HD och fantasipriser

Tja min GS1000 har 12000 mil på mätaren och engångstoppen är ännu inte
utbytt, men det är väl en tidsfråga:rolleyes:

Med "engångs" menade jag att direktlagrade kammar inte till rimlig kostnad kan renoveras. Jag menade inte att de bara håller ett vevaxelvarv. Men roligt att se fler här som gillar tvåventilsteknik och luftkylt!

004.jpg
eller min HD
bara älskar harley :kär har kört allt från rena monster trimmade djur, till org ultra + har ägt o kört allt mellan himel o jord av olika märken. men det harley´n som är roligst den har själ det har inte bambu staketen. o glöm inte vilken hoj som vann lång testen i bike.. en roadking , över div japs, så kvaliteten är det inget fel på..

Bifogat

• fxr 002.jpg
    fxr 002.jpg
    126.1 KB · Visningar: 126
HD-folket består alltså av en person som har haft HD och en som håller igång en av alla dessa som fortfarande är i trafik (det är ju på något underligt vis en HD trots att motor, växellåda, tank, sadel, fjädring, styre, bromsar och hjul är av annat fabrikat än original)?

Du får nog hålla på med ditt korståg utan mig nu. Hejdå. :hej

View attachment 363541
eller min HD
bara älskar harley :kär har kört allt från rena monster trimmade djur, till org ultra + har ägt o kört allt mellan himel o jord av olika märken. men det harley´n som är roligst den har själ det har inte bambu staketen. o glöm inte vilken hoj som vann lång testen i bike.. en roadking , över div japs, så kvaliteten är det inget fel på..

Så jäkla cool din hoj :tummenupp, och som jag skrivit förr: imponerad att att du dessutom lyckades bygga den på BT-motor med sin skrymmande/långa transmission jämfört med blockmotor/XL. Du lyckades verkligen bygga den kompakt, inte minst mtp motorvalet!

Last edited:
HD är säkert en bra hoj. Men förknippas med vissa grupper och det gör att
jag aldrig kommer att sätta mig på en HD.

Precis samma anledning till att jag aldrig kommer köpa en R1a.
(För jag antar att det är posörerna du syftar på och inte 1%:arna?)

Lite kul att se att det inte bara är Ducati-folket som försvarar sitt hojval med näbbar och klor :tummenupp

Jag känner sympatier som kör Ducce och under många år körde en Alfa Romeo (problemfritt). Tycker att min nuvarande VAG bil har haft betydligt fler och allvarligare problem än mina italienska fordon någonsin haft. Under Alfa åren fick man höra hur dålig kvalitet och andrahandsvärde bilen skulle ha från "experterna", men i slutändan var det inte värre än någon annan bil. Något högre servicekostnader, men det var rätt marginellt och värdeminskningen var t om mindre än de alternativa bilar i motsvarande prisklass jag tittade på när det begav sig och det berodde på att Alfans värdeminskning stannade av på grund av viss entusiast status medan de alternativa bilarna fortsatte ner i källaren. Alternativbilarna bestod av tyska premiumbilar, men det var standardbilar och inget som entusiaster någonsin skulle titta på. Det råder ingen tvekan vem som hade största leendet bakom ratten under åtta års tid. Den gamla Alfa sexan var underbar och värd vartenda krona bilen kostade under årens lopp totalt sett.

Val av hoj har jag aldrig någonsin behövt försvara, snarare har man fått massor med komplimanger genom åren från beundrare som stått och studerat den om man parkerat någonstans. På sin höjd är det någon som undrat om den är sönder eftersom kopplingen rasslar när man håller den intryckt. Men det tar man med glimten i ögat.

Men helt ärligt är det bara att strunta i vad folk tycker och tänker om vilka val man gör. Om man skulle köpa det andra människor tycker man ska köpa då tror jag inte man blir särskilt nöjd i slutändan. Det är roligt att vara lite annorlunda och tro på sina egna val. Om jag inte köpt en Alfa kanske jag aldrig hade köpt en Ducati på grund av att alla tyckte att kvalitén på de italienska maskinerna var dålig. Men efter 10 år med Duccen har jag inte gjort annat än service. Fick utbytt startmotor på garantin efter att någon packning läckt så att startmotorn fyllts med olja. Startmotorn var en japanskt tillverkad produkt. Betyder det att italienskt är skit egentligen?

De allra flesta maskiner har ju standardkomponenter från ungefär samma underleverantörer. Elektroniken i bilar kommer huvudsakligen från Bosch, bromsar från Brembo etc. Biltillverkarna tar fram en design får grejerna levererade till sin fabrik efter kundens önskemål och sätter ihop den på ett löpande band. Maserati behöver inte ens köra in motorerna de får från Ferrari. Bara att installera dem och skicka iväg den till någon återförsäljare ute i världen. Får ni tillfälle och titta på Maserati fabriken i Modena så ta tillfället i akt. Det är en serietillverkning i mindre skala, men man får en uppfattning hur det fungerar i praktiken.

Last edited:
Jag har aldrig kört glidare/custom osv, men det kanske har sin tjusning, så ibland har ett visst nyfiket sug infunnit sig.
Och V-roden känns då den mest intressanta.
Men kollar man HD-priser så ligger dom som sagt oftast rätt högt, men just V-roden verkar sjunka lite mer "normalt" i pris.
Varför är det så?
Räknas inte den med bland de "riktiga"...?

Kollat runt lite och modellen Street rod, VRSCR, har fotpinnarna där de "skall vara" på en hoj, dvs rakt nedanför sätet... inte i höjd med framhjulet.
Detta är dock min åsikt, utan att ens ha provat... men dessa modeller är ovanliga och säljs inte mer, istället flödar marknaden av modellen med fotpinnarna vid framhjulet.. men att köra hoj i en sittställning som starkt påminner om läget i en gynekologstol..? :va

Jag har aldrig kört glidare/custom osv, men det kanske har sin tjusning, så ibland har ett visst nyfiket sug infunnit sig.
Och V-roden känns då den mest intressanta.
Men kollar man HD-priser så ligger dom som sagt oftast rätt högt, men just V-roden verkar sjunka lite mer "normalt" i pris.
Varför är det så?
Räknas inte den med bland de "riktiga"...?

Kollat runt lite och modellen Street rod, VRSCR, har fotpinnarna där de "skall vara" på en hoj, dvs rakt nedanför sätet... inte i höjd med framhjulet.
Detta är dock min åsikt, utan att ens ha provat... men dessa modeller är ovanliga och säljs inte mer, istället flödar marknaden av modellen med fotpinnarna vid framhjulet.. men att köra hoj i en sittställning som starkt påminner om läget i en gynekologstol..? :va

Du kan ju testa tex XR1200.
Dyna har även modeller med mids, liksom fler sportstermodeler än XR1200.
Annars är det ju rätt lätt att montera mids eller rearsets om du vi ha en hoj som saknar det. Köper du hojen i HD-butik kan de ratta til hojen precis som du vi ha den. Har ju blivit rätt vanligt att fok som inte kan skruva "customiserar" sin nya HD på det viset. Tex Probike monterar trim och lackar och gör allting åt denna typ av kunder.

HD:s modellbeteckningar är en djungel, men självklart har jag kikat även på Sportstersegmentet, dock hade jag inte noterat att det fanns både XL och XR... enligt ögat och hjärtat så leder dock V-roden med hästlängder.
Provkörningar krävs.

Men som sagt, är det bara inbillning, eller är det så att V-roden har en annan värdeutveckling än de andra?

Visst, en Sportster är ju inte heller så dyr beggad, men den kostade ju bara hälften mot en V-rod när den var ny, så...

Hur många gånger händer detta er sporthojs åkare då?

http://www.youtube.com/watch?v=PcjiMAGAolc&feature=player_embedded

Därför kör folk HD enkelt :-) :kär

Dagens_1.jpg

Den här kan utan uns tvekan vara min dotter...Därtför kör jag Ducce .. ;-)

Skämt å sido..har du kollat på hur kvinnliga publiken som kör / blir skjutsad på custåm / hd i Sverige ser ut generellt ? Jävla katastrof :(. Jag föreslår ett besök på Bulten en solig helg så får du kanske se...medan brewdar man skjutsar på SH kan vara en döttrar så brukar de som puttrar omkring på kromslädar kunna vara ens morsor. Det tycks dessutom vara krav på BMI med en siffra som motsvarar minst åldern ;)...

Sen finns det de som tycker att man ska gilla Fiat och äcklig jävla lacknafta de kallar för Grappa bara för att man är en inbiten Ducatist. Det går iaf inte jag på...

Meeh
Det beror ju på att alla Cheyor som väger över 50 KG = lammelldödare ,alltså får dom tjöra egen sporthoj!:fakta

På en Krompråm med ekolod, frösabox å radar å all annan skit som de har, spelar 100pannor på en tant ingen roll ..

Blir lite splittrad , då jag å ena sida inte vill ha en Lammelldödare på kutsen, men å andra sida är rätt schysst med en fet tatuerad Lady!:rolleyes:
Jag menar , Då har man ju Värme på vintern , skugga på sommaren å rörliga bilder hela året runt! :crash

View attachment 363569

Den här kan utan uns tvekan vara min dotter...Därtför kör jag Ducce .. ;-)

Skämt å sido..har du kollat på hur kvinnliga publiken som kör / blir skjutsad på custåm / hd i Sverige ser ut generellt ? Jävla katastrof :(. Jag föreslår ett besök på Bulten en solig helg så får du kanske se...medan brewdar man skjutsar på SH kan vara en döttrar så brukar de som puttrar omkring på kromslädar kunna vara ens morsor. Det tycks dessutom vara krav på BMI med en siffra som motsvarar minst åldern ;)...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT