Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Markus skrev:
Det där kan väl aldrig fungera?! Lyssnade som sagt på BOSE 3-2-1 och hur gärna jag än ville så hörde jag inget bakom ryggen. Visst, en "djupare" eller "bredare" ljudbild kan man kanske tala om men för tusan inget äkta surround.

Nix, har inget att sätta mot äkta vara när det gäller BOSE. DLS system är som sagt med bakhögtalare också men du får tänka på att det är en kompromiss vi snackar om här. Du slipper en massa högtalare och massa kabeldragningar, men du får fortfarande mycket bättre upplevelse om du har ett traditionellt 5.1-system. Det behöver du inte ens lyssna på för att förstå.
Men som sagt, åk till Best sound och lyssna på Mourdant's minipaket om du ska köpa smått! BOSE är aldrig försvarbart om du frågar mig, det skulle vara designen då. Men då har man taskig smak :hihi

Dee_cati skrev:
BOSE är aldrig försvarbart om du frågar mig, det skulle vara designen då. Men då har man taskig smak :hihi

Varför är det så?
Jag anar faktiskt lite generellt snobberi i hetsen mot BOSE, visst det säljs på Expert och det är inte så exotiskt men det är fortafarande bra grejor. Ljudet i deras små satelliter är ju otroligt rent och starkt.
Designen? Ja, de är ju det enda företag över huvud taget som fattat att alla inte vill ha ett vardagsrum som ser ut som det tillhör en 17-åring. Vem annars kan erbjuda motsvarande diskretion? Så visst, designen är nästan en avgörande faktor här - i kombination med att det fortfarande är bra ljud, och "osynliga" pjäser. Har sett en del Canton och HK högtalare som i och för sig är riktigt diskreta, men HK lät inte bra (de som hör till HS100 paketet) och Canton kostade 10' för ett 5.1 system, och då är det fortfarande dubbelt så stort som BOSE och i silver, BOSE kan man få i vitt så de inte syns alls nästan på väggarna. :kär

Markus skrev:
Det där kan väl aldrig fungera?! Lyssnade som sagt på BOSE 3-2-1 och hur gärna jag än ville så hörde jag inget bakom ryggen. Visst, en "djupare" eller "bredare" ljudbild kan man kanske tala om men för tusan inget äkta surround.
Jodå, det låter ruggigt bra, Givetvis är det inget "riktigt" 5,1. Dock vart det utvalt till Product of the year 2005.
Jag tycker du kan lyssna på det iaf.
Har du en platt-tv så sitter den som en smäck. :tummenupp

juha01 skrev:
Ok!

Nu blir det lite mycket "Tjööp dehär", men detta är ett alternativ!

http://www.hifiklubben.com/SE/Produ...ance_+_AW8_Sub_Hoegtalarsystem_Aluminium.htm#

Där har dom öppet köp med..

Men om du har lyssnat på Bose och du gillade det så är det bara att handla egentligen!

Det där är faktiskt intressant, :tummenupp
Hifiklubben i stockholm har i alal fall inte öppet köp. Jag är kluven, skulle aldrig handla tummade och uppbrutna grejer själv men samtidigt vill man ju kolal hemma.

Markus skrev:
Det där är faktiskt intressant, :tummenupp
Hifiklubben i stockholm har i alal fall inte öppet köp. Jag är kluven, skulle aldrig handla tummade och uppbrutna grejer själv men samtidigt vill man ju kolal hemma.

Har iofs aldrig själv provat, men jag själv kör på evidence 870 och är såpass nöjd att kringutrustningan ska uppdateras till samma serie!

Skumt att dom inte har öppet köp där, när dom erbjöd det till mig här i stan. Skillnad på folk och folk kanske...

Markus skrev:
Varför är det så?
Jag anar faktiskt lite generellt snobberi i hetsen mot BOSE, ...

Det ju iofs vara så att det ligger en del i det. Det är lite äpplen och päron här, satsar men på bra ljud så går bose bort. Satsar man på ok ljud (och väl det) i ett sjysst paket så funkar det alldeles utmärkt. Gillar du det, köp. Prova gärna med ett par andra högtalare bredvid, så att du kan växla lite fram och tillbaka. Funkar bose fortfarande efter det, handla.

Bose peakade för övrigt med sina 802or redan nån gång tidigt 90-tal. Riktigt roliga burkar som man kan spela ohyggligt högt (men inte speciellt bra...) med.

HJÄLP!

Jag behöver ett takfäste till en projektor modell mindre senast tisdag 7/3. Någon som kan tipsa om var man hittar bra såna i sthlm?

Projjen är en SONY modell mindre.

Tack på förhand!

Starstriker skrev:
HJÄLP!

Jag behöver ett takfäste till en projektor modell mindre senast tisdag 7/3. Någon som kan tipsa om var man hittar bra såna i sthlm?

Projjen är en SONY modell mindre.

Tack på förhand!

Skall det vara proffsigt? Jag handlade ett justerbart högtalarfäste på classe Olson, 49 kr, satte ihop det med ett par stag till fästena på min projja. Tog 20 minuter (jag har två vänsterhänder med allt som skall skruvas och sånt skit...), funkar utmärkt.

t-rex skrev:
...satsar men på bra ljud så går bose bort...

Okidoki, jag undrar att de kan ta så bra betalt då men det är väl kanske för lättlurade snubbar som mig.....:brynad
Jag har ju i alla fall köpt deras koncept med hull och hår, och jag har ändå haft viss insikt i riktiga audiofilers liv.

Markus skrev:
Okidoki, jag undrar att de kan ta så bra betalt då men det är väl kanske för lättlurade snubbar som mig.....:brynad.

B&O anyone? Iofs, med sina ny aktiva högtalare (som är rent osannolikt apdyra vill jag minnas) har de tydligen lyckats producera väljudande krejjor. Har dock inte hört dem.

Markus skrev:
Jag har ju i alla fall köpt deras koncept med hull och hår, och jag har ändå haft viss insikt i riktiga audiofilers liv.

Du vill ha dem. Köp! Konsumtion gör dig lycklig! Köp!! Och hyr amerikanska skräpfilmer, bränn telefonen, lås dörren, rulla ner rullgardinen och kör! Jag och mina grannar såg king kong igår, maken till sheitfilm var det et tag sedan jag såg, men som filmupplevelse betraktat var den rätt cool. Kan rekomenderas som bakfyllematiné.

Såja, en vår, en sommar och en halv höst senare så sitter jag här i mitt hav av kabelj***ar som man inte vet varken ut eller in om, fan vad jag hatar teknik. :mad:
Nu hänger högtalarna på väggen, och snart ska skärmen ner - men det vill jag bara göra en gång (lyfta ner helvetsmaskinen från väggfästet och flytta sidobordet under) så jag måste få klarhet i följande:

HDMI'n, räcker det med att köra en sådan från receivern till skärmen, och sedan in med DVD, PS2 och VHS till receivern eller måste man in med fler HDMI direkt till skärmen?

Bonusfråga:
Spelar det någon roll vilken HDMI man köper? Var ska man köpa dem? De är svindyra, 249kr/2m. :mad:

Markus skrev:
2544738 Såja, en vår, en sommar och en halv höst senare så sitter jag här i mitt hav av kabelj***ar som man inte vet varken ut eller in om, fan vad jag hatar teknik. :mad:
Nu hänger högtalarna på väggen, och snart ska skärmen ner - men det vill jag bara göra en gång (lyfta ner helvetsmaskinen från väggfästet och flytta sidobordet under) så jag måste få klarhet i följande:

HDMI'n, räcker det med att köra en sådan från receivern till skärmen, och sedan in med DVD, PS2 och VHS till receivern eller måste man in med fler HDMI direkt till skärmen?

Bonusfråga:
Spelar det någon roll vilken HDMI man köper? Var ska man köpa dem? De är svindyra, 249kr/2m. :mad:

Det är klart att du kan köra HDMI från recivern till skärmen. (Du måste ha en rejält ny reciver om du har HDMI UT från recivern ???)

