Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Markus skrev:
Varför är det så?
För att vissa har ju ställt in sig på att "så är det och så kommer det alltid att vara!" Ungefär likadant som en BMW mekaniker snackar skit om Mercedes.

Solid snake skrev:
För att vissa har ju ställt in sig på att "så är det och så kommer det alltid att vara!" Ungefär likadant som en BMW mekaniker snackar skit om Mercedes.

Så du menar att det är fel? Ok. t-recks har alltid fel så det är föga förvånande. ;)
Vad tror du om det här paketet, kan det vara något*?

1. http://www.larsbengtsson.se/produkter/3/53/826/
2. http://www.larsbengtsson.se/produkter/48/49/236/

*=nej, nu ska ingen länka till mellersta sveriges största högtalare med tillhörande vitrinskåp med belysning och takfläkt, ni ser ungefär vad jag vill ha i dessa länkar. :)

Markus skrev:
Så du menar att det är fel? Ok. t-recks har alltid fel så det är föga förvånande. ;)
Vad tror du om det här paketet, kan det vara något*?

1. http://www.larsbengtsson.se/produkter/3/53/826/
2. http://www.larsbengtsson.se/produkter/48/49/236/

*=nej, nu ska ingen länka till mellersta sveriges största högtalare med tillhörande vitrinskåp med belysning och takfläkt, ni ser ungefär vad jag vill ha i dessa länkar. :)
Ja det kan ju fungera, det blir nog bra i ditt crib, för stora grejor är ju fult har du sagt. ;)

Fast ska du ha 7.1 ljud? Du köper ju bara 5.1 högtalarsystem, då kan du lika gärna köpa en 5.1 förstärkare med mer effekt för samma pengar. ;)

Verkar vara bra iaf, om du inte har tänkt att köra på full rulle, för det tror jag inte att det orkar speciellt länge.

Fast jag undrar om du kan spela musik med bra ljud i de där små fjuttiga högtalarna, men det är ju bose och de ska vara väldigt bra har jag hört folk säga.

Edit: basen var inte så stor ser jag, men det kanske blir bra bas ändå, bara 5,25" i bose-lådan, min har ju bara 12" hehe. ;)

Men som sagt, bose sägs ha bra ljud, har du möjlighet att provlyssna innan så gör det.

Last edited:
Markus skrev:
...

Jag har rätt, som vanligt. Det skall till ett par rätt trista högtalare för att en sub skall lyfta ljudet nåt vidare, och det enda som händer är att det blir mer bas. Mer, inte bättre. Dock, gillar man mer, så blir det ju bättre. Lixom... Men då kanske man skall köpa ett par storbandsjazzinspererade Cervin Vega direkt, så slipper man det problemet, de flyttar luft så det räcker. En sub leverar botten, that's it.

För film är det naturligtvis en annan grej...

t-rex skrev:
Jag har rätt, som vanligt.

Jag hade ett BOSE 3-2-1 system hemma och lyssnade i helgen och det är med tillhörande baslåda, mycket, mycket bra ljud. :tummenupp
Jag förstår inte riktigt hur du menar att basen blir sämre för att den kommer från en separat enhet?

Solid Snake skrev:
Fast ska du ha 7.1 ljud? Du köper ju bara 5.1 högtalarsystem, då kan du lika gärna köpa en 5.1 förstärkare med mer effekt för samma pengar.

Nej, det hade jag inte tänkt. Eller är det bra? :gnissla Man kanske vill ha 7.1 i framtiden, paketet ska vara gångbart i minst 10 år. Men 7.1 verkar rätt overkill, det är en extra center i bak, och vad mer?

Solid Snake skrev:
Fast jag undrar om du kan spela musik med bra ljud i de där små fjuttiga högtalarna, men det är ju bose och de ska vara väldigt bra har jag hört folk säga.

Jag tror det går, men det måste ju som sagt lyssnas först.

Vad är det för parametrar man ska hålla koll på inför stärkarköpet? Är det några utgångar eller liknande som "man bara måste haaaa..."?

