Hämta ny med med öppet släp - hur skydda mot salt?

Jag har bestämt mig. jag hyr ett täkt släp på okq8 nästa vecka.
Jag gissar det finns spännöglor inne i släpet, jag brugar dra fast dom i gaffelkronorna med spännband.
Ett tips är att inte spänna ner gaffeln, det har förekommit att gaffeltätningarna börjat läcka då.
Jag drar alltid spännbanden runt hjulaxeln längst ned istället. Sen drar man mot de främre öglorna i släpet så hojens framhjul pressas mot den främre väggen. Sen brukar jag ta ett par tunnare spännband från passagerar fotpinnarna bak till motsvarande öglor i släpet så jag får stabilitet både där bak och i bredd. Spänn hojen i ett kors helt enkelt.

Det blir kassaskåpstadigt och hojen får själv stå och gunga på fjädringen. Jag har spänt så i snart 40 år och aldrig tappat en hoj. Enda gången en hoj for i backen var med sådana där hylsor som träs på styrändarna och dras kors och ner. Hojen gungade till och en av hylsorna hoppad av... bucklig kylare som resultat...

Ett tips är att inte spänna ner gaffeln, det har förekommit att gaffeltätningarna börjat läcka då.
Jag drar alltid spännbanden runt hjulaxeln längst ned istället. Sen drar man mot de främre öglorna i släpet så hojens framhjul pressas mot den främre väggen. Sen brukar jag ta ett par tunnare spännband från passagerar fotpinnarna bak till motsvarande öglor i släpet så jag får stabilitet både där bak och i bredd. Spänn hojen i ett kors helt enkelt.

Det blir kassaskåpstadigt och hojen får själv stå och gunga på fjädringen. Jag har spänt så i snart 40 år och aldrig tappat en hoj. Enda gången en hoj for i backen var med sådana där hylsor som träs på styrändarna och dras kors och ner. Hojen gungade till och en av hylsorna hoppad av... bucklig kylare som resultat...

Förmodligen inte ett problem i praktiken pga av att det sker så sällan men nackdelen med ditt sätt att spänna fast hojen är att momentet från sidorörelser åtminstone delvis tas upp i hjullagret. När man kör uppstår inte det momentet då hjulaxeln är fri att förflytta sig med hojen.

Var skall du köra?
Hyra i fyra dygn verkar långt iväg...
(jag har ett framhjulsstöd likt det de länkade här du kan låna om du vill... bor i närheten, typ..)

Hej,
Som sagt, jag ska hämta min nya lilla GB350 till helgen och jag har bara öppet släp.
jag HATAR vägsalt så funderar att köra upp framhjulet på en pressening och sedan dra runt när den är spänd.
Är jag nojjig eller ska jag lägga tid på detta, kanske inte är problem med salt till helgen i södra sverige.
Tips?
Hyr ett OKq8-släp med kåpa. Rampen är lång och man drar enkelt upp en 300kg hoj ensam med lite fart.

Du står raklång i dem också om du är max typ 185-190 cm.

2 hänglås kan man ha på dem också.

Last edited:
Förmodligen inte ett problem i praktiken pga av att det sker så sällan men nackdelen med ditt sätt att spänna fast hojen är att momentet från sidorörelser åtminstone delvis tas upp i hjullagret. När man kör uppstår inte det momentet då hjulaxeln är fri att förflytta sig med hojen.
Exakt, inget problem i praktiken Jag lärde mig det av My på Yamaha center Luleå på 90-talet när hon spände fast 360 kg customhoj på det sättet. De transporterade alla hojarna på det sättet.
Jag har sett många GSXR, TL1000 och Triumph 675 gafflar genom åren som börjat läcka efter 50-100 mil på släp på väg till banorna runt om i Sverige. Jag har aldrig sett något som helst problem med ett hjullager...

Ren nyfikenhet bara, varför skulle gaffeln börja läcka för att den står komprimerad?
Tätningen är byggd för att gaffeln går fram och tillbaka, dvs övertryck, undertryck om vart annat. När gaffeln står i övertrycksläget under en längre tid så kan oljan börja leta sig ut förbi tätningen. Jag har sett problemet på speciellt tidiga GSXR/TL och Triumph 675 för tätringen på dessa gafflar är ganska tunna (liten skillnad mellan inner- och ytterdiameter)
Min flickvän har en 675:a och det var mer regel än undantag att vi fick byta tätningar på hennes gaffel det första vi gjorde efter transporter. Problemet försvann helt när vi började fästa hojen på det sätt jag beskriver.

Men, ni behöver inte lyssna på mig, fortsätt att dra fast hojen bäst ni vill, jag kommer att fortsätta på mitt sätt iallafall :D

Som en liten anekdot så minns jag när hon kom till Gälleråsen första gången och hon hade fäst hojen som jag säger. När några "förståsigpåare" kom fram och dömde ut det helt, det ser ju inte klokt ut sa de. När de började rycka och dra i hojen så märkte de att den satt som ett kassaskåp men de var fortfarande tveksamma.
Den ena av dessa ville inte tro på det öht och drog fast sin hoj i gaffelkronan, och på väg hem till Stockholm så hakade den av och han tappade den, dock bara på släpet som tur var... :)

Jag spänner också bara framhjulet som @Niklasinorr beskriver, det funkar klockrent, och det är betydligt enklare och smidigare när man lastar själv. Man slipper dessutom alla spännband som kan ligga mot kåpor, trassla sig förbi bromsslangar osv.
Ett annat problem är att om jag spänner jag högt upp som i gaffelkronorna med spänn på gaffeln så kan däcket vid stora gupp i vägen flytta sig i sidled, därför måste jag ha cykelställ motsvarande. När jag spänner där nere så kan inte hjulet flytta sig och jag slipper cykelställ, åtminstone om golvet och främre väggen/lemmen på släpet/skåpet har hyfsad friktion.

Sen är det som Hoztic säger att det är lätt att lasta själv. Man ställer hojen på sidostödet (lutar åt vänster) drar igenom spännbandet på höger sida, lutar upp hojen från stödet med vänster hand och spänner spännbandet med höger hand. Man spänner precis så mycket att hojen fortfarande lutar lite åt vänster (hänger på höger spännband) men sidostödet är i luften. Sen går man runt och drar fast remmen på vänster sida också. Sen justerar man spänningen så hojen står rakt upp. Vill man ha hängslen och högsjöstövlar så kan man dra spännband är bak också. De kommer ju att spänna ner hojen men man behöver inte dra hårt, den står i allafall

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back