Du skriver oxå att du vill IN med DVD, PS2 och VHS i recivern, men har du ingångar så det räcker i recivern???

Man kan säga så här, vet man om att recivern har en bättre bildprocessor än tex DVD så ska man köra via recivern, annars låt bli.

Sen till HDMI kabel frågan så är det upp till dig om du vill lägga ut tex 395kr på denna http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109170

eller köpa en jätte billig för 129 http://www.clasohlson.se/shop/store...mpaign=N&NoCache=10/16/2006+8:14:30+PM#q24552

Jag personligen skulle köpa "state of the art" kabeln

R1 Uffe skrev:
2544898 Det är klart att du kan köra HDMI från recivern till skärmen. (Du måste ha en rejält ny reciver om du har HDMI UT från recivern ???)

Du skriver oxå att du vill IN med DVD, PS2 och VHS i recivern, men har du ingångar så det räcker i recivern???

Man kan säga så här, vet man om att recivern har en bättre bildprocessor än tex DVD så ska man köra via recivern, annars låt bli.

Sen till HDMI kabel frågan så är det upp till dig om du vill lägga ut tex 395kr på denna http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109170

eller köpa en jätte billig för 129 http://www.clasohlson.se/shop/store...mpaign=N&NoCache=10/16/2006+8:14:30+PM#q24552

Jag personligen skulle köpa "state of the art" kabeln

Alltså, jag fattar ingenting av det här. :(
Jag har köpt den här receivern, den har väl HDMI ut? http://www.larsbengtsson.se/produkter/3/53/867/
Det står ju: "monitor ut: komposit, komponent, HDMI"

Ska jag då koppla bara en HDMI från receivern till skärmen och sedan in med:
-VHS
-DVD
-PS2

eller ska någon mer utrustning kopplas direkt till skärmen?
Jag har, än så länge, ingen digital-tv och det finns ju ingen antenningång för analog antgenn till receivern, ska jag då fortsatt koppla den till videon, videon med icke-hdmi till receivern och sedan receivern till skärmen så att allt ska funka, tv, video osv?

Fan vad jag hatar sladdar, sade jag det? :mad:

Det du skrev om bättre bildprocessor i receiver jämfört med DVD:
1. Ja, det är det garanterat för DVD:n är helt värdelös
2. Spelar det ngn roll egentligen? Har jag dålig signal från DVD till receiver kan den väl aldrig bli bättre där än om jag kör den direkt.

Kan tänka mig förresten att det här är ett av de rörigaste inlägg jag skrivit. :brynad

Som du skrev på slutet, du kan inte få bättre bild än vad apparaten skickar ut (vissa undantag finns)

Vad har du för TV ???

Om din DVD har komponent ut så koppla in den i recivern och sen en komponent ut från recivern till TV, om den nu TV har en komponent in förstås. Använd en sån här kabel http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109310

Har du inte komponent in på TV utan SCART RGB så koppla ihop DVD och TV med en sån här kabel för bästa bild http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109240

R1 Uffe skrev:
2545489 Som du skrev på slutet, du kan inte få bättre bild än vad apparaten skickar ut (vissa undantag finns)

Vad har du för TV ???

Om din DVD har komponent ut så koppla in den i recivern och sen en komponent ut från recivern till TV, om den nu TV har en komponent in förstås. Använd en sån här kabel http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109310

Har du inte komponent in på TV utan SCART RGB så koppla ihop DVD och TV med en sån här kabel för bästa bild http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109240

DVD har definitivt inte komponent, det är en sådan där 800-kronors (2004) från Onoff. Den ska bytas snart.
TV:n är en Sony KLV-S40A10

Idag har jag en s.k. scartväxel som jag kör in dvd/vhs/ps2 i, den är sedan kopplad till tv:n. Antennsladden går så klart till vhs och sedan vidare till LCD.

Om jag försöker förenkla frågeställningarna lite:

• Ersätter HDMI både nuvarande scart och analoga antennkabel?
  • Om vi låtsas att jag hade en DVD med HDMI, skulle den då behöva kopplas till LCD:n eller kan jag koppla den till receivern?
  • Kan jag använda receivern som "scartväxel"?

Tack och bock.

Vad har du för receiver först och främst? En rec. med HDMI-växel ligger fortfarande på runt 8000:- som billigast tippar jag på.

Du kan inte använda receivern som scartväxel, däremot så finns det många som kan konvertera upp komposit samt s-video till komponentsignal via växel. Du har troligtvis komposit in/out samt s-video in/out och möjligtvis komponent in/out om den är någorlunda ny.
Mitt tips är isåfall:
Från ps2 kör du komponent in till rec. Allt annat är fel.
Från VHS (om du envisas med detta påfund) kör du S-video till rec.
Från DVD kör du HDMI direkt in till tv. Mao, köp ny dvd.
Från digitalbox kör du modell bättre scart (monster är ett tips) in till tv. Detta är bästa signalen du får om du inte köper box med komponent=dyrt och ett fåtal som har det.
Mina tips grundar sig på att du inte har hdmi-växel på receivern.
Och när du ändå är igång, köp en inspelningsbar philips-dvd för 2000:- MED hdmi och sen kastar du vcr'n.

EDIT/ HDMI ersätter endast scart alternativt s-video samt ljud etc. Digital bild -samt ljudöverföring mao. Den ersätter ej antennkabeln, denna blir du inte av med till tv'n så länge du kör analogt. Däremot slipper du den till tv'n när du kör digitalt, då behöver du den endast för att ta emot signal till box. Bor du i större hyreshus eller dylikt kanske du får andra alternativ.

Last edited:
Dee_cati skrev:
2546522 Vad har du för receiver först och främst? En rec. med HDMI-växel ligger fortfarande på runt 8000:- som billigast tippar jag på.

Du kan inte använda receivern som scartväxel, däremot så finns det många som kan konvertera upp komposit samt s-video till komponentsignal via växel. Du har troligtvis komposit in/out samt s-video in/out och möjligtvis komponent in/out om den är någorlunda ny.
Mitt tips är isåfall:
Från ps2 kör du komponent in till rec. Allt annat är fel.
Från VHS (om du envisas med detta påfund) kör du S-video till rec.
Från DVD kör du HDMI direkt in till tv. Mao, köp ny dvd.
Från digitalbox kör du modell bättre scart (monster är ett tips) in till tv. Detta är bästa signalen du får om du inte köper box med komponent=dyrt och ett fåtal som har det.
Mina tips grundar sig på att du inte har hdmi-växel på receivern.
Och när du ändå är igång, köp en inspelningsbar philips-dvd för 2000:- MED hdmi och sen kastar du vcr'n.

EDIT/ HDMI ersätter endast scart alternativt s-video samt ljud etc. Digital bild -samt ljudöverföring mao. Den ersätter ej antennkabeln, denna blir du inte av med till tv'n så länge du kör analogt. Däremot slipper du den till tv'n när du kör digitalt, då behöver du den endast för att ta emot signal till box. Bor du i större hyreshus eller dylikt kanske du får andra alternativ.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Xakt, DVD med HDMI direkt i TV, PS2 via komponent, VHS, kasta bort. Digitalbox, direkt i TV via en SCART RGB

Ska du köpa den bästa DVD spelare för en rimlig peng så är det denna DENON 1930 som gäller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=120477

Ska du ha den bästa i en nästan rimlig peng så är det denna som gäller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18366 många som testar bild och sånt på TV apparater och jämför DVD spelare, har denna som referens spelare

Fick hem mina dynavoice m85 idag, dock hade jag bestält "Proson Hifi Super Speaker Cable" Och tänkte inte på att nad c370n har gaffel anslutning, likaså högtalarna.. Vart köper jag en bra kabel med dånna anslutningar? behöver 2*2 meter. Eller finns det någon "adepter" man kan köra som inte sabbar allt ljud?

Kablarna
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2314
Funkar sånna här?
http://www.hifiklubben.com/SE/Produ...tillbehoer/DALI_Spade_Standard_Tillbehoer.htm

Tacksamm för snabb hjälp!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey