HD och fantasipriser

Jag tänkte nog mest att jag befinner mig på sporthoj.com och därav kan få många mindre snälla kommentarer...

( ther stavas there, ta det inte på fel sätt :tungan kunde inte låta bli när jag såg det )

Och det här med att köpa sig en image.... Är det inte exakt samma sak med folk som köper sig en r1 och samtidigt träskmonsterställ med puckel på ryggen osv?
Att bli upprörd över andras smak och tycker hör väl hemma på mellanstadiet.

Just såna fasoner har väl HD-folket guldmedalj i.. Finns väl inga andra som är lika trångsynta vad gäller acceptans av andra och olika, alla ska vara lika olika och ingen får bryta för mycket från mängden eller köra fel märke..

Just såna fasoner har väl HD-folket guldmedalj i.. Finns väl inga andra som är lika trångsynta vad gäller acceptans av andra och olika, alla ska vara lika olika och ingen får bryta för mycket från mängden eller köra fel märke..

Ha ha ha!!! Nu är det väl kanske inte direkt HD-folket som visat oacceptans i den här tråden, va.....? :arsele :rofl :lol

Ha ha ha!!! Nu är det väl kanske inte direkt HD-folket som visat oacceptans i den här tråden, va.....? :arsele :rofl :lol

??? Är den här tråden typisk för alla HD-åkare? Vad händer på ett HD-forum om motsvarande tråd om japs startas? Påstår du att det är lika många mc-träffar där HD-slås sönder, pisssas på och sätts eld på som det är HD-träffar där det görs med japanska cyklar?

I japanska led är det inte mycket annat än någon humoristisk gliring åt någon i kamratkretsen som plötsligt kommer på en HD, men vad händer i HD-kretsar om någon kommer på en R1? Eller sätter en Intrunderrova i ett superglidechassi? Vilka motorcyklister är det som sitter och visar finger åt andra motorcyklister bara för att dom inte kör samma märke?

Faktum är att det är mer fel på dom som åker HD än cyklarna dom åker på, undantag finns givetvis..

Last edited:

Aha...på ett SH forum då...vilket jag tycker är helt i sin ordning....

Nja! Jag tycker nog att det ungefär jämnt skägg mellan HD-dårarna och SH-dårarna. Inskränkta till max utan nån som helst förmåga att se på saker ur olika synvinklar.

Stora skillnaden är väl egentligen att HD är ett märke och SH en typ av mc. Annars är det i princip samma argument, titta in på harleyforum.se så märker du snart att det är i princip samma snack där fast tvär om då. Fånigt är det hur som helst.

Aha...på ett SH forum då...vilket jag tycker är helt i sin ordning....

Det hänger ju bevisligen både grussprättare, längresenärer och Harley-folk här oberoende av att forumet heter Sporthoj. Och av vad jag sett så har det framförallt varit sporthojsåkarna som gång efter annan skapar hattrådar. Personligen har jag ett mer allmänt hojintresse. Jag skulle kunna sitta på vafaan som helst egentligen men just nu kör jag en GS Adv. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en Ural med sidovagn men det har jag inte plats med. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en sporthoj att bränna bana med men det har jag inte heller plats för. Jag skulle ALDRIG ha en sporthoj inne i stan dock. Dom är på tok för obekväma. Jag skulle gärna vilja ha en KTM grussprättare eller en liten Triumph Bonneville för att det är kul men jag har inte plats. På tok för litet garage. Att forumet heter "Sporthoj" hör väl knappast hit. Det är ett STORT hojforum med många olika inriktningar som passar olika typer av hojåkare och det finns fler hojinriktningar här än vad en del tror. Själv hänger jag mest på reseavdelningen. Där är det trevligt och man slipper vanligtvis den mer ignoranta och adrenalinstinna skaran på det här forumet. Sporthoj´s coolaste biker är för övrigt inte någon sporhojsåkare eller någon grussprättare. Det är VS som ränner halva Europa runt på en 50 cc moppe!! DET slår inte många här vad det gäller coolhetsfaktor! :lol ;)

??? Är den här tråden typisk för alla HD-åkare? Vad händer på ett HD-forum om motsvarande tråd om japs startas? Påstår du att det är lika många mc-träffar där HD-slås sönder, pisssas på och sätts eld på som det är HD-träffar där det görs med japanska cyklar?

I japanska led är det inte mycket annat än någon humoristisk gliring åt någon i kamratkretsen som plötsligt kommer på en HD, men vad händer i HD-kretsar om någon kommer på en R1? Eller sätter en Intrunderrova i ett superglidechassi? Vilka motorcyklister är det som sitter och visar finger åt andra motorcyklister bara för att dom inte kör samma märke?

Faktum är att det är mer fel på dom som åker HD än cyklarna dom åker på, undantag finns givetvis..

Jag har kört BMW C1 under ett HD run med över 300 Harley´s! Det var inga som helst problem även om jag blev lite mobbad på morgonen. Men framåt eftermiddagen/kvällen hade väldigt många av skäggmurvlarna velat provköra C1:an.... :tummenupp

Visste inte att sporthojar vanligtvis pissas på, eldas upp eller slås sönder. Sätt på ett "Support your local 81"-klistermärke på sporthojen så upphör det nog. ;) Jag har ALDRIG stött på NÅGON som visat fingret åt mig vare sig under mina HD-år eller på GS ADV´n. Det har aldrig hänt mig någonsin. Undrar vad du gjort först för att någon ska slänga upp långfingret......?

Jag har kört BMW C1 under ett HD run med över 300 Harley´s! Det var inga som helst problem även om jag blev lite mobbad på morgonen. Men framåt eftermiddagen/kvällen hade väldigt många av skäggmurvlarna velat provköra C1:an.... :tummenupp

Visste inte att sporthojar vanligtvis pissas på, eldas upp eller slås sönder. Sätt på ett "Support your local 81"-klistermärke på sporthojen så upphör det nog. ;) Jag har ALDRIG stött på NÅGON som visat fingret åt mig vare sig under mina HD-år eller på GS ADV´n. Det har aldrig hänt mig någonsin. Undrar vad du gjort först för att någon ska slänga upp långfingret......?

kör man BMW C1 så förtjänar man lite mobbing :7peta :hihi

HD är säkert en bra hoj. Men förknippas med vissa grupper och det gör att
jag aldrig kommer att sätta mig på en HD.

HD-folket består alltså av en person som har haft HD och en som håller igång en av alla dessa som fortfarande är i trafik (det är ju på något underligt vis en HD trots att motor, växellåda, tank, sadel, fjädring, styre, bromsar och hjul är av annat fabrikat än original)?

HD är säkert en bra hoj. Men förknippas med vissa grupper och det gör att
jag aldrig kommer att sätta mig på en HD.

Lite som att säga att man inte vill befatta sig med Svenska flaggan bara för att nynazister exponerat den i negativ mening. Rätt trångsynt. Man ser skillnad på en vanlig hederlig HD åkare från en som tillhör gängen du tänker på.

HD-folket består alltså av en person som har haft HD och en som håller igång en av alla dessa som fortfarande är i trafik (det är ju på något underligt vis en HD trots att motor, växellåda, tank, sadel, fjädring, styre, bromsar och hjul är av annat fabrikat än original)?
Doolychecks hoj ser ju rätt original ut.
Eller var det Elffors eller Målaren du menade?

Last edited:
Att vara nöjd med sitt val har liten betydelse, det kan vara två orsaker till det, okunnighet om att det finns något bättre eller att det faktiskt är bra(nog) ;)

Så tror jag också att det är. Har man inget emot tex kopplingskorg i alumium, kammarna lagrade direkt i aluminiumgodset, nicasilcylindrar, pumpa motoroljan genom transmissionen, avsaknad av undercuttning på växellådständerna osv. Så funkar ju en vanlig japsradfyra. Att det är engångstoppar och ofta hög oljeförbrukning spelar ju inte så stor roll.
Eftersom dessa kraschas med sådan frekvens kan man ju dessutom (iaf de första 20 åren) dessutom byta engångstoppen eller 1:an och 2:ans drevpar mot bättre begagnade från en inlöst hoj om ngt händer. Inte alla som ser det som ett problem.

En del människor är ju trots allt mer hojkonsumenter, de vill ha ett motoredskap för att köra med. Det kan vara en vattenskoter eller R1 osv.
Varför avstå ngt väl fungerande bara för att det är låg produktionskostnad?

Samma med de nya BMW-boxrarna med ett vevstaksförhållande på 1:55. Det är ju logiskt att den drar olja och att kolvlivslängden blir lidande. Men det tror jag inte köparna av dessa modeller bryr sig så mycket om. Så länge den startar och går klanderfritt mellan servicarna.

Så jag håller med dig, jag tycker att de kan få göra som de vill. Vare sig man tycker att det är bra nog, eller ren okunskap

Last edited:
Tja min GS1000 har 12000 mil på mätaren och engångstoppen är ännu inte
utbytt, men det är väl en tidsfråga:rolleyes:

Lite kul att se att det inte bara är Ducati-folket som försvarar sitt hojval med näbbar och klor :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT