Enchantment
Ny medlem
De flesta alfistas är också nöjda med sina bilar, men det gör inte Alfa Romeo till en bra bil för det..
Vad är det som är dåligt med HD då ? Kvalitet? Finnish? Finns ju grejer att gnälla över på alla märken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De flesta alfistas är också nöjda med sina bilar, men det gör inte Alfa Romeo till en bra bil för det..
Jag tycker rent spontant att allt prat om hur dåliga HD är känns lite "Jag har inte råd så jag snackar skit" på typiskt svenskt avundsjukt manér... Inte för att jag tycker de är prisvärda heller, och jag menar ingen särskild här i tråden för den delen.
Nu ska jag inte kasta alltför mycket sten i glashuset eftersom jag kör ju ett annat märke som bygger väldigt mycket på image och som tar alla tillfällen i akt att omge sitt varumärke med vissa värderingar och design message, men det finns grundläggande skillnader i just messagen och imagen...
För att vara äkta SH biker måste du KUNNA köra...för att vara en äkta HD biker måste du kunna ÄGA...men med den finansiering som vi idag kan fixa kan i princip ALLA äga en HD. Den kostar fan mindre i månaden än försäkring för en inte ens alltför fräsig literklubba.. så skitsnacket om "surt sa räven" är nog just i detta fall malplacerat.
Vad är det som är dåligt med HD då ? Kvalitet? Finnish? Finns ju grejer att gnälla över på alla märken.
Vad många i den hör tråden glömmer bort är att HD inte bara bygger motorcyklar, de har byggt upp en image vars värden många uppskattar. Det har bildats en kultur runt varumärket. Även om det idag klingar lite falskt, där man kan gå in till sin HD återförsäljare och köpa hela kitet från motorcykel till klädsel och komma ut som en "äkta" biker.
HD har extremt skickligt vårdat sitt varumärke där man hållit hårt i traditionerna. De flesta modeller är en flört med det förgångna. Men man har också letat nya kunder via v-rod modellen och dess vidareutvecklade versioner.
Många som väljer att köpa en HD köper inte motorcykeln för motorcykelns skull de köper en image som byggts upp under många år. Man säljer delvis den amerikanska 50 & 60 -tals drömmen om frihet.
Själv har jag aldrig kört en HD, men har sagt till mig själv att jag någon dag ska ta och provköra en. Har inga illusioner om bra väghållning och bromsar, men däremot ett bra vrid där man kan glida fram genom landskapet och inandas alla dofter och ha tid att reflektera över synintryck längst vägarna.
Ni har aldrig funderar varför vissa vill ha en Morgan istället för en modern snabb sportbil? Det är nog lite samma sak. Image, kultur och en insikt om att fart och fläng inte är allt här i livet. Man tar inte en Morgan längst Autobahn, utan väljer mindre landsvägar där man har tid att låta ens sinnen reflektera över naturen, samhällen etc.
Finish, funktion, form är väl de saker som gör att jag tycker HD är dåligt sett till prislappen. -----kvalité är det dock inget fel på, de fungerar allt som oftast utan ett enda bekymmer.
Om det är någon tillverkare som kan finish så är det HD. Form och funktion?
Ja, jag uppfattar (när jag synar dem) som relativt priset, taffligt byggda med en del billiga matrialval och lösningar. Innanför en electrakåpa kan det se ut såhär... Snyggt? nä. Funkar? ja! Prismässigt försvarbart? sällan. Plastigt, billigt, hafsigt.
View attachment 363525
Till motsats från dig tycker jag bromsarna är undermåliga, det är klart de inte behöver abs när det är snudd på omöjligt att få dem att låsa på annat än grusväg.. Nu tycker jag för övrigt att japanska kopior på hd är dåligt utrustade på bromssidan också.. Det stämmer väl inte in i looken med stora ok och skivor kan tänkas... Jag vill med lätthet kunna dosera bromskraften med två fingrar år 2012. Funktion alltså.
Svetsfogar tycker jag också ser osnygga ut på en så dyr produkt, även detta en finishfråga
Form, ja, formen tilltalar inte mig. Det finns inget nyskapande, ex. designen på en 2012 års flhrc är lika spännande som en bärkasse från Byggmax. Sett en, sett allt.
Men de går som sagt oftast väldigt länge och väl. Men om man vill ha tillförlitlighet kan man för halva priset köpa en honda eller bmw med bättre funktioner anser jag.
Själv kör jag en xr1200 iklädd kawasakijacka. Fel i alla läger.
Fan va' coolt med en Electra, jag är rätt sugen på en sån med kanske 110 bakhjuls hästarJag vet att jag kommer att få bannor för detta men jag gillar alla hojar och mitt senaste infall är en "Bagger"
Ett flak öl i ena väskan och kläder i den andra och bara att köra mot valfri kust med Koffin Kats på cd-spelaren...höhö...Jepps, jag är gubbe men jag sparar ihop vart enda öre till min hoj !
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |