Förvisso är jag anhängare av att skylla beteende på kultur men jag tror inte att du kan få fram en siffra på hur mycket vanligare det är att en rumän eller makedon skändar sin partners lik jämfört med en svensk eller polack.
I övrigt är tråden både bra och underhållande, med undantag för bonnys plikttrogna desinformation varför jag passar på att tala om hur det förhåller sig med frågan huruvida det är "finnar, följt av norrmän, danskar och engelsmän..." som tar upp plats i statistiken:
Andelen personer som är misstänkta för brott är större i grupper från vissa
geografiska områden än från andra. Det gäller till exempel vissa delar av
Afrika, till exempel Nordafrika, och Västasien. De som kommer från västra
Europa, Sydostasien och USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland tillhör
de grupper som i minst utsträckning är misstänkta för brott bland de utrikes
födda.
BRÅ Rapport 2005:17
Som du vet har jag läst den rapporten så jag ska förklar för dig, igen...
Du kan inte jämföra Område med Land, du kan inte heller utgå från att ett område med få personer i Sverige men hög relativ belastning är det samma som att vi har många kriminella från det landet. Kallas statistik...
Ungefär som att 1% av 100.000 är mer än 10% av 20.

Du kan ju själv se att det finns inget i ditt citat som har med det jag sa att göra, d.v.s hur många från Finland som sitter i svenska fängelser för grova brott. Det är dock fullt möjligt att svensk tv har givit mig fel uppgifter, vi vet ju att svensk tv bara är (S)(V)T, och jag orkar inte kolla siffrorna själv, med det kommer ju å andra sidan du till att göra nu!