HD och fantasipriser

För mycket pengar för gammal teknik, hur beprövad den än är.
Ingen skulle köpa en volvo amazon för säg 250 brakare heller även om det är en av världens driftsäkraste bilar.

Mina 50 öre..
 
Ingen skulle köpa en volvo amazon för säg 250 brakare heller även om det är en av världens driftsäkraste bilar.

Kanske det men uppenbarligen säljer ju HD en hel del hojar. Jag och många andra gillar gammal teknik. Gammal är inte synonymt med dålig.
 
Vad många i den hör tråden glömmer bort är att HD inte bara bygger motorcyklar, de har byggt upp en image vars värden många uppskattar. Det har bildats en kultur runt varumärket. Även om det idag klingar lite falskt, där man kan gå in till sin HD återförsäljare och köpa hela kitet från motorcykel till klädsel och komma ut som en "äkta" biker.

HD har extremt skickligt vårdat sitt varumärke där man hållit hårt i traditionerna. De flesta modeller är en flört med det förgångna. Men man har också letat nya kunder via v-rod modellen och dess vidareutvecklade versioner.

Många som väljer att köpa en HD köper inte motorcykeln för motorcykelns skull de köper en image som byggts upp under många år. Man säljer delvis den amerikanska 50 & 60 -tals drömmen om frihet.

Själv har jag aldrig kört en HD, men har sagt till mig själv att jag någon dag ska ta och provköra en. Har inga illusioner om bra väghållning och bromsar, men däremot ett bra vrid där man kan glida fram genom landskapet och inandas alla dofter och ha tid att reflektera över synintryck längst vägarna.

Ni har aldrig funderar varför vissa vill ha en Morgan istället för en modern snabb sportbil? Det är nog lite samma sak. Image, kultur och en insikt om att fart och fläng inte är allt här i livet. Man tar inte en Morgan längst Autobahn, utan väljer mindre landsvägar där man har tid att låta ens sinnen reflektera över naturen, samhällen etc.
 
Jag tycker rent spontant att allt prat om hur dåliga HD är känns lite "Jag har inte råd så jag snackar skit" på typiskt svenskt avundsjukt manér... Inte för att jag tycker de är prisvärda heller, och jag menar ingen särskild här i tråden för den delen.

Det här var hyggligt mycket dynga ärligt talat....Jag har råd..och är desutom en hyggligt märkes och design message fixerad snobb, men det skulle aldrig falla mig in att köpa en HD. När hojintresset brann som värst hos mig hände det att jag på fyllan beställde en 200 k hoj som visats i Milano...via SMS för att vara först med en modellen i Sverige...

En HD skulle jag dock aldrig köpa. Faktiskt inte pga kass teknik utan just den image HD har och den image MÅNGA (om inte förstås alla HD ägare) projicerar. Det snackas mycket om image..och kultur...och livsstil...Ska jag behöva ge mig ut i naturen och skjuta lite bilder på typiska HD ägare som iaf jag inte riktigt vill förknippas med ? Gubbs i min ålder med BMI dubbelt så hög, fullständig främmande klädsmak och asfula krukor ? Smaklösa franskläder och motorer som låter bara mycket med inte särskilt kultiverat eller vackert ? Framförallt minerna där övergödda gubbar ur den välmående medelklassen på FULLT ALLVAR tror att de någonstans, på något sätt är besläktade med Easy Rider eller till och med en 1%are från den svunna tiden ??

Nu ska jag inte kasta alltför mycket sten i glashuset eftersom jag kör ju ett annat märke som bygger väldigt mycket på image och som tar alla tillfällen i akt att omge sitt varumärke med vissa värderingar och design message, men det finns grundläggande skillnader i just messagen och imagen...

För att vara äkta SH biker måste du KUNNA köra...för att vara en äkta HD biker måste du kunna ÄGA...men med den finansiering som vi idag kan fixa kan i princip ALLA äga en HD. Den kostar fan mindre i månaden än försäkring för en inte ens alltför fräsig literklubba.. så skitsnacket om "surt sa räven" är nog just i detta fall malplacerat.
 
Nu ska jag inte kasta alltför mycket sten i glashuset eftersom jag kör ju ett annat märke som bygger väldigt mycket på image och som tar alla tillfällen i akt att omge sitt varumärke med vissa värderingar och design message, men det finns grundläggande skillnader i just messagen och imagen...

För att vara äkta SH biker måste du KUNNA köra...för att vara en äkta HD biker måste du kunna ÄGA...men med den finansiering som vi idag kan fixa kan i princip ALLA äga en HD. Den kostar fan mindre i månaden än försäkring för en inte ens alltför fräsig literklubba.. så skitsnacket om "surt sa räven" är nog just i detta fall malplacerat.

Precis, man ska nog vara försiktig att kasta sten i ett glashus. Särskilt idag när allt bygger på image och yta och mindre substans. Precis som du verkar ha gjort har jag stört mig på billiga lån och krediter under många år, men inte för att vara någon elit på något sett, utan för att man sett vart det slutar. Folk, låg som högutbildad har tagit alla chanser de fått för att spendera lånade pengar på sådant som egentligen inte tillför mer än att det för oss närmare avgrunden. Lån ska återbetalas, men det verkar många inte förstått som belånat sina villor och bostadsrätter för att kunna byta bil ofta eller unna sig en motorcykel, båt eller lyxresa. Tyvärr kommer detta beteende att drabba även de som varit ordningsamma både på individnivå och nationsnivå framöver. En baksmäll som heter duga.
 
Vad är det som är dåligt med HD då ? Kvalitet? Finnish? Finns ju grejer att gnälla över på alla märken.

Finish, funktion, form är väl de saker som gör att jag tycker HD är dåligt sett till prislappen. -----kvalité är det dock inget fel på, de fungerar allt som oftast utan ett enda bekymmer.
 
Vad många i den hör tråden glömmer bort är att HD inte bara bygger motorcyklar, de har byggt upp en image vars värden många uppskattar. Det har bildats en kultur runt varumärket. Även om det idag klingar lite falskt, där man kan gå in till sin HD återförsäljare och köpa hela kitet från motorcykel till klädsel och komma ut som en "äkta" biker.

HD har extremt skickligt vårdat sitt varumärke där man hållit hårt i traditionerna. De flesta modeller är en flört med det förgångna. Men man har också letat nya kunder via v-rod modellen och dess vidareutvecklade versioner.

Många som väljer att köpa en HD köper inte motorcykeln för motorcykelns skull de köper en image som byggts upp under många år. Man säljer delvis den amerikanska 50 & 60 -tals drömmen om frihet.

Själv har jag aldrig kört en HD, men har sagt till mig själv att jag någon dag ska ta och provköra en. Har inga illusioner om bra väghållning och bromsar, men däremot ett bra vrid där man kan glida fram genom landskapet och inandas alla dofter och ha tid att reflektera över synintryck längst vägarna.

Ni har aldrig funderar varför vissa vill ha en Morgan istället för en modern snabb sportbil? Det är nog lite samma sak. Image, kultur och en insikt om att fart och fläng inte är allt här i livet. Man tar inte en Morgan längst Autobahn, utan väljer mindre landsvägar där man har tid att låta ens sinnen reflektera över naturen, samhällen etc.

Även jag har problem med image-biten och att många HD-ägare köper hela kitet direkt i butik. Lite tråkigt. Men detsamma gäller många andra hojmärken också så detta gäller absolut inte bara HD. Det ÄR rackarns bra hojar, krom och lack är i toppklass och det är tvärt emot vad framförallt folk som aldrig kört en HD inga som helst problem med att få stopp på hojen. Bromsarna funkar lika bra som på alla andra hojar. Harley har definitivt inte varit snabbast med balansaxlar, ABS-bromsar och annat men prylarna har funkat bra ändå. Jag har personligen aldrig kört någon av dom nyare HD-hojarna med ABS-bromsar men jag har aldrig sett bromsarna som ett problem och då har jag haft ett par nya(re) HD-hojar. En Fatboy från -01, en Ultra Classic från -03 och om man tycker att -74 är av "nyare" modell så har jag haft en sådan också. Den sistnämnda var en långgaffel. Min första hoj. Den hade skivbroms bak och trumma fram. Man använder inte frambromsen på en chopper knappt då tyngdfördelningen är helt olika än på en sporthoj så trumman fram var mest en "nödbroms". :D Min sambo hade en RoadKing från -98 och senare en RoadKing från -04. Sen lämnade vi HD och började köra 1200GS Adv-hojar -09. HELT annan typ av körning. Väldigt roligt på ett helt annat sätt. Jag höll på med veteranhojar under många år. Rolig tid med swap meets och fantastisk gemenskap bland likasinnade där alla hjälpte varandra. Emellan oss har vi genom åren haft vartenda motor som HD producerat efter 1936 med undantag av early Shovel och rovan som sitter i V-Rod:en. Jag förstår lite varför HD skapade V-Rod:en men för min del känns det mest som ett sätt att ge igen mot japsen efter att ha blivit kopierade av japanska märken i många år. "Nu ger vi igen genom att bygga en japshoj"!! Jag har provkört några då jag har polare som pruppar omkring på dom men det är ingenting för mig. Fel stuk men rackarns bra byggen.

Efter att jag sålt av den sista veteranhojen när jag kände att jag inte hade samma lust och tid att hålla på med renovering längre och köpte min nya Fatboy -01 och efter att jag träffat sambo´n så gick vi på ett (1) HOG-möte. Det blev aldrig något mer. Kändes på tok för mycket lekskola där folk satt och bråkade om saker som inte var viktiga. Vi hade säkert bara otur men det mötet räckte för oss. Vi har båda varit lite ensamvargar både innan och efter detta och klubb-tänket är inte för oss. Just HOG också känns lite extra konstigt och en del av HD´s sätt att få nya hojägare att känna att dom är med i en (butikssponsrad) "hojklubb" med ryggmärken och allt. Kan vara ett just det HOG "Chapter" där vi hamnade på möte var särdeles dåligt fungerande men det väckte verkligen inte mersmak. Så det fick vara. Att säga att HD som hojar är dåliga är löjligt. Det stämmer inte. Mina egna problem har varit mer med kunnandet på personalen i vissa butiker, tokiga överpriser på tillbehör, patetiskt dåligt vad det gäller garantiåttaganden och helt OTROLIGT dålig kundsupport från Probike´s sida. Hade ett av HD´s hojställ under en kort period. HD var nog först med att hävda att dom utvecklat ett Gore-Tex-liknande material som var lika bra som Gore-Tex men det stämde inte direkt. Jävla dynga, på ren svenska. Tokdyrt och pissdåligt över lag. Tillverkat i Indonesien. Dragkedjor gick sönder och materialet andades inte för fem öre. Kunde lika gärna dragit ut till något outlet och köpt ett Flying Eagle-ställ för 995:- istället för HD´s ställ som redan då kostade över 10 lök för jacka och byxor. Efter ett par tre veckor kände jag att det inte över huvudet taget funkade och efter allt strul jag hade haft med min Fatboy så tog dom faktiskt tillbaka stället. Blev Rukka istället och dom prylarna är ungefär lika bra som HD´s hojkläder är dåliga. Åtminstone 2003. Fy satan! Efter det kan jag inte uttala mig om HD´s kläder. Efter att Fatboy:en försvann efter 1,5 år på verkstad så hade jag min Ultra i 6 - 7 år och där vart det inga problem över huvudet taget när den väl vart levererad. Och då höll jag mig så långt ifrån HD-butikerna det bara gick förutom att jag servade hojen på auktoriserad verkstad. Probike´s prissättning på tillbehör vart i slutändan det som gjorde att vi en gång för alla lämnade HD-träsket. Att ens tänka tanken att 360:- för en H4-lampa är lagom mycket pengar är så sjukt jävla fel att klockorna stannar!!

Men hojarna är bra.

//J
 
Finish, funktion, form är väl de saker som gör att jag tycker HD är dåligt sett till prislappen. -----kvalité är det dock inget fel på, de fungerar allt som oftast utan ett enda bekymmer.

Om det är någon tillverkare som kan finish så är det HD. Form och funktion? Gör om det här på vilken annan hoj som helst så lär du bli varse vad funktion handlar om.....

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/


:tummenupp :lol

Det handlar helt om hur man vill köra och vad man vill använda hojarna till. HD är lättmeckade och har fram tills hyffsat nyligen varit ganska befriade från databoxar och skit vilket VERKLIGEN underlättar när man är ute och reser. Nu när jag och sambon gått över till BMW så har vi samtidigt fått lära oss hur man kringgår elektroniken för att över huvudet taget få igång hojen om elektroniken skulle börja strula. Allt från att lura startspärren till att koppla ur sensorn till sidostödet och en hel massa annat..... Saker kan och kommer gå sönder och ju mindre som KAN gå sönder, desto bättre när man är ute och reser. Elektronik kan verkligen ställa till det rejält. Alla som jag känner som kör mycket framförallt i mindre utvecklade länder kör på hyffsat basic hojar. Att svarva ihop en ny del till en växellåda eller motorn från scratch kan dom i hål-i-väggen-verkstäderna i Sibirien och Afrika men om elektroniken kärvar är det KÖRT. Så det där med "funktion" kan ställa till det rejält! Ibland är basic det bästa och dom som kör långt och till konstiga ställen inser det.
 
Last edited:
Om det är någon tillverkare som kan finish så är det HD. Form och funktion?

Ja, jag uppfattar (när jag synar dem) som relativt priset, taffligt byggda med en del billiga matrialval och lösningar. Innanför en electrakåpa kan det se ut såhär... Snyggt? nä. Funkar? ja! Prismässigt försvarbart? sällan. Plastigt, billigt, hafsigt.
ormbohd.jpg

Till motsats från dig tycker jag bromsarna är undermåliga, det är klart de inte behöver abs när det är snudd på omöjligt att få dem att låsa på annat än grusväg.. Nu tycker jag för övrigt att japanska kopior på hd är dåligt utrustade på bromssidan också.. Det stämmer väl inte in i looken med stora ok och skivor kan tänkas... Jag vill med lätthet kunna dosera bromskraften med två fingrar år 2012. Funktion alltså.

Svetsfogar tycker jag också ser osnygga ut på en så dyr produkt, även detta en finishfråga

Form, ja, formen tilltalar inte mig. Det finns inget nyskapande, ex. designen på en 2012 års flhrc är lika spännande som en bärkasse från Byggmax. Sett en, sett allt.

Men de går som sagt oftast väldigt länge och väl. Men om man vill ha tillförlitlighet kan man för halva priset köpa en honda eller bmw med bättre funktioner anser jag.
 
Fan va' coolt med en Electra, jag är rätt sugen på en sån med kanske 110 bakhjuls hästar :) Jag vet att jag kommer att få bannor för detta men jag gillar alla hojar och mitt senaste infall är en "Bagger" ;) Ett flak öl i ena väskan och kläder i den andra och bara att köra mot valfri kust med Koffin Kats på cd-spelaren...höhö...Jepps, jag är gubbe men jag sparar ihop vart enda öre till min hoj !
 
Ja, jag uppfattar (när jag synar dem) som relativt priset, taffligt byggda med en del billiga matrialval och lösningar. Innanför en electrakåpa kan det se ut såhär... Snyggt? nä. Funkar? ja! Prismässigt försvarbart? sällan. Plastigt, billigt, hafsigt.
View attachment 363525

Till motsats från dig tycker jag bromsarna är undermåliga, det är klart de inte behöver abs när det är snudd på omöjligt att få dem att låsa på annat än grusväg.. Nu tycker jag för övrigt att japanska kopior på hd är dåligt utrustade på bromssidan också.. Det stämmer väl inte in i looken med stora ok och skivor kan tänkas... Jag vill med lätthet kunna dosera bromskraften med två fingrar år 2012. Funktion alltså.

Svetsfogar tycker jag också ser osnygga ut på en så dyr produkt, även detta en finishfråga

Form, ja, formen tilltalar inte mig. Det finns inget nyskapande, ex. designen på en 2012 års flhrc är lika spännande som en bärkasse från Byggmax. Sett en, sett allt.

Men de går som sagt oftast väldigt länge och väl. Men om man vill ha tillförlitlighet kan man för halva priset köpa en honda eller bmw med bättre funktioner anser jag.

Nu är ju det där en Ultra på bilden för att vara exakt och en sådan har jag haft. Har du tittat bakom kåporna på en Guldvinge eller liknande hojar som också är nersölade med prylar? Det är ett gytter av kabeldragningar och annat där också. Tror att min Ultra var en av dom första årsmodellerna där dom tog bort cassettbandspelaren och ersatte med en cd-spelare. DET är lite besynnerligt..... :D

Dosera bromskraften med två fingrar? :lol Det gör inte jag på min BMW heller när jag måste få stopp på skiten. Annars duger två fingrar gott om man inte behöver svärbromsa och det gäller en HD också. Däremot är kopplingen vanligtvis jävligt trög i jämförelse med det mesta..... Fast det vet du väl ingenting om.....

Osnygga svetsfogar på en HD? Vilken modell pratar du om nu? Många modeller har gjutna styhuvuden och annat och i stort är det precis som med alla andra tillverkare robotar som svetsar. Personligen tycker jag att ramarna på modellerna som inte är touringmodeller är helt OTROLIGT vackra!! Bland det finaste som finns i ram-väg. Ramarna på touring-hojarna är skitfula och ser ut ungefär som vilken annan skit som helst. Anonyma och utan någon egentlig personlighet. Men bra lika förbannat. Ramarna gör sitt jobb men rent utseendemässigt föredrar jag ramen på en Faboy, Heritage Softail, Dyna-hojarna och även Sportstern vilken dag som helst. Men det är jag. Smaken är som baken.
 
Det roligaste med en HD är bottedraget och körkomforten. Det är faktiskt RIKTIGT roligt att dra i trotteln på en väl inkörd HD. Helt plötsligt så säger det BAAAAAAAA ur piporna...... Och inte behöver man växla i uppförbackar heller. :tummenupp
 
Och det här med att köpa sig en image.... Är det inte exakt samma sak med folk som köper sig en r1 och samtidigt träskmonsterställ med puckel på ryggen osv?
Att bli upprörd över andras smak och tycker hör väl hemma på mellanstadiet.
 
Fan va' coolt med en Electra, jag är rätt sugen på en sån med kanske 110 bakhjuls hästar :) Jag vet att jag kommer att få bannor för detta men jag gillar alla hojar och mitt senaste infall är en "Bagger" ;) Ett flak öl i ena väskan och kläder i den andra och bara att köra mot valfri kust med Koffin Kats på cd-spelaren...höhö...Jepps, jag är gubbe men jag sparar ihop vart enda öre till min hoj !

Varför skulle du få "bannor" ? Vi har alla olika smak..jag har sett folk köra både en HYundai Atos, mopedbilar, Messerschmidt och hojar med sidovagn...och Electra....en helt annan sak är att iaf jag inte skulle förnedra mig mig genom att köra något av det själv..men hade jag vart 65+, livrädd för snäva kurvor och höga farter, vägt 115 pannor för mina 183 cm skulle jag säkert överväga en HD eller annan custom. Därmed inte sagt att det är något fel i sig att köra HD eller för den delan en VW LT 31 om man nu så vill göra.

Många verkar tro att bara för att man själv tycker att en viss hojtyp inte passar en så innebär det att man rackar ner på den allmänt. Med några väldigt få undantag tycker jag att HD gör ASFULA hojar och det "kit" jag ser väldigt många HD förare "ha på sig" är för jävla främmande för mig. Gillar alla Liberace ? Funkar det för andra så fine, varför inte ??
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top