Hämta ny med med öppet släp - hur skydda mot salt

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Som sagt, jag ska hämta min nya lilla GB350 till helgen och jag har bara öppet släp.
jag HATAR vägsalt så funderar att köra upp framhjulet på en pressening och sedan dra runt när den är spänd.
Är jag nojjig eller ska jag lägga tid på detta, kanske inte är problem med salt till helgen i södra sverige.
Tips?

Håller med föregående talare.
Ett täckt släp är lösningen, en pressening kommer troligen att skapa mer sorg än glädje innan du är hemma.

jag har vägarna förbi i jobbet och behöver lämna släpet hos säljaren i 3 dygn innan jag kör hem... och hämtar släp+MC på vägen.
Kollade hyran för täkt släp i 4 dagar men det blev dyrt

Är jag fel med att tro salt är ett problem efter 5 dagar med plus?
saltet borde väl vara borta - tror inte dom saltar i skåne/blekinge denna vecka eller tror jag fel?
och jag har ett öppet släp..

Är det inget alternativ att hyra släp med kåpa så hade jag hellre kört utan presenning. Alldeles för stor risk att man gör mer skada.

Tvätta rent hojen när du kommer hem. Använd en rekondborste så du kommer åt i alla hörn på motorn också! Inga konstigheter.

Är jag fel med att tro salt är ett problem efter 5 dagar med plus?
saltet borde väl vara borta - tror inte dom saltar i skåne/blekinge denna vecka eller tror jag fel?
och jag har ett öppet släp..
Är det torrt på vägarna är det en sak, men om det är blött hittar salthelvetet in i varje skrymsle på hojen. Jag skulle göra vad som helst för att slippa saltet.

Last edited:
Dom flesta nya hojar jag köpt har jag kört hem från affären, även i vinterväglag. Är det långt att köra?

T ex kommer jag ihåg att jag körde hem min Royal Enfield 650 från Värmdö till Alby tidig april. Det var lovande solsken när jag åkte till hemmifrån, sen kom stormen. Jag låg bakom en stor brandbil på motorvägen som enda orientering, det började snö-regna tjockt och jag kom hem salt, blöt, smutsig, förbannad men jävligt lycklig. Hojen spolades av lite snabbt och ställdes under Biltemas hojskydd.

Hej,
Som sagt, jag ska hämta min nya lilla GB350 till helgen ndeoch jag har bara öppet släp.
jag HATAR vägsalt så funderar att köra upp framhjulet på en pressening och sedan dra runt när den är spänd.
Är jag nojjig eller ska jag lägga tid på detta, kanske inte är problem med salt till helgen i södra sverige.
Tips?
Vi hämtade hem kompisens nyförvärv, salt och blask i 15-20 mil.
Vi körde filt och tejp. Låg så stilla och fint. All skit satt i filten och hojen var pinfräsch. Tror t o m det funkar än bättre med blöt eller fuktig filt då den smiter åt och ligger still, vilket vi rätt snabbt kunde konstatera.
Q5-a med dubbdäck river upp och skickar en del skräp bakom sig.

Inte en repa.

Dom flesta nya hojar jag köpt har jag kört hem från affären, även i vinterväglag. Är det långt att köra?

T ex kommer jag ihåg att jag körde hem min Royal Enfield 650 från Värmdö till Alby tidig april. Det var lovande solsken när jag åkte till hemmifrån, sen kom stormen. Jag låg bakom en stor brandbil på motorvägen som enda orientering, det började snö-regna tjockt och jag kom hem salt, blöt, smutsig, förbannad men jävligt lycklig. Hojen spolades av lite snabbt och ställdes under Biltemas hojskydd.
😂han skriver ju att det är en resa på 30mil 😂sugen på en liten hojtur 😉

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back