GSX 550E, strul med förgasare (eller?)

Live2Ride

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Motorcycle emptiness..
Ok, har en äldre hoj, en GSX 550E som gör följande:
Startar bra, tomgång - OK. Vrid typ 10% på gasen och den dör.
Den gick bra tidigare förutom att den knackade (det är fixat). Men så var vi där och pulade lite med förgasarna.. Och nu går den inte bra.

Bytt:
Luftfilter
Tändstift
Oljefilter
Olja

Jag har 22Gb bara MC manualer.. Men utav alla modeller så har jag inte just denna. Vet inte om det är något jag gjort fel, finns 2 skruvar för förgasarna:
1.Under med en skruv man kan ställa själv utan verktyg.
2.Den andra ligger ovanpå, sitter med en liten mutter (typ 8:ans nyckel) samt vanlig spår mejsel.

Kanske jag borde ta isär förgasarna och kika på membran etc? Blåsa rent med lite tryckluft??

Jag kan fixa både hur den låter samt en mindre "video" på hur den beter sig om det skulle underlätta. Men det låter som att den får antingen för lite bensin eller för mycket luft.

OM den får för mycket luft - vart skruvar jag då? Finns 2 skruvar på toppen på varje förgasare som ställer in något (närmast insuget), luft mängd?

Den går helt ok upp i varv med choken (börjar låta som förgasar fel, va?).
Men jag fattar inte vad jag har missat.. Den GICK bra innan...
Och ja, ventilerna är korrekt inställda.

Börjar bli smått galen på att den inte vill det jag vill.. Men tänkte fråga expertpanelen innan jag skruvar på fel ställe.

Tack på förhand, trevlig sommar samt ha en trevlig måndag kväll!

Pulade med förgasarna? Vad gjorde du? Låter som den har en kraftig luftläcka. Har du haft loss luftburken? Sitter alla gummin ordentligt på?Kolla även bränsleslang och vacumslangen till bensinkranen. Inga veck eller dyligt.

Pulade med förgasarna? Vad gjorde du? Låter som den har en kraftig luftläcka. Har du haft loss luftburken? Sitter alla gummin ordentligt på?Kolla även bränsleslang och vacumslangen till bensinkranen. Inga veck eller dyligt.

Sorry, glömde att skriva exakt hur den beter sig.
Före ventil inställning : knackar och går slött.
Efter ventil inställning : går bra, men ingen tomgång.
Efter att ha försökt ge sig på den skruv (behövs inga verktyg) för tomgången så hände inget. Finns två skruvar , en som kräver 8:ans nyckel och liten mejsel och den andra skruvar man för hand.

Har dessutom märkt att där jag monterar luftfilter - så har själva locket haft ett hål i sig (rektangulärt) med tejp över. Inga fel på förgasarna i övrigt. Märkte dock att ena gummit mellan förgasare och luftburk inte sitter på helt ordentligt. Försökte i flera j*vla timmar att få den så bra som möjligt (men inget händer..).

Skruvarna för tomgång på förgasare #1 & #2 är tillbaka i dom lägena dom var i tidigare. Polaren tror att om jag låter den gå varm först med choken i kanske det underlättar..

Gummit mellan luftburken å förgasaren måste vara tätt iallafall. Sedan så prova att varmköra med choke och sedan kolla om du har tomgång .Skulle nog ha synkat förgasarna om jag var i diit läge. Har du någon som har vacumklocka? Först kolla så alla trottlarna öppnar samtidigt och står i samma höjd tomgångsläge. Sedan starta och kolla så du har samma vacumsug i dom. Annars kan du chansa på att öppna luft skruvarna 1/4 varv styck ökar bränslet på lågfart. Vet inte var dom sitter på dina förgasare men troligen vid framkant mot insuget på förgasarens ena sida.Kan vara pilligt att komma åt alla men skam den som ger sig.....

Prova spraya med startgas runt förgasare (insugsgummi) så märker du om den tar tjuvluft genom att tomgången går upp.

Finjustering gör man på skruvarna, fungerar det inte så är det annat. Membran, insugsgummi, smuts, bränslefilter osv

Prova spraya med startgas runt förgasare (insugsgummi) så märker du om den tar tjuvluft genom att tomgången går upp.

Finjustering gör man på skruvarna, fungerar det inte så är det annat. Membran, insugsgummi, smuts, bränslefilter osv

Ok, den går rätt bra nu. Visade sig vara att luftfiltrett satt snett :huvet

Men, då återstår finjusteringen... Vilket verkar vara komplett omöjligt, den har en tendens att "låsa" sig på ett varvtal. Har kollat gaswire men den är inte i kläm eller så.

Tjuvluft eller/och synkning.

Tjuvluft eller/och synkning.

Tack för tipset, och tack alla andra som hjälpt så långt.
Upptäckte även att kedjesträckaren (kamkedjan) som går att påverka utifrån är nästan helt inskruvad. Kanske även bör byta denna, men det kostar ca$h, och efter att ha hört vad polarn betalade för sin som är av enklare modell (till en savage 650) så tror jag att jag borde ha bytt denna del innan ventiljusteringen...

..För enligt honom kan det kosta ännu mer om lober samt knockar blir slitna för mycket (kam byte?).

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra