HD och fantasipriser

:va Jag vill nog påstå att de japanska kopiorna slår hd på dom där punkterna och dessutom till halva priset kompis.

Där håller jag inte med. Har själv provkört japanska glidarcyklar och tycker inte att de har bättre kvalitékänsla än vad HDs cyklar har, snarare tvärtom i många fall. Citerar Jörgen Karlsson från en tidigare tråd:

"Tittar man på en japansk HD-glidare tex kawa VN1500 så kan man oftast se att tex tanken är maskinsvetsad med synliga utstående plåtfalsar i fram och underkant, (såna där som fanns på billigare 70-talsbilar, i vilka man fäste takräcket). På HD är sådana fogar alltid stumsvetsade och släta. Uppskattar man hantverk så ser man sådana saker. Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD. På HD är även ramarna pulverlackade sedan 80-talet, koniska styrlager likaså, undercuttade dogs i lådan likaså.

Ingenstans i HD-motorn roterar en axel lagrad direkt i aluminiumgjutgodset såsom tex sker på de flesta japanska kamlager tex. I en HD är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har HD torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, trans och koppling resp växellåda osv osv. Allt detta är sådant som japaerna har rationaliserat bort av produktionstekniska skäl för länge sedan,"
 
Där håller jag inte med. Har själv provkört japanska glidarcyklar och tycker inte att de har bättre kvalitékänsla än vad HDs cyklar har, snarare tvärtom i många fall. Citerar Jörgen Karlsson från en tidigare tråd:

"Tittar man på en japansk HD-glidare tex kawa VN1500 så kan man oftast se att tex tanken är maskinsvetsad med synliga utstående plåtfalsar i fram och underkant, (såna där som fanns på billigare 70-talsbilar, i vilka man fäste takräcket). På HD är sådana fogar alltid stumsvetsade och släta. Uppskattar man hantverk så ser man sådana saker. Likaså skillnaden på lack och krom mellan VN 1500 och valfri HD. På HD är även ramarna pulverlackade sedan 80-talet, koniska styrlager likaså, undercuttade dogs i lådan likaså.

Ingenstans i HD-motorn roterar en axel lagrad direkt i aluminiumgjutgodset såsom tex sker på de flesta japanska kamlager tex. I en HD är det mesta rullningslagrat, annars är det bronslager. Vidare har HD torrsumpsmörjning, separat oljebad med dedikerade oljekvalitéer i motor, trans och koppling resp växellåda osv osv. Allt detta är sådant som japaerna har rationaliserat bort av produktionstekniska skäl för länge sedan,"

Låter ju som om en hd aldrig skulle krångla.
 
Låter ju som om en hd aldrig skulle krångla.

Ha ha nä det där lät ju lite fel... Men för många är väl HD synonymt med GAMLA hemmaskruvade maskiner.
Men jag har svårt att tro att en ny HD krånglar mer än något annat märke.

Om det rullade sporthojar med 30-40 år på nacken så skulle dom säkerligen behöva lika mycket kärlek som en gammal HD.
 
Snarare slåss dom väl om samma köpare som köper Bonneville, w800 eller moto guzzi v7 va? och då är det ju likvärdiga prislappar.

Ändock "ganska" billig instegsmodell till HD träsket!!:tummenupp
 
Ha ha nä det där lät ju lite fel... Men för många är väl HD synonymt med GAMLA hemmaskruvade maskiner.
Men jag har svårt att tro att en ny HD krånglar mer än något annat märke.

Om det rullade sporthojar med 30-40 år på nacken så skulle dom säkerligen behöva lika mycket kärlek som en gammal HD.

Dagens sporthojar kommer vara sopslut om 30-40 år, om de ens finns kvar, de få som är i fint skick kommer inte ha rullat många mil.

Jag inbillar mig att det inte är speciellt svårt att få tag i delar till en gammal HD, annat är det med gamla sporthojar där det mesta är restnoterat och inte tillverkas längre.
 
Låter ju som om en hd aldrig skulle krångla.

Krånglar de inte just för att kreti och pleti är på dem med sina fruktade mekarskills då? Om man behåller den original och sköter den med ett regelbundet och försvarbart underhåll så funkar de väl.

Vet flera som kört många mil utan större ingrepp. Om en "fördärvare", (eller "förbättrare" som personen själv skulle säga), får tag i en så är det ju kört för den maskinen oavsett och detta oberoende av märke.
 
Dagens sporthojar kommer vara sopslut om 30-40 år, om de ens finns kvar, de få som är i fint skick kommer inte ha rullat många mil.

Jag inbillar mig att det inte är speciellt svårt att få tag i delar till en gammal HD, annat är det med gamla sporthojar där det mesta är restnoterat och inte tillverkas längre.

Och du tror inte det där har mer att göra med handhavandet än kvaliteten på fordonet i fråga?
 
Låter ju som om en hd aldrig skulle krångla.

Det jag menade var att det finns en koppling mellan priset på HD och sättet med vilka de är byggda. En HD- motor kan renoveras näranog hur många ggr som helst, det (plus den goda OEM och eftermarknadsbaserade reservdelsförsörningen till 30-talsmaskiner och framåt) är nog en orsak till att så få HD skrotas. Till skillnad från tex en japansk radfyretopp med direktlagrade kammar som i regel måste gå till metallåtervinningen den dagen lagringen är slut. Vi har ju haft två såna toppar på forumet bara denna vinter (Panza och Svenne).

Driftsäkerheten påverkas inte så mycket av lösningarna jag tog upp. En hoj kan få dålig statistik på ngt så simpelt som en dåligt utvald stödkontakt.

Gällande antal fel på sålda cyklar så ligger HD idag enligt den sista undersökningen jag såg (refererad på Bikes hemsida) som bättre än BMW, men ngt under de fyra japanska.

Efter ett sånt här inlägg kommer ngn raskt inflika att "det är fusk av HD eftersom de har så låg effekt" . Det kommer säkert igen.

Och naturligtvis tror även jag att en av faktorerna bakom priserna på en del av HD:s modeller, är varumärket. Att en andel av priset är att man betalar för varumärket. HD gör ju dock inga jättevinster, men all overhead och flashiga centralt belägna butiker plus marknadsföring kostar sannolikt en del. Men det är väl också en del av den amerikanska kulturen. Det ska gärna vara maxat, annars får det vara.
 
Last edited:
Det jag menade var att det finns en koppling mellan priset på HD och sättet med vilka de är byggda. En HD- motor kan renoveras näranog hur många ggr som helst, det (plus den goda OEM och eftermarknadsbaserade reservdelsförsörningen till 30-talsmaskiner och framåt) är nog en orsak till att så få HD skrotas. Till skillnad från tex en japansk radfyretopp med direktlagrade kammar som i regel måste gå till metallåtervinningen den dagen lagringen är slut. Vi har ju haft två såna toppar på forumet bara denna vinter (Panza och Svenne).

Driftsäkerheten påverkas inte så mycket av lösningarna jag tog upp. En hoj kan få dålig statistik på ngt så simpelt som en dåligt utvald stödkontakt.

Gällande antal fel på sålda cyklar så ligger HD idag enligt den sista undersökningen jag såg (refererad på Bikes hemsida) som bättre än BMW, men ngt under de fyra japanska.

Efter ett sånt här inlägg kommer ngn raskt inflika att "det är fusk av HD eftersom de har så låg effekt" . Det kommer säkert igen.

Det var mer en reflektion över att då japsarna (krombågarna), sällan har några direkta fel och om hd-motorerna var så mycket bättre, borde de vara nära nog helt utan bekymmer.

Att hd är värda och lönar sig att hålla liv i är nog odiskutabelt.

Men är det för att deras andrahandsvärde bygger på kult eller bara för dess konstruktionsmässiga fördelar.
 
Det var mer en reflektion över att då japsarna (krombågarna), sällan har några direkta fel och om hd-motorerna var så mycket bättre, borde de vara nära nog helt utan bekymmer.

Att hd är värda och lönar sig att hålla liv i är nog odiskutabelt.

Men är det för att deras andrahandsvärde bygger på kult eller bara för dess konstruktionsmässiga fördelar.
Ang driftsäkerheten jämfört med japsklonerna så har du nog inte förstått vad jag försökte säga. Teknisk livslängd är inte samma sak som driftsäkerhet. Gällande om andrahandsvärdet beror på kult eller den höga mekaniska modulariteten så tror jag att det är bådeock. Samt att kulten delvis är ett resultat av konstruktionen.
 
Last edited:
Jörgen är nog inne på rätt spår. En stor anledning att HD har haft så bra andrahandsvärde har att göra med att man hållit i sina traditioner där man tillverkat klassiska motorcyklar med lång livslängd där man som ägare förväntas kunna få tag i reservdelar långt efter att modellen har gått ur produktion. Vissa kunder respekterar sådana saker och är beredd att betala för det. Jag kan inte komma på någon mc-tillverkare som har lika bra tillgång till reservdelar till hojar som är 20- 30 år gammal och äldre i egen regi eller via eftermarknaden.

Sedan tror jag att det är en stor fördel att Davidson familjen som en gång var med och grundade bolaget har funnits med som huvudägare. Willie G. Davidson gick i pension så sent som förra året så jag precis.
 
Jörgen är nog inne på rätt spår. En stor anledning att HD har haft så bra andrahandsvärde har att göra med att man hållit i sina traditioner där man tillverkat klassiska motorcyklar med lång livslängd där man som ägare förväntas kunna få tag i reservdelar långt efter att modellen har gått ur produktion. Vissa kunder respekterar sådana saker och är beredd att betala för det. Jag kan inte komma på någon mc-tillverkare som har lika bra tillgång till reservdelar till hojar som är 20- 30 år gammal och äldre i egen regi eller via eftermarknaden.

Jag kan nog efter lite funderande komma på en europeisk tillverkare där man i likhet med HD kan skruva näst intill i det oändliga med maskinerna. Har långt ifrån samma allmänt erkända status (förutom bland nördarna), men det är fullt gångbart att hitta renoveringsbitar till 30-40 år gamla maskiner på den kontinentala marknaden.

Ledtråd: Luftkyld V-twin med stötstänger :tummenupp
 
Jag kan nog efter lite funderande komma på en europeisk tillverkare där man i likhet med HD kan skruva näst intill i det oändliga med maskinerna. Har långt ifrån samma allmänt erkända status (förutom bland nördarna), men det är fullt gångbart att hitta renoveringsbitar till 30-40 år gamla maskiner på den kontinentala marknaden.

Ledtråd: Luftkyld V-twin med stötstänger :tummenupp

Livsstilsmänniskor kör inte guzzi...
 
var på en mindre custom mässa med bilar och hojar(hd) i helgen,
skitfina hojar med coola lacker och mycket krom, nått som snabbt slog mig var dock att ca var tredje hade en oljefläck under :tungan
orginal?
 
var på en mindre custom mässa med bilar och hojar(hd) i helgen,
skitfina hojar med coola lacker och mycket krom, nått som snabbt slog mig var dock att ca var tredje hade en oljefläck under :tungan
orginal?
Förmodligen inte
 
Det där med oljeläkage har jag faktiskt hört ska vara något som tyvärr inte är helt ovanligt även bland nya HD. I övrigt när man har talat med handlare som säljer både HD och andra tillverkare så är intrycken att HD håller minst lika bra som övriga tillverkare så länge inte någon förståsigpåare varit framme o skruvat själv.
 
Ang driftsäkerheten jämfört med japsklonerna så har du nog inte förstått vad jag försökte säga. Teknisk livslängd är inte samma sak som driftsäkerhet. Gällande om andrahandsvärdet beror på kult eller den höga mekaniska modulariteten så tror jag att det är bådeock. Samt att kulten delvis är ett resultat av konstruktionen.

Du inser väl att mitt svar var ang min initiala kommentar, inte ditt svar på sagda inlägg.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top