HD och fantasipriser

Men jösses...... Fanatiker? Vad har HD i USA eller jag gjort DIG för ont för att du ska vräka ur dig så mycket skit?

Adjö.

Att inte se felen kännetecknar en fanatiker.
Om du lär dig att se felen och acceptera dem, så blir du entusiast-

Att känna sig krengt för att inte alla håller med om fantasier om älsklingsprodukten är bortom fanatism.

Hej Alla
Jag förstår inte riktigt diskussionen om HD-åkare vs. sporthoj, custon eller touring. det finns ju tom olika typer av HD-åkare. Är inte livsstilen just att man kör MC? Som en god vän till mig sade "Det spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det!"
Det kan ju även variera genom livet. Idag gillar jag kanske att ligga framåtlutad i 250, men nästa sommar kanske jag föredrar laidback i finsoffan i 80! Varför måste vi kategoriseras och placeras i ett fack? Skit samma vad jag åker på. Det är en MC och jag har kul! :banana

Hej Alla
Jag förstår inte riktigt diskussionen om HD-åkare vs. sporthoj, custon eller touring. det finns ju tom olika typer av HD-åkare. Är inte livsstilen just att man kör MC? Som en god vän till mig sade "Det spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det!"
Det kan ju även variera genom livet. Idag gillar jag kanske att ligga framåtlutad i 250, men nästa sommar kanske jag föredrar laidback i finsoffan i 80! Varför måste vi kategoriseras och placeras i ett fack? Skit samma vad jag åker på. Det är en MC och jag har kul! :banana

:fyllisar:rofl:dummer

Att känna sig krengt för att inte alla håller med om fantasier om älsklingsprodukten är bortom fanatism.
Du har ju inte nämnt några fel. Bara samma vanliga skönlitterära men tvärsäkra grötmyndigheter. Såna här diskussioner skulle vinna på lite mer "sak" och lite mindre "person". Jag ser ingen som agerat fanatiskt i er polemik. Snarare grälsjukt. Bara elakt att i denna diskussion etikettera ngn negativt utan att förankra sin harm med tex ett tekniskt eller driftsäkerhetsrelaterat resonemang. Den enda sakliga kritiken mot HD har faktiskt Jan levererat tycker jag.

Last edited:
Finns ju många som söker det originella i HD och det äldre i många av dessa konstruktioner även om det är nytillverkat där man ibland smugit in mer moderna lösningar i ett gammalt fodral.Norton har ju i sin senaste Commando upplaga en nytillverkad stötstångsmotor kvar när det uppenbart finns en stor kategori köpare som fortfarande efterfrågar denna form av motorcykel.Att priserna sedan är upphypade bortom rimlig förklaring är ju en helt annan femma.

Amerikanerna köpte ju Norton för några år sedan och fortsatte att utveckla den när den plötsligt såldes vidare till en mer förmögen privatperson.En mc tidning fick låna den senaste Commando versionen och upptäckte att allt var precis som för i tiden när denna numera modernare Commando både stannade helt oförklarligt och läkte olja som sina tidigare versioner.

Last edited:

En fråga bara: Har du någonsin ägt en HD? Undrar mest var all denna negativ energi kommer ifrån. Tycker dom flesta HD ägare verkar nöjda med sitt hojval. Jag har heller aldrig ägt någon men jag har full respekt för märket. Dom flesta hojtillverkare har ju någon form av plagiat på HD's modeller.

En fråga bara: Har du någonsin ägt en HD? Undrar mest var all denna negativ energi kommer ifrån. Tycker dom flesta HD ägare verkar nöjda med sitt hojval. Jag har heller aldrig ägt någon men jag har full respekt för märket. Dom flesta hojtillverkare har ju någon form av plagiat på HD's modeller.

De flesta alfistas är också nöjda med sina bilar, men det gör inte Alfa Romeo till en bra bil för det..

Jag tycker rent spontant att allt prat om hur dåliga HD är känns lite "Jag har inte råd så jag snackar skit" på typiskt svenskt avundsjukt manér... Inte för att jag tycker de är prisvärda heller, och jag menar ingen särskild här i tråden för den delen.

Man måste testa sakerna själv innan man kan dissa nåt :7peta

(finns säkert nåt undantag typ misshandel, våld, extrema åsikter, etc etc)

Jag skaffa också en Harley, och ångrar inget. Så nu har jag en Bmw och en HD. Dock ska bmwn säljas, sen blir det enbart harley. Visst är det många som klagar o gnäller på att HD bara e skrot osv. Men hur ofta har man inte läst här om massa problem med japshojar.......Sen behöver man inte vara miljonär för att skaffa en HD. Vad kostar en sporthoj vs HD att försäkra ?

när jag var inne på cruiser så var valet "självklart ska jag ha en harley " , men efter diverse provkörningar å surfande å forskande så blidde det japps släde istället ... man fick så jäääävla mycket mer för pengarna rent prestandamässigt , istället för ett emblem å en image , sen får folk säga vaffan dom vill :)

för dom pengarna jag köpte VZ1600an för skulle räckt till en ett par år äldre och snikigare Sportster1200 , provade en sån och tackade för provturen , bromsar och motor var under all kritik i jämförelse med Sukkan.

Nog för att jag tycker iofs V-Rod (framförallt StreetRoden med vettig körställning) är porrig och faktiskt HAR hyffsad prestanda och skulle inte tveka att köpa en sån om jag var ute efter lite "glidarstuk" igen ... fast den säger ju Harleyfolket att den inte e "äkta" :hihi (kasnke för att den rör på sig och går att svänga med :tungan )

Jag skaffa också en Harley, och ångrar inget. Så nu har jag en Bmw och en HD. Dock ska bmwn säljas, sen blir det enbart harley. Visst är det många som klagar o gnäller på att HD bara e skrot osv. Men hur ofta har man inte läst här om massa problem med japshojar.......Sen behöver man inte vara miljonär för att skaffa en HD. Vad kostar en sporthoj vs HD att försäkra ?

Det där är ett väldigt relevant inlägg. Jag har lite för många polare som kör japsräcers som betalar 20´+ per år i försäkring. En HD går på en fjärdedel. Mina gamla veteranhojar kostade några hundralappar per år..... Och gick som klockor gjorde dom. Låsningsfria bromsar redan på 40-talet och automatsmörjning av kedjan då transkåpan vanligtvis läckte...... :tummenupp

Gamla hojar är jävligt charmiga. Man måste lära känna dom. Min gamla Sida startade alltid på första men jag var den enda som kunde sparka igång den...... :lol

Det där är ett väldigt relevant inlägg. Jag har lite för många polare som kör japsräcers som betalar 20´+ per år i försäkring. En HD går på en fjärdedel. Mina gamla veteranhojar kostade några hundralappar per år..... Och gick som klockor gjorde dom. Låsningsfria bromsar redan på 40-talet och automatsmörjning av kedjan då transkåpan vanligtvis läckte...... :tummenupp

Gamla hojar är jävligt charmiga. Man måste lära känna dom. Min gamla Sida startade alltid på första men jag var den enda som kunde sparka igång den...... :lol
Har ju watt sugen på en HD länge nu. Ville heller inte ha för stor och klumpig. O visst är det en enorm skillnad på bromsar o annat. Det sägs att sport och japshojar inte har nån själ ? lär man väl märka med tiden. Kanske skaffar nåt äldre objekt till vintern, så man har nåt att pilla med. Harley skruvar man inte med för att dom rasat....Man skruvar med dom för att man kan.:tummenupp

Last edited:
Påfallande många kunniga garagemurvlar fastnar för HD och dess, som jag tror Jörgen brukar kalla det, "väsen".

Konceptknuttar är överrepresenterade på såväl glidarhojar som sporthoj.

Farsan bytte in sin Yamaha xvs 1900 -08 förra veckan och fick 56 000 för den. Köptes för 120 för 3 år sedan.
Fick med sig en HD softail heritage från -02 Alltså en hoj som är 10 år gammal. Detta för endast 50 000 kontant emmellan.

Jisses, vart är vår värld påväg. En 10 år gammal hd för 106 000 kr? :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...