GSX-R 750 RK Yoshimura en historia !

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Okej då......har inte haft tid att blogga, chatta, twittra, maila, tjabba,svarva.........men nu skulle jag vilja skriva av mig lite...,

Vet att det finns i alla fall några själar på denna sida som är lite förstående och nyfikna på vad en fanatiker av de grymma superbikes som snart går in i klassiker stadiet, har att förmedla efter ett 5 års projekt är så gott som klart !

Låt mig börja från början....1989 var jag 16 år och vid den åldern är man mycket mottaglig för allt möjligt, men i min värld så var det GP 500 tvåtaktarna och deras rodeos (Schwantz, Mamola,Rainey,Gardner,Lawson,Sarron mfl) som var Top of the world !

Efter det kom Superbike VM som just hade fått status (Phillis, Roche,Rymer,Merkel,Falappa mfl) och deras fantastiska maskiner.

I samma veva gav svenska tidningen BIKE ut ett repotage om Cralle Lindholm och hans ´"dubbel R" som han körde i Superbike SM, vilken maskin......!!!! Den optimala GSXR:en...men oooså dyr.....för en som hade börjat spara till en RD 125 LC-84 med vit text på Michelin A48 däcken...................

Vi spolar framåt till år 2000 där jag efter 5 år inom dragracing med GSXR 1100-86 fick se under en skidresa i riksgränsen på text-tv (dåtidens Blocket) HONDA RC-30 till salu, Castrol lackad ala Aaron Slight, Marchesini hjul, Öhlins,ISR, Sköld snurra. HRC system mm....jag lånade pólarns Motorola Micro Tac och köpte hojen osedd utan bild för 60000 !

Körde 1 år med Hondan, och den hamnade i BIKE med ett repotage, sålde den till en kille i Bålsta med fotboja för 70000, fick trycka in den i killens hiss och köra in den i hans kök på 10:e våningen.....;)

Föll tillbaka i Dragracingen, men hamnade återigen i BIKE 2001 med min 1308 cc GSXR-90. Rejsade fram till 2005......men Superbikarna hägrade så 2004 fick jag se på blocket utan bild en annons om 1 st Dubbel R Suzuki utan bild men mycket godis till skulle det finnas, hann inte ringa och 3 dggr senare var den borta....hmmmmm skit oxo.......men 1 v senare dyker en liknande annons upp med bild: 25000 kr begärdes för en dubbel R som var lagd på ena sidan, jag köpte den DIREKT !!

Hämtade den i skåne, prutade till 23000 och fick 2 låder gamla rejsprylar på köpet, nu hade jag ngt att bita i............

Detta blev ett långt projekt för att hinna få tag i det bästa bitarna så mellan 2005-2009 så har jag ägt 1 st Kawasaki ZXR750R-93 som numera ägs av Toyman, 1 st ex Jan Greven Suberbike ZXR750R-95 som numera ägs av en annan samlare......2 st Yamaha OW01, en ex Anders Anderson rejshoj och 1 orginal som nu ägs av en samlare i Göteborg........så jag har testat DubbelR.ens rivaler.......alla utom 851/888 ...........

Jag tog först fel väg med Suzukin och monterade i en 1277cc/170 hk motor mm, men det blev för mycket effekt och lite av en våldtäkt på denna maskin, som några vänner redan då påpekade(tack Kimmo) !!

Den nuvarande versionen huserar en Yoshimura/RK motor på 830 cc och det funkar perfekt. Delar har under dessa år hittats på Ebay mfl sidor och de har kommit från Frankrike, Tyskland, Japan, USA, England och inte minst gömmor i Svedala.

23 mil har jag spenderat med rumpan mot foamen i höst och vilken känsla, Yoshimura/Mikuni RS 40:orna svarar snärtigt, Yoshimura/KIT titansystemet har ett högt men dovt lite raspigt ljud och det luktar VP rece fuel och Bel Ray EXR........torrkopplingen rasslar metalliskt och..man sitter lite krämpigt och den går fett upp till 4000 rpm men sedan bär det av i en linjär känsla som påminner om att det är mer än 750 cc, vid 10000 kommer en liten puckel som tar varräknaren riktigt snabbt till 13500 rpm där Yoshimura boxen bryter.....oooooohhh mitt leende under hjälmen går från öra till öra, detta är att köra mc, jag har provat många nyare tex cbr600/1000-06, R1 02/05...Zx10-04...men det är inte i samma ballpark alls........vibrationerna, ljudet, arvet,.....saknar ord.......................

Nu börjar ett nytt projekt om 2v som jag hoppas skall vara klart till våren,,,,,vi får se. tack för att jag fick skriva av mig.

PS tror att det kommer ett litet repotage i nästa nr av.......ja just det, BIKE

mvh H
 

Bifogat

  • hsidanara.JPG
    hsidanara.JPG
    91.7 KB · Visningar: 583
  • vsida.JPG
    vsida.JPG
    84.1 KB · Visningar: 656
  • vsidanara.JPG
    vsidanara.JPG
    104.8 KB · Visningar: 599
  • backa.JPG
    backa.JPG
    33 KB · Visningar: 448
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    18.8 KB · Visningar: 334
Verkligen rolig läsning!! Måste säga att din RR är något av värsta jag har sett :))
Det är en riktigt "vill ha" mc :)
 
Riktigt ball - behåll den nu.