Markus skrev:
Jag hade ett BOSE 3-2-1 system hemma och lyssnade i helgen och det är med tillhörande baslåda, mycket, mycket bra ljud. :tummenupp
Jag förstår inte riktigt hur du menar att basen blir sämre för att den kommer från en separat enhet?...

Det betvivlar jag inte en sekund. Men låna med dig ett par bra vanliga bokhyllehögtalare och sätt bredvid och se vad som händer.

Men som sagt, pratar vi om storlek (bose är små), i kombination med ett lågt pris och möjlighet för film så är det säkert en bra kombination. Tycker du sedan att det låter bra, ja då finns det inte mycket att snacka om.

t-rex skrev:
Det betvivlar jag inte en sekund. Men låna med dig ett par bra vanliga bokhyllehögtalare och sätt bredvid och se vad som händer.

Men som sagt, pratar vi om storlek (bose är små), i kombination med ett lågt pris och möjlighet för film så är det säkert en bra kombination. Tycker du sedan att det låter bra, ja då finns det inte mycket att snacka om.

Men jag förstår fortfarande inte varför du menar att en separat enhet återger basen sämre, eller med sämre resultat? Är det för att det blir ett avstånd dem emellan, för att baslådor har sämre komponenter eller varför?
Om du har andra tips så emottages de tacksamt, men du har förstått helt rätt - litet är ledordet här. :)

Markus skrev:
1. Nej, det hade jag inte tänkt. Eller är det bra? :gnissla Man kanske vill ha 7.1 i framtiden, paketet ska vara gångbart i minst 10 år. Men 7.1 verkar rätt overkill, det är en extra center i bak, och vad mer?

2. Vad är det för parametrar man ska hålla koll på inför stärkarköpet? Är det några utgångar eller liknande som "man bara måste haaaa..."?

1. Ja det kan ju vara bra att ha, med tanke på att DVD filmer bara har 6.1 än sålänge (vad jag har sett iaf) så hade jag nog hellre köpt en 6.1 förstärkare, det låter nästan likadant och placeras nästan likadant också, skillnaden är att du sätter en center bakom soffan istället för 2 monokopplade högtalare.

Så det blir egentligen 7.1 med bara 6 högtalare och en baslåda.

2. Ja du ska ju se till så att du får digitala ingångar iaf, är väl det enda som behövs egentligen om du ska kolla på film.

Sen har den ju standard-ingångar för CD och sånt.

Solid snake skrev:
1. Ja det kan ju vara bra att ha, med tanke på att DVD filmer bara har 6.1 än sålänge (vad jag har sett iaf) så hade jag nog hellre köpt en 6.1 förstärkare, det låter nästan likadant och placeras nästan likadant också, skillnaden är att du sätter en center bakom soffan istället för 2 monokopplade högtalare.

Vänta nu, 5.1 står väl för att det är fem högtalare plus baslåda?Hur kan då 6.1 bli fyra högtalare plus baslåda? Du skriver ju att de två bakre högtalarna ersätts av en center i ett 6.1 system, eller menar du att i ett 7,1 system så är det fyra bakre högtalare, och i ett 6.1 så är det 2+1 bak och i ett 5.1 så är det bara två? :3freak
Redogör nu ordentligt och pedagogiskt! Tack. :)

Markus skrev:
Vänta nu, 5.1 står väl för att det är fem högtalare plus baslåda?Hur kan då 6.1 bli fyra högtalare plus baslåda? Du skriver ju att de två bakre högtalarna ersätts av en center i ett 6.1 system, eller menar du att i ett 7,1 system så är det fyra bakre högtalare, och i ett 6.1 så är det 2+1 bak och i ett 5.1 så är det bara två? :3freak
Redogör nu ordentligt och pedagogiskt! Tack. :)

Ja precis så som du beskrev på slutet 2+(2) i 7.1 och 2+1 i 6.1 där bak.

7.1 har även på sidorna.

Här har du 2 fina bilder som jag har gjort i paint.

