Tätningen är byggd för att gaffeln går fram och tillbaka, dvs övertryck, undertryck om vart annat. När gaffeln står i övertrycksläget under en längre tid så kan oljan börja leta sig ut förbi tätningen. Jag har sett problemet på speciellt tidiga GSXR/TL och Triumph 675 för tätringen på dessa gafflar är ganska tunna (liten skillnad mellan inner- och ytterdiameter)
Min flickvän har en 675:a och det var mer regel än undantag att vi fick byta tätningar på hennes gaffel det första vi gjorde efter transporter. Problemet försvann helt när vi började fästa hojen på det sätt jag beskriver.
Men, ni behöver inte lyssna på mig, fortsätt att dra fast hojen bäst ni vill, jag kommer att fortsätta på mitt sätt iallafall
Som en liten anekdot så minns jag när hon kom till Gälleråsen första gången och hon hade fäst hojen som jag säger. När några "förståsigpåare" kom fram och dömde ut det helt, det ser ju inte klokt ut sa de. När de började rycka och dra i hojen så märkte de att den satt som ett kassaskåp men de var fortfarande tveksamma.
Den ena av dessa ville inte tro på det öht och drog fast sin hoj i gaffelkronan, och på väg hem till Stockholm så hakade den av och han tappade den, dock bara på släpet som tur var...