Har ni läst tilläggsreglerna för SM 29-30/4?

Strider skrev:
2084423 I STCC reglementet står det att racetiden skall vara minst 20 min i STK 600. I övriga klasser vet jag ej.
Du får inte blanda äpplen och päron, det är för många RR förare helt okänt vad som står i både NT och SR.
Ni har kanske också hört uttrycket, att NT och SR är världens minst lästa skrifter, enligt flera tävlingsledare och domare.
STCC har bara 30 minuter avsatta till mc racet. I det skall det då ingå hela start och avslutningsförfarandet. Detta är då lite annorlunda än övriga RR-SM tävlingar där det är en lämpligt lång distans som skall vara det som i första hand gäller inte minuter eller varv.
 
Strider skrev:
2084423 I STCC reglementet står det att racetiden skall vara minst 20 min i STK 600. I övriga klasser vet jag ej.

i STCC är det kommersiella reglementet (hur hojarna ska se ut, vart skyltar ska vara, hur länge de ska ha tänt i sina tält så hojen syns, vart klistermärken ska sitta) än det tekniska reglementet ;)

Dessutom är det "aldrig" nån som läser det. Det är samma sak varje gång man är på en STCC tävling o besiktar

//håkan
 
Supermoto skrev:
2080873 Coolt :yoparty
Vi får låta 102dB enligt TR :tummenupp

Men ska pynta 1800:- :död

Är det nån som fattar nåt (om SM alltså) som läst TR öht :confused:

Ska du köra klassen Super Moto cup???? :rofl
Vet inte vem som skrivit, men från Open till cup är det långt på tangentbordet. :hihi
Bra med 102dB! Då kan ni köra med raka rör.
Hoppas att jag kan lifta med någon ner för då så ska jag fota allt och alla, eftersom jag inte får köra. :död
 
RR ABBE skrev:
2080348 HRMMMM


sp250 kör bara 8 varv!!!!!! :mad:

Vi betalar lika mycket som alla andra men kvalar med 125 junior!!!! :va

Rättvisan försvann för länge sen!! :gnissla

Varför är alltid racen dyrast på anderstorp och med risk att göra folk ilska så kan vi väl säga att de är inte de bästa organisatörerna!
:huvet

Det fanns så pass lite tid tydligen, för att det har blivit fler klasser (läs motarderna) men de ville ha me alla RR klasser o därför blev det väl så få varv. De skulle ha nåt möte i veckan där nån skulle föreslå 10 varv men om det gick igenom vetr jag inte. Surt med nästan 2 lax och så bara 8 varv..

Alicia skrev:
2080292 Varför står det inget om när Supermotoracet börjar?
´
Enligt ARC var inte deras bana klar än, så de vet nog inte riktigt.
 
Jag heter Lasse skrev:
2084511 Ska du köra klassen Super Moto cup???? :rofl
Vet inte vem som skrivit, men från Open till cup är det långt på tangentbordet. :hihi
Bra med 102dB! Då kan ni köra med raka rör.
Hoppas att jag kan lifta med någon ner för då så ska jag fota allt och alla, eftersom jag inte får köra. :död
Tänkte oxå på det :3freak
Är det så att jag är en av få som hellre tar reda på fakta hellre än att rakt av chansa på en såpass viktig grej. Super Moto cup har vi ju aldrig ens varit nära att kalla spektaklet, haha
Jag skrev noga Supermoto open på min anmälan, hoppas de fattar....

De där 102db, var mäts de? 95 gäller väl för förbipasserande i RR?! Känns inte direkt som att vi kan ha olika bullergränser för de olika klasserna?!
 
Strider skrev:
2084735 Äpplen o päron, förare som inte läser reglementet...
Nah, så är det inte riktigt.

Så säger förarna till mig åtminstone när jag besiktar dom på Mantorp.
Sen följs inte reglementet med däcken tex, heller inte detaljer som att man inte ska få ha omärkta däck in i bandepån...
orkar faktiskt inte älta detta igen, hade ett snack efter Mantorptävlingen sist och jag ska vad med och skriva detaljer i TR till Mantorp nästa gång ;)
 
Strider skrev:
2084735 Äpplen o päron, förare som inte läser reglementet...

Nah, så är det inte riktigt.

Förarna var i fjor synnerligen väl medvetna om att flera av tävlingarna inte var enligt reglementet. På Knutstorp påpekades detta för domaren men han var en fegis och vågade inte följa reglementet.

På Falken togs det upp på förarmötet och den gången var det mer stake i domare o tävlingsledare och de ändrade antal varv så att det blev rätt. Samma sak på Våler om jag minns rätt även om man ökade tävlingen med några varv men inte tillräckligt många.

Faktum är att Mantorp o Falken var de enda tävlingar som kördes till rätt längd enligt reglementet. Mantorp var den enda tävlingen som vart rätt till antal varv från början.

2xGälleråsen, 2xKnutstorp, Anderstorp ( fast det vara nära) var för korta race.

http://www.stcc.se/pages/pdf/MCreglemente2006.pdf

Läs 2.10.2 Det var samma lydelse i 2005års utgåva.

Nu fattar jag i vanlig ordning inget :va Pratar vi Stcc eller SM/SO för det är väl inte samma reg angående tävlingsdistance eller???

björn
 
Strider skrev:
2080843 Men jämför du NSB o R1000 så finner du att NSB får ca 30% mer tid ute på banan än R1000 till samma startpeng. Är det rimligt? Nix. Rimligt är att differentiera startpengen.

Rookieklasserna är åtskilliga fler än NSB. Kräver oerhört mycket mer av banfunktionärerna.

Under SO/SM ifjol orsakade R1000 uppskattningsvis 6 ggr fler insatser av banfunktionärerna, skamvagn, ambulans och sjukvårdare än NSB.

Den stora mängden Rookieförare gör att det krävs många fler i besiktningen än annars.

Om man då beaktar att ni tar mycket mer resurser i anspråk bör ni betala mer.

Allt handlar om vilken synvinkel man har... ;-)
 
Öh....
Kanske lite skevt resonemang va...

Eftersom det finns fler rookisar så betalas det in mer pengar till den klassen så om de nu kräver mer resurser så finns det ju redan mer pengar!
Ska du snacka statistik slå ut det på antal deltagare per klass så blir det rättvist.

Dessutom så skulle jag vilja säga att NSB och Räser 250 har haft de i särklass värsta olyckorna de sista två åren!!
 
Lime skrev:
2089528 Rookieklasserna är åtskilliga fler än NSB. Kräver oerhört mycket mer av banfunktionärerna.
jag har bara en kommentar, masskrash@falkenberg... inte vare R1000 iallafall. Där tog NSB ikapp allt vad rookieklasserna orsakade resten av säsongen ... eller nåt...

250R på LMS ... hemsk olycka..

på LMS gjordes vad jag minns ingen insats i varken R600 eller R1000 :hihi
 
Last edited:
Men... om ni vill ha mera tid så kör i NSB då... Är ju bara att klassa upp er fort som fan och börja köra. Mer körning, samma peng.

F.ö. har vi åter igen bevisat att internet och ironi inte funkar.
 
Lime skrev:
2090217 Men... om ni vill ha mera tid så kör i NSB då... Är ju bara att klassa upp er fort som fan och börja köra. Mer körning, samma peng.

F.ö. har vi åter igen bevisat att internet och ironi inte funkar.
Ironi i en tråd om RR-SM är det näst svåraste som finns, svårast är ironi i en tråd om SM-SM...
 
Lime skrev:
2090217 Men... om ni vill ha mera tid så kör i NSB då... Är ju bara att klassa upp er fort som fan och börja köra. Mer körning, samma peng.

F.ö. har vi åter igen bevisat att internet och ironi inte funkar.

äh va fan :4skrika

du får väl använda :lol :rofl :3freak :hihi eller nåt sånt så folk fattar :gnissla

uppklassning... eller utklassning? :3freak
 
Visst skulle man kunna differentiera startavgifterna med hur mycket bantid man får.
Vem som tar mest tid i anspråk av funkisarna kanske är litre för svårt.

Såhär blir det när ALLA vill vara med på en SM-helg, hur svårt är det att förstå att alla inte får plats samtidigt.
Så här skulle jag vilja att min verklighet såg ut.
Supportklasser=JA,
Supportklasser_ta_över_hela_helgen=nej
Fler B-rejs=JA
Färre supportklasser=JA

Någon FIM-regel säger att ett VM-rejs ska vara runt 10 mil, ett kontinentalt (EM/AM etc) runt 7 mil, ett nationellt runt 4-5 mil. Det har på något sätt försvunnit ur det svenska reglementet, eller så skiter alla i det för att få till tids-schemat.

HW, ni kortar alltså SM-klassernas rejs i år till 17 varv? Tidigare iaf 20 varv, och visst för herrejössan tid var det väl nåt år man körde färre är 16 varv..
 
oFFkeFF skrev:
2094388
HW, ni kortar alltså SM-klassernas rejs i år till 17 varv? Tidigare iaf 20 varv, och visst för herrejössan tid var det väl nåt år man körde färre är 16 varv..

Eh, ja typ förra året... den hårddisken är offline just nu men jag har för mig att vi körde 16 varv då.

/HW

Edit: kolla vad jag hittade på webbservern:

remember.gif
 
Last edited:
HW skrev:
2094407 Eh, ja typ förra året... den hårddisken är offline just nu men jag har för mig att vi körde 16 varv då.

/HW

Edit: kolla vad jag hittade på webbservern:

remember.gif


Men så var det inte på tävlingen utan då gick det att rätta till i sista sekunden. Efter att jag skrivit ihop bifogat tidschema och skrivit ut och tagit med mig upp. Jag minns det efter som det som vanligt var en massa tjafs... Och jag blev förstås sen (också som vanligt) men jag fick stå på asfalten vilket var ett lyft från tidigare år då man blivit utträngd av b-förare som var absolut tvungna att stå på bästa plats (men jag fick väl äta upp att jag villa ha lite mer reda i depån...)

Dessvärre säger det mig att detta år inte blir ett år då man resonerar sig fram till bra lösningar (utan fokuserar på klubbarna maximala vinst...)

Dagen när man kan/bör lägga sitt idealla angagemang bakom sig verkar närma sig snabbare än man tror...
 

Bifogat

  • Linköping tidsschema söndag RRSM-05.jpg
    Linköping tidsschema söndag RRSM-05.jpg
    138.8 KB · Visningar: 81
Nordgren skrev:
2096098
Dessvärre säger det mig att detta år inte blir ett år då man resonerar sig fram till bra lösningar (utan fokuserar på klubbarna maximala vinst...)

Kom med i matchen istället... ta till dig informationen som givits när det gäller TV avgiften som jag förmodar du syftar på.

Det lovas vitt och brett och INGET av det som lovades uppfylldes.
Eller ja, förra veckan fick HW en DVD...

Vart är råmaterialet? vart är tillståndet att ge ut tävlingen till lokala media?
Att sprida tävlingen fritt som klubben själv önskar? (internet, lokal-tv etc)

Det var vad som lovades förra året om just TV pengarna på 40 000kr + moms.

Berätta nu hur det kommer sig att klubbarna är ute efter pengar då?
Tror du inte själv på att en grupp människor och klubbar börjar fundera på varför det betalades pengar till något som inte egentligen behövdes?
Varför ska förarna betala tv-avgift i tron om att de inte får starta annars?

SVEMO står alltså INTE bakom något som har med TV-sändning att göra.
Inte heller gjorde de det förra året.

Alltså, det har ljugits för klubbarna om vad man skulle få för pengarna.

Det har ljugits för förarna i tron om att de inte ska få starta om de inte betalar TV-avgiften (ren lögn!)

Att få ut maximal vinst? det tror jag knappast, det är nog bara det att vissa klubbar anser att det finns bättre sätt att investera pengarna för den lokala klubben än att ge dom till ett produktionsbolag som inte ger nåt tillbaka.

Om tex LMS INTE betalar för TV-sändning i år, går de pengarna till att göra lokal reklam istället (och tro inte att det INTE görs reklam annars också, för det gör det en hel del i både radio och tidningar). Allt för att försöka dra mer publik.

Jag tror du är kallad till ett möte som du bör lyssna på vad som sägs
 
håkan skrev:
2096335 Kom med i matchen istället... ta till dig informationen som givits när det gäller TV avgiften som jag förmodar du syftar på.

Det lovas vitt och brett och INGET av det som lovades uppfylldes.
Eller ja, förra veckan fick HW en DVD...

Vart är råmaterialet? vart är tillståndet att ge ut tävlingen till lokala media?
Att sprida tävlingen fritt som klubben själv önskar? (internet, lokal-tv etc)

Det var vad som lovades förra året om just TV pengarna på 40 000kr + moms.

Berätta nu hur det kommer sig att klubbarna är ute efter pengar då?
Tror du inte själv på att en grupp människor och klubbar börjar fundera på varför det betalades pengar till något som inte egentligen behövdes?
Varför ska förarna betala tv-avgift i tron om att de inte får starta annars?

SVEMO står alltså INTE bakom något som har med TV-sändning att göra.
Inte heller gjorde de det förra året.

Alltså, det har ljugits för klubbarna om vad man skulle få för pengarna.

Det har ljugits för förarna i tron om att de inte ska få starta om de inte betalar TV-avgiften (ren lögn!)

Att få ut maximal vinst? det tror jag knappast, det är nog bara det att vissa klubbar anser att det finns bättre sätt att investera pengarna för den lokala klubben än att ge dom till ett produktionsbolag som inte ger nåt tillbaka.

Om tex LMS INTE betalar för TV-sändning i år, går de pengarna till att göra lokal reklam istället (och tro inte att det INTE görs reklam annars också, för det gör det en hel del i både radio och tidningar). Allt för att försöka dra mer publik.

Jag tror du är kallad till ett möte som du bör lyssna på vad som sägs


Överdriv inte nu Håkan, visst fanken uppfylldes flera av sakerna som lovades med förra årets tv-sändningar? TV-tider, kanal, klipp och prod-tider och rent subjektivt anser jag iaf att var klart godkända produktioner för det priset.
Det ENDA, jag kan se som inte är uppfyllt är just råmaterielet, samt lite otydligt, vem som äger rättigheterna.

För 40000kr radioreklam? Om vi nu ska se till enbart ökade publikintäkter, hur många fler måste komma för att bara täcka reklamkostnaden? 350/450 extra får jag det till beroende på om det är barn/vuxna.

Hela grejen med TV är att få till en bra produkt som går att sälja, det krävs pengar i början, och NÅGON måste upp med dessa pengar, SVEMO som stora vill inte lägga till något för att VÅR sport ska växa. Då måste rr-sektionen, klubbarna/förarna göra något.
Visst måste vi också vara någorlunda överens om hur vi ska nå våra mål. Men du Håkan, får ju inte glömma att Nordgren m.fl har ett mål, som kanske inte bara inbegriper vår klubbs mål med en sm-tävling. Precis som vissa förare har helt andra mål än vad deras klubb har.

Skulle tv-produktionerna i dagens form läggas ner, skulle vi vara tillbaka på ruta ett, d.v.s 3-4 olika klubbar som efter olika förmåga försöker marknadsföra tävlingarna. Hittills kan väl tyvärr säga att det inte vart de flesta klubbarnas starkaste sida.

Vad gäller "ej betala" för tv-sändningarna och starta, vet jag tyvärr en stackare som slitit sitt arsle med att jobba för det här, och fått betala de förarnas tv-avgift ur egen plånbok. Men så går det när "någon annan" alltid ska betala...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top