Där håller jag inte med. Har själv provkört japanska glidarcyklar och tycker inte att de har bättre kvalitékänsla än vad HDs cyklar har, snarare tvärtom i många fall. Citerar Jörgen Karlsson från en tidigare tråd:
"Tittar man på en japansk HD-glidare tex kawa VN1500 så kan man oftast se att tex tanken är maskinsvetsad med synliga utstående plåtfalsar i fram och underkant, (såna där som fanns på billigare 70-talsbilar, i vilka man fäste takräcket). På HD är sådana fogar alltid stumsvetsade och släta. Uppskattar man hantverk så ser man sådana saker. Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD. På HD är även ramarna pulverlackade sedan 80-talet, koniska styrlager likaså, undercuttade dogs i lådan likaså.
Ingenstans i HD-motorn roterar en axel lagrad direkt i aluminiumgjutgodset såsom tex sker på de flesta japanska kamlager tex. I en HD är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har HD torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, trans och koppling resp växellåda osv osv. Allt detta är sådant som japaerna har rationaliserat bort av produktionstekniska skäl för länge sedan,"