Hur får man sådan puts på grejjerna egentligen?

hur mycket jag än tvättar o vaxar så hittar man alltid nåt skit efteråt tycker jag :va
 
En riktig nostalgistory -med sikte på framtiden:tummenupp

Svider lite när jag tänker på min doppel R som jag var lite för snabb att sälja...de här hojarna är ju ett stycke mchistoria. Tycker iofs att du har smetat på ett och annat klistermärke för mkt men smaken är ju som baken....en grymt fin hoj är det hursomhelst :Bugar:Bugar
 
Tack för storyn, mkt kul och extremt vacker hoj.
1992 körde jag debutant på en RR, fabriks och yoshi rakt igenom, det ger mig nån sorts lugn i själen när jag ser din, man ack vad jag vill ha en igen.
 
Kul läsning och en riktig kanonhoj. Du har gjort ett jäkla fint jobb. :tummenupp :yoparty

Fixa ett videoklipp nu bara så alla får se och kanske framfrörallt; höra den. :D

Hur får man sådan puts på grejjerna egentligen?

hur mycket jag än tvättar o vaxar så hittar man alltid nåt skit efteråt tycker jag :va

Gör man en riktigt grundlig genomgång av en hoj och håller hög nivå på bygget rakt igenom och bara håller efter det med periodisk service och tvätt så kan hojen se ut som ny i princip hur länge som helst. Kärlek är det enda som krävs. :)
 
"Den nuvarande versionen huserar en Yoshimura/RK motor på 830 cc och det funkar perfekt. Delar har under dessa år hittats på Ebay mfl sidor och de har kommit från Frankrike, Tyskland, Japan, USA, England och inte minst gömmor i Svedala."

Extremt vacker hoj.
Vill gärna veta lite mer om motorn,
Är det en 830cc kit du ha köpt eller ha du tagit kolvar från en annan hoj?
Jag vet att det finns en 883cc och en 955cc kit från JE pistons.
Hur många hästar bli det?
Vad ha du gjort mer med motorn?
Är sååååå nyfiken.
 
"Den nuvarande versionen huserar en Yoshimura/RK motor på 830 cc och det funkar perfekt. Delar har under dessa år hittats på Ebay mfl sidor och de har kommit från Frankrike, Tyskland, Japan, USA, England och inte minst gömmor i Svedala."

Extremt vacker hoj.
Vill gärna veta lite mer om motorn,
Är det en 830cc kit du ha köpt eller ha du tagit kolvar från en annan hoj?
Jag vet att det finns en 883cc och en 955cc kit från JE pistons.
Hur många hästar bli det?
Vad ha du gjort mer med motorn?
Är sååååå nyfiken.


En GSXR 750 RK motor med bal vev, tätstegad RK låda, Carillo stakar, Torrkoppling, Cosworth 74 mm kolvar ger 830 cc, 13,5:1, fullraceportad topp Mikuni/Yoshimura RS 40, Suzuki kit titansystem, Yoshimura st 3 kammar 10,0/8,5, Yosh fjädrar + titanre´tainers, Tsubaki Kit kamsträckare, Yost kit t-box (13500 rpm)

Detta ger ca 130 på baken skulle jag tro, hojen väger 195 kg körklar.

mvh H

Tack för storyn, mkt kul och extremt vacker hoj.
1992 körde jag debutant på en RR, fabriks och yoshi rakt igenom, det ger mig nån sorts lugn i själen när jag ser din, man ack vad jag vill ha en igen.



Berätta gärna mer (bilder ?) om din RK du ägde, vad tyckde du om den ?

mvh H
 
Last edited:
Berätta gärna mer (bilder ?) om din RK du ägde, vad tyckde du om den ?

mvh H
Den gick i wsbk med Rene Rasmussen från början, hade yoshi topp, portat, kammar, ventiler, fjädrar, retainers, Yoshi avgas, yoshi "luftbox"(öppet med trattar som på din) och slangar.
Mikuni 38
Carillo stakar
Fabrikskit: CDI, torrkoppling och fjädring, vev och låda minns jag inte riktigt men jag har för mig att det va kit.
Brembo skivor, orginalOK, marvicfälgar, kol/kevlarkåpa.
Bilder finns i nån låda men inget scannat, ska försöka hitta nån gång.

Jag tyckte den va meningen med livet, svår att ställa in så den gick bra motormässigt, jag hade mycket strul med förgasar inst.
Men minns en gång på ett debutantlopp på anderstorp -92 när jag på nått sätt fick allt rätt, då drog den som ett viggen på sexan i slutet på rakan och stog rakt upp ut ur mindre svängar.
Så är minnet från en galen 22årig iaf :-)
Jag va helt såld på den och bara skulle ha en oavsett vad bättre vetande rekommenderade som nybörjar RRhoj :brinnerup
-93 gick sen till en samlare som inte haft den kvar på många år, tror den splittades upp i delar.
Jag lackade den som den svarta sidan av den blåvit/svarta RR som Schwantz körde på Suzuka 8H, som väl ungefär är samma lack som Doug Polands hoj hade?

Underbar hoj som jag som sagt gärna äger en igen nu när man snart är gammal.
[YOUTUBE-ID]Xh45cCYzpfA[/YOUTUBE-ID]


EDIT
hittade nån dålig bild, ska finnas mer men fanken vat vart
tjyvprovkörning på kullen -92
 

Bifogat

  • rr1.jpg
    rr1.jpg
    29 KB · Visningar: 97
  • rr2.jpg
    rr2.jpg
    48.2 KB · Visningar: 117
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top