Hade en svensk gjort detta?

En sådan "sanning" är att de flesta interner än invandrare.

Men det finns ingen statistik över hur många invandrare som sitter i svenska fängelser. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. 2005 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap ca 27 procent.

Mer än 50% av personer som är invandrare döms till fängelse för grov rattfylla men bara drygt 30% av de som har svenskfödda föräldrar.
Plus att den största gruppen lär vara finnar, följt av norrmän, danskar och engelsmän...
(Åtminstone gällde detta för dömda för grövre brott för ett par år sedan.)

Fast jag har inte granskat källan, en dokumentär på svensk tv för ca. två år sedan, så jag tar inte gift på att det är sant. Fast hos oss är danskar i alla fall klart överrepresenterade! (Fast underlaget är för litet för statistsisk signifikans...)

Dom ska grillas! :tummenupp

Grillat är godast!

En sådan "sanning" är att de flesta interner än invandrare.

Men det finns ingen statistik över hur många invandrare som sitter i svenska fängelser. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. 2005 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap ca 27 procent.

Mer än 50% av personer som är invandrare döms till fängelse för grov rattfylla men bara drygt 30% av de som har svenskfödda föräldrar.

En bättre formulering kanske vore att av dom som döms till fängelse för grov rattfylla är 50% invandrare och 30% svenskfödda.
Jobbigt om 30% av alla svenskfödda har åker dit för grov rattfylla. :näsblod

Men för att svara på trådskaparen ursprungliga fråga: Ja, svenskar "gör detta" hela jävla tiden. Nu senast nån stolle i Kinna som hade ihjäl sin kärring och karvade ur diverse inre organ som sedan förvarades i förrådet. Bra där. :tummenupp

En bättre formulering kanske vore att av dom som döms till fängelse för grov rattfylla är 50% invandrare och 30% svenskfödda.
Jobbigt om 30% av alla svenskfödda har åker dit för grov rattfylla. :näsblod

Fick en känsla av att det inte var så han menade, utan att av de svenskar som åtalas åker 30% in, och av de utländska åker 50% in.

Fast jag har kanske fel?

Till skillnad från rasister då?? Jag har aldrig stött på en känsligare grupp än "Jag är alltså inte rasist, men..."-gruppen.

Jag är ju inte rasist men...var kan man finna denna grupp som grupp, finns den ens?
Jag tror att större delen av mänskligheten är rasister i någon mån. Finns alltid ett "vi är bättre än dom"-moment, eller en avundsjuka för att kreti är/har det bättre än pleti. Finns så mycket med i arv, kultur och prägling, små saker som inte alltid visar sej förrän man konfronteras med företeelsen i ett annat sammanhang och med en annan infallsvinkel.

Man kan inbilla sej att man är hur liberal, tolerant och openminded som helst, men är man lite alert på sina spontana reaktioner kommer man på skam. Nu är det ju undertecknads reflektion. Relativt ny i den här stan och både förvånad över hur mycket fördomar man bär med sej, som förvånad över hur mkt bränsle såna tankar eller tankefoster lätt får i en by som Malmö.

Läste en bok av en amerikan som tyckte han kommit en bit på vägen att göra sej av med "arvsrasismen", då han kom från Texas. Reste sen i Afrika och insåg vilken fantastiskt tung rygga med värderingar han hade att tampas med. Vilka av oss hade inte gjort som norrmannen jag såg på tv efter tsunamin? (Vet inte om Sverige forfarande var in denial då, jag var ju i Norge). Han berättade helt frankt om hur han använde alla fördelar det innebar att vara bemedlad västerlänning i katastrofens Thailand, bokstavligen beredd att gå över lik. Stolt? Nej, men man nog att berätta om det utan omsvep. Det blev obehagligt tydligt att det går många thailändare på en nordbo värdemässigt, förmodligen även i mitt medvetande och inte värderar väl jag folk olika, näää.

Några såna där "sanningar" är dessa:
Man kan inte ens hissa svenska flaggan utan att bli kallad rasist.
Man kan inte ens sjunga svenska nationalsången utan att bli kallad rasist*.

Fyll på med fler "sanningar". Det kan bli en riktig skrattfest.

* uttalas ofta av människor som bara kan de två första stroferna :lol

Last edited:
Några såna där "sanningar" är dessa:
Man kan inte ens hissa svenska flaggan utan att bli kallad rasist.
Man kan inte ens sjunga svenska nationalsången utan att bli kallad rasist*.

- Man kommer bli kallad rasist och dessutom gängvåldtagen av falafelkramare och blockflöjtare om man råkar beställa en "negerboll" istället för chockladboll!

Jag är ju inte rasist men...var kan man finna denna grupp som grupp, finns den ens?
Jag tror att större delen av mänskligheten är rasister i någon mån. Finns alltid ett "vi är bättre än dom"-moment, eller en avundsjuka för att kreti är/har det bättre än pleti. Finns så mycket med i arv, kultur och prägling, små saker som inte alltid visar sej förrän man konfronteras med företeelsen i ett annat sammanhang och med en annan infallsvinkel.
Du har helt rätt, visst tusan finns det en genetisk komponent i rasismen, eller snarare "oro för främlingar". Det betyder också att lösningen med att stänga gränserna/minska invadringen inte kommer att fungera eftersom vi då automatiskt kommer att rikta våra fördomar mot ett annat håll.

En annan sida är att det visar att det krävs tankeverksamhet och vilja för att vara "inte-rasist" medan vilken sinnesslö individ som helst kan bli rasist...:D

Vad gäller gruppen "Jag är inte rasist, men..." tror jag att den är mer enhetlig än t.ex. gruppen muslimer som är lite drygt en miljard personer men som tydligen ganska lätt går att definiera som grupp. Något som ofta görs av just de som tillhör "jag är inte rasist, men...":D

En bättre formulering kanske vore att av dom som döms till fängelse för grov rattfylla är 50% invandrare...
Du menar att de som döms är till hälften invandrare och till andra hälfen svenskar? Är det vid midjan någonstans som skillnaden börjar? Verkligen en bättre formulering...

:rolleyes:

Invandrare som åtalas för grov rattfylla döms i mer än 50% av fallen till fängelse. Samma siffra för de med svenskfödda föräldrar är drygt 30%.

- Man kommer bli kallad rasist och dessutom gängvåldtagen av falafelkramare och blockflöjtare om man råkar beställa en "negerboll" istället för chockladboll!

Är det verkligen "riktiga negrer" som blir upprörda över det? Trodde bara det var nåt som PC-ojare, rasist-gapare och balkan-kickers som brydde sig om det öht... :confused:

Dessutom så är den stora behållningen med att jobba med invandrare att få se vilka extrema rasister de flesta är.
När de sedan lärt sig att kalla alla som säger emot dom för "rasist" så är lyckan total!

QUOTE]

Men hur lägger man fram den åsikten utan att bli kallad rasist, då?

(Seriös fråga, men visst är det ett "moment 22"?)
Hur man lägger fram åsikten att de flesta invandrare är extrema rasister? Haha, det var verligen en seiös fråga :D

Är det verkligen "riktiga negrer" som blir upprörda över det? Trodde bara det var nåt som PC-ojare, rasist-gapare och balkan-kickers som brydde sig om det öht... :confused:

Du har helt rätt... Det är därför det hamnar på "myt-listan" tillsammans med alla andra saker som "jag-är-inte-rasist-va-men..."-gruppen brukar rapa upp för klyshor..

Invandrare som åtalas för grov rattfylla döms i mer än 50% av fallen till fängelse. Samma siffra för de med svenskfödda föräldrar är drygt 30%.

Betyder det att svenskar oftare blir oskyldigt åtalade för rattfylla? Rasism av värsta slaget är vad det är... :gnissla

Hur var det med Nogger Black reklamen och Centrum mot Rasism? Var det rasistiskt eller inte? Det sitter väl en hel del "riktiga negrer" utöver förvirrade "riktiga PK svenskar" i den styrelsen?

Betyder det att svenskar oftare blir oskyldigt åtalade för rattfylla? Rasism av värsta slaget är vad det är... :gnissla

Indeed, eller betyder det att det krävs mindre för att få en utlänning till fängelse?
Skumt, jag trodde grov rattfylla var digitalt, man blåser/tar blodprov och får straff efter utfallet.

Eller har utlänningarna i högre grad begått andra brott tidigare eller i samband med fyllan,
men svenskarna inte vilket isf leder till att svenskarna klarar sig med böter?

Jaja, orka grotta i detta. Det är en smula oklart vad siffrorna egentligen betyder. Nyteknik kanske kan klargöra :)

[QUOTE=min kompis

Tror den gode "Skrotnissen" gärna använder sej av hyperboler. Jag, å andra sidan, nyttjar gärna litoteser.

Edit säjer att ngt blivit skit med quote-ningen. Inte blueridge som ställer frågan , ju.

Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...