Bifogat

• 6.1.JPG
    6.1.JPG
    11.6 KB · Visningar: 27
  • 7.1.JPG
    7.1.JPG
    12.2 KB · Visningar: 45
FFS så där många högtalare kan man ju inte ha. Just nu har jag inga alls. :)
Men som sagt, receivern köps på åtminstone 10 års sikt och om fem år lär man ju sitta i ett flott slott där man har minst en egen biosalong. :gnissla
7.1 tror jag det får bli. Men med 5.1 högtalare, så får man komplettera i slottet sen. :hihi

Markus skrev:
FFS så där många högtalare kan man ju inte ha. Just nu har jag inga alls. :)
Men som sagt, receivern köps på åtminstone 10 års sikt och om fem år lär man ju sitta i ett flott slott där man har minst en egen biosalong. :gnissla
7.1 tror jag det får bli. Men med 5.1 högtalare, så får man komplettera i slottet sen. :hihi
Brorsan har 7.1 och det tar plats kan jag säga. :gnissla

Man får tränga sig förbi högra sidohögtalaren.

Fast nu ska han bara ha 5.1 tydligen för 7.1 finns ju inte på några DVD-filmer än sålänge.

Jag har 6.1 här i min lägenhet, men bara 5.1 inkopplat, orkar inte sätta upp en hylla till bakcentern, det är ju jobbigt.

Men som jag sa innan, be att få provlyssna, även med musik, helst med nån metal eller hårdrock för där kan du verkligen höra om högtalarna är för små, det blir liksom en svacka mellan satelliterna och baslådan.

Solid snake skrev:
Men som jag sa innan, be att få provlyssna, även med musik, helst med nån metal eller hårdrock för där kan du verkligen höra om högtalarna är för små, det blir liksom en svacka mellan satelliterna och baslådan.

Ja, provlyssning är givet - vill även kunna ta hem och lyssna helst.
Var kan jag sälja mina gamla KEF högtalare tror du?

Markus skrev:
Ja, provlyssning är givet - vill även kunna ta hem och lyssna helst.
Var kan jag sälja mina gamla KEF högtalare tror du?
Du kan sälja dina keffa :hihi högtalare på blocket, eller på tradera.

Fast jag tror inte att du får ta hem paketet och pröva det hemma, då tror de nog att du försöker stjäla det.

Solid snake skrev:
Du kan sälja dina keffa :hihi högtalare på blocket, eller på tradera.

Fast jag tror inte att du får ta hem paketet och pröva det hemma, då tror de nog att du försöker stjäla det.

De är ganska bra faktiskt. :mad:
Man kan få något som heter öppet köp här i stan, det kanske kommer till grävlinge i framtiden. :hihi

Markus skrev:
De är ganska bra faktiskt. :mad:
Man kan få något som heter öppet köp här i stan, det kanske kommer till grävlinge i framtiden. :hihi
Mwööh, öppet köp är en myt! :fakta

Markus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför du menar att en separat enhet återger basen sämre, eller med sämre resultat? Är det för att det blir ett avstånd dem emellan, för att baslådor har sämre komponenter eller varför?
Om du har andra tips så emottages de tacksamt, men du har förstått helt rätt - litet är ledordet här. :)

Den återger inte basen sämre, men musikupplevelsen blir (oftast) sunkigare. Jag tar mig friheten att citera en av förespråkarna för delade system;

Solid snake skrev:
helst med nån metal eller hårdrock för där kan du verkligen höra om högtalarna är för små, det blir liksom en svacka mellan satelliterna och baslådan.

För det första skall du naturligtvis provlyssna på det du normalt lyssnar på, inget annat. Vad gäller eventuell "svacka" så uppkommer det bara i riktigt kassa sub/sat-system, betydligt vanligare är en puckel i basen, alltså att det blir en överdriven och bufflig bas. Det slutar normalt med att du sitter och lyssnar på högtalarna istället för att lyssna på musiken.

Vad gäller avstånd, stereobild och sådant med ett sub/sat-system så är ju teorin att det är omöjligt att riktingsbestämma låga frekvenser och att man därigenom kan placera subben var man vill. Det är väl ganska sant, och det skall till en del seriöst lyssnande med ett hyffsat system innan det blir ett stort problem.

Komponenter och kvalitet... Tja, 7000 för ett hemmabiosystem eller 7000 kr för ett par bokhyllehögtalare, skillnad blir det ju. Men återigen, stämmer det för dig, med pris, storlek, utseende (inte oviktigt när man släpat sig över 25-årsdagen och faktiskt börjar fundera på hur det ser ut omkring en) och ljud, slå till!

Andra råd vettefan... hometheater in a box är ju rätt ändamålsenligt. Tre önskningar i en lixom. Men som alternativ, och en bättre långsiktig lösning, skulle jag lagt högtalarbudgeten på ett par bra bokhyllehögtalare (jag antar att du bor i en normalt funtad lägenhet), helst ihop med en center i samma serie, och som bakkanaler använt i princip vad som helst. Efter ett tag, när du kikat runt lite till, vet vad du vill ha och skall ta nästa steg så handla ett par sjyssta golvare. De behöver inte vara speciellt stora för att låta riktigt mycket och bra.

Solid snake skrev:
...

:va Var köper du dina grejjor?

Jag åkte för att lyssna på BOSE/HK-systemet idag.
Finns det någon vettig stereohandlare i Stockholm som säljer båda dessa märken?
På Lars Bengtsson skulle de "kolla om vi kan koppla ihop det" och ringa tillbaka, det var i måndags.
På Best Sound idag hände det något konstigt. Där jobbade en vettig äldre man som påstått sig jobbat med hifi i 45 år, och han påstod på fullaste allvar att jag inte behövde lyssna på BOSE-systemet med HK-stärkaren för "BOSE'n har ju aktiv sub, och då är det ändå den som förstärker ljudet så du kan lyssna med vilken stärkare som helst nästan, och skillnaden mellan BOSE-stärkaren som jag nu kopplat upp i och HK-stärkaren gör kanske en ½% på ljudet medans ditt rum gör 50% på ljudet så det är ingen idé att lyssna med HK-stärkaren. Nej, vi jobbar inte med öppet köp"

Jag fattar inte det här, man glider in och vill handla något för en ganska avsevärd summa pengar och folk engagerar sig lika mycket som studentskorna gör när man köper bananer på Prisxtra.

Om någon vet en vettig handlare inom 10 mil som säljer HK och BOSE så tipsa gärna.

fy fan

Markus skrev:
Jag åkte för att lyssna på BOSE/HK-systemet idag.
Finns det någon vettig stereohandlare i Stockholm som säljer båda dessa märken?
På Lars Bengtsson skulle de "kolla om vi kan koppla ihop det" och ringa tillbaka, det var i måndags.
På Best Sound idag hände det något konstigt. Där jobbade en vettig äldre man som påstått sig jobbat med hifi i 45 år, och han påstod på fullaste allvar att jag inte behövde lyssna på BOSE-systemet med HK-stärkaren för "BOSE'n har ju aktiv sub, och då är det ändå den som förstärker ljudet så du kan lyssna med vilken stärkare som helst nästan, och skillnaden mellan BOSE-stärkaren som jag nu kopplat upp i och HK-stärkaren gör kanske en ½% på ljudet medans ditt rum gör 50% på ljudet så det är ingen idé att lyssna med HK-stärkaren. Nej, vi jobbar inte med öppet köp"

Jag fattar inte det här, man glider in och vill handla något för en ganska avsevärd summa pengar och folk engagerar sig lika mycket som studentskorna gör när man köper bananer på Prisxtra.

Om någon vet en vettig handlare inom 10 mil som säljer HK och BOSE så tipsa gärna.

fy fan
Jahadu, köp skiten, låter det skit så lämna tillbaka det och säg att det låter skit, vifta gärna med en lagbok också för du har lagen på din sida.

Man har rätt till att ångra sitt köp om man handlar i affär.

Menar han att man kopplar bose-högtalarna till subben eller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT