Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
prulle skrev:
2547966 Fick hem mina dynavoice m85 idag, dock hade jag bestält "Proson Hifi Super Speaker Cable" Och tänkte inte på att nad c370n har gaffel anslutning, likaså högtalarna.. Vart köper jag en bra kabel med dånna anslutningar? behöver 2*2 meter. Eller finns det någon "adepter" man kan köra som inte sabbar allt ljud?

Kablarna
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2314
Funkar sånna här?
http://www.hifiklubben.com/SE/Produ...tillbehoer/DALI_Spade_Standard_Tillbehoer.htm

Tacksamm för snabb hjälp!
Löda själv.

Solid snake skrev:
2547981 Löda själv.
Utveckla är du väldigt snäll. Antar att du mennar köpa annan kabel och löda fast gafflarna, blir inte de massa syre å skit imellan då?

Fan! Kablarna va ju manliga annars..

prulle skrev:
2547995 Utveckla är du väldigt snäll. Antar att du mennar köpa annan kabel och löda fast gafflarna, blir inte de massa syre å skit imellan då?

Fan! Kablarna va ju manliga annars..
Kollade kablarna nu, det är ju banankontakter ser det ut som.

En annan har ju så han kan ha bananare ifall han vill, men annars är det bara att köpa andra kablar och löda, om du känner att du orkar.

Annars kan du bara ta vanliga kablar utan spadar på och skruva fast i högtalarna och förstärkaren.

R1 Uffe skrev:
2548057 Här finns det manliga kablar med "u" kontakt http://www.marcuscables.com/audio_speaker.htm (svensk sida)
Dom va feta!

Hitta några gammla qex som jag kör på så länge, även på dom äger dom ut cvrna!

Tack för hjälpen. :)

Solid snake skrev:
2548055 Kollade kablarna nu, det är ju banankontakter ser det ut som.

En annan har ju så han kan ha bananare ifall han vill, men annars är det bara att köpa andra kablar och löda, om du känner att du orkar.

Annars kan du bara ta vanliga kablar utan spadar på och skruva fast i högtalarna och förstärkaren.
Mjo de va just det :död

Okej jo blir nog det sen kanske. Tack ändå :)

Last edited:
Dee_cati skrev:
2546522 Vad har du för receiver först och främst? En rec. med HDMI-växel ligger fortfarande på runt 8000:- som billigast tippar jag på.

Du kan inte använda receivern som scartväxel, däremot så finns det många som kan konvertera upp komposit samt s-video till komponentsignal via växel. Du har troligtvis komposit in/out samt s-video in/out och möjligtvis komponent in/out om den är någorlunda ny.
Mitt tips är isåfall:
Från ps2 kör du komponent in till rec. Allt annat är fel.
Från VHS (om du envisas med detta påfund) kör du S-video till rec.
Från DVD kör du HDMI direkt in till tv. Mao, köp ny dvd.
Från digitalbox kör du modell bättre scart (monster är ett tips) in till tv. Detta är bästa signalen du får om du inte köper box med komponent=dyrt och ett fåtal som har det.
Mina tips grundar sig på att du inte har hdmi-växel på receivern.
Och när du ändå är igång, köp en inspelningsbar philips-dvd för 2000:- MED hdmi och sen kastar du vcr'n.

EDIT/ HDMI ersätter endast scart alternativt s-video samt ljud etc. Digital bild -samt ljudöverföring mao. Den ersätter ej antennkabeln, denna blir du inte av med till tv'n så länge du kör analogt. Däremot slipper du den till tv'n när du kör digitalt, då behöver du den endast för att ta emot signal till box. Bor du i större hyreshus eller dylikt kanske du får andra alternativ.
Det här är receivern vi talar om:
http://www.larsbengtsson.se/produkter/3/53/867/
Den har väl HDMI ut?

Jag tror du missförstod vad jag menade med växel, jag menar en apparat som jag kan stoppa in samtliga kringutrustningar i och sedan välja källa på den, t.ex. att koppla VHS, DVD och PS2 till receiver och sedan växla på receivern mellan de olika källorna. Du skrev ju i svaret att ps2 och vhs ska in i receiver så då måste den ju fylla den funktionen.

Hur vet man om videon har s-video utgång? :brynad

Imorgon åker jag med min kabel-inköpslista och shoppar, jag börjar väl med HDMI och S-video och komponent då.

Jag fattar heller inte om jag kopplar dvd direkt till tv, hur får receivern signalen från dvd:n när jag sedan vill lyssna i 5.1? Du skrev ingenstans hur jag ska koppla receivern till tv:n.

Finns det ingen man kan anlita till det här? :gnissla

Markus skrev:
2548520 Det här är receivern vi talar om:
Den har väl HDMI ut?

Jag tror du missförstod vad jag menade med växel, jag menar en apparat som jag kan stoppa in samtliga kringutrustningar i och sedan välja källa på den, t.ex. att koppla VHS, DVD och PS2 till receiver och sedan växla på receivern mellan de olika källorna. Du skrev ju i svaret att ps2 och vhs ska in i receiver så då måste den ju fylla den funktionen.

Imorgon åker jag med min kabel-inköpslista och shoppar, jag börjar väl med HDMI och S-video och komponent då.

Jag fattar heller inte om jag kopplar dvd direkt till tv, hur får receivern signalen från dvd:n när jag sedan vill lyssna i 5.1? Du skrev ingenstans hur jag ska koppla receivern till tv:n.

Mellan DVD och reciver kopplar du en koaxialkabel http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109290 se till så den håller 75ohm eller en toslink (optisk kabel) http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109320 för att få 5,1 ljud till filmen

R1 Uffe skrev:
2548634 Mellan DVD och reciver kopplar du en koaxialkabel http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109290 se till så den håller 75ohm eller en toslink (optisk kabel) http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109320 för att få 5,1 ljud till filmen

Jaha, två nya kabeltyper alltså.
Jag tror jag helt enkelt avvaktar med alla kablar som är på tapeten, det blir för mycket olika hi-end prylar till mina skräpgrejer. Jag köper inte kablar för femtonhundra innan DVD:n är utbytt, det verkar bakvänt.
Apropå det så vill jag ha en inspelningsbar DVD, (med hårddisk). Tips på sådan?

Markus skrev:
2548676 Jaha, två nya kabeltyper alltså.
Jag tror jag helt enkelt avvaktar med alla kablar som är på tapeten, det blir för mycket olika hi-end prylar till mina skräpgrejer. Jag köper inte kablar för femtonhundra innan DVD:n är utbytt, det verkar bakvänt.
Apropå det så vill jag ha en inspelningsbar DVD, (med hårddisk). Tips på sådan?
Pioneers ska väl få bäst i test oftast, panasonicen är OK. Kolla mer här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v576

Denna vackra komponent kabel väntar på mig tills jag har köpt en ny TV http://www.marcuscables.com/video_komponent.htm

Last edited:
Markus skrev:
2548520 Det här är receivern vi talar om:
Den har väl HDMI ut?

Jag förstod vad du menade med växel men jag trodde inte att du hade en såpass bra receiver som klarade av uppskalning samt hade hdmi.

Då blir det genast enklare:
DVD köper du en inspelningsbar Philips (spelar in på dvd-r mm, ej hårddisk) för drygt 2000:-, mkt bra köp för pengarna.
Denna kopplar du in i receiverns ena hmdi-ingång. Därefter går du in i menyn på receivern och väljer DVD som källa på hdmi-ingång nr1.
PS2:an kanske du klarar dig med originalkablage om receivern ändå kör uppskalning till hdmi, men jag tippar på att det blir bäst om du iaf kör med minst s-video från ps2. Då kopplar du in den på tex komponentingång 1 och väljer AUX eller GAME som källa och sedan uppskalning via HDMI, det står i manualen hur du går tillväga.
Videon får du köra s-video via en scart-adapter på scartutgången på videon (artikelnummer 38-1238 på www.claesohlson.se) och sedan kör du in det i s-video in på receivern och gör likadant som med ps2:an.
På så vis så kör du alla signaler via din hdmi-kontakt.
För ljud så kopplar du naturligtvis dina ljudkontakter till respektive källa, givetvis så de är samma som bildkällans ingång. PS:an kör du optisk för alla ljudmöjligheter och videon kör du vanlig rca-kabel (röd/vit).

Visst finns det folk man kan anlita till sånt här, jag är billig som fan. På plats tar jag 385:-/påbörjad timme (exkl. moms) samt resekostnader och övriga tillägg. Då gör jag allt tänkbart :gnissla
Vill du ta det via pm/icq så nöjer jag mig med en trisslott :D

Markus skrev:
2548760 Jag kollade lite där men jag får inget bra grepp om vilka som är bra för musik, är det några som speciellt utmärker sig som bra cd-spelare samtidigt?

Mina personliga erfarenheter ger mig i uppdrag att säga att Marantz dvd-spelare är grymt bra på musik men numera är faktiskt de flesta spelare tillräckligt duktiga för att alla "normala" icke-audiofiler ska bli mer än nöjda. Se till att spelaren du köper kan köra både SACD och dvd-audio, om inte annat så vill du ha nåt av dem. När du kör dessa format, det är då vi snackar musik :tummenupp
Ska du köra 2-kanal så köper du dig en billigare anläggning, tex Denon, för ren 2-kanal. För 5000:- får du bättre ljud än hos de flesta hembioanläggningar för 15000:-.

Last edited:
Dee_cati skrev:
2548825 Jag förstod vad du menade med växel men jag trodde inte att du hade en såpass bra receiver som klarade av uppskalning samt hade hdmi.

Då blir det genast enklare:
DVD köper du en inspelningsbar Philips (spelar in på dvd-r mm, ej hårddisk) för drygt 2000:-, mkt bra köp för pengarna.
Denna kopplar du in i receiverns ena hmdi-ingång. Därefter går du in i menyn på receivern och väljer DVD som källa på hdmi-ingång nr1.
PS2:an kanske du klarar dig med originalkablage om receivern ändå kör uppskalning till hdmi, men jag tippar på att det blir bäst om du iaf kör med minst s-video från ps2. Då kopplar du in den på tex komponentingång 1 och väljer AUX eller GAME som källa och sedan uppskalning via HDMI, det står i manualen hur du går tillväga.
Videon får du köra s-video via en scart-adapter på scartutgången på videon (artikelnummer 38-1238 på www.claesohlson.se) och sedan kör du in det i s-video in på receivern och gör likadant som med ps2:an.
På så vis så kör du alla signaler via din hdmi-kontakt.
För ljud så kopplar du naturligtvis dina ljudkontakter till respektive källa, givetvis så de är samma som bildkällans ingång. PS:an kör du optisk för alla ljudmöjligheter och videon kör du vanlig rca-kabel (röd/vit).

Visst finns det folk man kan anlita till sånt här, jag är billig som fan. På plats tar jag 385:-/påbörjad timme (exkl. moms) samt resekostnader och övriga tillägg. Då gör jag allt tänkbart :gnissla
Vill du ta det via pm/icq så nöjer jag mig med en trisslott :D

Mina personliga erfarenheter ger mig i uppdrag att säga att Marantz dvd-spelare är grymt bra på musik men numera är faktiskt de flesta spelare tillräckligt duktiga för att alla "normala" icke-audiofiler ska bli mer än nöjda. Se till att spelaren du köper kan köra både SACD och dvd-audio, om inte annat så vill du ha nåt av dem. När du kör dessa format, det är då vi snackar musik :tummenupp
Ska du köra 2-kanal så köper du dig en billigare anläggning, tex Denon, för ren 2-kanal. För 5000:- får du bättre ljud än hos de flesta hembioanläggningar för 15000:-.

God morgon.
Nu börjar det likna något. :banana
Frågan är nu främst vad jag ska ha för snik-kablage tills jag köpt en ny DVD, bara så det fungerar så länge. Scart till receivern bara, med sådana där typ rca-kontakter i abdra änden i kul färger? :gnissla Jag fick med massa sådana kablar till receivern, de borde väl fungera.
På lunchen ska jag köpa HDMI-kabel i alla fall, var köper man en bra typ till hyfsat pris i Stockholm eller norr om dito?

Markus skrev:
2549366 God morgon.
Nu börjar det likna något. :banana
Frågan är nu främst vad jag ska ha för snik-kablage tills jag köpt en ny DVD, bara så det fungerar så länge. Scart till receivern bara, med sådana där typ rca-kontakter i abdra änden i kul färger? :gnissla Jag fick med massa sådana kablar till receivern, de borde väl fungera.
På lunchen ska jag köpa HDMI-kabel i alla fall, var köper man en bra typ till hyfsat pris i Stockholm eller norr om dito?

Claesohlson är din räddare i nöden, där finns alla kablar du behöver till ett vettigt pris. Kvaliteten är fullkomlig och kommer prestera gott för de kronor du betalar för dem.
Från dvd= Coaxial-kabel (digital, orange färg på kontakten, av rca-typ)
Från ps2: originalkablage in till samma ingång (fast ljud) som bildingången. Röd/vit rca-typ.
Från video likaså när du har köpt scart-omvandlaren som jag gav dig artikelnummer på. Den köper du samtidigt på classes. Den kopplar du s-videon samt ljudet ut och sen till stärkaren.
Inköpslista mao:
1st HDMI-kabel av valfri längd.
3st audiokablar (röd/vit)
1st s-video av valfri längd.
Scartomvandlare, från scart till s-video/rca
När du ändå är där så köper du även en scart av bättre modell samt en komponentkabel.
Slutsumma= nånstans mellan 500:- och 800:- tippar jag på, beroende på längd.

Om han nu köper en ny DVD så är ju chansen rätt stor att den DVD har bättre "bildprocessor" än recivern. Så har man otur kan ju bilden bli "sämre" eller är jag helt ute och cyklar ???

R1 Uffe skrev:
2550575 Om han nu köper en ny DVD så är ju chansen rätt stor att den DVD har bättre "bildprocessor" än recivern. Så har man otur kan ju bilden bli "sämre" eller är jag helt ute och cyklar ???

Både ja och nej, förhoppningsvis så går det att bara koppla igenom receivern utan nån form av skalning eller omvandling men det låter jag vara osagt.
Det visar sig först då, men jag har svårt att tänka mig att en dvd för ca 2000:- (om han nu köper för det) har så mycket bättre processor än hans receiver. JAg tror det är känsligare kretsar om vi snackar faroudja-chipset för analog bildhantering, digitalt känns ju mest som 1:or och 0:or :gnissla

Dee_cati skrev:
2552169 Både ja och nej, förhoppningsvis så går det att bara koppla igenom receivern utan nån form av skalning eller omvandling men det låter jag vara osagt.
Det visar sig först då, men jag har svårt att tänka mig att en dvd för ca 2000:- (om han nu köper för det) har så mycket bättre processor än hans receiver. JAg tror det är känsligare kretsar om vi snackar faroudja-chipset för analog bildhantering, digitalt känns ju mest som 1:or och 0:or :gnissla
Jo, det är sant, allt handlar om hur dyr DVD han köper egentligen

Det här inlägget lär ju te sig rätt trist för den som inte gillar bilder på kontakter och kablar, förutom Dee_Cati dårå som faktiskt bett om att få se foton på:
1. Baksida receiver
2. Baksida DVD
3. Baksida VHS
4. Kablage som medföljde receiver
5. Kablage jag köpt på Clas Ohlson igår

Bifogat

• bild receiver.JPG
    bild receiver.JPG
    101.2 KB · Visningar: 63
  • bild dvd.JPG
    bild dvd.JPG
    62.6 KB · Visningar: 49
  • bild vhs.JPG
    bild vhs.JPG
    76.9 KB · Visningar: 35
  • bild kablar receiver.JPG
    bild kablar receiver.JPG
    102.2 KB · Visningar: 40
  • bild kablar co.JPG
    bild kablar co.JPG
    95.4 KB · Visningar: 36
Markus skrev:
2554394 Det här inlägget lär ju te sig rätt trist för den som inte gillar bilder på kontakter och kablar, förutom Dee_Cati dårå som faktiskt bett om att få se foton på:
1. Baksida receiver
2. Baksida DVD
3. Baksida VHS
4. Kablage som medföljde receiver
5. Kablage jag köpt på Clas Ohlson igår

1: Du har det mesta tänkbara du behöver, grym stärkare för övrigt verkar det som.
2: Du har coax, denna kopplar du till digital1 bakpå stärkaren (längst upp till höger) och ställer in i menyn att digital1 går på DVD. Här har du två alternativ, antingen en scartrgb direkt till tv'n eller så prövar du att köra s-video till stärkaren och låter den scala upp bilden till hdmi till tv'n. Det visar sig vad som blir bäst.
3: Här kör du med den kabeln du köpte, scart->s-video, och ljudet kör du med dina medföljande rca-audiokablar. Här gör du vilket som, s-video direkt till tv'n eller via stärkaren men då du har uppskalning så kör du via stärkaren så du får hdmi upp till tv'n. Samma här, pröva vad som ger bäst resultat, du har ju möjligheten att testa.
4: Du hade allt förutom en scart->s-video ser det ut som. De två knippena med kablar med scart i ena änden är en scart->komponent/cvbs/rca-audio. CVBS är bara ren skit (komposit) och den förbjuder jag dig att använda. Inte ens värd att scala upp.

5: Dessa är troligtvis de enda du behöver i dagsläget. Du har förstått principen men pm'a om det strular vid inkoppling så får du mer hjälp då isåfall.
Men sammanfattning:
Inköpt paket 1 (scart->s-video/rca) från video till receiver.
Inköpt paket 2 (scart->s-video/rca) från DVD till receiver.
HDMI från receiver till tv, sedan är det bara mjukvaran som ska justeras in.

Det enda jag kan tillägga är att du ska köpa dig en coax (du kan använda dig av en komposit så länge, samma signaltyp) för att få bästa ljud från dvd'n. Det är synd och skam att använda sig av analogt om du ska titta på en film med DD eller DTS (i stort sett ALLA har åtminstone DD!). Slå på Nicole Kidmans film när hon är ett spöke i ett hus med sina ungar, det är det absolut bästa DTS-spåret jag någonsin har hört och jag blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det. Så fort jag har kopplat in all min utrustning i nya lägenheten så ska jag slå på den filmen och bara njuta av ljudet på maximal volym med alla prylar injusterade till max! :gråta
Sen när du har gjort det så kan du tacka mig för den upplevelsen :D

Just ja, angående trisslotten! Köp en och skrapa, vinner du nåt så delar vi på vinsten :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT