte kabeldragning och har ont om plats.
så köp en Yamaha YSP1000 eller YSP800. en högtalare med 40-50 element och lika många förstärkare. Jag har provlyssnat det och det låter mycket bra.
snyggt är det också.

ysp1000.jpg

ysp1000.jpg

Eller DLS istället med deras bakhögtalare, samma funktion som yammas.

Det där kan väl aldrig fungera?! Lyssnade som sagt på BOSE 3-2-1 och hur gärna jag än ville så hörde jag inget bakom ryggen. Visst, en "djupare" eller "bredare" ljudbild kan man kanske tala om men för tusan inget äkta surround.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT