HD och fantasipriser

Mycket bra, Lelle som har hand om butiken har en ruskig koll och är förmodligen en av de sista i branschen som viger sitt liv åt att göra kunden nöjd, fem femmor av fem.
Dock kan det vara svårt att komma fram på telefon eftersom han är ensam i butiken och det ringer konstant från mars till september.
Känner honom sedan många år tillbaka och vi har jobbat ihop i perioder.

Tel butiken 08-882918

Otroligt trevliga, Kunniga och service i toppklass. Lite mycket i butiken ibland så svårt att nå dem med telefon.
Om det funkade skulle jag köpa alla grejer från dem ink MC.

Men det låter ju bra! Tack för att ni svarade! Jag vet att AVA var knöliga förr om åren och jag hade en polare som jobbade som meck där under en period. Han berättade några skrämmande historier. Han sa upp sig. Men det vart 15 - 20 år sedan och i stort blev jag impad när jag vart tvungen att beställa prylar genom dom efter att Bavaria hastigt och lustigt drog ur pluggen. Funkade väldigt bra och smidigt. Och sambon köpte ett BMW-ställ där och även hon blev väldigt trevligt bemött. Men vi måste hitta någonstans att serva hojarna som är bra och där har jag noll koll på hur AVA är nu för tiden i dom nya lokalerna. MC-Proffsen ligger bra till. Bara ett par t-banestationer från Södermalm och hyffsat nära t-banestationen också. Nog den verkstad som det är lättast att ta sig till/ifrån för oss om man ska åka kommunalt efter att ha lämnat/ska hämta hojen. Om dom även är trevliga och duktiga gör ju inte det saken sämre. Sen finns det något rackarns sympatiskt i det faktum att deras websida är skapad i februari 2001 och inte uppdaterad sedan sedan 2002. DET är trevligt så här i internethysterins glansdagar!! :tummenupp Och det menar jag också!

MVH//J

Undrar det samma. Kan ju bero på att de fortfarande tillverkas för hand i US and A.
Kan bero på den sjukt inarbetade imagen som finns kring märket. Kan bero på de ruggiga nypriserna. 219K för en H-D såg jag senast i lördags på SRF. Jag begriper inte hur i hellskotta man får dem sålda.

Å andra sidan så köpte en nära väns far en H-D X-bones för några år sen, av den enkla anledningen att den såg ut precis som han ville ha den och frugan hans tyckte inte det var realistiskt att han skulle bygga hojen själv av eftermarknadsdelar:hihi
Han är helnöjd och hojen är både bekväm, låter gott och flyttar på sig rätt bra.

Smaken är som baken med andra ord.

D ska var DYRT & DÅLIGT ...annars är det inte STEEK ! :fakta

Jag förstår till viss del varför man fastnar för HD, hade jag garage med rejäl hobbyverkstad och ett stort behov att ha att skruva för nöjets skull skulle valet bli HD, med reservation för att livsstilsknuttarna avskräcker mig från att visa mig ute under dygnets ljusa timmar. Och det är just livsstilsknuttarna som är problemet med HD, det är dom penningstarka 60plusköparna som betalar ockerpris för allt från cykeln till reservdelar och tillbehör såsom parfymer och kalsonger, allt för att leva utanför normen på söndagarna på garageuppfarten. Givetvis så lämnar dom in hojen för större åtgärder som highwaypegs och koll av remspänningen, just det, dom är gummisnoddsdrivna så att man inte ska riskera att få smuts på fingrarna när man är en stenhård HD-biker. Det är inte så undra på att HD har dom priserna dom har så länge det finns stoopids som betalar, troligen är det samma personer som köper Hästens sängar också.

Men som jag skrev inledningsvis, jag skulle kunna vara en av "de skitiga", om jag hade plats tid och engagemang, men nu har jag inte det och då sneglar jag på Victory istället, sugen som f*n på en Hammer S. Brukar sitta på tuben och drömma mig bort, en dag snubblade jag över dessa, visserligen kraftigt vinklade från en Victoryanställd men lik förbannat intressanta, victory freedom vs harley twincam jämförelser:

http://www.youtube.com/watch?v=RGkFPUeNUqc

http://www.youtube.com/watch?v=KueK_pyJHJE

http://www.youtube.com/watch?v=S9Ld-IK-uNg

http://www.youtube.com/watch?v=zUKKbuibqhs

http://www.youtube.com/watch?v=u_OK-D5zW3M

edit; jag försökte posta så bara länkarna skulle synas isf att ha hela videospelaren, men den kom ändå, sry för att det tar stor plats, nästan lika mycket plats som en electra glide..

Undrar det samma. Kan ju bero på att de fortfarande tillverkas för hand i US and A.
Kan bero på den sjukt inarbetade imagen som finns kring märket. Kan bero på de ruggiga nypriserna. 219K för en H-D såg jag senast i lördags på SRF. Jag begriper inte hur i hellskotta man får dem sålda.

Å andra sidan så köpte en nära väns far en H-D X-bones för några år sen, av den enkla anledningen att den såg ut precis som han ville ha den och frugan hans tyckte inte det var realistiskt att han skulle bygga hojen själv av eftermarknadsdelar:hihi
Han är helnöjd och hojen är både bekväm, låter gott och flyttar på sig rätt bra.

Smaken är som baken med andra ord.

"en fars nära vän" ....så brukar d låta :D

... allt för att leva utanför normen på söndagarna på garageuppfarten. Givetvis så lämnar dom in hojen för större åtgärder som highwaypegs och koll av remspänningen, just det, dom är gummisnoddsdrivna så att man inte ska riskera att få smuts på fingrarna när man är en stenhård HD-biker. Det är inte så undra på att HD har dom priserna dom har så länge det finns stoopids som betalar, troligen är det samma personer som köper Hästens sängar också.

Men som jag skrev inledningsvis, jag skulle kunna vara en av "de skitiga", om jag hade plats tid och engagemang, men nu har jag inte det och då sneglar jag på Victory istället, sugen som f*n på en Hammer S. Brukar sitta på tuben och drömma mig bort, en dag snubblade jag över dessa, visserligen kraftigt vinklade från en Victoryanställd men lik förbannat intressanta, victory freedom vs harley twincam jämförelser:

edit; jag försökte posta så bara länkarna skulle synas isf att ha hela videospelaren, men den kom ändå, sry för att det tar stor plats, nästan lika mycket plats som en electra glide..

He he...grejen är bara att de TROR att de lever utanför normen...mellannivå chef på en nått föräkringsbolag sitter på sin vidriga överkromade HD med en min som skulle indikera en annanas uppsoppad i stolgången och sen får samtal från frugan där han uppmanas att köpa 4 liter lättmjölk på väg hem från kontoret för ungarna har druckit upp allt med Oboy dagen innan...Livsstilsknuttarna my ass alltså.

Vill de ha "livsstil" kan de väl tjöpa sig en plastraket klass 7 och riskera livet på nån krokig väg eller mysa med polarna på nån bankörning. DET är livsstil...En gång i tiden VAR ju HD någon symbol för bad boys, utanför normen etc men nu ?? Nu är det en symbol för oftast grovt överviktiga farbröder med deg och urkass smak. Kolla runt bara lite...det verkar vara ett krav på BMI 99 för att ens kunna få köpa en HD...Gäller fan kvinnliga förare också. Hur ofta ser man en gammal kärring på 90 pannor köra en Räka eller Gixxer ??? Shit taste galore...Inte många HD älskare bland HD ägare skulle jag vilja påstå..och körningen är aldrig det centrala där. Hur skulle det kunna vara centralt när de inte går att köra...möjligen att ÅKA då...

Varför folk snackar om "livsstil" så ofta i samband med att HD omnämns är för mig en gåta. :confused: En livsstil kan ju inte köpas. Hur mycket mer livsstil är inte sporthoj egentligen där folk riskerar livet för sin passion och / eller hänger på banor med vänner och bekanta, slipar sina färdigheter kring det centrala dvs KÖRNING och kanske köper en kolfiberstänka eller två ?

Last edited:
Lite av en förklaring till att HD lyckas att sälja sina dyra maskiner är väl att dom erbjuder en av marknadens "bästa" finansiering. Man betalar en relativt låg kontantinsats och har kvar ett högt restvärde på hojen efter 3 - 5 år. Och med det höga andrahandsvärdet så är hojen oftast "värd" mer än restvärdet och du kan använda hojen som kontantinsats för nästa.

Detta ska ses som en förklaring, jag lägger inget värde i hurvida det är rätt eller fel att finansiera en hoj på det sättet.

Sen så är ju fjanterisnacket om att det inte går att köra en customhoj rent av barnslig.
Bara för att man köper en r1 så betyder det inte att man kan köra som en gud.
Dom flesta av oss kommer nog knappast i närheten av att utnyttja våra hojars fulla kapacitet.

Det där att HD behöver meckas med eller går sönder mer än andra hojar är bluff och förbannad lögn. Det grundar sig i alla svenska chopperbyggare och mindre kunniga hemmapulare på 70-talet som inte hade någon vidare koll utan trimmade och höll på själva. Då rasar prylarna men det gäller även japshojar, BMW och andra märken om man ger sig på dom utan någon vidare koll. Skillnaden är att folk som kör Harley´s i större utsträckning faktiskt meckar själva och det är ingen bra idé alla gånger om man inte har hyffsad koll. Jag känner hur många som helst som trimmat och meckar med sina egna Harleys men knappt en enda japs- eller BMW-åkare som gör det. Och då pratar jag INTE om att skruva dit besiktningsreflex eller byta dämpare utan om att borra cyllar, renovera toppar och annat. Kör man original så håller prylarna MINST lika bra som någonting annat. Och det gäller även Harley´s från 40-/50-talet. Byt olja och efterdra några muttrar lite då och då sen är det vara att tuta och köra. Det har vunnits världskrig med dom där hojjarna. Vilket man kanske inte kan påstå om BMW...... Gamla Harley´s är rackarns stryktåliga så länge man inte trimmar skiten ur dom, stelbensoperarar dom och annat som gör att vibrationer och slitage ökar. Kör man hyffsat original så håller bitarna lika bra som alla andra märken. Och det gäller gammalt som nytt. Påstår man någonting annat så ljuger man.

Jag tycker de här återkommande trådarna om priset på harleys påminner starkt om vårtrådarna om varför begagnade hojar är så jävla dyra, samt hösttrådarna om varför man inte kan få ut stålarna för hojen. :D

Allting har ett upplevt värde, harleys har ett högre än sportisarna. Vill man inte betala så är det bara att försöka pruta eller strunta i att köpa.

Jag förstår till viss del varför man fastnar för HD, hade jag garage med rejäl hobbyverkstad och ett stort behov att ha att skruva för nöjets skull skulle valet bli HD, med reservation för att livsstilsknuttarna avskräcker mig från att visa mig ute under dygnets ljusa timmar. Och det är just livsstilsknuttarna som är problemet med HD, det är dom penningstarka 60plusköparna som betalar ockerpris för allt från cykeln till reservdelar och tillbehör såsom parfymer och kalsonger, allt för att leva utanför normen på söndagarna på garageuppfarten. Givetvis så lämnar dom in hojen för större åtgärder som highwaypegs och koll av remspänningen, just det, dom är gummisnoddsdrivna så att man inte ska riskera att få smuts på fingrarna när man är en stenhård HD-biker. Det är inte så undra på att HD har dom priserna dom har så länge det finns stoopids som betalar, troligen är det samma personer som köper Hästens sängar också.

http://www.youtube.com/watch?v=RGkFPUeNUqc

http://www.youtube.com/watch?v=KueK_pyJHJE

http://www.youtube.com/watch?v=S9Ld-IK-uNg

http://www.youtube.com/watch?v=zUKKbuibqhs

http://www.youtube.com/watch?v=u_OK-D5zW3M

Den där hojen var jävligt ful... I klass med B-king och transalp. :(

EDIT: :gråta:gråta:gråta

Varumärket. Det är det som gör priset på HD, inget annat. Får jag en kaka nu?

Säga vad man vill om HD nog fan har dom lyckats. Det måste ju vara varje marknadsförare våta dröm att jobba på ett företag där deras kunder står i kö för att få tatuera in varumärket över hela kroppen.

Säga vad man vill om HD nog fan har dom lyckats. Det måste ju vara varje marknadsförare våta dröm att jobba på ett företag där deras kunder står i kö för att få tatuera in varumärket över hela kroppen.

Och dessutom kan de sälja hojar med 1930-tals teknologi, inga utvecklingskostnader alls!

Det där att HD behöver meckas med eller går sönder mer än andra hojar är bluff och förbannad lögn. Det grundar sig i alla svenska chopperbyggare och mindre kunniga hemmapulare på 70-talet som inte hade någon vidare koll utan trimmade och höll på själva. Då rasar prylarna men det gäller även japshojar, BMW och andra märken om man ger sig på dom utan någon vidare koll. Skillnaden är att folk som kör Harley´s i större utsträckning faktiskt meckar själva och det är ingen bra idé alla gånger om man inte har hyffsad koll. Jag känner hur många som helst som trimmat och meckar med sina egna Harleys men knappt en enda japs- eller BMW-åkare som gör det. Och då pratar jag INTE om att skruva dit besiktningsreflex eller byta dämpare utan om att borra cyllar, renovera toppar och annat. Kör man original så håller prylarna MINST lika bra som någonting annat. Och det gäller även Harley´s från 40-/50-talet. Byt olja och efterdra några muttrar lite då och då sen är det vara att tuta och köra. Det har vunnits världskrig med dom där hojjarna. Vilket man kanske inte kan påstå om BMW...... Gamla Harley´s är rackarns stryktåliga så länge man inte trimmar skiten ur dom, stelbensoperarar dom och annat som gör att vibrationer och slitage ökar. Kör man hyffsat original så håller bitarna lika bra som alla andra märken. Och det gäller gammalt som nytt. Påstår man någonting annat så ljuger man.

Snicksnack.
Även om man undviker AMFskräpet, så har det varit enorma kvalitetsproblem varje gång efterfrågan varierat.
När det var mycket att göra östes det ut skräp.
När det var dåligt att göra sparades det på produktionen.
Dessutom försökte de kopiera BMWs armécyklar eftersom de var överlägsna.
Projektet lades ner eftersom det gick åt för mycket aluminium.
xa-ama.jpg

HD är precis som Amerikansk bilindustri. Det håller fantastiskt bra, för att det bygger på den teknik man använde när Sverige avvecklade ångbåtarna.

Jan Hellman säger att några HD-grabbar borrar cylindrar osv och att det skulle vara en definition av att mecka på riktigt

VEM BEHÖVER BORRA CYLINDRAR?! Han som har en HD... undra varför.... för att de SYY:smashaER!

HD är precis som Amerikansk bilindustri. Det håller fantastiskt bra, för att det bygger på den teknik man använde när Sverige avvecklade ångbåtarna.

Jan Hellman säger att några HD-grabbar borrar cylindrar osv och att det skulle vara en definition av att mecka på riktigt

VEM BEHÖVER BORRA CYLINDRAR?! Han som har en HD... undra varför.... för att de SYY:smashaER!

"CDM har inte fått några vänner än" :7peta :tungan

Last edited:
"CDM har inte fått några vänner än" :7peta

Som HD-åkare är man beroende av att ha mycket vänner va? Typ en vän med garageplats/verkstad var tredje mil... :hihi

Jämförelsen med amerikansk bilindustri är intressant i sammanhanget. Det är inte så himla dåliga bilar men bra pris, man får rejält med bil per dollar. Varför gäller inte det HD?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...