Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
CJ900RR skrev:
jag har aldrig påstått att dina högtalare är dåliga :4skrika läs ordentligt eller har du dyslexi!?

Ja jag har dyslexi som tre fjärdedelar av sveriges befolkning.

"har man riktiga högtalare behövs ingen sub"

"jag hade ingen aning om vad du hade för högtalare. men tittar man på frekvensomfånget på dina så förstår jag att du behöver en sub"

"jag förstår inte varför man t.ex köper en NAD-förstärkare (som antagligen var ganska dyr) och sedan lägger till ett par högtalare som inte gör den rättvisa?"

Med andra ord så kallar du mina Dali 6006 för skit fast du inte säger det rakt ut.

Solid snake skrev:
Med andra ord så kallar du mina Dali 6006 för skit fast du inte säger det rakt ut.
eller så kanske du tolkar mina ord på ett helt annat sätt än vad jag menar dom. ge dig.

CJ900RR skrev:
eller så kanske du tolkar mina ord på ett helt annat sätt än vad jag menar dom. ge dig.

Men du säger ju att jag har köpt högtalare som inte är rätt mot min NAD, eller hur?

Edit: provlyssna 6006 istället så får du se att det inte är skit.

ja och det anser jag fortfarande. din förstärkare klarar antagligen mer tungdrivna och (enligt spec.) bättre högtalare.

Bifogat

• The 3 monkeys.jpg
    The 3 monkeys.jpg
    60.9 KB · Visningar: 49
ok om vi nu lämnar detta. några rekommendationer på bra spikes att inhandla?! och bör jag ha en tyngre platta eller filtmatta under högtalarna? dom står sedan min flytt just nu på ett plast-golv och under det finns det endast trä-golv som är typ 70 år gammalt. allt för gungit med andra ord...

Solid snake skrev:
Placerade min så den bara hörs, bas ska höras, inte kännas! :mattias

Väldigt annorlunda åsikt, normalt brukar de flesta säga tvärtom.

En sub som främst arbetar i området <20Hz hörs inte mycket, men känns desto mer. Därför brukar i princip alla råd om placeringen av subben gå ut på att den ska stå nära soffan, just för att den ska "kännas". (OBS! Detta gäller främst hemmabio, inte HiFi.)

Det finns t o m "vibrator"-högtalare som ska bultas fast under soffan, för att ge lyssnaren "shockvågor". De hörs inte alls, men skakar gör det. :mattias

CJ900RR skrev:
ja och det anser jag fortfarande. din förstärkare klarar antagligen mer tungdrivna och (enligt spec.) bättre högtalare.

Happ, men sen kan du ju kanske tänka på att jag betalar allt själv och har lagt ut cirka 30k på min anläggning.

Sen köpte jag sånna för brorsan har sånna och jag vet hur bra de är.

Du kan ju leta efter reviews på mina högtalare så kan du ju läsa själv och jämföra, men du verkar ha snöat in dig totalt på dina egna och därför så är allt annat som inte är sånna som du har just skit.

Ja min NAD driver dina högtalare utan problem, men sen kanske pengarna bestämmer hur stort det får bli också?

Men efter runt ett års lyssning i dali 6006 så hade jag bestämt mig för vad jag skulle ha, ok?

Kan jag få köpa det jag vill för mina pengar som jag har tjänat själv utan att nån ska komma och säga "du borde ha köpt högtalare som man kan spela med utan baslåda" vi kan se hur din anläggning står sig mot min om vi drar i saving private ryan på lika hög volym.

Kan nästan lova dig att jag kan köra högre än dig för baslådan avlastar frontarna så oerhört mycket och som du kanske vet så har baslådan en egen förstärkare, så dina anläggning kommer säkerligen bli överhettad när min går på "idle" ska vi sätta stopp i denna diskussionen nu eller?

Orka snacka med en som bara säger emot en hela tiden och att subbas är kasst när det bara är fördelar med dem.

morlock skrev:
Då är inte receivern flaskhalsen åtminstonde. :tummenupp

Nej det är den inte, men jag fattar inte varför jag ska köpa ett par högtalare som är tungdrivna om jag inte kan köra dem fullt ut, dessa jag har kan jag köra fullt ut.

Det är när man inte kan köra dem fullt ut som man spränger dem, när förstärkaren får jobba för mycket, om man försöker få ut mer ur en förstärkare än vad den klarar av att lämna så kan man räkna med en oren signal som leder till att högtalarna skadas.

Solid snake skrev:
Happ, men sen kan du ju kanske tänka på att jag betalar allt själv och har lagt ut cirka 30k på min anläggning.
grattis. jag betalar oxå allt mitt själv och har lagt ut ungefär lika mycket. 20 lax till om vi räknar med plasman...

Solid snake skrev:
Sen köpte jag sånna för brorsan har sånna och jag vet hur bra de är.
bra. jag skrev tidigare att det viktigaste var att man själv var nöjd.

Solid snake skrev:
Du kan ju leta efter reviews på mina högtalare så kan du ju läsa själv och jämföra, men du verkar ha snöat in dig totalt på dina egna och därför så är allt annat som inte är sånna som du har just skit.
nej jag säger fortfarande inte att dina är skit. och jag säger inte att mina är bäst i världen heller. jag har hört andra högtalare som låter mycket bättre men mina passade bra för mig när det gällde pris vs ljudbild.

Solid snake skrev:
Ja min NAD driver dina högtalare utan problem, men sen kanske pengarna bestämmer hur stort det får bli också?
1000 spänns skillnad, om man bara kollar på frontarna. då får du äkta 3-vägs...
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/speakers/94218/prices
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/speakers/164016/prices

Solid snake skrev:
Men efter runt ett års lyssning i dali 6006 så hade jag bestämt mig för vad jag skulle ha, ok?
se svaret på quote nr 2 här ovan.

Solid snake skrev:
Kan jag få köpa det jag vill för mina pengar som jag har tjänat själv utan att nån ska komma och säga "du borde ha köpt högtalare som man kan spela med utan baslåda" vi kan se hur din anläggning står sig mot min om vi drar i saving private ryan på lika hög volym.
jaa och jag har fortfarande inte påstått något annat. jag skrev att man inte ska behöva ha sub, i alla fall om man lyssnade på musik. jag skrev det i första inlägget.

Solid snake skrev:
Kan nästan lova dig att jag kan köra högre än dig för baslådan avlastar frontarna så oerhört mycket och som du kanske vet så har baslådan en egen förstärkare, så dina anläggning kommer säkerligen bli överhettad när min går på "idle" ska vi sätta stopp i denna diskussionen nu eller?
jasså du. har spelat tokhögt, senast på midsommar, i flera timmar, och jag kan säga att min förstärkare aldrig har överhettat. och då maxxar jag nästan stereon. så visst. tänkte skriva något elakt här om behovet att avlasta frontarna, men jag skiter i det... vi lämnar detta nu.

Solid snake skrev:
Orka snacka med en som bara säger emot en hela tiden och att subbas är kasst när det bara är fördelar med dem.
nej jag säger inte att dom är kassa, jag säger att dom inte ska behövas.

kul att du har ett hifi-intresse i alla fall. jag diskuterar gärna hifi med andra intresserade :pannkyss

Vad ni kivas pojkar :hihi

Smaken är som röven sägs det ju, verkar stämma rätt bra.
Vad det gäller LE109or'a så måste jag säga att jag blev inte nöjd när jag lyssnade på ett par välinspelade men däremot har hur många som helst tyckt att de låter grymt så där är det ju min hörsel som inte är nöjd med dem.
Jag letade i över 2 år innan jag fick tag på mina nuvarande Mordaunt short-högtalare, jag var så övertygad efter ca 1 timmes lyssning på dem på demo och sen var det bara att vänta på rätt tillfälle innan jag fick tag på dem.
Och när jag bara satt och på min marantz som drev allt ihop så var jag hyffsat nöjd men efter att ha inhandlat en ren 2-kanalare för massa tusenlappar för att driva frontarna via preout på marantzen så fanns det ingen väg tillbaka. Det är det som är det värsta, har man en gång hört något bättre så blir det genast tomt i plånboken :(
Har lyssnat på några Dali också utan att ha fastnat förutom för just swa12'an som var ruskigt extrem då jag köpte den och den spelade faneren av mina tidigare subbar :)
Som sagt så spelar även jag för min egen del och lyssnar mindre på vad andra säger men jag rådfrågar däremot gärna en hel del innan jag börjar lyssna.
Och ska man vara petig så stiger inte kvaliteten på ljudet linjärt med vad man pyntar för det tyvärr. Min första anläggning som bestod av lite hopplock för ca 8000:- på ljudet lät riktigt bra, och min nuvarande anläggning för ca 30 loppor låter ju knappast nästan 4 gånger bättre. Så om någon hittar den trasiga kromosonen hos oss ljudbögar så kan de väl ringa mig snarast?

Dee_cati skrev:
Vad ni kivas pojkar :hihi

Smaken är som röven sägs det ju, verkar stämma rätt bra.
Vad det gäller LE109or'a så måste jag säga att jag blev inte nöjd när jag lyssnade på ett par välinspelade men däremot har hur många som helst tyckt att de låter grymt så där är det ju min hörsel som inte är nöjd med dem.
Jag har hört och fått kommentaren att diskanten kan vara för skarp. Det tycker inte jag men å andra sidan så lyssnar jag väl inte på bara bröt-musik. Jag vill att väl dolda pianoslingor ska höras. Men det är ju som sagt en smak-sak. Vilken förstärkare var det till?!

Dee_cati skrev:
Jag letade i över 2 år innan jag fick tag på mina nuvarande Mordaunt short-högtalare, jag var så övertygad efter ca 1 timmes lyssning på dem på demo och sen var det bara att vänta på rätt tillfälle innan jag fick tag på dem.
Och när jag bara satt och på min marantz som drev allt ihop så var jag hyffsat nöjd men efter att ha inhandlat en ren 2-kanalare för massa tusenlappar för att driva frontarna via preout på marantzen så fanns det ingen väg tillbaka. Det är det som är det värsta, har man en gång hört något bättre så blir det genast tomt i plånboken :(
Vilken Marantz har du?! Har planer på att slänga ut recivern och enbart skaffa mig 2-kanalers grejjer, eftersom jag nästan uteslutande lyssnar på musik. Jo visst kostar det. Och man vill hela tiden ha mer/nyare/bättre/dyrare. Tror aldrig att en sann HIFI-fantast blir nöjd :näsblod :hihi

här kommer ett dåligt kort på min anläggning!

vardagsrum.jpg

ap_black_pearl_v2.jpg

Det var fasligt vilken pajkastning det blir så fort vi pratar hemelektronik här :arsele

Lite kort. Det spelar ingen roll vilket frekvensomfång en högtalare har om den behöver en sub eller inte. Det handlar om att flytta luft. Då krävs det stora element. Frekvenser under 30Hz hörs inte de känns, så att snacka om att man vill ha en sub som endast hörs verkar spåningt. Då behöver du ingen sub.

De flesta golvhögtalare klarar sig ganska bra utan sub, även de i mediumprisklasser som Dali 6006 och Canton LE109, eller vilka dussinhögtalare som helst. Så länge kravet inte finns att spela låga frekvenser högt. Då behövs större element.

Sub är kul ibland när man vill få servisen att vibrera i skåpen

Min dussinanläggning!

Biorummet:

Projektor: Benq 8700+
DVD: Denon 2910
Reciever: Marantz SR7400
Frontar: B&W DM 602 S3
Center: B&W LCR 600 S3
Surround: B&W DM 600 S3
SUB: Hemmabygge som låter mycket, men inte så bra.

Vardagsrum:

DVD: Denon 2800
Reciever: Denon 3802
Högtalare: HFLS 1, hembyggda stativare.

Ljud är kul men bild är viktigare... :yoparty

Olsson skrev:
Det var fasligt vilken pajkastning det blir så fort vi pratar hemelektronik här :arsele

Lite kort. Det spelar ingen roll vilket frekvensomfång en högtalare har om den behöver en sub eller inte. Det handlar om att flytta luft. Då krävs det stora element. Frekvenser under 30Hz hörs inte de känns, så att snacka om att man vill ha en sub som endast hörs verkar spåningt. Då behöver du ingen sub.

De flesta golvhögtalare klarar sig ganska bra utan sub, även de i mediumprisklasser som Dali 6006 och Canton LE109, eller vilka dussinhögtalare som helst. Så länge kravet inte finns att spela låga frekvenser högt. Då behövs större element.

Sub är kul ibland när man vill få servisen att vibrera i skåpen

Bara så du vet så hör människan ner till typ 18 eller 20Hz, bara ett tips.

Anton_Ljunghusen skrev:
Jaså.. varför?
Nej jag slår av den. Den brummar när stereon är av och subben på..

Har du testat att vända på strömsladden? Klassisk problemlösare när det gäller brummande subbar.

/martin

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...